6 Helsefordeler med Chaga + Tilberedning og Bivirkninger 2018-08-06T18:09:42+00:00

6 Helsefordeler med Chaga + Hverdagstips og Bivirkninger

8 Helsefordeler med Chaga + Hverdagstips

Skrevet av: Sunniva Hamren

Chaga er en sopp som i hundrevis av år har blitt brukt som naturmedisin, blant annet mot kreft, betennelser, og som smertelindring. 

Men for de aller fleste er chaga relativt ukjent.

Dette til tross for at den vokser vilt i bjørkeskog i store deler av Norge.

Hva er Chaga?

Chaga, eller Inonotus obliquus som det heter på latin, er en soppart fra brunkjukeslekten (kilde: 1). Den vokser vilt i bjørkeskog, og har sin naturlige tilhørighet i verdens nordlige strøk som Nord-Europa, Øst-Europa, Russland, Nord-Amerika og deler av Kina.

Chaga er en hvitråtesopp som opptrer som mørke knoller vokst inn i stammen til bjørketrærne. Den har en svulstaktige fasong som gjør det lett å skille den fra andre vekster på trærne (kilde: 2). På innsiden er chaga-soppen gul-brun.

Hvis du har lyst til å plukke den selv kan det være nyttig å se etter bjørketrær hvor barken har en rustaktig farge. Det betyr nemlig at det vokser chaga der.

Når chaga vokser på bjørketrær tar det form som en slags parasitt som med tiden vil bryte opp barken på bjørketreet, og til slutt også drepe det.

Historisk sett har chaga hatt rykte på seg for å være en mirakelsopp. I Øst-Europa og Russland har chaga blant annet blitt brukt som en medisinplante mot fordøyelsesproblemer og tuberkulose, i tillegg til å behandle kreft (kilde: 3).

Det har også vært spekulert i om chaga kan styrke immunsystemet eller fremkalle resistens.

Da europeerne kom til Nord-Amerika viste det seg at visse deler av urbefolkningen var betydelig mindre utsatte for de europeiske sykdommene. Dette skal ha vært de samme som hadde et jevnlig inntak av chaga i kostholdet sitt (kilde: 4).

Forskningen i dag konsentrerer seg først og fremst om å undersøke de historiske bruksområdene til chaga-soppen.

Selv om det først er i nyere tid at chaga har fått oppmerksomhet i forskningen, lover det så langt godt: en rekke forsøk indikerer at soppens tradisjonelle bruksområder faktisk har noe ved seg.

For tjue år siden var det ingen som visste hva chaga var, og det ble kun brukt i Russland og Japan, Kina og Korea (kilde: 4). I dag blir denne soppen stadig mer populær.

Helsekostbutikker over hele verden går til innkjøp av ulike chagaprodukter og anbefaler kundene sine å ta det som kosttilskudd. Hvorfor? La oss se nærmere på noen av grunnene.

Hva er helsefordelene med Chaga?

Forskningen viser at de som tar chaga vil kunne dra nytte av mange forskjellige helsefordeler. Her følger noen av disse:

1. Chaga kan ha en positiv innvirkning på kreft og kreftceller

kreft

Som nevnt har chaga vært kjent for å være en medisinplante som kan forebygge og behandle kreft. Det er heller ikke uten grunn at chaga i den norske folkemedisinen har hatt kallenavnet  'kreftkjuke'.

Selv om forskningen fremdeles er mangelfull, finnes det flere teorier om hvordan dette kan ha seg.

Den tilsynelatende krefthemmende effekten av chaga kan muligens settes i sammenheng med at den inneholder såkalte beta-glukaner, en type polysakkarider som kan bidra til å svekke forekomsten og utbredelsen av kreft i kroppen (kilde: 3).

Andre har sett chagas rykte for å kurere kreft i lys av at den inneholder melanin, et antioksidant som blant annet beskytter DNAet (kilde: 3). I tillegg inneholder chaga også flere stoffer som antas å motvirke kreft, for eksempel betulin og lupeol (kilde: 3).

Flere studier har gitt gode grunner til å fortsette å forske på chaga.

I en studie av leverkreft (hepatom) fra 2008 fant forskerne at chaga-ekstraktet de hadde brukt i eksperimentet sitt delvis forhindret kreftcellene fra å vokse.

De konkluderte derfor med at chaga i fremtiden med stor sannsynlighet kan bli brukt som behandlingsform mot leverkreft (5).

Resultatene fra en annen studie av chaga-soppens påvirkning på leverkreft viste en lignende tendens, nemlig at chaga så ut til å drepe leverkreft-celler (kilde: 6).

Vitenskapelige studier har også vist at chaga kan være effektivt i å behandle andre typer kreft.

I 2009 ble det påvist i en studie at flytende chaga-ekstrakt motvirket spredning og nydanning av kreftceller i tykktarmen (kilde: 7).

På grunn av de lovende resultatene anbefaler samtlige forskere at ytterligere forskning blir gjennomført.

I mellomtiden kan du selv innta chaga for å hjelpe kroppen din til å forebygge kreft.

2. Styrker immunsystemet ditt

immunforsvaret

Immunsystemet er viktig for å holde kroppen sunn og sykdomsfri. Selv om en sunn og aktiv livsstil ofte vil være tilstrekkelig for å opprettholde immunsystemet, vil man noen ganger trenge noe mer.

Faktisk antas alle medisin-sopper å være immunmodulerende, det vil si at de kan forbedre eller forandre immunsystemet ditt, samt sette det i stand til å selv bekjempe sykdommer (kilde: 8).

Med andre ord vil ikke chaga i seg selv kunne kurere sykdommer eller plager som skyldes et svakt immunsystem. Dog vil chaga styrke kroppen din slik at den blir i bedre stand til å helbrede seg selv.  

Dette fordi chaga og andre medisinske stoffer naturlig inneholder immunmodulerende virkestoffer (kilde: 9).

De samme beta-glukanene som skal være gunstige i kreftbehandling, bidrar til å gi immunsystemet ditt de til enhver tid riktige aktivitetsnivåene.

Med andre ord vil chaga  sørge for å øke aktiviteten til immunsystemet ditt når en sykdom eller et virus må bekjempes (kilde: 10).

Beta-glukaner frigjør kjemikalier som kan ødelegge svulster og virus i kroppen (kilde: 11). Videre stimulerer de aktiviteten til immuncellene som jobber med å forsvare kroppen fra eksterne trusler.

I en studie fra 2005 testet forskere effekten av chaga på forsøksmus som hadde fått immunundertrykkende stoffer injisert (kilde: 12).

Resultatene var slående: De fant at chaga hadde stor effekt, og konkluderte med at det lover godt for fremditig bruk av chaga som medisinering.

Den samme studien fant også at kreftpasienter som gjennomgår eller har gjennomgått kjemoterapi med fordel kan ta chaga ved siden av behandlingen.

Dette fordi kjemoterapi er en behandling som bryter ned kroppens immunsystem. Resultatene fra studien viste at chaga-ekstrakt kan bidra til at det bygger opp seg selv både raskere og bedre.

Drikk derfor gjerne en kopp med chaga-te eller lag deg en chaga-smoothie for å styrke immunsystemet ditt.

3. Virker betennelsesdempende

Chaga er et ypperlig kosttilskudd for deg som ønsker å motvirke leddgikt og andre betennelsestilstander i kroppen din.

Chaga inneholder store mengder av såkalte fenoler, det vil si stoffer som demper betennelse i kroppen, for eksempel melanin og triterpener (kilde: 4).

I tillegg inneholder chaga virkestoffet ergosterol peroxide, som blant annet har vist seg å ha en betennelsesdempende effekt (kilde: 13).

I tillegg inneholder chaga et høyt nivå av antioksidanter som bekjemper frie radikaler og forebygger celleskade (14).

Flere studier har undersøkt hvorvidt chaga har en betennelsesdempende effekt, det vil si om chaga faktisk hjelper mot betennelsestilstander i kroppen. Resultatene har så langt vært positive.

For eksempel fant en studie fra 2005 at chaga hadde en lindrende effekt på poteødem hos forsøksrotter (kilde: 15). De konkluderte med å ha funnet indikasjoner på at chaga er betennelsesdempende, samt at dette skyldes visse spesifiserte virkestoffer i soppen.

Nettopp på grunn av sine betennelsesdempende egenskaper kan chaga-te eller ekstrakt også oppleves lindrende ved tilfeller av leddgikt, hvor man lider av stive og vonde ledd og lemmer (kilde: 16).

De som sliter med leddgikt burde derfor innta en jevnlig dose med chaga, både separat og med andre medisinske planter.

4. Beskytter leveren

lever

Foreløpige studier tilsier at chaga kan bidra til å beskytte leveren din (kilde: 17).

Chaga inneholder betulin, et virkestoff kjent for å avgifte leveren og bidra til å gi systemet ditt en skikkelig detox (kilde: 18).

En studie fra 2015 undersøkte effekten av chaga på to grupper forsøksmus med leverskade, hvorav den ene fikk chaga som behandling (kilde: 19).

Studien viste at musene som hadde fått chaga hadde betydelig mindre leverskade. De konkluderte med at chaga-ekstrakt har en form for leverbeskyttende effekt.

5. Psykisk helse

depresjon

Lever du, som så mange andre, en hektisk hverdag full av stress og slit? Da kan det hende at du burde begynne å drikke chaga-te.

Chaga er nemlig kjent for å redusere stress og styrke mental helse  (kilde: 20).

Chaga kan roe deg ned når du føler deg stresset, og gi deg en sterkere indre ro (kilde: 21).

Når du blir stresset er det fordi kroppen frigjør stresshormoner som kortisol og adrenalin. Det er disse hormonene som fremkaller stressfølelsen (kilde: 22).

Adaptogenene i chaga og andre medisinske sopper motvirker denne reaksjonen.

Altså vil et jevnlig inntak av chaga gi deg en bedre og stressfri hverdag!

6. En mer velfungerende tarm

Inflammatorisk tarmsykdom er en fellesbetegnelse på Crohns sykdom og ulcerløs krolitt, to kroniske betennelser i tarmen som medfører smerter og plager som feber, diare, kvalme og malabsorbsjon.

Den konvensjonelle forskningen har så langt funnet lite om hvordan kosthold og mat påvirker disse sykdommene (kilde: 23).

En studie fra 2007 undersøkte hvordan chaga påvirket eller hang sammen med oksidativt stress, en av faktorene som kan forårsake inflammatorisk tarmsykdom.

Oksidativt stress betyr at kroppens antioksidantforsvar ikke er sterkt nok til å motvirke oksidative skader (kilde: 24).

Studien, som ble gjennomført som et eksperiment på 20 frivillige med inflammatorisk tarmsykdom, konkluderte med at chaga faktisk kan minke det oksidative stresset.

Hvordan inkludere chaga i hverdagen?

chaga te

Chaga selges gjerne enten som ekstrakt, tabletter eller pulver. Alternativt kan man få kjøpt chaga-planter eller plantedeler.

Noen plukker det også selv. I Norge vokser chaka året rundt, men man høster det gjerne etter sommeren eller på vinteren. Sørg i såfall for at du får med både de ytre og de indre delene av soppen.

Du kan gjerne bruke en kvern til å male soppen selv, så du får pulver.

Chaga kommer som nevnt i ulike former. Det anbefales at du prøver deg frem i begynnelsen, med en liten mengde om gangen.

Hvordan kan du inkludere chaga i kostholdet ditt? 

Som kosttilskudd eller supplement er chaga overraskende enkelt å bruke.

For det første burde det nevnes at chaga ikke er noe man spiser, især på grunn av dens bitre og uvanlige smak. Det aller vanligste er nok å koke te på soppen.

Det anbefales gjerne å koke omtrent en liter vann, for deretter å å helle en liten håndful chaga oppi og deretter koke det.

Det skal småkoke til vannet blir et rødbrunt avkok, dette for å aktivisere virkestoffene (kilde: 25).

Du kan bruke de samme chaga-bitene til å koke te på flere ganger. De kan oppbevares i kjøleskapet i mellomtiden.

Å lage te er altså en tidkrevende prosess. Bruker du tilskudd i form av pulver, eller har du laget ditt eget pulver, kan du enkelt koke te av det raskt. Følg instruksjonene på innpakningen.

Deretter kan du enten drikke teen du har laget, eller bruke denne i andre oppskrifter. Chaga-ekstrakt kan nemlig tilsettes alle mulige oppskrifter slik du selv ønsker det, det være seg muffins, kjeks eller iskrem (kilde: 26).

Vår personlige favoritt er denne sunne sjokoladesmoothien med chaga. Du trenger følgende ingredienser: en halv frossen banan, 1 dl frosne bær, 1 kopp med avkjølt chagate, en spiseskje bakekakao samt litt kanel hvis du ønsker det.

Bland bare alt i en kjøkkenmaskin til du har en jevn og fin blanding. Tilsett mer chaga hvis du ønsker det. Voila!

Potensielle bivirkninger

Det har ikke blitt innrapportert om generelle bivirkninger av å innta chaga, som for øvrig ikke er en giftig sopp.

Konsulter med lege hvis du tar diabetesmedisiner, hvis du lider av nyresykdom eller nyreskader, samt hvis du bruker blodfortynnende medisin.

Konklusjon

I flere århundrer har mennesker i Norge, Russland, Øst-Europa og Nord-Amerika plukket chaga fra viltvoksende bjørkeskoger. Den har blitt ansett som en medisinplante, og brukt til å behandle sykdom og til å lindre en rekke plager, fra tarmproblemer og stress, til kreft, leddgikt og leverskade.

Selv om forskningen på området fremdeles er i sin gryende begynnelse, har flere studier på forsøksdyr indikert at chaga faktisk virker slik man antok lenge før medisin ble et vitenskapelig felt.

Du kan selv velge hvordan du vil innta chaga, enten ved å koke chaga-te, eller ved å bruke chaga som ingrediens i vanlig matlaging.

Skrevet av Sunniva Hamren:

Sunniva Hamren er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og livsstil i en ellers travel hverdag. Hun er redaktør på Frisky.no og skriver forskningsbaserte artikler som er enkle å forstå. Les flere artikler av Sunniva.

Det siste innen ernæring:

Legg igjen en kommentar