Det ene måltidet som fikk meg til å gå ned 20 kilo (+ oppskrift) 2018-01-07T13:30:31+00:00

Det ene måltidet som fikk meg til å gå ned 20 kilo (+ oppskrift)

Å bli sunn og miste den ekstra vekten kan være veldig vanskelig. Hva var hemmeligheten min_ Jeg begynte å spise frokost!

Å bli sunn og gå ned i vekt kan være veldig vanskelig. Tro meg, jeg vet! Jeg pleide selv å være 20kg overvektig. 

Til og med da det virket som at jeg gjorde alt riktig ville tallene på vekta så vidt endre seg. Det var helt til jeg lærte denne ene tingen som gjorde det mulig for meg å endre på ting og gå ned 20 kg. Og alt jeg behøvde var ett måltid!

Hva var hemmeligheten min? Jeg begynte å spise frokost!

Visste du at dårlige frokostvaner kan gi fedme og hjertetrøbbel? (kilde: forskning.no). Det viser seg også at voksne mellom 18 og 34 år er de som ofte unngår å spise frokost med vilje.

Mange har vokst opp med en mor eller bestemor som har fortalt deg at frokosten er det viktigste måltidet om dagen. Men nå viser det seg at det finnes en mengde gode grunner, støttet av forskning, til at frokost er bra for deg, og vi skal gå gjennom noen av de nå.

1. Frokost holder deg mett

Å spise en sunn frokost hjelper deg med å ta bedre valg i løpet av dagen ved å fylle opp kroppens drivstoff tidlig. Ved å holde sulten borte fra starten av dagen, vil det kanskje være lettere for deg å motstå fristelsen til å spise usunn mat. Sørg for å få i deg ekstra proteiner som hjelper deg med å holde på metthetsfølelsen.

Frokost kan også gjøre dagen din mye bedre!

2. En sunn frokost hjelper med å opprettholde blodsukkeret

Mest sannsynlig vet du allerede hvor viktig det er å opprettholde blodsukkeret. Visste du at frokost er et kritisk tiltak for å vekke blodets glukosenivåer fra fastemodus for dagen? En sunn, velbalansert frokost hjelper deg å opprettholde blodsukkeret til lunsjtider. Å hoppe over frokosten kan til og med øke risikoen for diabetes.

3. Frokost gir deg energi

Det engelske ordet breakfast er sammensatt av to ord: “break fast”. Breakfast betyr nemlig å "bryte fasten" som oppstår når du sover om natten, og en sunn frokost er den beste måten å erstatte energien kroppen din har brukt over natten. Kroppen din behøver den energien, og det gjør hjernen din også!

4. Frokost er sunt

Flere studier viser at å spise frokost hjelper med å vedlikeholde generell helse. Menn som hopper over frokosten har en høyere risiko for å utvikle hypertensjon (høyt blodtrykk), høyt kolesterol og diabetes.

Generelt sett er mennesker som tar seg tid til å spise en sunn frokost mer bevisste på sin egen helse og hvordan deres daglige valg påvirker den. Kanskje fordi det er enklere å bry seg om seg selv på en mett mage!

5. Det kan hjelpe deg med å gå ned i vekt

Basert på nylige undersøkelser, har mennesker som hopper over frokosten en større tendens til å være overvektige. Forskere har funnet ut at når man hopper over frokosten kan man lure hjernen til å tro at man har lyst på mat med mye kalorier. Og når man tenker på den mettende effekten en sunn frokost kan ha, er det logisk at det kan hjelpe deg på veien til vekttapet.

Hva er en sunn frokost?

De typiske frokostene fra de siste ti-årene er ikke de sunneste alternativene, selv om du forsøker å balansere den sukkerholdige, behandlede frokostblandingen med frukt og et glass med melk.

Mye frokostmat har ganske lite protein, som er veldig viktig for å opprettholde blodsukker og energinivå.

Frokost behøver ikke å være kjedelig eller ta lang tid for å være sunt. Det finnes en mengde raske og enkle oppskrifter innenfor rekkevidde i vår internett-tidsalder. Jeg skal vise dere min favoritt. 

Min favoritt:

Egg har mye protein og andre næringsstoffer, og med en boost av sunn spinat og herlig bacon, kan du ikke gjøre det feil med en bacon og spinat frittata. Frittata og andre omeletter har også den fordelen at de kan bli lagd på forhånd.

Frittata med bacon & spinat

det ene måltidet

Ingredienser

  • 3 egg
  • En skvett med helmelk
  • 2 skiver hakket bacon
  • 2 spinat
  • Krydder som smakstilsetning

Instruksjoner

  • Forvarm ovnen til 175°C.
  • Visp sammen egg og melk i en bolle
  • Stek baconet sprøtt og sett til siden
  • Tilsett spinaten i stekepannen og stek til den er myk
  • Hell over egg og melkeblandingen i stekepannen og tilsett krydder
  • Bak det i 15-20 minutter til eggene er gjennomstekte
  • Topp med bacon før servering.

Avslutning

Å hoppe over frokosten er helt enkelt ikke bra for deg. Sørg for å spise en sunn frokost så du kan være den sunneste, lykkeligste versjonen av deg selv!

Lite tid på morgenen? Det er ingen unnskyldning for å hoppe over frokosten. Det finnes mange eksempler på supersunne frokoster som kan bli laget på 10 minutter eller mindre.

Legg igjen en kommentar