Betakaroten best i test 2018 - Blir du brunere?

to kvinner som soler seg på stranden

Skrevet av Sunniva Hamren - Denne siden kan inneholde betalt innhold (affiliate linker)

Betakaroten er et naturlig pigment som gir farge til mange frukter og grønnsaker.

Når det tas gjennom kosttilskudd, oftest i tablettform, blir det inne i kroppen omdannet til vitamin A, som stimulerer til bedre vekst av hudceller og bygger kollagen, samt bidrar til å opprettholde hudens elastisitet.

Dersom det inntas i høye doser gjennom betakarotentilskudd, kan det til og med gi huden en oransje eller gyldenbrun farge, slik at man vil se solbrun ut.

Mange nordmenn bruker derfor betakaroten-tilskudd for å holde seg brun gjennom vinteren.

Hva er betakaroten?

Betakaroten er et pigment som finnes i planter som gir gule og oransje frukter og grønnsaker deres farge.

Det blir omdannet i kroppen til vitamin A, som spiller en viktig rolle for å opprettholde synet, huden og hjernefunksjoner.

Det er mye bevis på at det å spise mat som inneholder betakaroten, er bra for helsen din og kan bidra til å forhindre alvorlige sykdommer. 

Det er de siste årene gjennomført studier som indikerer gunstige effekter av betakaroten hos mennesker. Betakaroten kommer fra vitamin A og finnes mye av i gulrøtter.

Blir man brunere ved hjelp av betakaroten-tilskudd?

“Supermat for huden”, som gulrøtter, tomater, søtpoteter og meloner inneholder alle et veldig sterkt antioksidant, kalt karoten. Når man spiser store mengder av disse matvarene, så vil hudens naturlige farge få en oppvarming og større glød.

Mørke grønnsaker, som spinat og kål, inneholder naturlig betakaroten, og kan derfor også påvirke hudens pigmentering. 

Utfordringen er at man må spise veldig mye av disse matvarene for at de skal gi noen effekt på hudfargen.

Derfor velger mange nordmenn å benytte seg av betakaroten-tilskudd i hverdagen for å gi kroppen en brun hudfarge som varer. 

Fordeler med bruk av betakaroten-tilskudd:

1. Få en gyllen brunfarge uten å være mye i solen

Med et innhold av naturlige, blandede karotenoider, kan betakaroten gi en sunn hudfarge, til og med innendørs eller på vinteren. 

Perfekt for å unngå et blekt og slitent utseende.

En studie har vist at denne fargen kan til og med være mer attraktiv hos noen enn en vanlig solbrun hudfarge.

2. Forsterker en eksisterende brunfarge 

I tillegg til å gi "solløs" bruning, så er det mange som bruker betakaroten-tilskudd i løpet av sommeren, på ferier, eller til og med til solarium for å få en ekstra gyllen-, bronseglød til brunfargen sin.

3. Beskytter huden mot skader fra frie radikaler

'Frie radikaler' er molekylene som lenge har blitt ansett som en av hovedaktørene til aldringsprosessen, da de forårsaker oksidativ skade på cellene våre. Dette er av spesiell interesse for de som soler seg mye, siden solen kan øke eksponeringen av dem. 

4. Holder deg sunn samtidig som du får en naturlig brunfarge

Betakaroten inneholder karotenoider som ofte blir tatt som en del av et sunt kosthold. Betakaroten har blitt knyttet til forbedringer i områder som øyehelse, forbedret immunforsvar og mer.

Hvor lenge varer brunfargen?

Huden vår mister millioner av døde hudceller daglig. Dette er grunnen til at ikke bare den solbrune fargen, men også "solløs" brunfarge eller falsk brunfarge gradvis forsvinner over tid. 

Hvor lenge en brunfarge varer og hvor intens brunfargen blir avhenger av mange faktorer.

Huden vår består av ulike kjemiske sammensetninger som hormoner, oljer og aminosyrer. Siden alle mennesker har disse kjemiske sammensetningene i forskjellig mengde, reagerer all hud ulikt på disse produktene. Dette gjør at vi får forskjellig farge av samme produkt. På samme måte som at den samme parfymen lukter ulikt på forskjellige kropper.

Intensiteten av fargen avhenger også av konsentrasjonen av DHA i produktet ditt. 

Varigheten av brunfargen avhenger også av hudens naturlige eksfolierings-prosess.

Følger du en god hudpleierutine både før og etter behandlingen, vil det hjelpe deg med å holde på brunfargen lengre.

Best i test 2018: Betacaroten Ambre

Betacaroten Ambre er vårt anbefalte betakaroten-kosttilskudd, som inneholder høye nivåer av betakaroten.

Mange sliter med å få en dyp brunfarge. Med Betacaroten Ambre oppnås resultater uansett hudtype.

Betacaroten Ambre kan brukes hele året. 

Foruten å motvirke solbrent hud, virker Betacaroten Ambre også som en solbeskyttelse på innsiden av kroppen. 

beta-carotene_eske_2015

Men husk at hvis du skal oppholde deg i sterk sol over lengre tid, bør du alltid bruke solkrem i tillegg. Selv om betacaroten gir huden en økt beskyttelse, er det alltid lett å brenne seg når solen står på sitt sterkeste, og det er det bare solkrem som kan beskytte mot. 

Smør deg ofte og bruk solkrem med høy faktor.

Trykk her for beste pris på Betacaroten Ambre

Naturlige matvarer som inneholder mye naturlig betakaroten

De rikeste kildene til betakaroten er gule og oransje frukter og grønnsaker. Generelt, jo lysere og mer intens i fargen, jo mer betakaroten er tilstede i den maten.

Her er en håndfull supermat som du bør ha i kjøleskapet og spise jevnlig, hvis du ønsker frisk og sunn hud: 

1. Blåbær

En håndfull blåbær hver dag er ditt beste våpen mot grå hud. De er stappfulle med antioksidanter og C-vitamin, noe som gjør huden lysere og har beskyttende effektet mot frie radikaler som forårsaker aldring.

2. Mango

Har du et blekt og fargeløst utseende, så spis mer mango. Denne superfrukten er fullpakket med karotenoider som forbedrer fargen på huden din og gir den en vakker glød.

3. Gulrøtter

Gulrøtter har alltid vært berømt for å endre hudfarge, men du vil ikke bli oransje, slik mange frykter. I stedet vil gulrotens høye nivåer av karotenoider gi deg den perfekte brunfargen som alle er ute etter. Skulle du spise litt for mye gulrøtter, så er altså det eneste du risikerer at du får en gyllenbrun hud.

4. Tomater

Tomater brukes over alt, i pastasausen, ketchup, salater og mye mer. Den sterke rødfargen betyr at den inneholder karotenoider, og en av de viktigste karotenoider i tomater heter lycopen. Lycopen kan ifølge forskning forebygge en rekke sykdommer som hjertesykdom, kreft, grå stær og astma. Spis mer tomater og du vil ikke bare få bedre hudfarge, men også en rekke helsefordeler på kjøpet.

5. Fersken

Fersken kombinerer karotenoider med høye nivåer av kalium, et mineral som er essensielt for viktige kroppsfunksjoner. Kalium bidrar blant annet til å opprettholde et normalt blodtrykk. Så neste gang du er ute etter noe søtt, så spis en fersken - det vil både gjøre din kropp og hud godt.

6. Søtpotet

Søtpoteten er den grønnsaken som har mest karotenoider. Og hvis ikke det var nok til å overbevise deg om at du bør kjøpe søtpotet i dag, så er søtpoteter også rik på vitamin B6 og kalium, noe som er veldig bra for hjerte.

7. Sjømat

For de som liker fisk, så kan du få karotenoider fra laks, krabbe og reker.

Ønsker du strålende vakker hud? Ifølge en studie utført ved St. Andrews universitet, så kan et kosthold med mye frukt og grønt gi huden en merkbar gyllen glød allerede etter noen få uker.

Hvordan velge riktig betakaroten-tilskudd for deg

Gulrøtter er sunt året rundt, og det samme gjelder andre fargerike grønnsaker som søtpotet, spinat, grønnkål og papaya. Men ikke alle liker å knaske frukt og grønt. Så selv om det er best å få betakaroten gjennom maten du spiser, kan kosttilskudd være et godt alternativ.

"Dyp og jevn brunfarge", "mindre soleksem", “bedre syn” og “friskere hud”, er noen av lovnadene som brukes i markedsføringen av betakaroten-kosttilskudd. Men pass på at du kjøper produkter som faktisk inneholder aktive virkestoffer og er av god kvalitet.

Betakarotener er tilgjengelig både som kremer, kapsler, olje eller pulver. Normalt inneholder det mellom 1,5 og 15 milligram av enten syntetisk eller naturlig betakaroten. Betakaroten finnes også ofte i multivitamintilskudd, men da i veldig små doser.

Særlig populært er det å ta betakaroten-kosttilskudd for å få en gylden brunfarge. Disse inneholder et konsentrat av betakaroten, og kan være et godt alternativ til gulrøtter og andre frukter. Du må nemlig knaske mange gulrøtter om dagen for å oppnå tilsvarende resultater.

Kan man få for mye betakaroten? For mye vitamin A kan faktisk forgifte deg, men kroppen omdanner heldigvis betakaroten til A-vitamin bare i de mengdene som trengs. Betakaroten anses derfor som en trygg kilde til A-vitamin.

Hvordan opprettholde en dyp brunfarge året rundt

Betakaroten er din beste venn når du er utendørs om sommeren. Den gjør at du holder brunfargen lenger, og du kan være lenger ute i solen uten å bli solbrent.

Årsaken er at betakaroten er et naturlig fargestoff som stimulerer hudens naturlige melaninproduksjonen. Det vil si at dannelsen av fargepigmenter økes. Dette fører til en brunere hud og en farge som varer mye lenger.

Betakaroten kan også virke beskyttende mot UV-stråler. Ifølge en studie så kan et daglig inntak av betakaroten på 90 til 180 milligram, gi en beskyttelse tilsvarende SPF 4 og dermed redusert solbrenthet. Men det er en høy dose med betakaroten. En middels stor søtpotet har bare rundt 14 milligram, og en kopp gulrøtter har rundt 8 milligram. Så det er anbefalt å bruke solkrem i tillegg.

Fargerike frukter og grønnsaker er pakket med en familie av pigmenter kalt karotenoider. Av de 500 karotenoider som finnes i naturen, bruker du omtrent 50 av dem - og betakaroten er den mest kjente og vanligste. En gulrot om dagen er nok til å forbedre hudfargen og kan redusere rynker og andre tegn på aldring. Aldri har ordet “du er hva du spiser” hatt mer relevans. Ikke glad i gulrøtter? Da er betakaroten-kapsler trolig for deg. Begynn gjerne å ta en kapsel daglig 1-2 uker før du begynner å sole deg på sommeren. Da får du en gylden brunfarge raskere.

Hvorfor er betakaroten bra i forbindelse med soling?

I tillegg til å gi huden en sunnere farge, beskytter også betakaroten deg mot solen. Har du tilstrekkelig med betakaroten i kroppen blir du ikke så lett solbrent, så derfor tar mange tilskudd med betakaroten før de drar på ferie. Ønsker du en solkrem-effekt, bør du få i deg mye betakaroten daglig i minst ti uker. Men det skal ikke brukes som en erstatning for solkrem, som du bør bruke i tillegg. Husk at det er sunt å være litt i sola hver dag, men det er usunt å steke seg i sola. Blir du solbrent økes risikoen for hudkreft, og huden din eldes raskere.

Betakaroten kan ikke erstatte solkrem selv om det gir en lignende effekt. Men når det lagres under huden kan de kanskje fungere på samme måte som pigmenter i huden, eller kanskje betakarotenet eller A-vitaminet stimulerer pigmentet i huden. Andre mener det kan være det forhøyede nivået av A-vitamin i seg selv som gir effekten.

Forskjellige former for betakaroten-tilskudd

I tillegg til mat, er betakaroten også tilgjengelig som tilskudd i kapsler og tabletter. 

Fordi betakaroten er fettløselig, anbefales det å ta tablettene eller kapslene sammen med et måltid. Hvis du glemmer det, eller ikke kan ta de til et måltid, kan du svelge de sammen med litt olivenolje, nøtter, eller andre fettstoffer. Fettet gjør at betakaroten blir absorbert av kroppen raskere og får en bedre effekt.

Andre næringsstoffer som bidrar til en bedre brunfarge:

Astaxanthin
Hyllet som en av de kraftigste antioksidantene noensinne oppdaget, er Astaxanthin, noen ganger kalt "Kongen av karotenoider", opp til 100 ganger mer potent enn betakaroten som en antioksidant. Selv om den primært blir brukt for å bidra til en naturlig brunfarge i er de sekundære helsefordelene omfattende. Det har vist seg at den bidrar til å redusere smerter og inflammasjon, og forbedrer huden ved å bidra til fukt, glatthet, elastisitet og reduksjon av fine linjer.

Lutein & Zeaxantin
Lutein og søster-sammensetningen zeaxantin har primært blitt brukt som naturlig fargestoff grunnet den oransje-røde fargen, men de spiller også en viktig rolle i menneskers øyehelse. De blir særlig ansett for å ha en evne til å blokkere blålys skade og bekjemper frie oksygenradikaler, som over tid kan forårsake sykdommen macula degenerasjon. Et økt inntak av lutein og zeaxantin har også vist seg å redusere risikoen for utvikling av grå stær. En nyere studie har vist at lutein og zeaxantin øker hastigheten av nevral prosessering & effektivitet hos mennesker.

Lykopen
Lykopen er et organisk molekyl som oppstår naturlig og gir frukt og grønnsaker en rød farge, og finnes i vannmeloner, rosa grapefrukt, aprikoser og rosa guava. Det finnes særlig store mengder i tomater. Som en antioksidant har lykopen vist seg å være den mest effektive av alle karotenoider til å bekjempe singlett oksygen, et sterkt reaktivt og kortlevd molekyl som er i stand til å forårsake omfattende celleskader. En nyere studie har funnet at lykopen, når det blir tatt daglig, også kan bidra mye i reparasjon av hudvev.

Vitamin E
Vitamin E er velkjent for å ha utmerkede helsefordeler. Vi har tilsatt naturlig vitamin E til våre bruningstabletter for de antioksidante, hudglattende og hudbeskyttende effektene. Vitaminet blir også tatt for å bidra til å balansere kolesterol, redusere inflammasjon, reparere skadet hud, gjøre håret tykkere og balansere hormoner.

Solsikkeolje
Karotenoider og vitamin E er fettløselige, så de blir absorbert best med en liten mengde olje. Ulikt mange former for tilskudd som kommer i en tørr, pulverisert form, har vi lagt våre aktive ingredienser i en sunn base med solsikkeolje for å bidra til maksimal absorbering. Bruningstabletter blir deretter hermetiserte (lufttette) for å beskytte mot oksidering.

Konklusjon

Betakaroten er et pigment som finnes i planter som gir gul og oransje farge til frukter og grønnsaker. Mye tyder på at det er fleere helsefordeler ved å bruke kosttilskudd som inneholder betakaroten. Dette skyldes dens antioksidanter og evne til å beskytte hud og øyne.

Skrevet av Sunniva Hamren:

Sunniva Hamren er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og livsstil i en ellers travel hverdag. Hun er redaktør på Frisky.no og skriver forskningsbaserte artikler som er enkle å forstå. Les flere artikler av Sunniva.

Siste artikler innen ernæring:

2018-08-16T08:22:46+00:00