Er brokkoli sunt? 10 helsefordeler, næringsinnhold, tips & mer 2018-07-20T20:31:23+00:00

Er brokkoli sunt? 10 helsefordeler, næringsinnhold, tips & mer

brokkoli

Kongen av alle grønnsaker!

Ikke bare smaker brokkoli godt, men det er også noe av det sunneste du kan spise. Brokkoli er godt for hjerte- og karsystemet og kan til og med hemme visse typer kreft, ifølge ny forskning.

Det «lille, grønne treet» inneholder dobbelt så mye C-vitamin som appelsin og er rik på kalsium, A-vitamin og karotenoider.

Totalt sett så er det en av de mest næringsrike grønnsakene du kan spise.

Hva er brokkoli?

Brokkoli er en plante som er i nær slekt med blomkål. Navnet kommer fra det italienske ordet «broccolo», som betyr «den blomstrende toppen». Den kalles også aspargeskål fordi den har en mild kålsmak som minner om asparges.

Det var romerne som først begynte å dyrke brokkoli for over 2000 år siden. I dag finner du fersk, norsk brokkoli i butikkene fra juli til oktober, mens resten av året er det importert fra utlandet. Brokkoli har blitt en viktig del av norsk matkultur.

Er brokkoli sunt?

Foreldrene dine visste hva de gjorde da de anbefalte at du skulle spise opp brokkolien din,  for denne grønne grønnsaken er en helsebombe av de sjeldne. Den har høyt næringsinnhold av fiber, C-vitamin, kalium, B6 og vitamin A. Noe som bidrar positivt til fordøyelsen, kardiovaskulærsystemet og immunsystemet.

Brokkoli er også fullpakket med antioksidanter. Antioksidanter kan bidra til å finne og nøytralisere frie radikaler som forårsaker cellebeskadigelse, og dermed redusere risikoen for kreft. Brokkoli inneholder også magnesium, fosfor, sink og jern.

Du kan spise brokkoli med god samvittighet for den har et svært lavt kaloriinnhold. 100 gram brokkoli inneholder bare 34 kalorier.

brokkoli er sunt

Sammendrag:

Brokkoli er en av de sunneste matvarene du kan spise med mange viktige næringsstoffer. Så det er bare å fylle opp tallerkenen!

10 helsefordeler med brokkoli

1. Få supersyn

Det er ikke bare et ordtak at «grønt er godt for øyet» for man kan faktisk holde sine øyne skarpe og sunne til langt opp i årene hvis man spiser den riktige maten.

Det er for eksempel en sterk kobling mellom A-vitamin og øynene (kilde). A-vitamin bidrar til å opprettholde normalt syn ved at det påvirker dannelsen av et pigment i øyet som gjør øyet følsomt for lys. Brokkoli er rik på beta-karoten, som omdannes til vitamin A i kroppen.

Men det er ikke bare vitamin A som har denne gunstige effekten for øynene, for brokkoli inneholder også fosfor, B-vitaminer og vitaminene C og E, som alle har vist seg å ha en positiv innvirkning på synet (kilde og kilde).

Man kan altså selv gjøre en god del for å styrke øynene og forebygge aldersbetingede øyesykdommer.

Sammendrag:

Brokkoli er godt for synet ditt. Ikke bare inneholder det vitamin A, men også fosfor, B-vitaminer og vitaminene C og E som alle er gunstig for øye.

2. Spis deg glad

Er du en av dem som gruer deg til vinterens mulm og mørke? Spis Brokkoli og strål som om det var sommer hele året.

Brokkoli inneholder B-vitaminet folsyre, som påvirker ditt humør. Syren er viktig for produksjonen av stoffene noadrenalin og serotonin, som begge løfter humøret (kilde)

Dette har også blitt bekreftet av en studie ledet av forskere fra New Zealand som beviste at en diett med mye frukt og grønnsaker kan øke lykkenivået. Studien, publisert i British Journal of Healthy Psychology, fulgte 400 unge voksne i to uker. De som spiste mye frukt og grønnsaker rapporterte høyere nivåer av lykke, nysgjerrighet og kreativitet (kilde). 

Sammendrag:

Brokkoli har næringsstoffer som blant annet folsyre som piffer opp humøret og gjør deg lettere til sinns.

3. Hjelper mot søvnproblemer

Så mye som 750.000 nordmenn har alvorlige søvnproblemer og  400.000 nordmenn bruker sovemedisiner jevnlig. Det er dårlig nytt for folkehelsen, for dårlig søvn har blitt koblet til økt sykelighet og dødelighet på grunn av fedme, diabetes og hjertesykdommer.

Brokkoli kan fungere som en naturlig sovepille, fordi for den inneholder tryptofan, som hjelper kroppen til å produsere serotonin og dermed regulerer søvn (kilde). 

En studie har også vist at kvinner som fikk i seg B6-vitamin fra mat sov bedre enn dem som ikke gjorde det. Brokkoli inneholder vitamin B6. En annen studie vista at de som tok B6-vitamin husket drømmene bedre enn de som ikke gjorde det (kilde). 

Men pass på at du ikke spiser brokkoli rett før sengetid, for brokkoli inneholder høye mengder fiber som fører til at kroppen må fordøye maten til langt på natt.

Sammendrag:

Sliter du med å sove, så kan brokkoli hjelpe deg til både å sove godt og huske drømmene dine bedre.

4. Beskytter mot skadelige stråler fra solen

Spis solbeskyttelse til lunsj! Brokkoli er rik på betakaroten som hjelper kroppen å bygge opp beskyttelse mot solens skadelige effekter av UV-stråling, og dermed redusere risikoen for hudkreft.

Det viste et forskningseksperiment som ble utført på mus uten hår (kilde). De musene som spiste ekstrakt fra brokkoli i 13 uker, utviklet 25 prosent færre tilfeller med hudkreft etter å ha blitt eksponert for UV-stråler, sammenliknet med mus som ikke fikk brokkoliekstrakt.

De musene som spiste brokkoliekstrakt og likevel fikk svulster, utviklet svulster som var 70 prosent mindre enn hos de andre musene.

Sammendrag:

Det er forsking som antyder at brokkoli kan hjelpe mot skadelige UV-stråler, men før du kaster solkremen helt, så husk at dette kun er blitt studert på mus, og at det forutsetter at man spiser brokkoli i minst 10 uker.

5. God kilde til kalsium

Kalsium er livsnødvendig for at vi i det hele tatt skal fungere, blant annet er det bra for skjelettet, blodet og våre nervefunksjoner.

Det er derfor viktig at du får i deg den anbefalte mengden av kalsium: 1000 milligram per dag for voksne opp til 50 år, og 1200 milligram for personer over 50 år. Gravide og ammende kvinner har også bruk for mer.

Det er ingen hemmelighet at meieriprodukter er en god kilde til kalsium, men ikke alle liker å drikke melk eller spise yoghurt. Da kan brokkoli være et godt alternativt. Brokkoli er rik på kalsium, ganske nøyaktig 62 milligram per 100 gram.

Sammendrag:

Kroppen trenger kalsium. De fleste får nok kalsium gjennom meieriprodukter, men brokkoli kan være en god alternativ kilde.

6. Gir hjernen din en boost

En diett som stimulerer hjernen din er nødvendig hvis du vil ha god hukommelse og holde deg intellektuelt på topp. Selv om din hjerne veier mindre enn 1,5 kilo, så bruker den 20 prosent av ditt daglige kaloriinntak.

Grønnsaker som brokkoli kan hjelpe på hukommelsen. Forskere har oppdaget at de som spiser grønnsaker klarer seg bedre enn jevnaldrende i hukommelsestester (kilde).

Brokkoli kan også hjelpe mot demens. Demens er både en arvelig og livsstils betinget tilstand som anslagsvis rammer 70.000 til 104.000 nordmenn. De som har demens får problemer med at huske, gjenkjenne ting, orientere seg eller får andre kognitive problemer.

En kanadisk undersøkelse viste at fyllokinon (K1-vitamin), som finnes i brokkoli styrker hukommelsen i test av friske menn og kvinner over 70 år (kilde). 

Sammendrag:

Brokkoli er godt for hjernen din. Den motvirker demens og styrker hukommelsen.

7. Kan forhindre kreft

Opp mot hvert tredje krefttilfelle kan unngås med den rette kosten. Grønnsaker som brokkoli kan spesielt virke forbyggende.

Brokkoliens kreftforebyggende egenskaper kan særlig tilskrives sulforafan, som har blitt grundig studert gjennom årene (kilde). Denne planteforbindelsen beskytter menneskekroppen mot ulike typer kreft

Spis gjerne brokkoli og blomkål sammen, for en amerikansk studie vist at brokkoli og blomkål sammen, beskytter enda bedre mot ulike kreftformer enn om man spiser dem hver for seg (kilde). En studie fra Sverige viser at kvinner som spiser en eller to porsjoner med grønnsaker fra kålfamilien hver dag, reduserte risikoen for brystkreft med 40 %, sammenlignet med de som spiser lite av disse grønnsakene.

Å spise brokkoli og blomkål har også en beskyttende effekt på flere andre krefttyper – blant annet kreft i prostata og mage- og tarmsystemet.

Sammendrag:

Å spise brokkoli har en beskyttende effekt på flere krefttyper, blant annet kreft i prostata og mage- og tarmsystemet. Brokkoliens evne til å bekjempe kreft er viden kjent på grunn av den naturlige forekomsten av sulforafan.

8. Øke forbrenningen

Gå ned i vekt med brokkoli! Brokkoli er en fiberholdige grønnsak full av næringsstoffer som gjør deg mett lenge.

Brokkoli inneholder såkalte langsomme karbohydrater som gir en jevn stigning av blodsukkeret og en langvarig metthetsfølelse. Dette til forskjell fra «hurtige kalorier», som sjokolade og andre søte saker, som gir en rask energi-boost, men der du fort «krasjer» og trenger å spise igjen for å holde energinivået oppe.

Brokkoli har i tillegg et svært lavt kaloriinnhold, noe som gjør den spesielt attraktiv i en slankediett. 100 gram brokkoli inneholder bare rundt 34 kalorier. Til sammenligning har et eple 72 kalorier.

Sammendrag:

Brokkoli er perfekt til slanking for den øker forbrenningen og holder deg mett lenge.

9. Beskytter mot hjerneslag

Tusenvis av nordmenn kunne unngått hjerneslag hvis de endret livsstil og spiste sunnere. Slag eller apopleksi oppstår når en blodåre i hjernen rammes av en blodpropp eller begynner å blø.

Årlig rammes nesten 15.000 nordmenn og man antar at mer enn 70.000 mennesker lever med betydelige plager etter slag her i landet. Mange blir arbeidsudyktige og avhengig av andres hjelp.
 
B-vitamin folat har i flere undersøkelser vist seg å kunne påvirke risikoen for apopleksi med opptil 20 prosent. En analyse fra Beijing fra 2012 konkluderte med at tilskudd med folat reduserte risikoen med 11 prosent ved en tilskudd på 0,4-0,8 mg daglig (kilde). 

Sammendrag:

Brokkoli inneholder B-vitaminet folat som kan redusere risikoen for hjerneslag med opptil 20 prosent.

10. Renser kroppen

Har det blitt mye pølser, Cola og annen søppelmat i det siste? Føler du at du trenger å få renset kroppen for avfallsstoffer og uhumskheter?

Da kan en detox-kur med brokkoli være effektivt. Det faktum at brokkoli inneholder vitamin C, vitamin B2 og noen få aminosyrer gjør den til veldig effektiv i å rense kroppen.

Sammendrag:

Ved å konsumere brokkoli regelmessig fjerner du frie radikaler og giftstoffer fra kroppen.

Slik tilbereder du brokkoli

Brokkoli er en allsidig grønnsak som gir god smak til ethvert måltid, enten det er frokost, lunsj eller middag.

Når du kjøper brokkoli, skal du se etter faste og friske eksemplarer med grønne topper (hvis den er gul, så er den allerede overmoden). Det er ingen grunn til å unngå frosne brokkoli hvis du ønsker næringsrike grønnsaker. Faktisk vil mange av de frosne grønnsakene inneholde mer næring enn de ferske. Brokkoli bør lagres i kjøleskap, 0–4 °C, pakket i plast.

Brokkoli kan både varmebehandles og spises rå. Hvordan den tilberedes har imidlertid stor betydning for næringsinnholdet. Koker du brokkoli, kan du miste så mye som 20 til 50 prosent av næringsstoffene. Det er derfor best å bruke brokkoli i en salat eller dampe den med olivenolje. Wok er også bra.

Hvis du likevel velger å koke brokkoli, må du passe på å ikke koke den mer enn to-tre minutter, i lettsaltet vann. Ihjelkokt brokkoli er ikke noe godt.

Ikke kast stenglene, de inneholder masse kalsium, jern og vitamin C.

Sammendrag:

Brokkoli kan tilberedes på en rekke smakfulle måter: dampet, stekt eller servert rå. Men hvordan du tilbereder grønnsaken har stor betydning for næringsinnholdet, så pass på at du ikke koker den for lenge!

Konklusjon

Brokkoli er en av naturens mest næringsrike grønnsaker. Rik på antioksidanter, som bidrar til å bekjempe kreft. Det er også en god kilde til vitamin A, som både hjelper ditt immunsystem og ditt syn. Denne fiberrike grønnsaken  er også kjent for sine høye nivåer av vitamin K, som blant annet er viktig for sterke bein.

Legg til at brokkoli er svært kalorifattig, så forstår du at dette er en skikkelig «supermat». Med andre ord: Spis i vei.

Siste artikler innen ernæring: