Hva er Ashwagandha? 10 Helsefordeler, Bivirkninger og Bruksområder 2018-08-09T17:37:32+00:00

Hva er Ashwagandha? 10 Helsefordeler, Bivirkninger og Bruksområder

10 Helsefordeler med Ashwagandha

Skrevet av: Sunniva Hamren

Ashwagandha har i flere tusen år blitt brukt til å behandle og forebygge en rekke velkjente helseplager.

Denne medisinske planten sies å ha en aldersreduserende virkning og brukes som en medisin mot søvnproblemer, stress og kreft. 

Likevel har de færreste i Norge kjennskap til planten.

I denne artikkelen gir vi deg noen av grunnene til hvorfor du burde inkludere ashwagandha i kostholdet ditt.

Hva er Ashwagandha?

Ashwagandha, eller indisk ginseng som den også heter, er en grønn busk med lange røtter og gule blomster som kan vokse seg opptil to meter lang. I løpet av sesongen får planten små, røde, og frørike bær. Det er først og fremst røttene og bladene som anvendes i kosttilskudd og tradisjonell medisin.

Den første bruken av Ashwagandha i indisk Ayurveda og kinesisk medisin har blitt datert til 2000 år før kristus. Også i Midt-Østen og i noen afrikanske land har ashwagandha blitt brukt som et plantebasert legemiddel. I dag blir planten dyrket i deler av India, Nepal, Jemen og Kina (kilde: 1).

I indisk Ayurveda har det tradisjonelt vært plantens brune røtter som har blitt brukt til å styrke og tilføre kroppens nervesystem næring, i troen på at dette vil holde deg ung og frisk (kilde: 2).

I nyere tid har ashwagandha blitt brukt både som kostholdstilskudd, smertestillende, lusemiddel og brekkmiddel (kilde: 3). Planten har også vært gjenstand for større forskningsprosjekter og dyreeksperimenter, som til dels har indikert at den blant annet har en positiv innvirkning på immunsystemet, kreftceller, søvnproblemer, høyt blodtrykk, lavt blodsukker, Parkinson's sykdom og Alzheimers. Med andre ord har bruksområdene fra den tradisjonelle medisinen begynt å få støtte fra vitenskapen.

10 Helsefordeler med Ashwagandha

Hvorfor burde du ta indisk ginseng som kosttilskudd? Ashwagandha har en rekke lite kjente helsefordeler som vil sørge for å holde deg både ung, sunn og frisk. Her følger noen av disse:

1. Holder deg ung

I den indiske Ayurveda-medisinen er ashwagandha kategorisert som en Rasayana, det vil si en plante som opprettholder fysisk og mental ungdom (kilde: 4).

Plantens virkestoffer bidrar både til å forbedre immunsystemet og til å opprettholde kroppens normale hormonnivåer, som på sin side gjør at du både vil føle deg og se yngre ut (kilde: 5). Plantens rykte som ungdomskilde er altså ikke grunnløst!

I en forskningsartikkel fra 2012 så man nærmere på de ungdomsgivende egenskapene som indisk ginseng har vært kjent for å ha. I artikkelen ble disse forklart med henvisning til plantens næringsgivende funksjoner (kilde: 6).

Ashwagandha gir nemlig næring til kroppsvev, muskler og ben, i tillegg til at den opprettholder kroppens reproduktive funksjoner.

Med andre ord er det all grunn til å innta ashwagandha og håpe på evig ungdom!

2. Forbedrer søvnen din

Hvis du sliter med å sovne, eller plages av at du ofte våkner om natten, burde du absolutt vurdere å begynne med ashwagandha. Planten har nemlig dokumentert effekt på søvnproblemer, søvnforstyrrelser og insomnia.

Det latinske navnet til ashwagandha, Withania Smonifera, betyr faktisk søvnfremkallende. Og det er ikke uten grunn; foreløpige studier har så langt hatt svært lovende resultater.

Se for eksempel på denne studien av søvnforstyrrede rotter fra 2008 (kilde: 7).   Forskerne oppdaget at når de ga rottene et intravenøst tilskudd av ashwagandha, ble søvnen deres betydelig endret! Og resultatene var signifikante, det vil si at de ikke skyldtes tilfeldigheter eller forsøksfeil.

Hvorfor gir Ashwaganda bedre søvn? Ashwagandha er ikke et beroligende middel per se, slik mesteparten av sovemedisin er.

Men fordi planten reduserer stress, samt opprettholder immunsystemet og nervesystemet, blir kroppens naturlige søvnmekanismer gjenopprettet. Derfor vil du merke at du sover mye bedre etter at du har begynt å ta ashwagandha (kilde: 8).

3. Bedre hukommelse og konsentrasjon

Vil du lære raskere, eller sliter du med å konsentrere deg? Ashwagandha kan bidra til å forbedre kognitive evner, styrke hukommelse og øke oppmerksomhets- og konsentrasjonsevnen.

I en studie fra 2014 ble 26 menn i alderen 20 til 35 år gitt enten placebo eller et tilskudd av ashwagandha (kilde: 9). Mennene ble undersøkt både før, under og etter prøveperioden.

Studien fant at de som tok det reelle tilskuddet av ashwagandha hadde opplevd en betydelig bedret reaksjonsevne og konsentrasjon sammenlignet med kontrollgruppen (de som fikk placebo).

Selv om årsaksmekanismene ashwagandha fremkaller forblir relativt ukjente, antar man at visse virkestoffer i planten har en stimulerende effekt på hjernens kognitive funksjon.

Altså kan ashwaganda stimulere hjernen din og gjøre at du jobber bedre. Det er vel noe for deg som har lange og krevende arbeidsdager?

4. Naturlig middel mot jernmangel

Er du mye sliten, og føler at du har lite energi? Ashwagandha kan både forhindre og behandle anemi (jernmangel). Hvis du er vegetarianer eller veganer, vil du dra særlig nytte av dette!

Planten har nemlig et høyt jerninnhold, hele 3,3 mikrogram per 100 gram (kilde: 10). Til forskjell inneholder rå brokkoli med stilk kun 0,6 mikrogram per 100 gram, og hjemmebakt grovbrød 2,5 mikrogram per 100 gram (kilde: 11). Ashwagandha er uten tvil en effektiv kilde til jern.

I tradisjonell kinesisk og indisk medisin har ashwagandha alltid blitt knyttet til økt energi og vitalitet. I dag vet vi at dette i stor grad skyldes hvordan planten kan kurere fatigue, også kalt blodmangel, ved at den tilfører kroppen nødvendige doser med jern.

Når kroppen din får nok jern vil også blodomløpet forbedres, og du vil oppleve at du får betydelig mer energi (kilde: 12).

5. Et bedre hjerte og sunnere blodtrykk

Ashwagandha er også nyttig for deg som sliter med høyt blodtrykk eller hjerteproblemer.

Resultater fra foreløpige studier indikerer at ashwagandha har en rekke egenskaper som bidrar til å beskytte hjertet og gi god hjertehelse (kilde: 13).

Ikke bare bidrar ashwagandha til å forebygge kardiovaskulære sykdommer, det vil si hjertesykdommer, planten bidrar også til å beskytte blodårene og forhindre koagulasjon.

Mange er klar over at høyt blodtrykk kan medføre hjerte- og karsykdommer. Det færre er oppmerksomme på er dog at ashwagandha kan hjelpe deg med å redusere blodtrykket ditt!

I en studie fra 2012 undersøkte man hvorvidt ashwagandha-tilskudd i pulverform påvirket høyt blodtrykk eller ei (kilde: 14). Over en periode på tre måneder fulgte forskerne to deltakergruppe, hvor en gruppe fikk det reelle tilskuddet av ashwagandha, mens den andre fikk placebo.

Resultatet av studien var slående: de som fikk tilskuddet viste en betydelig større reduksjon i blodtrykket enn de som fikk placebo.

Den samme studien viste også at ashwagandha indirekte kan forebygge høyt blodtrykk og hjertesykdom. Dette fordi planten er svært effektiv mot stressplager.

6. En hjelp mot stress, angst og depresjon

Er du en av mange som lever en stressende hverdag? Eller preges du av angst og depresjon? Ashwagandha er kjent for å være beroligende og redusere stress.

Mange knytter den stresslindrende effekten til hvordan virkestoffer i planten kan bidra til å normalisere kortisolnivået, som jo er kroppens stresshormon (kilde: 15).

I tillegg har flere studier påvist en positiv effekt av ashwagandha på behandling av angst og angstsymptomer. I en studie fra 2012 ble 64 frivillige gitt henholdsvis et placebo-tilskudd og ashwagandha. Sistnevnte rapporterte om en betydelig reduksjon i stress (kilde: 16).

I en annen studie ble det konkludert med at planten hadde like stor evne til å behandle angstsymptomer som en rekke konvensjonelle angstmedisiner (kilde: 17). I studien, som ble gjennomført på forsøksrotter, fant de også at ashwagandha hadde en positiv effekt mot depresjon.

Hvis du føler deg stresset, engstelig, eller lider av angst og depresjon, er ashwagandha absolutt noe for deg!

7. Bedre kontroll over blodsukkeret

Er du diabetiker, eller plages du av høyt blodsukker? Ashwagandha inneholder såkalte ginsenioder, som blant annet knyttes til lavere blodsukker og insulinnivå (kilde: 18).

Studier har vist at inntak av ashwagandha reduserer blodsukkeret både til diabetessyke og friske (kilde: 19).

I tillegg har studier vist at inntak av ashwagandha kan redusere nivået av glukose i blodet (kilde: 20), senke blodsukkeret til pasienter med schizofreni (kilde: 21), og øke kroppens følsomhet for insulin (kilde: 22).

Altså lover det bra for deg som sliter med høyt blodsukker eller diabetes.

8. En mulig kur mot alvorlige nervesykdommer

Det finnes per i dag få eller ingen effektive medisiner mot mange av de sykdommene som angriper og ødelegger sentralnervesystemet, som Alzheimers og demens, Parkinson's og Huntingtons sykdom.  

Dog antas det at tilskudd av ashwagandha kan behandle symptomer og forebygge utviklingen av for eksempel Alzheimers (kilde: 23).

Faktisk har flere studier vist at ashwagandha kan redusere symptomer på Alzheimers og Parkinsons (kilde: 24).

Forskere antar at Alzheimer blant annet kan knyttes til ødeleggende proteinklumper i hjernen. Ashwaganda gir på sin side næring til et protein i leveren som bidrar til å løse opp slike klumper (tall: 25).

Selv om dagens forskning er begrenset, finnes det håp. Kanskje vil ashwagandha være del av en fremtidig kur?

9. Kan potensielt motvirke kreft

I en studie fra 2018 undersøkte to forskere en rekke tradisjonelle medisinske planter fra Midt-Østen og Asia, inkludert ashwagandha (kilde: 26).

Studien konkluderer med at ashwaganda og flere andre medisinske planter har en rekke egenskaper som med fordel kan brukes til å utvikle nye kreftmedisiner. Det finnes også studier på forsøksdyr som har indikert at ashwagandha faktisk kan drepe kreftceller, samt forebygge fremveksten av nye (kilde: 27).

10. Effektivt for vektnedgang

Sliter du med magefett eller ukontrollert vektøkning? I så fall er ashwagandha noe for deg.

Planten har nemlig blitt knyttet til vekttap. En av grunnene til dette er at ashwagandha jo har vist seg å betydelig redusere kroppens kortisolnivåer (kilde: 28). Med det reduserer den også stressnivået i kroppen (kilde: 29), noe som på sin side kan øke kroppens naturlige forbrenning av fett.

Hvis du opplever å gå opp i vekt, kan dette også skyldes problemer med skjoldbruskkjertelen eller høyt stoffskifte. Ashwagandha kan ha en positiv innvirkning på dette.

I tillegg inneholder planten en rekke antioksidanter som fremmer forbrenning av fett.

Hvis du ønsker å gå ned i vekt, men sliter med å få det til, burde du absolutt teste ut et tilskudd av ashwagandha!

Hvordan inkludere ashwagandha i hverdagen?

Ashwagandha kommer i ulike ekstraktsformer, som pulver, kapsler, flytende form, og som te laget av tørkede røtter.

Ved søvnproblemer anbefales det å drikke en kopp te med ashwagandha rett før leggetid (kilde: 30). Når det gjelder vekttap er det plantens blader, ikke røtter, som skal ha best effekt (kilde: 31).

I pulverform kan du bruke ashwagandha som ingrediens i det aller meste, for eksempel kjeks og andre bakverk, samt desserter, snacks og smoothier (kilde: 32).

Det skal også være godt å ha i kaffe, varm melk og kakao (kilde: 33), og i flytende form kommer ashwagandha blant annet i energidrikker. Noe for enhver smak, med andre ord!

Bivirkninger og forholdsregler

Gravide og ammende skal unngå ashwagandha, da man mistenker at planten inneholder virkestoffer som kan fremkalle spontanabort og medføre fosterskader (kilde: 34).

Fordi ashwagandha reduserer blodsukkeret burde diabetikere kun innta det i samråd med lege.

Konsulter lege hvis du har lavt blodtrykk.

På grunn av sine søvnfremkallende egenskaper vil ashwagandha kunne medføre søvninghet hos personer som tar beroligende medisiner.

Brukes heller ikke ved magesår.

Kan også medføre mage- og tarmproblemer som diare, urolig mage og oppkast, samt allergiske reaksjoner som kløe, tetthet og utslett. Ved allergiske reaksjoner, kontakt lege.

Overdriv aldri doseringen, og forhør deg med lege hvis du er usikker.

Ashwagandha som kosttilskudd

Tilskudd av ashwagandha kommer som nevnt i ulike former, og kan fås både i helsekostbutikker, og på apotek. Innta gjerne tilskuddet til måltider, og med et stort glass vann hvis du tar piller eller kapsler. Ashwagandha er også vanlig tilsatt i kosttilskudd som øker testosteron hos menn.

Det finnes ingen fasit på dosering, men det generelle rådet er å innta mellom 450 milligram til 2 gram hver dag (kilde: 35). Det viktigste er at du prøver deg frem og lytter til hva kroppen din sier. 

Konklusjon

Ashwagandha er rett og slett et tilskudd for en bedre hverdag. Ikke bare gir planten god helse. Den forebygger også en rekke velkjente helseplager, som jernmangel, angst, overvekt og stress. Studier har også vist at den kan brukes for å behandle alvorlige sykdommer som kreft, Alzheimers og Parkinson's.

I tillegg kan ashwagandha enkelt tilsettes mat og drikke, eller inntas som kapsler og piller.

De mangfoldige bruksområdene gjør at både friske og syke i alle aldere kan dra stor nytte av å regelmessig innta et kosttilskudd med ashwagandha.

Skrevet av Sunniva Hamren:

Sunniva Hamren er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og livsstil i en ellers travel hverdag. Hun er redaktør på Frisky.no og skriver forskningsbaserte artikler som er enkle å forstå. Les flere artikler av Sunniva.

Siste artikler innen ernæring:

Legg igjen en kommentar