Hva er betakaroten? Fordeler, ulemper, risiko og matvarer

Frukt og grønnsaker med mye betakaroten

Skrevet av Sunniva Hamren

Betakaroten er et naturlig pigment som gir farge til mange frukter og grønnsaker.

Når det tas gjennom kosttilskudd, oftest i tablettform, blir det inne i kroppen omdannet til vitamin A, som stimulerer til bedre vekst av hudceller og bygger kollagen, samt bidrar til å opprettholde hudens elastisitet.

Dersom det inntas i høye doser gjennom betakarotentilskudd, kan det til og med gi huden en oransje eller gyldenbrun farge, slik at man vil se solbrun ut.

Mange nordmenn bruker derfor betakaroten-tilskudd for å holde seg brun gjennom vinteren.

Hva er betakaroten?

Betakaroten er det mest kjente vegetabilske fargestoffet og den viktigste kilden til vitamin A i matvarer.

Begrepet stammer fra det latinske ordet Carota, som betyr gulrot på tysk. 

Betakaroten tilhører gruppen med karotenoider, som spiller en viktig rolle i å beskytte kroppen celler.

Det finnes derfor flere studier som viser at det å spise matvarer som inneholder mye betakaroten, er bra for helsen din og kan bidra til å forhindre sykdom.

Betakaroten-rike matvarer

De rikeste kildene til betakaroten er gule og oransje frukter og grønnsaker. Generelt, jo lysere og mer intens i fargen, jo mer betakaroten er tilstede i den maten.

Her er er matvarene med mest betakaroten som du burde ha tilgjengelig på kjøkkenet ditt:

Matvare

(per 100g)

Betakaroten

(mg)

Søtpotet m/ skall

11,5

Søtpotet u/ skall

9,4

Gulrot

8,3

Spinat

7,2

Gresskar

6,9

Kål

5,0

Aprikos

3,6

Mango

1,2

For å bevare mest mulig av vitaminene og betakarotenet i grønnsaker er det ikke anbefalt å koke eller steke de på en høy temperatur. Høy varmebehandling kan føre til at næringsstoffene lekker ut. 

En raskere varmebehandling, som damping eller mikrobølgeovn, hjelper deg å bevare de sunne næringsstoffene i grønnsakene.

I en del frukt og grønnsaker er betakaroten fettløselig. Det vil si at dersom du spiser det sammen med et måltid, litt olje eller nøtter, så vil næringsstoffet enklere tas opp i kroppen (kilde).

Siden direkte sollys kan ødelegge betakaroten, bør du også lagre grønnsaker mørkt.

Pass deg for kosttilskudd!

Spesielt hos røykere, kan betakaroten ha en negativ bivirkning ved kosttilskudd. En stor finsk studie viste at røykere som hadde røyket i mer enn 30 år og som tok daglig betakaroten-tilskudd i 4-5 år, hadde en økt forekomst av lungekreft.

Også en dansk studie viste økt risiko for lungekreft blant røykere som tok kosttilskudd med betakaroten.

All forskning som Mattilsynet har vurdert viste ingen økt risiko for krefttyper hos ikke-røykere.

Betakaroten fra grønnsaker og frukt er ikke påvist noen helserisiko.

Den eneste kjente bivirkningen ved å innta høye nivåer av betakaroten fra mat er en mild gulfarge av huden.

Risikovurdering av mattilsynet:

Det norske mattilsynet har som følge av en risikovurdering satt en øvrig grense på tillatt innholdsmengde betakaroten i kosttilskudd. Denne grensen er satt til 4mg per dagsdose.

Fordeler med betakaroten

1. Få en gyllen brunfarge uten å være mye i sola

Med et innhold av naturlige, blandede karotenoider, kan betakaroten gi en sunn hudfarge, til og med innendørs eller på vinteren. 

Perfekt for å unngå et blekt og slitent utseende.

En stor studie har vist at denne fargen til og med kan være mer attraktiv hos noen enn en vanlig solbrun hudfarge.

2. Forsterker en eksisterende brunfarge 

I tillegg til å gi "solløs" bruning, så er det mange som bruker betakaroten-tilskudd i løpet av sommeren, på ferier, eller til og med til solarium for å få en ekstra gyllen-, bronseglød til brunfargen sin.

3. Gir en mild beskyttelse mot solbrenthet

Betakaroten også gi deg en mild beskyttelse mot solen. Har du tilstrekkelig med betakaroten i kroppen blir du ikke like lett solbrent.

For å oppnå denne effekten burde du ta betakaroten daglig i minst ti uker i forkant. Men det skal aldri brukes som en erstatning for solkrem. 

Blir du solbrent økes risikoen for hudkreft, og huden din eldres raskere.

4. Beskytter huden mot skader fra frie radikaler

'Frie radikaler' er molekylene som lenge har blitt ansett som en av hovedaktørene til aldringsprosessen, da de forårsaker oksidativ skade på cellene våre. Dette er av spesiell interesse for de som soler seg mye, siden solen kan øke eksponeringen av dem. 

Blir du virkelig brun ved hjelp av betakaroten?

“Supermat for huden”, som gulrøtter, tomater, søtpoteter og kål inneholder alle et veldig sterkt antioksidant, kalt karoten. Når man spiser store mengder av disse matvarene, så vil hudens naturlige farge få en oppvarming og større glød.

Mørke grønnsaker, som søtpotet og kål, inneholder naturlig betakaroten, og kan derfor også påvirke hudens pigmentering. 

Utfordringen er at man må spise veldig mye av disse matvarene for at de skal gi noen effekt på hudfargen.

Derfor velger mange nordmenn å benytte seg av betakaroten-tilskudd i hverdagen for å gi kroppen en brun hudfarge som varer. 

Sammendrag:

Betakaroten har en dokumentert effekt på kroppens brunfarge. Betakaroten-tilskudd tilbyr en trygg og praktisk måte å få i seg nok betakaroten per dag.

Hvor lenge varer brunfargen?

Huden vår mister millioner av døde hudceller daglig. Dette er grunnen til at ikke bare den solbrune fargen, men også "solløs" brunfarge gradvis forsvinner over tid. 

Hvor lenge en brunfarge varer og hvor intens brunfargen blir avhenger av mange faktorer.

Huden vår består av ulike kjemiske sammensetninger som hormoner, oljer og aminosyrer. Siden alle mennesker har disse kjemiske sammensetningene i forskjellig mengde, reagerer all hud ulikt på disse produktene. Dette gjør at vi får forskjellig farge av samme produkt. På samme måte som at den samme parfymen lukter ulikt på forskjellige kropper.

Intensiteten av fargen avhenger også av kvaliteten på produktet ditt. 

Følger du en god hudpleierutine både før og etter behandlingen, vil det hjelpe deg med å holde på brunfargen lengre.

Best i test 2019: Betacaroten Ambre

Betacaroten Ambre er vårt anbefalte betakaroten-kosttilskudd, som inneholder høye nivåer av betakaroten.

Mange sliter med å få en dyp brunfarge. Med Betacaroten Ambre oppnås resultater uansett hudtype.

Betacaroten Ambre kan brukes hele året. 

Foruten å motvirke solbrent hud, virker Betacaroten Ambre også som en solbeskyttelse på innsiden av kroppen. 

beta-carotene_eske_2015

Men husk at hvis du skal oppholde deg i sterk sol over lengre tid, bør du alltid bruke solkrem i tillegg. Selv om Betacaroten Ambre gir huden en økt beskyttelse, er det alltid lett å brenne seg når solen står på sitt sterkeste, og det er det bare solkrem som kan beskytte mot. 

Smør deg ofte og bruk solkrem med høy faktor.

Hvordan velge riktig betakaroten for deg

Gulrøtter er sunt året rundt, og det samme gjelder andre fargerike grønnsaker som søtpotet, spinat, grønnkål og papaya. Men ikke alle liker å knaske frukt og grønt. Så selv om det er best å få betakaroten gjennom maten du spiser, kan kosttilskudd være et godt alternativ.

"Dyp og jevn brunfarge", "mindre soleksem", “bedre syn” og “friskere hud”, er noen av lovnadene som brukes i markedsføringen av betakaroten-kosttilskudd. Men pass på at du kjøper produkter som faktisk inneholder aktive virkestoffer og er av god kvalitet.

Betakarotener er tilgjengelig både som kremer, kapsler, olje eller pulver. Normalt inneholder det mellom 2 og 6 milligram per dagsdose. Betakaroten finnes også ofte i vitamintilskudd, men da i veldig små doser.

Hvordan opprettholde en dyp brunfarge året rundt

Betakaroten er din beste venn når du er utendørs om sommeren. Den gjør at du holder brunfargen lenger, og du kan være noe lengre ute i solen uten å bli solbrent.

Årsaken er at betakaroten er et naturlig fargestoff som stimulerer hudens naturlige melaninproduksjonen. Det vil si at dannelsen av fargepigmenter økes. Dette fører til en brunere hud og en farge som varer mye lenger.

En gulrot om dagen er nok til å forbedre hudfarge og kan redusere rynker og tegn på aldring. Aldri har ordet “du er hva du spiser” hatt mer relevans. 

Ikke glad i gulrøtter? Da kan betakaroten-kapsler være noe for deg. Begynn med en kapsel daglig 1-2 uker før du begynner å sole deg på sommeren. Da får du en gylden brunfarge raskere.

Konklusjon

Betakaroten er et pigment som finnes i planter som gir gul og oransje farge til frukter og grønnsaker.

Mye tyder på at det er flere helsefordeler ved å bruke kosttilskudd som inneholder betakaroten. Dette skyldes dens antioksidanter og evne til å beskytte hud og øyne.

Har du erfaringer med betakaroten? Legg igjen en kommentar da vel!

Skrevet av Sunniva Hamren:

Sunniva Hamren er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og livsstil i en ellers travel hverdag. Hun er redaktør på Frisky.no og skriver forskningsbaserte artikler som er enkle å forstå. Les flere artikler av Sunniva.

Siste artikler innen ernæring:

2019-02-02T14:24:33+00:00