Detox kur som virker: Best i Test – 7 dager 2018-01-25T11:01:50+00:00

Detox kur som virker: Best i test – 7 dager

Detox kur som virker (2)

Detoksifiserings (detox) kurer er mer populært enn noensinne. Det hevdes at disse kurene renser blodet og fjerner skadelige toksiner fra kroppen. Men, det er ikke helt sikkert hvordan de gjør det, hva de er ment til å fjerne og om de faktisk fungerer. 

En detox er et kuropplegg som krever at du følger en spesifikk diett over en viss periode med tid for å rense kroppen. Den kan også inkludere urtetilskudd eller andre metoder, som tarmskylling, alt med et formål om å fjerne miljømessige og kostholds giftstoffer fra kroppen. Det finnes ulike drastighetsgrader av detox kurer, fra bare-juice kurer til de som kun består av å konsumere ubehandlet mat som økologisk mat og mat med høyt fiber- og vanninnhold, samtidig som man kutter ut alt av sukker, salt, koffein og alkohol.

Dette er en detaljert gjennomgang av detox-kurer og hvordan de påvirker helsen.

Fordeler med detox-kur:

1. Fjerner giftstoffer fra kroppen (og renser leveren)

Miljømessige forurensninger, pesticider, tungmetaller og kjemikalier blir lagret i våre vev og celler. Dette påvirker immunsystemet, humøret vårt, metabolismen og evnen vår til å bekjempe sykdom; faktisk kan symptomer på dårlig helse hos mennesker uten diagnostisert sykdom være relatert til opphopning av giftstoffer.

2. Reduserer inflammasjon

Når du renser leveren og gir fordøyelsessystemet ditt muligheten til å hvile ved å drikke detox-drikker og smoothier istedenfor tunge måltider, reduserer du sykdomsfremmende inflammasjon og hevelser inne i kroppen. Noen detox-drikk ingredienser, som vannmelon, agurk, jordbær og ingefær hjelper med å redusere inflammasjon samtidig som det letter på fordøyelsessystemet.

3. Hjelper på vekttap

Detox-drikker kan booste metabolismen din og energinivåene, og få deg til å føle deg fresh og lett gjennom hele dagen. Noen frukter, som den helsegunstige grapefrukten, inneholder til og med spesielle enzymer som hjelper kroppen med å bruke sukker, og slik booster det metabolismen og hjelper med vekttap.

4. Fremmer hudens helse

Ved å fjerne giftstoffer fra kroppen og redusere inflammasjon, kan detox-drikker fremme hudens helse og redusere tegn på aldring. Når huden blir tilstoppet av forurensinger og kjemikalier, oppstår rynker, tørr hud og andre tegn på aldring.

Ved å styrke hudens metabolistiske mekanismer med frukt og grønnsaker, fremheves hudens glød. Mange detox-drikk ingredienser er ofte mat med C-vitamin, som også naturlig kan hjelpe med å bremse ned aldring og lege sår ved å skape nytt arrvev (kilde).

5. Fremmer energi & mental årvåkenhet

Ingrediensene i en detox-drikk vil jobbe sammen for å redusere inflammasjon, rense leveren og heve energinivåene naturlig. Uten en overvekt av giftstoffer som holder deg tilbake, vil du føle deg lettere og uthvilt, i motsetning til å leve med utmattelse, humørsvingninger og hjernetåke.

6. Tilbakestiller kostholdet og vanene dine

Hovedmålet med en detox-plan av høy kvalitet bør være langvarig, bærekraftig endring. Ved å gjennomgå en detox-kur, vil du ikke bare støtte kroppens detoksifiseringsprosess (som diskutert ovenfor), men du vil stille tilbake måten du spiser på og valgene du tar.

Dette betyr at en effektiv detox-kur med formål om å kutte ut mat med giftstoffer og kontrollere søtsug kan betydelig hjelpe deg med å endre dine vaner i det lange løpet.

7. Lavere søtsug

Det er en myte at søtsug kan bli kontrollert med viljestyrke alene. Sannheten er at søtsug oppstår fra hormonelle ubalanser, og må bli håndtert og kontrollert som det. Søtsug har en betydelig innvirkning på overspising og vektøkning, og en god detox-plan kan ta ondet ved roten.

8. Gir deg de næringsstoffene du trenger

Ved å gjennomgå en diett sentrert rundt næringsholdig supermat og drikke, vil du sikre kroppen din de essensielle vitaminene, mineralene, fytonæringsstoffene og antioksidantene den behøver for optimal helse. Og, mange mikronæringsstoffer er helt nødvendige for kroppens detoksifiseringsprosess for å fungere ordentlig (kilde).

Problemer med giftstoffer i kroppen

Varierende nivåer av giftstoffer i kroppen er en faktor i nesten alle helseproblemer. Det er kanskje ikke den eneste årsaken til problemet, men det er nesten alltid en faktor. Giftstoffer i kroppen begynner vanligvis å vise seg som et mindre, irriterende problem, enn et større helsemessig et.

Vanlige plager som hoste, forkjølelse, sår hals, allergier, hudproblemer, hodepine, dårlig immunforsvar osv. har mest sannsynlig giftstoffer som en faktor i brorparten av tilfellene.

Giftstoffer i kroppen forårsaker ofte plager både direkte og indirekte. Et eksempel på et direkte tilfelle er giftstoffer som forårsaker pust & luftveier. Disse effektene er enklere å forske på. Men det betyr ikke at indirekte plager er ikke mindre betydningsfulle.

For eksempel kan visse giftstoffer i kroppen svekke prosessen som produserer immunceller. Som et resultat blir immunforsvaret svakere, og regelmessige forkjølelser og hoste er resultatet. Årsaken er ikke direkte, men kan fortsatt være en primærfaktor.

Hvilken mat burde du spise under en detox kur?

Matvarer du burde spise under en detox kur

Å spise store mengder med næringsrik mat under en detoksifisering er en viktig del av det å få best mulig resultater. Mye av denne maten vil også hjelpe til med renselsesprosessen. Mesteparten av maten bør ideelt bestå av frukt og grønnsaker, spesielt de med høyt fiberinnhold.

Det er viktig å velge de reneste kildene til protein når man følger en detox-kur. Essensielle fettsyrer er alltid viktig, og det er ikke et unntak under en detox-kur. Fiskeolje, linfrøolje, eller en kombinasjon er den beste måten å få i seg disse næringsstoffene under en detox-kur.

1. Frukt & grønnsaker

Alle frukt & grønnsaker er gode å spise under en detox-kur. Særlig de med høyt fiberinnhold. Men det er også andre typer. Bare spis store mengder av dem. En stor andel bør spises rå. Gulrøtter, selleri, epler, bær, beter, ananas, vannmelon, appelsin osv. Alt dette er gode alternativer.

For en detox-kur er økologiske varer de beste, siden de har et høyt innhold av næringsstoffer og er uten kjemikalier som ofte blir brukt under dyrking og frakt av kommersielle produkter.

2. Juicing/smoothies

Juicing er en flott detox diett. Du behøver ikke å gjøre det, men om du vil så kan du absolutt. Du kan eksperimentere med alle typer frukt & grønnsaker, og lage alle slags blandinger. Enhver frukt & grønnsak er en kandidat for juicing. Økologiske alternativer er de beste, men om du ikke får tak i det bruker du det du kan. Eksperimentèr, ha det gøy, og gi smaksløkene dine en godbit.

3. Protein

Velg de reneste kildene til protein som mulig når du følger en detox-kur. Viltkjøtt, eller økologisk kjøtt av beitende dyr er de ABSOLUTT beste valgene, særlig under en detox-kur. Økologiske egg av frittgående høns er det beste alternativet.

Mat som bønner og fullkorn kan også være en kilde til protein. Myseprotein etter en treningsøkt er greit, men forsøk for det meste å holde kosttilskudd-skuffen låst under en detox-kur.

4. Fett

De essensielle fettsyrene Omega-3 og Omega-9 er alltid viktige. Den enkleste måten å få i seg det på er gjennom linfrø eller olje, og/eller fiskeolje tilskudd.

5. Salt

Rensing av kroppen vil også rense ut en større mengde mineraler. Salter er et essensielt næringsstoff og det er viktig å få i seg nok. Unngå bordsalt, da det er veldig ulikt uraffinert salt. Det beste saltet å bruke er uraffinert havsalt.

Uraffinert salt inneholder store mengder av forskjellige sporstoffer. Over 70, faktisk. Disse mineralene, utenom natrium, står kun for 2-3% av vekten, men de gjør fortsatt en stor forskjell.

Matvarer å unngå:

  • check
    Melkeprodukter (naturell yoghurt er ok)
  • check
    Gluten (hvetebrød, couscous, pasta, rug, spelt)
  • check
    Belgfrukt
  • check
    Kjøttpålegg, rødt kjøtt, bacon, pølser
  • check
    Behandlet mat (frokostblanding, mat på boks, chips, kjeks, bakverk, muffins...)
  • check
    Sukker, søtsaker, melkesjokolade, syltetøy, fruktpålegg
  • check
    Pommes frites, burgere, fritert mat
  • check
    Alkohol, kaffe, brus
  • check
    Margarin, dressinger, sauser, kunstige fargestoffer, smaker, tilsetningsstoffer og smaksforsterkere


Forberedelser før du starter

Forberedelser før detox start

For å unngå vanlige detox-reaksjoner som hodepine og kvalme, prøv å fase ut koffein, sukker, behandlet mat, og kunstige søtningsstoffer dagene før du begynner på detox-kuren. Om du ikke er klar til å gi opp helt på koffeinet, bytt til drikke med mindre koffein som grønn te, hvit te eller matcha.

På forberedelsesstadiet bør du også forsøke å planlegge måltidene dine for uken. Med en nøye plan for maten du skal spise er det mindre sannsynlig at du faller ut av detox-kuren.

Du bør kanskje også bruke denne tiden til å rydde kjøkkenet for alt av mat og drikke som kan friste deg under rensingen.

Et godt tips til detox-nybegynnere: om du jobber på ukedagene er det en god idé å begynne detox-kuren på en fredag. Dette gir deg litt mer hviletid under de første dagene på dietten, som vanligvis er de mest vanskelige.

Trening

Fysisk aktivitet øker sirkulasjonen, som til gjengjeld hjelper kroppen din med å kvitte seg med giftstoffer. For å øke sirkulasjonen under detox-kuren, legg til en lettere treningsøkt til din daglige rutine. Du kan for eksempel prøve å gå en liten tur under lunsjpausen, eller være med på en gjenoppbyggende yogatime.

Siden energien kan synke litt under de første dagene av detox-kuren, kan det hjelpe å bryte opp dine treningsøkter til korte intervaller. Om du ikke trener regelmessig, ta en prat med legen din før du starter med et treningsprogram.

Hvor ofte bør du rense?

Dette avhenger av symptomene dine, men generelt sett bør du ta en rens en eller to ganger årlig, under tilsyn av en helseprofesjonell. Etter en antibiotikakur er det et must, da du behøver å gi næring til tarmene og erstatte de sunne bakteriene som har blitt drept av antibiotikaen. Etter ferietider er også et godt tidspunkt å ta seg en rens, da alkohol og kosemat skaper kaos for tarmbakterier og innsiden av tarmene. Etter rensen bør du fortsette med tarmvennlig mat og næringsstoffer som en del av ditt normale kosthold.

Konklusjon

En syv-dagers detox-kur er ikke passende for alle. Om du har kroniske helselidelser, som leversykdom, diabetes, kreft, nyresykdom, eller en spiseforstyrrelse, er det ekstremt viktig å konsultere med din lege før du justerer dietten din.

Om du har noen bekymringer angående ditt kosthold, snakk med din lege for å avgjøre om en syv-dagers detox-kur er det rette for deg.

Siste innen ernæring: