Er ananas sunt? 10 Fantastiske helsefordeler 2018-07-12T19:31:35+00:00

Er ananas sunt? 10 Fantastiske helsefordeler

ananas

Ordet ”ananas” skal angivelig stamme fra Paraguayanske indianerstammers ”anana" – "ypperlig frukt". 

Den saftige, eksotiske og sprudlende frukten er å finne på de fleste norske dagligvarebutikker og i nordmenns kjøkken.

Men hva er egentlig ananas, og er denne tropiske folkefavoritten egentlig sunn?

Hva er ananas?  

Til tross for kategoriseringen som frukt er faktisk ananas mer likt et tre, tildekket med sammenslåtte bær som gror langs stammen. Næringsmessig kan frukten sies å være et varehus av en vitaminbombe, med innslag av både den vesentlige bromelain, protein, karbohydrater, sukker, kostfiber og vitaminer[1].

10 helsefordeler med ananas

1. Ananas inneholder et unikt mangfold av vitaminer og mineraler

En tilstrekkelig daglig mengde av vitaminer og mineraler er helt nødvendig for at kroppene våre skal fungere. Begge kategoriene påvirker alle kroppens prosesser, ned til hver enkelt celle – og mangel på disse kan i verste fall føre til alvorlig sykdom og død. I ananasen finner man blant annet en hel del vitamin A, vitamin C, betakaroten, tiamin, vitamin B5, vitamin B6 og folat. Disse har alle vesentlige roller både for indre og ytre velvære. Visste du at tiamin – også kjent som vitamin B – bidrar med å kontrollere stoffskiftet i kroppen, og er en helt essensiell del av en normal metabolisme? Ettersom dette stoffet ikke kan varmebehandles uten å miste en betydelig del av næringsinnholdet er ananasen en førsteklasses måte å sørge for tiamin i kosten, siden vi i Norge ikke har kultur for å steke eller koke frukten.

2. Ananas inneholder det unike bromelain – som brukes både til å forhindre blodpropp og brygge øl

Bromelain er et proteinnedbrytende enzym som finnes i ananas. Enzymer er en klasse av proteiner som er nødvendige for alle celler i kroppen[2], og som har forskjellige oppgaver alt ettersom. Uten enzymer kan celler verken fungere eller overleve, og dermed er disse stoffene fundamentale for alle levende skapninger. Ananasens bromelain brukes blant annet både for å forebygge og behandle blodpropp – en livstruende risiko som stammer fra blant annet stillesittende arbeid, lange flyreiser og medisiner som p-piller med mer. Ettersom slike blodpropper kan ha fatale konsekvenser, som for eksempel hjerteinfarkt eller hjerneslag, er bromelain uvurderlig. Faktisk har forskning vist at bromelain kan redusere akutt hjertesykdom fra 20 til 2 prosent – i tillegg til å bedre blodsirkulasjon til hjertemuskelsen og lindre røykebein.

3. Ananas forbedrer fordøyelsen

Om ikke det skulle være nok med det, brukes bromelain også for å brygge øl, mørne kjøtt og lette fordøyelsen av proteinrik mat. Mennesker som satser på en frisk livsstil ved å være aktive trenger som regel ekstra proteiner, og som vi alle sikkert har kjent på kan mye av dette sitte tungt i magen. Både fisk, kjøtt, linser, bønner og andre proteinrike varer fordøyes lettere ved hjelp av bromelain. Mot slutten av artikkelen kan du lese noen forslag til hvordan vi i Frisky anbefaler deg å utnytte denne effekten i ditt kosthold [3].

4. Ananas kan gi deg ungdommelig hud og motvirke rynker

Vitamin A er et av de viktigste næringsstoffene vi finner i ananasen. Om du har tatt en titt på ingredienslisten til dyre hudkremer, eller reseptbelagt medisin, ser du ofte vitamin A oppført som en komponent. Dette er fordi vitaminet er en solid antioksidant, og beskytter mot frie radikaler, UV-skader og hudens sensitivitet mot solen. Som følge av dette slipper man unna løs og rynkete hud, i tillegg til rødhet og pigmentering. De aktive virkestoffene i vitamin A bidrar også i å produsere celler som har ansvar for å holde huden stram og sunn i hudens dypere lag, samtidig som det beskytter mot infeksjon og irritasjon på hudens overflate[4]. Om det ikke skulle være nok med de fantastiske effektene vitamin A har for huden, er det også kjent som ”øyets vitamin,” og inneholder stoffer som er vesentlig for normalt syn. Ananas inneholder også betakaroten, som på sin side, gir de fleste av oss assosiasjoner til gulrøtter og brunfarge. Stoffet er på samme måte som overnevnte vitamin C en antioksidant, til tross for at betakaroten teknisk sett ikke klassifiseres som et vitamin, men et fargestoff. I tillegg til å befinne seg i ananas er betakaroten også i fargede grønnsaker som gulrøtter, tomat og brokkoli. Ettersom det per dags dato er omstridt å innta betakaroten via kosttilskudd anbefaler eksperter å heller spise matvarer som inneholder stoffet, siden dette ikke viser noen negativ effekt på samme måte som kunstige tilskudd kan ha.

5. Ananas forsterker immunforsvaret

Ananas inneholder rikelig med vitamin C, noe som gjør den til en av de viktigste kildene til antioksidanter. Vitamin C hjelper til ved å redusere sykdom, og bolstrer immunforsvaret ved å stimulere aktiviteten i hvite blodceller, og som en antioksidant ved å forsvare mot de negative konsekvensene av frie radikaler. Så med ananas i kosten kan man fint legge dyre kosttilskudd på hyllen – for frukten inneholder nemlig 131% av vårt daglige behov for vitaminet, altså mer enn det vi har behov for[5]. På grunn av effekten vitamin C har på immunsystemet, kan det også bidra ved å behandle symptomene på forkjølelse og influensa, noe som vi godt kan trenge i kalde Norge der sykdommene kommer på sesong.

6. Ananas beskytter mot kreft

Ananas er direkte tilknyttet prevensjon av kreft i munn, hals og bryster ettersom det er rikt på antioksidanter – inkludert vitamin A, betakaroten, bromelain, mangan og flavonoider. Mangan er et sporstoffmineral som kroppen ikke selv kan produsere, og som jobber sammen med andre antioksidanter for å beskytte kroppen mot forgiftning. Mangan dannes ikke naturlig i kroppen, og må derfor tilføres gjennom kostholdet – og ettersom dette er et sporstoff, trenger man ikke alt for mye. Ananas tar hånd om saken. I tillegg til mangan er også bromelain en kraftbombe når det kommer til kreftbekjemping. Enzymet er en av flere naturlige måter å både forhindre og bekjempe kreftsykdom I motsetning til tradisjonelle kurer innenfor vestlig medisin som for eksempel cellegift, har ikke ananas en nedbrytende effekt på kroppen som helhet. Forskning har vist at dyr med svulster som blir behandlet med bromelain har hatt en overlevelsesindeks på 263%, i motsetning til dyrene som ble behandlet med klassisk cellegift[6].

7. Ananas er nyttig ved svangerskap

Folat er et B-vitamin, på lik linje som vitamin B5 og B6. Folsyre produseres riktignok ikke i kroppen i det hele tatt, og den som har kjennskap til svangerskap vet nok at folsyre anbefales til alle kvinner som planlegger å bli gravide til de er tre måneder på vei. Altså er folat viktig for alle, men ekstra nødvendig under graviditet. Folat-mangel hos voksne fører først og fremst til lav blodprosent, for så å videre forårsake psykiske symptomer og forstyrrelser i nervesystemet. For gravide er risikoen for ryggmargsbrokk hos fosteret tett tilknyttet lavt nivå av folat i kroppen. I tillegg til i ananas, finner vi folat i grønne blad-grønnsaker, melk og kornprodukter[7].

8. Ananas kan være et verktøy ved vektnedgang

Om du har som mål å gå ned i vekt eller regulere vekten din kan ananas være en fantastisk partner. Med sitt høye innhold av kostfiber og lave kaloriinnhold sørger ananas for at du får de overnevnte næringsstoffene du trenger, samtidig som den holder deg mett uten å sprenge kaloribudsjettet. Med en begrenset mengde matinntak kan det også være nødvendig å få ting gående når det kommer til toalettet, og nettopp her kommer ananasens fantastiske fordøyelsesegenskaper inn. Vi kan dermed trygt konkludere med at ananas inngår i et slankende kosthold.

9. Ananas beskytter skjelettet

Kalsium – som ikke må forveksles med kalium – er selve byggesteinen i menneskets skjellet. Man trenger daglig tilførsel av mineralet, enten gjennom kost eler kosttilskudd, rett og slett for at kroppen skal fungere normalt. Mennesker har omtrentlig ett til halvannet kilo kalsium i skjelettet, og mangel fører – ikke så overraskende – til benbrudd eller beinskjørhet.  Hovedsakelig blir det anbefalt å innta kalsium gjennom hvitost, melk og yoghurt – altså meieriprodukter – men man finner også dette mineralet i ananas[8]. Magnesium er også et mineral ananasen kan tilby: Magnesium bor i både skjellettet og musklene våre, og som også må inntas gjennom kosthold. Stoffet regulerer energiomsetningen vår – altså forbrenningen – samt sørger for normal hjertefunksjon, muskel og skjelettfunksjon med mer. Underernærte, barn med fordøyelsessykdommer og personer med nyresvikt og stoffskiftesykdommer kan få mangler på magnesium.

10. Ananas forebygger hjertesykdom

Vitamin B5 som vi også finner i ananasens fruktkjøtt hjelper til ved å omdanne karbohydrater og fettsyrer til energi. Med andre ord er det en nødvendighet for at vi skal kunne nyttiggjøre oss av energien vi inntar. Dette vannløselige vitaminet regulerer også blodsukker, reduserer kolesterol og blodtrykk – som igjen motvirker hjerteproblemer. Mangel på vitamin B-5 viser seg gjerne gjennom depresjon, utbrenthet, irritabilitet og søvnløshet. På samme måte som overnevnte vitamin, virker vitamin B6 inn på energiomsetningen i kroppen. Til tross for at kroppen trenger jevnlig tilførsel av dette vitaminet klarer de fleste nordmenn å få i seg det de trenger – av gruppene som trenger å være ekstra obs på denne mangelen, er alkoholikere og kvinner som bruker hormonell prevensjon [9].

Kan ananas være farlig?

Som sikkert har blitt vel understreket nå kan man se at ananasen, til tross for sitt artige utseende, har svært mye å tilby. Men kan det oppstå noen bivirkninger ved å innta denne tilsynelatende uskyldige frukten?  Naturligvis anbefaler vi personer med sitrusallergi eller sensitivitet mot sure frukter å heller velge et annet alternativ. Foruten om det er det heldigvis få påviste konsekvenser ved inntak av ananas, med unntak av sensitivitet rundt munn, tannkjøtt og lepper på grunn av fruktens syrlige framtreden.

Hvordan inkludere ananas i kostholdet ditt

Å gro ananaser i Norge er ikke et prosjekt vi anbefaler med mindre du har eget drivhus og solide kunnskaper. Heldigvis har vi god tilgjengelighet på frukten i de fleste norske dagligvarebutikker, til en relativt rimelig pris. Om du er på jakt etter billigere ananas, kan du gjerne stikke innom en eksotisk dagligvareforhandler – her finner du også ofte ”baby-ananas,” som mer eller mindre er en mini-versjon av den store frukten.

I Norge pleier vi ikke å bruke ananas i varme retter, med unntak av som topping på pizza. Det er anbefalt å konsumere frukten uten varmebehandling, gitt at en hel del av næringsverdien går tapt. Ananas kan brukes som enkeltstående snacks, altså som mellommåltid, eller som en komponent i for eksempel smoothie, yoghurt, havregrøt eller i proteinshake. Om du har juicepress eller svært sterke biceps kan du gjerne lage ferskpresset ananasjuice til helgefrokosten, eventuelt kombinert med andre frukter og grønnsaker, gjerne tropiske.

Ananas kan også anvendes i salte retter, blant annet gjør det seg godt i tradisjonelle salater som et friskt innslag, og passer spesielt godt sammen med eple, mais, ruccola og tomat. Prøv ananas kuttet i stilker sammen med peanøttsmør for en salig blanding.

Kilder: 

[1] Organic Facts – ’Pineapples’ (https://www.organicfacts.net/health-benefits/fruit/pineapples.html)

[2] Norsk Helseinformatikk - ’Hva er et enzym?’ (https://nhi.no/kroppen-var/organer/enzym-hva-er-det/)

[3] Din Side - ’Ananas forebygger kreft’, alternativ medisin (https://www.dinside.no/okonomi/ananas-forebygger-kreft/62544989)

[4] Canyon Ranch -  ’The Skin Benefits of Vitamin A’ (https://www.canyonranch.com/blog/beauty/the-skin-benefits-of-vitamin-a/)

[5] Body and Beans – ’Surprising Health Benefits of Pineapple’ (http://www.bodyandbeans.com/surprising-health-benefits-of-pineapple-infertility-immunity/)

[6] Mercola -  ’Surprising Cancer-Fighting Benefits of Pineapple Enzyme’ (https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/07/11/bromelain-enzyme-aid-cancer-treatment.aspx)

[7] Norsk helseinformatikk -  ’Folsyre i graviditet’ (https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/folat-og-graviditet/)

[8] Apotek 1 – ’Kalsium’ (https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/mineraler/kalsium)

[9] Dr. Axe -  ’Vitamin B5’ (https://draxe.com/vitamin-b5/)

Siste artikler innen ernæring: