Er blomkål sunt? 8 helsefordeler, næringsinnhold, tips & mer 2018-08-09T16:48:44+00:00

Er blomkål sunt? 8 helsefordeler, næringsinnhold, tips & mer

bilde av blomkål

Skrevet av: Sunniva Hamren

Blomkål kan, med sin hvite farge, fremstå litt anonym. Men blomkål er faktisk en av de sunneste grønnsakene du kan spise.

Blomkål er nemlig svært næringstett, og inneholder både viktige mineraler, vitaminer og andre næringsstoffer.

Dette gjør blomkål til en svært helsebringende grønnsak. Antioksidantene i blomkål holder deg frisk og andre virkestoffer aktiverer kroppen din sitt avgiftningssystem. I tillegg har studier vist at blomkål kan forebygge kreft og styrke immunsystemet.

I denne saken gir vi deg alt du trenger å vite om blomkål, fra hva det er og hva det inneholder, til helsefordeler, tilberedning og et par enkle oppskrifter.

Hva er blomkål?

Blomkål er en kålvarietet og tilhører familien kornblomstplante (kilde: 1).

Blomkålen er karakteristisk i sitt utseende, med blomkålhode bestående av små blomkål-blomster. Faktisk betyr blomkål 'blomstrende kål'!

Blomkål er stort sett hvit eller kremet i fargen. Det finnes for øvrig også grønn, lilla og rød blomkål.

Selv om blomkål er mager og kalorifattig, er den mettende. I Norge kjenner vi blomkålen som tilbehør. Her til lands har vi dyrket blomkål i over fire hundre år (kilde: 2).

På verdensbasis regner man med at blomkål har sin opprinnelse i Middelhavs-området (kilde: 3).

I butikken burde du velge blomkålhoder som er tette, men ikke sprøe. Blomkålen skal også ha friske blader og være fri for misfarging. Vær også forsiktig med blomkålen - den kan nemlig få mørke flekker.

Lagre blomkålen mørkt og kaldt, gjerne i kjøleskap.

Blomkål er også en svært nyttig grønnsak. Den er nemlig svært sunn og næringstett! Mer om dette nedenfor.

Sammendrag:

Blomkål kommer opprinnelig fra Middelhavs-området, men har blitt dyrket i Norge i mange hundre år. Blomkål er lett å kjenne igjen, med sine karakteristiske små blomkål-blomster på hodet.

Ting du ikke visste om blomkål

Du har kanskje lagt merke til at blomkål har store, grønne og tykke blader som dekker hele blomkålhodet.

Dette skyldes faktisk at blomkålen ikke tåler sol eller dagslys særlig godt! Hadde det ikke vært for de grønne blaene, ville sollyset ha medført økt klorofyll-produksjon.

Da ville blomstene utviklet seg til ekte blomster, og blitt uspiselige (kilde: 4)! Altså er blomkål på mange måter en underutviklet blomst.

Du kan også spise stilken og bladene til blomkålen! Det er imidlertid blomstene som hovedsakelig spises. Faktisk er stilken veldig god som sunn snacks (kilde: 5).

Du har kanskje merket at blomkålen kan bli misfarget når du koker den? I såfall har du all grunn til å bytte kasserolle.

Blomkål reagerer nemlig med visse metaller! Da blir den misfarget.

Dette skyldes at blomkål inneholder svovelforbindelser. Disse kan reagere med jern og aluminium (kilde: 6).

Sammendrag:

Visste du at blomkål faktisk er en uferdig blomst? Eller at blomkålen kan bli misfarget ved koking? Blomkål er faktisk en svært interessant grønnsak.

Næringsinnhold i blomkål 

Mange tenker ikke på å kjøpe blomkål. En av grunnene er at blomkål ikke akkurat skiller seg ut i mengden, med sin hvite, og kanskje noe anonyme farge.

Men sannheten er at blomkål er en ekte supermat!

Blomkål er nemlig veldig næringstett.

Den inneholder blant annet en rekke vitaminer, nemlig vitamin C, vitamin K, vitamin E, folat og visse B-vitaminer, for eksempel vitamin B6 (kilde: 7).

Faktisk inneholder en halv kopp kokt blomkål nesten halvparten av det daglig anbefalte inntaket av vitamin C og nesten 10 prosent av det daglig anbefalte inntaket av vitamin K (kilde: 8).

Og det bare i en halv kopp!

Blomkål inneholder i tillegg mindre mengder av pantotensyre og tiamin, riboflavin og niacin.

Videre inneholder blomkål lite mettet fett og kolesterol, og det er en god ting. Også bra er det at blomkål inneholder mineralene protein, magnesium, mangal, kalium og fosfor (kilde: 9).

I tillegg inneholder blomkål sunt fiber og få kalorier (kilde: 10).

Sammendrag:

Til tross for sin bleke farge, inneholder blomkål en rekke næringsstoffer. Blomkål inneholder C vitamin, K vitamin, E vitamin og B vitaminer samt fiber og mineraler.

Vitenskapelig dokumenterte helsefordeler med blomkål

Nedenfor gir vi deg åtte gode grunner til å spise blomkål. Blomkål har nemlig en rekke helsebringende effekter!

Blomkål er blant annet en super kilde til antioksidanter. I tillegg kan blomkål hjelpe kroppen din med å avgifte seg.

Blomkål kan også redusere risikoen for kreft, bidra til vekttap og styrke immunsystemet, for å nevne noen helsefordeler.

1. Blomkål er rik på antioksidanter 

Blomkål inneholder betydelige mengder med antioksidanter.

I tillegg inneholder blomkål stoffer som aktiverer og styrker kroppen sitt eget antioksidantforsvar (kilde: 11)!

Antioksidanter forebygger alt fra rynker til kreft. Antioksidanter hindrer også frie radikaler fra å gjøre skade på kroppen vår (kilde: 12).

Antioksidanter forebygger videre oksidativt stress, en sykdomstilstand som kan bidra til sykdommer som kreft, Alzheimers, Parkinsons sykdom, med mer.

Blomkål inneholder også en type antioksidanter som reduserer risikoen for karsykdommer, fedme og diabetes (kilde: 13).

Sammendrag:

Antioksidantene i blomkål fører med seg en rekke helsefordeler. Spis derfor blomkål for å hindre tidlig aldring og for å forebygge alvorlig sykdom.

2. Blomkål er bra for detox og fordøyelse 

Blomkål hjelper kroppen din med å rense seg selv. Altså er blomkål en helt naturlig detox!

Kroppen din utsettes jevnlig for giftstoffer fra både luft, miljø, drikke og mat. Du kan også utsettes for giftstoffer fra vaskemidler (for eksempel salmiakk).

Giftstoffer kan i verste fall føre til forgiftning. Dette er imidlertid sjelden. Det er vanligere at giftstoffene påfører kroppen din skade eller svekker den (kilde: 14).

Kroppen din har et innebygd avgiftningssystem. Noen ganger trenger imidlertid dette litt hjelp, og det er her blomkål kommer inn i bildet (kilde: 15).

Når du tygger blomkål, blir visse virkestoffer brutt ned. Blant disse finner vi virkestoffer som aktiviserer kroppens avgiftningssystem (kilde: 16).

Virkestoffene beveger seg inn i leveren, og derfra gir de kroppen din en skikkelig detox (kilde: 17).

Sammendrag:

Blomkål aktiverer kroppens avgiftningssystem. Derfor kan du spise blomkål for å bli kvitt farlige eller skadelige giftstoffer som har samlet seg opp i kroppen din.

3. Spis blomkål for å gå ned i vekt 

Blomkål kan faktisk hjelpe deg med å gå ned i vekt raskere.

Dette skyldes blant annet at blomkål er en kalorifattig grønnsak (kilde: 18).

Både vitamin C og folat, som begge finnes i blomkål, har vist seg å ha en positiv effekt på vekttap (kilde: 19).

I tillegg har blomkål et lavt innhold av karbohydrater og et høyt fiberinnhold. Fiber forebygger oppblåsthet og sørger for velfungerende tarmer.

Det er viktig når du skal gå ned i vekt (kilde: 20).

I tillegg inneholder blomkål omega 3-fettsyrer.

Disse inneholder hormonet leptin. Leptin hjelper kroppen med å opprettholde en normal og rask metabolisme. I tilegg bidrar leptin til å regulerere kroppsvekten (kilde: 21).

Du kan faktisk spise nærmest ubegrensede mengder med blomkål, uten å tenke på vekta.

Sammendrag:

Blomkål er en kilde til et effektivt vekttap! Dette fordi blomkål inneholder næringsstoffer og hormoner som fremmer vekttap og opprettholder kroppens metabolisme.

4. Blomkål forebygger inflammasjon 

Blomkål er anti-inflammerende. Det vil si at blomkål reduserer nivået av betennelser i kroppen din og har en forebyggende effekt mot betennelser.

Inflammasjon kommer som følge av at kroppen inneholder stoffer som kan være sykdomsfremkallende.

Kroppens reaksjon er da inflammasjon, en beskyttende, men ofte smertefull tilstand (kilde: 22).

Blomkål er en av de beste matvarene mot betennelse.

Dette skyldes blant annet at blomkål som nevnt har høye konsentrasjoner av antioksidanter. Antioksidanter reduserer og forebygger nemlig betennelser i kroppen (kilde: 23).

En av disse antioksidantene er sulforafan.

En studie fra 2015 fant for eksempel at sulforafan bekjemper inflammasjon ved å redusere nivået av et betennelsesfremmende stoff i kroppen (kilde: 24).

Sammendrag:

Blomkål forebygger inflammasjon i kroppen. Dette fordi blomkål inneholder antioksidanter og andre virkestoffer som har en forebyggende effekt mot betennelse.

5. Blomkål forbedrer hjernefunksjonen 

Alle de ulike næringsstoffene i blomkål gjør denne grønnsaken til skikkelig hjerneføde.

Blomkål inneholder blant annet visse B-vitaminer, syrer og mineraler, samt fettsyrer. Samtlige av disse har en positiv effekt på hjernefunksjonen (kilde: 25).

Faktisk har studier vist at blomkål kan forbedre minnet ditt, læreevnene, konsentrasjonen, og øvrige kognitive funksjoner i hjernen (kilde: 26).

Forskere ved Harvard Universitet fant faktisk at kvinner som spiste mye grønnsaker hadde en betydelig saktere nedgang med alderen når det gjaldt kognitive evner.

Forskerne fant at særlig korsblomstplanter som blomkål og brokkoli bidro til denne effekten (kilde: 27).

Sammendrag:

Blomkål er uten tvil hjerneføde. Studier har påvist en sammenheng mellom inntak av blomkål og kognitive funksjoner. Forskere knytter denne effekten til næringsstoffene i blomkål.

6. Blomkål kan redusere risikoen for kreft

Blomkål kan forebygge en rekke krefttyper, for eksempel lungekreft, blærekreft, magekreft, leverkreft og brystkreft (kilde: 28).

Dette skyldes blant annet at blomkål inneholder virkestoffer som dreper kreftceller. De samme virkestoffene reduserer veksten av svulster (kilde: 29).

Ett av disse virkestoffene er indole 3-carbinol. Studier har vist at dette virkestoffet har visse effekter som også hemmer veksten av kreftceller (kilde: 30).

Sammendrag:

Blomkål kan forebygge kreft og hindre at sykdommen utvikler seg raskt. Blomkål inneholder nemlig flere kreftforebyggende virkestoffer.

7. Blomkål er godt for hjertet

Når det kommer til hjertehelse, snakker de fleste om hva du ikke bør spise. Hva med det du faktisk burde spise mer av?

Næringsstoffene i blomkål, og kombinasjonen av disse, gjør vidunder for hjertet ditt.

Både vitamin K2, vitamin B, og Vitamin C holder hjertet sunt. Det samme gjør mangan, kalium og fiberet som finnes i blomkål.

Videre inneholder blomkål en rekke syrer, for eksempel ferulsyre, samt betakaroten. Disse er også nødvendige for å opprettholde god hjertehelse (kilde: 31).

I tillegg kan blomkål også senke kolesterolet og redusere risikoen for hjerteinfarkt. I følge forskere skyldes dette at blomkål inneholder allicin (kilde: 32).

Folat er et annet virkestoff i blomkål som er nødvendig for et sunt hjerte. Det samme er fytokjemikaliene i blomkålen, en type stoffer som finnes i planter og som har positiv effekt på helsa (kilde: 33).

Sammendrag:

Blomkål gjør underverker for hjertet! Folat, mineraler, vitaminer og syrer, med mer, gjør blomkål til en absolutt pro-hjerte plante.

8. Blomkål er bra for immunsystemet ditt 

Blomkål gir immunsystemet ditt en skikkelig boost.

Blomkål er som kjent en korsblomstplante. Korsblomstplanter inneholder antioksidanter og vitaminer som bidrar til å opprettholde immunsystemet ditt.

Det beste av alt er at blomkål er svært næringstett, det vil si at du ved å spise blomkål tilfører kroppen større mengder næringsstoffer (kilde: 34).

Da blir immunsystemet fornøyd.

Blomkål inneholder nemlig også kolin. Kolin bidrar til opprettholdelsen av cellene i kroppen din, hindrer bakterier fra å utvikle seg og holder tarmsystemet ditt friskt (kilde: 35).

I tillegg inneholder blomkål anti-virale og anti-bakterielle virkestoffer. Disse holder kroppen din fri fra sykdom (kilde: 36).

Sammendrag:

Blomkål er en korsblomstplante, det vil si at den er næringstett og inneholder det viktige stoffet kolin. I tillegg inneholder blomkål stoffer som holder sykdom på avstand.

Hvordan inkludere blomkål i kostholdet ditt?

Det er faktisk veldig enkelt å inkludere blomkål i kostholdet ditt.

Blomkål kan nemlig spises rå, stekt, kokt, fritert, eller som del av en matrett, for eksempel blomkålris. Se oppskrift nedenfor.

Fordelen med å spise blomkål og andre grønnsaker rå, er at du da får et høyere opptak av næringsstoffer enn hvis blomkålen er kokt.

Imidlertid burde du ikke overdrive hvor mye rå blomkål du spiser. Dette skyldes at blomkål som nevnt inneholder mye fiber.

Og selv om dette er sunt fiber, kan det gi deg forbigående problemer med fordøyelsessystemet, som forstoppelse og hard mage (kilde: 37).

Du kan helt fint spise rå blomkål et par ganger i uken, eller litt hver dag. Vi anbefaler deg også å inkludere blomkål i middagen.

Sammendrag:

Det er enkelt å inkludere blomkål i kostholdet ditt. Blomkål passer til det meste, og du kan tilberede den akkurat slik du selv ønsker. Prøv imidlertid å ikke overdrive inntaket av rå blomkål, da dette kan gi deg fordøyelsesproblemer.

To enkle og sunne oppskrifter med blomkål

blomkål i ovn

Hva med stekt og krydret blomkål til middag eller lunsj?

Du trenger følgende:

  • Ett blomkålhode
  • Olivenolje
  • Salt
  • Pepper

Slik gjør du (kilde: 38):

Hell noen spiseskjeer olivenolje over blomkålhodet og strø med salt og pepper. Stek i stekeovn til blomstene blir gyldne og brune.

Hvis du ønsker mer smak, kan du selvfølgelig krydre mer og annerledes, for eksempel med kayenne-pepper.

Du kan også lett lage blomkålris. Du trenger følgende (kilde: 39):

  • Blomkål
  • Vann
  • Pepper / valgfritt krydder

Riv blomkål (bruk rivjern). Du kan alternativt blande blomkål i en blendermaskin. Stek 'risen' i stekepanne. Smak til med krydder.

Konklusjon

Som vi har vist i denne saken, burde du absolutt spise blomkål ofte. Du kan neste ikke spise for mye av denne vidunderveksten!

Blomkål er nemlig en ekte supermat, med store konsentrasjoner av viktige næringsstoffer. Blomkål inneholder både vitaminer, mineraler og antioksidanter som holder kroppen din frisk.

I tillegg kan blomkål bidra til å forebygge kreft, styrke dine kognitive evner og gi deg god hjertehelse. Det er også en lett sak å inkludere blomkål i kostholdet sitt.

Skrevet av Sunniva Hamren:

Sunniva er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og livsstil i en ellers travel hverdag. Hun er redaktør på Frisky.no og skriver forskningsbaserte artikler som er enkle å forstå. Les mer Sunniva.

Siste artikler innen kosthold: