Hva er antioksidanter? 2018-08-09T17:36:29+00:00

Hva er Antioksidanter? Fordeler og research

antioksidanter og bær

Skrevet av: Sunniva Hamren

Antioksidanter er velkjente stoffer som finnes i mat og i vitamin- og mineralkosttilskudd. De bekjemper kjemiske stoffer kjent som frie radikaler, og blir noen ganger beskrevet som å inneha nesten magiske egenskaper. Men i tillegg til å være generelt sunt for deg, kan de i noen tilfeller også forårsake problemer.


Hva er frie radikaler?

Inne i cellene i kroppen din foregår det mange kjemiske reaksjoner. I noen tilfeller formes det biprodukter kjent som frie radikaler.

Frie radikaler har et dårlig rykte, men de er ikke bare dårlige for deg. Noen blir brukt av immunsystemet for å bekjempe virus eller bakterier.

Men noen frie radikaler kan skade cellene. Noen kan også forårsake helseproblemer som hjertesykdommer, mens andre kan forårsake kreft og degenerasjon av makula i øyet.


Hva er antioksidanter og hva gjør de?

Antioksidanter er stoffer som kan nøytralisere frie radikaler i kroppen. De kan stanse de fra å skade helsen din.

De best kjente er vitaminene A, C og E, og mineraler som kobber, sink og selen, som alle kan fungere som antioksidanter. Kroppen din produserer også sine egne antioksidanter (kilde).

Antioksidanter ble godt kjente for 20 år siden, da forskning viste at de kunne forebygge hjertesykdommer og andre kroniske lidelser. Forskningen førte til at mange begynte å ta antioksidanttilskudd.

Med andre ord virker antioksidanter (for det meste forebyggende) mot sykdommer og aldring. Og i stor grad.

Bør jeg få antioksidanter gjennom kostholdet eller kosttilskudd?

Svaret er gjennom kostholdet. Det er bedre for deg å få alle næringsstoffene du behøver, inkludert antioksidanter, gjennom sunn mat heller enn kosttilskudd.

For det første ser det ut til at kosttilskudd er mindre effektive enn sunn mat i forhold til å bekjempe hjertesykdommer og noen former for kreft. Mennesker med et sunt kosthold har som regel et friskt liv. Men kosttilskudd gjør som regel ikke folk sunnere.

Og for det andre, kan store doser med noen antioksidanttilskudd være skadelig. De kan for eksempel motarbeide effektene av noen medisiner brukt til å behandle visse krefttyper, så husk å fortelle legen din om du tar noen kosttilskudd med antioksidanter.

I motsetning til kosttilskudd vil du ved å spise mange typer plantebaserte matvarer, få hele pakken med antioksidanter. Det finnes hundrevis av antioksidanter i grønnsaker, frukt, nøtter, frø, oliven olje, fullkorn og te.

Hva er de beste antioksidantene?

Ingen enkel antioksidant gjør alt. Du behøver flere forskjellige.

Den beste måten å få i seg antioksidanter, og mange andre typer næringsstoffer på, er å spise varierte plantebaserte matvarer. Særlig grønnsaker, frukt, nøtter, frø, extra virgin oliven olje, fullkorn og te.

Det finnes spesielt to typer antioksidanter – lutein og zeaxanthin – som kan hjelpe med å forebygge degenerasjon av makula i øyet hos noen eldre personer. De finnes i eggeplomme, mais, kiwi, spinat, appelsin, chili, gresskar og grønne grønnsaker. De finnes også i noen antioksidanttilskudd.


Hva er de beste kildene til antioksidanter?

De beste kildene til antioksidanter er planter (frukt og grønnsaker). Matvarer som har et spesielt høyt innhold av antioksidanter blir ofte omtalt som "supermat" eller "funksjonell mat", og kan inkludere mange typer bær, bladgrønnsaker, aubergine, belgvekster som sorte bønner eller kidneybønner, og visse typer te. Matvarer med sterke farger inneholder som regel mye antioksidanter.

Følgende matvarer er også gode kilder til antioksidanter:

  • Blåbær
  • Epler
  • Brokkoli
  • Spinat
  • Linser

Å varme opp visse matvarer kan enten øke eller senke innholdet av antioksidanter. Lycopene er antioksidanten som gir tomater den rike, røde fargen. Når man varmebehandler tomater, blir lycopene mer bio-tilgjengelig (mer tilgjengelig for kroppene våre å behandle og bruke).


Konklusjon:

Tilstrekkelig inntak av antioksidanter er en essensiell del av et sunt kosthold... Men om man får i seg for mye av enkelte antioksidanter (gjennom kosttilskudd), kan det i noen tilfeller være skadelig.

Til syvende og sist er den beste måten å sørge for at man får i seg den riktige mengden antioksidanter, å spise ordentlig kost som inkluderer gode mengder med sunne frukter og grønnsaker.

Skrevet av Sunniva Hamren:

Sunniva Hamren er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og livsstil i en ellers travel hverdag. Hun er redaktør på Frisky.no og skriver forskningsbaserte artikler som er enkle å forstå. Les flere artikler av Sunniva.

Legg igjen en kommentar