11 gode grunner til å spise mer asparges 2018-06-11T15:26:01+00:00

11 gode grunner til å spise mer asparges

flere asparges på et fat

Knasende, grønt og helt deilig! Asparges er sunt året rundt, men smaker ekstra godt om våren.

Norske asparges er en delikatesse-grønnsak i verdenstoppen. De er stappfulle av B- og C-vitaminer samt viktige mineraler og antioksidanter.

Men sesongen er kort, så man bør skynde seg å nyte dem mens en fortsatt kan.

Hva er asparges?

Asparges, også kalt "grønnsakenes konge", har blitt brukt som både mat og medisin i årtusener. Navnet stammer fra det persiske ordet "asparag", som betyr "spire".

Asparges var tidligere del av liljefamilien, men har nå fått sin egen plantefamilie oppkalt etter seg: aspargesfamilien. Dette faktum alene forteller noe om de unike egenskapene denne grønnsaken har.

Den vanligste typen i Norge er grønn, men du kan også finne hvite og lilla i matbutikken. Hvit asparges er mer delikat og vanskeligere å høste. Lilla asparges er sjeldnere og dyrkes av egne frø. Den er søtere enn både hvit og grønn.

Uansett hvilken type du velger, så er asparges en velsmakende og allsidig grønnsak som kan tilberedes på utallige måter.

Hvorfor asparges er godt for deg

Asparges består av mer enn 90 prosent vann, men er likevel svært næringsrik. En kopp kokt asparges består av 40 kalorier, 4 gram proteiner, 4 gram fiber og 404 milligram kalium. Asparges inneholder også asparaptin, som bidrar til å senke blodtrykket ditt.

Asparges er også en veldig god kilde til fiber, vitaminene A, C, E og K, samt krom, et spormineral som forbedrer insulinets evne til å transportere glukose fra blodet til celler. Det er gode nyheter for blodsukkeret ditt. Asparges er stappfull med antioksidanter og beskytter dermed kroppen mot frie radikaler.

Helsefordeler med asparges

1. Bekjemper kreft

Asparges inneholder overraskende mye av stoffet glutation, en kraftig antioksidant som bygger opp ødelagte celler og hindrer cellenedbryting.

Enkelte forskere hevder at glutation er så viktig for vår helse at nivåene i cellene kan bli en prediktor for hvor lenge vi vil leve.

Glutation spiller også en avgjørende rolle i immunfunksjonen. Det betyr at asparges kan bidra til å bekjempe eller beskytte mot visse kreftformer, inkludert bein-, bryst-, lunge- og tykktarmskreft.

2. Bra for gravide

Asparges har en betydelig mengde folat (et vitamin B), og er derfor godt for kvinner som er eller som ønsker å bli gravid.

Folat reduserer risikoen for såkalt nevralrørsdefekt, det vil si medfødt misdannelse som skyldes feil under utviklingen av nervesystemet i fosterlivet.

Det anbefales ofte at man tar tilskudd av 400 µg per dag frem til uke 12 i svangerskapet, men fersk asparges er trolig en bedre kilde. Folat hjelper også til å danne røde blodlegemer.

3. Styrker hukommelsen

Asparges inneholder folat, som sammen med med vitamin B12, kan forhindre kognitiv svekkelse.

I en studie fulgte forskerne 518 eldre personer gjennom to år, og det viste seg at de som hadde mest folat i blodet, hadde signifikant lavere hyppighet av demens enn de som hadde lavt nivå eller ikke noe folat i blodet i det hele tatt.

Hvis du er over 50 år, så er spesielt viktig at du får i deg nok B12 fordi vår evne til å absorbere den avtar med alderen.

Asparges er også en viktig kilde til vitamin K. Ifølge Journal of the American Dietary Association kan vitamin K2-mangel knyttes opp til Alzheimers sykdom. En kopp asparges gir 180 prosent av den anbefalte daglige dosen av dette viktige vitaminet.

5. Motvirker urinveisproblemer

Asparges inneholder høye nivåer av aminosyren asparagin, som tjener som et naturlig vanndrivende middel. Økt vannlating hjelper til med å fjerne kroppens overskudd av salter. Dette er spesielt gunstig for personer som lider av ødemer (en opphopning av væsker i kroppens vev) og de som har høyt blodtrykk eller andre hjertesykdommer.

På den annen side bør folk som er disponert for nyrestein, ikke spiser asparges fordi den inneholder stoffet purin som kan gi nyrestein.

6. Får deg i godt humør

Asparges er en såkalt "feel-good"-grønnsak på grunn av lykkefølelsen den gir. Årsaken er at den blant annet inneholder tryptofan, som tjener som grunnlag for serotonin, en av hjernens primære stemnings-regulerende neurotransmittere.

I tillegg inneholder asparges folat, som hjelper kroppen din til å lage dopamin, norepinefrin og serotonin. Alle tre er nevrotransmittere som litt spøkefullt har blitt kalt for kroppens egne rusmidler.

Forskning har vist at opptil 50 prosent av personer med depresjon har for lave folat-nivåer. Som tryptofan er det en nødvendig faktor for å skape nevrotransmittere.

7. Hjelper mot bakrus

Sør Koreanske forskere har funnet ut at asparges kan hjelpe mot bakrus.

Årsaken er at asparges inneholder aminosyrer og mineraler, som særlig beskytter leveren mot avfallsstoffer - og dermed lindrer de typiske symptomene på bakrus, som hodepine, kvalme og tretthet.

Den samme forskningen viser til og med at asparges kan bidra til å redusere leverskade som følge av for mye alkoholkonsum.

Best effekt får du hvis du spiser asparges før du begynner å drikke. Men før du løper av gårde og kjøper kassevis av asparges, er det viktig å huske at forskningen er gjort på cellenivå, og det er derfor usikkert om det direkte kan sammenlignes med å spise asparges.

8. Elskovsmiddel

Du har sikkert hørt at det finnes visse typer mat som kan virke positivt på sex-lysten. Asparges er en slik supermat med afrodisisk egenskaper.

Historisk har asparges hatt et rykte på seg for å skape utroskap, trolig på grunn av den pikante formen.

I dag vet vi at asparges er full av vitamin E, som sørger for at kroppen produserer massevis av sex-hormoner, som for eksempel østrogener, progestoron og ikke minst tesptosteron. Hormonene strømmer gjennom kroppen og har en lignende effekt som viagra.

Asparges er også full av folat, en B-vitamin som øker mengden histaminer i kroppen - et viktig amin for sunn sexdrift.

I en studie hvor rotter ble gitt forskjellige doser av asparges, fant forskerne ut at de rottene som fikk høyest dose, fikk større kjønnsorganer, hadde mer sex og sterkere ereksjoner og varte lenger før utløsning.

9. Det kan hjelpe deg med å gå ned i vekt

En kopp asparges inneholder bare 32 kalorier, og dens fiberrike stilker brytes sakte ned, noe som bidrar til en lang metthetsfølelse.

Et tips for å maksimere slankeeffekten, er å kombinere det med et hardkokt egg. Kombinasjonen av fiberrik asparges og eggets protein vil gjøre at du kan gå lenge uten å spise.

Asparges kan også gi en '”falsk” metthetsfølelse. Når du spiser kostfibre utløses nemlig et molekyl kalt acetat i tarmene, som så blir transportert opp til hjernen med beskjed om at magen din er full.

10. Beskytter mot hjerneslag

Hjerneslag eller apopleksi oppstår når en blodåre tilstoppes på grunn av en blodpropp (90 prosent av tilfellene), eller skyldes en hjerneblødning (10 prosent av tilfellene). Flere undersøkelser har vist at tusenvis av nordmenn kunne unngått hjerneslag ved å hatt en sunnere livsstil.

Asparges inneholder B-vitaminet folat som i flere undersøkelser har vist seg å kunne påvirke risikoen for apopleksi med helt opptil 20 prosent.

11. Godt for hjertet

Folat (et vitamin B) er avgjørende for et sunt kardiovaskulært system og finnes i overflod i asparges.

For det første er det involvert i en biokjemisk begivenhet kalt metyleringssyklus, som muliggjør riktig transkripsjon av DNA, transformasjon av norepinefrin til adrenalin og serotonin til melatonin. For det andre regulerer folat homocysteinaminosyren, som på høye nivåer kan være en sterk risikofaktor i hjertesykdommer. Og for tredje styrer B-komplekse vitaminer, som kolin, biotin og pantotensyre, blodsukkernivåene effektivt, metaboliserer sukker og stivelse.

Hvordan tilberede asparges

tilberedning av asparges

Asparges smaker godt og er lett å innlemme i kostholdet. Det er en av få grønnsaker som smaker like bra, enten den er varm, kald eller bare er i romtemperatur. Den kan tilberedes på utallige måter, blant annet grilles, kokes, stekes eller dampes. Du kan også kjøpe hermetisert asparges, som er forkokt og klar til og spises.

Asparges kan brukes i en rekke retter som salater, suppe, omeletter eller bare alene som en forrett eller smårett.

Når du handler fersk asparges, se etter at toppen er uten skader og at snittflaten nederst ikke virker for tørr. Det er tegn på at aspargesen ikke lenger er fersk.

Fersk asparges varer ikke lenge. De bør helst spises så raskt som mulig. Du kan imidlertid forlenge grønnsakens liv ved å pakke den nederste delen i vått kjøkkenpapir eller plassere den tykke enden i et glass kaldt vann i kjøleskapet - da holder den seg frisk og sprø.

For grønn asparges kan de nederste delene av stilken kuttes eller knekkes av før varmebehandling. Asparges har et naturlig punkt der den knekker lett. Når du koker asparges kan du ha i litt salt og sukker i kokevannet, sistnevnte bidrar til at aspargesen beholder sprøheten. Koketid er på 2 til 4 minutter, så det gjelder å følge godt med.

Potensielle bivirkninger ved for mye asparges

Hva er det som lukter? Mange lurer på hvorfor urinen deres begynner å lukte rart når de har spist asparges. Helt enkelt så skyldes det at asparges inneholder asparages-syre, som er en svovelholdig organisk syreforbindelse. Når syren blir brutt ned, skilles det ut svovelholdige forbindelser. Det er de som får urinen til å lukte. At det er omtrent den samme kjemiske prosessen som skjer i råtne egg, stinkdyr og tarmgass gjør det ikke så mye bedre.

Allerede etter 15 minutter, begynner den kjemiske prosessen. Den er imidlertid ikke farlig og går over av seg selv etter noen timer. Interessant nok er det bare halvparten av som er genetisk disponert til å kunne lukte det. Den genetiske forskjellen henger verken sammen med kjønn eller rase, men er tilsynelatende fullstendig tilfeldig.

Det er enkelte som er allergiske mot asparges. I så fall bør du ikke spise asparges. Hvis du er allergisk mot løk, hvitløk eller andre grønnsaker, så er det mer sannsynlig at du også er allergisk mot asparges. Symptomer inkluderer rennende nese, problemer med å puste og hevelse rundt munnen og lepper.

Hvis du er blant dem som sterkt misliker smaken på asparges, så bør du prøve å eksperimentere med forskjellige oppskrifter og finne en måte å tilberede asparges som du kan leve med.

Et klart vårtegn

I Norge er asparges et klart vårtegn. Sesongen starter tidlig i mai, litt avhengig av temperatur, og varer til sankthans. Resten av året er det import fra Sør-Europa og Sør-Amerika.

Norsk asparges smaker bedre fordi de er ferskere enn asparges fra andre steder i verden, som taper både kraft og saft under transporten. Det norske jordsmonnet og klimaet gir også asparges en kraftigere aroma.

Aspargesen høstes varsomt for hånd. Med en skarp kniv skjæres stilkene av. Det er en flerårig plante som trenger to-tre sesonger på seg til å kunne gi en god avling.

Konklusjon

Asparges er en næringsrik og velsmakende grønnsak som med fordel kan spises året rundt.

Den lysegrønne grønnsaken er fullpakket med gode vitaminer og mineraler som A, C, E, K og B6, samt folat, jern, kobber, kalsium, protein og fiber. Takket være alle disse næringsstoffene har asparges mange helsefordeler, inkludert vekttap, forbedret fordøyelse, sunne fødsler og lavere blodtrykk.

Legg til at asparagus er billig, lett å tilberede og smaker herlig, så forstår du hvorfor stadig flere nordmenn spiser asparges. Grill, damp og kok i vei!

Siste artikler innen ernæring: