Er Dadler Sunt? 8 Helsefordeler, Næringsinnhold, Tips & Mer 2018-03-07T16:17:10+00:00

Er Dadler Sunt? 8 Helsefordeler, Næringsinnhold, Tips & Mer

Tørkede dadler er en sunn snacks som er høy på kalorier og full av verdifulle næringsstoffer.

Denne tørkede frukten av daddelpalme blir også kalt «ørkenens brød». Vi skal i denne artikkelen se nærmere på fordelene med dadler.

 

Næringsinnholdet i dadler

Dadler har et høyt sukker- og kaloriinnhold, men inneholder også mange næringsstoffer; vitamin B og C, kalium, som er bra for hjertet og blodtrykk, og jern. Dadler inneholder også magnesium, kalsium, og aminosyren tryptofan, som spiller en viktig rolle i dannelsen av melatonin. Melatonin hjelper ofte mot milde søvnproblemer. Tørkede dadler inneholder masse fiber, noe som bedrer fordøyelsen og bidrar til å senke kolesterolnivået. Man bør likevel ikke spise for mye dadler, fordi de inneholder mye karbohydrater og mange kalorier. Nytes best i moderate mengder. En daddel etter et måltid kan bidra til å dempe suget etter søtsaker.

 

Antioksidanter

Dadler inneholder tanniner, en type naturlig forekommende antioksidant kjent som en polyfenol. Tanniner er kjent for å bidra til å forhindre celleskader og å ha anti-inflammatoriske egenskaper. De kan til og med bidra til å beskytte mot kreft.

 

Sukker og kalorier

Mens de fleste fiberrike matvarer hjelper til med vekttap, er dadler ikke kalorifattig. Dette er på grunn av deres høye karbohydrat- og sukkerinnhold. Dadler har 270 kalorier per 100 gram, og nesten 64 gram sukker. Dadler og tørket frukt er tettere enn frisk frukt. Hvis du prøver å gå ned i vekt, hold deg til frisk frukt som epler og bær. Poenget er at dadlene er den perfekte snacken for et umiddelbart tilskudd av energi uten raffinert tilsatt sukker.

 

Fiber

Ved å spise fire dadler vil du få i deg 6,4 gram fiber. For menn tilsvarer dette opptil 21 % av anbefalt daglig mengde. For kvinner betyr det opptil 30 % av den anbefalte mengden fiber, avhengig av alder. Mer fiber hjelper til med fordøyelsen ved å mykne og øke vekten og størrelsen på avføring.

 

Vitaminer og mineraler

Dadler er en god kilde til kalium. Dette essensielle mineralet er viktig for:

  • Å bygge muskler
  • Å kontrollere væskebalanse
  • Å regulere hjerteslag og blodtrykk
  • Å beskytte mot hjerneslag og hjertesykdom
  • Fire dadler inneholder ca 668 mg kalium, eller 14 prosent av ditt daglige kaliumbehov.

En porsjon med dadler tilfredsstiller også rundt 12 prosent av ditt daglige behov for niacin, et viktig vitamin som kroppen bruker til å bryte ned mat til energi og for å bistå med nervefunksjon.

Dadler inneholder også en sunn mengde vitamin B-6, som kroppen bruker til å bygge muskler og gro hår og negler. De inneholder vitamin A, som er nødvendig for å beskytte øynene, huden og slimhinnene.

Dadler er også en utmerket kilde til jern, som inneholder omtrent 11 prosent av den anbefalte daglige mengden. Jern er viktig for å lage røde blodlegemer og hjelpe dem med å bære oksygen til cellene i kroppen din.

 

Hvordan inkludere dadler i din hverdag

fruktbolle

Dadler kan være fantastisk i smoothier.

En banan, to-tre dadler, en håndfull havregryn og kanel. Fremgangsmåte: ha mandelmelk i en blender og bland til en deilig, mettende smoothie. Ferdig frokost! På Internett er det mange oppskrifter som kan brukes som sukkererstatning ved baking av kaker.

 

Hvordan få tak i gode dadler?

Opprinnelsen til daddelpalme er den persiske gulfen, men i dag blir den dyrket fra Nord-Afrika til Afghanistan. Friske dadler kan kjøpes om vinteren, best fra september til januar, noe som er grunnen til at de er en populær juledelikatesse, perfekt egnet i desserter, og kan kombineres med marsipan. Dadler gir en kompleks smak og et snev av det eksotiske. Tørkede dadler blir høstet halvmodne og tørket enten i solen eller i kunstig miljø. Tørket eller frosne dadler kan du kjøpe hele året.

8 helsefordeler med dadler

1. Dadler motvirker anemi

Dadler er en effektiv måte å motvirke anemi. Anemi er en tilstand der personen som lider av det har et lavt antall sunne røde blodceller. Dette innebærer at blodet ikke klarer å diffundere oksygen og andre næringsstoffer godt nok gjennom kroppen. Anemi blir ofte forårsaket av jernmangel, noe som betyr at siden personen som lider av det ikke har tilstrekkelige mengder med jern i kroppen, begynner de røde blodcellene å henge etter. Symptomene på anemi er blant annet utmattelse, svakhet, blek hud, høy puls, hodepine eller svimmelhet, kalde føtter og hender, svake negler, eller dårlig matlyst.

Jern er også nødvendig for å vedlikeholde andre systemer i kroppen, som hår, hud og negler. Vi får jern naturlig gjennom kjøtt, men kun en liten andel av jernet vi får i oss blir faktisk tatt opp av kroppen og blodcellene våre. Dette betyr at vi må få i oss mye mer enn det kroppen vår faktisk kommer til å bruke.

Generelt sett kan man øke jerninntaket gjennom kostholdsendringer og jerntilskudd for å behandle problemet. En enkel måte å gjøre det på er med dadler. Fordi dadler har et høyt nivå av mineraler, inkludert jern, er de perfekte som et supplement til en anemisk diett. Å spise dadler kan jevne ut jernnivået, øke antall røde blodceller og øke energinivået hos anemiske pasienter.

 

2. Dadler balanserer fordøyelsessystemet

IBS kan være en smertefull lidelse som forårsaker ubehag mellom måltider og reduserer personens glede av mat og, mer generelt, livet. Frustrerende nok, kan IBS være vanskelig å håndtere fordi det kan forårsake diaré eller forstoppelse. Å legge dadler til kostholdet kan være en effektiv kostholdsendring som kan hjelpe mot fordøyelsesbesværet. Modne dadler er en prima kilde til kalium, som kan lindre diaré, og de er også rike på oppløselig fiber, som kan motvirke forstoppelse. Dens unike mineral og vitamin komponenter gjør dadler til den perfekte maten som kan hjelpe deg med å regulere fordøyelsessystemet.

 

3. Dadler bidrar til sunt vekttap

Selv om de fleste følger en sunn diett for å gå ned i vekt, så finnes det omstendigheter der folk kan være nødt til å gå opp i vekt. Med over 400 kalorier per kopp med dadler, i tillegg til assorterte vitaminer, mineraler og rikelig med karbohydrater, kan dadler være en sunn måte å øke kaloriinntaket. Hvis, for eksempel, du er gravid eller lider av en sykdom som hypertyreose, kan det være du må sørge for at du konsumerer et høyere antall næringstette kalorier. Dadler er et velsmakende valg under disse – og andre – omstendigheter for å opprettholde en sunn vekt uten å ty til tomme kalorier.

 

4. Dadler øker energinivået

Det finnes ikke noe som er raskere, eller enklere, som en energi-oppløfter på ettermiddagen enn et raskt inntak av sukker (sukrose, glukose og fruktose). Over hele verden, særlig i Midtøsten der dadler kommer fra, spiser folk dadler til vanlig som en ettermiddags-snack for å få nok energi til å komme seg gjennom dagen og over ettermiddags-humpen.

Det høye jernnivået i dadler fremmer også produksjonen av røde blodceller og sirkulasjon, som øker oksygeneringen av personens organ. Dette bidrar også til bedre energi, som reduserer anemirelatert utmattelse og treghet. Fordi dadler har lav glykemisk indeks, blir sukkeret i dem brutt ned saktere av kroppen din, som betyr at blodsukkeret ikke plutselig faller og etterlater deg trøtt og sliten mens de blir fordøyd.

 

5. Dadler tar vare på hjertet

Dadler inneholder flere næringsstoffer som er viktige for hjertehelsen også. Dadler er rike på kalium, magnesium og vitamin B6. Disse mineralene jobber godt sammen for å fremme et sterkt hjerte- og karsystem. Kalium hjelper deg med å regulere de elektriske impulsene til hjertet, og hjelper generelt med natriumnivåer som kan være anstrengende for hjertet.
Mens magnesium reduserer blodtrykket, samtidig som det bekjemper dårlig kolesterol, som innebærer at tilstrekkelige mengder med magnesium hjelper deg med å holde hjertet ditt avslappet og skjermet fra å bli overarbeidet. Til slutt så hjelper B6 med å bearbeide visse aminosyrer i blodet, som kan, når de er samlet, føre til en høyere risiko for hjerte- og karsykdommer. 30 gram med dadler kan inneholde opp til 5% av den anbefalte daglige mengden av disse livsviktige næringsstoffene.

 

6. Dadler kan forebygge kreft

Dadler er proppfulle av næringsstoffer som har blitt koblet til å redusere forekomst av kreft hos mennesker. Fiber, for eksempel, har blitt koblet til mage- og tarmkreft. Et sunt kosthold kan generelt sett være et praktisk verktøy til å holde kroppen din kreftfri. Grønnsaker uten stivelse, frukt, sunne fettstoffer i nøtter og grønnsaker rike på lykopen, bidrar alle til et velbalansert kosthold med næringsstoffer som bekjemper frie radikaler og holder menneskeceller sunne. Dadler er en essensiell del av et slikt kosthold.
Å bekjempe og forebygge kreft er noe som så og si alle er opptatte av. En måte du kan ta ansvar for det på er å få regelmessige kreft screeninger og ha et sunt kosthold – som inkluderer herlige dadler! Mange eksperter, inkludert Verdens Helseorganisasjon, oppfordrer til et sunt kosthold fullt av frukt og grønnsaker, med mindre behandlet mat og kjøtt, som den beste måten til å forebygge utvikling av kreft.

 

7. Dadler forbedrer helsen til skjelettet, blodet og immunsystemet

Fordi dadler er rikt på magnesium, mangan og selen, er de også gunstige for helsen til skjelettet og immunsystemet. I en kombinasjon, er disse tre mineralene ansvarlige for å hjelpe til med å holde skjelettet vårt sterkt, og blodcellene våre velbalanserte og klare til å frakte næringsstoffer til alle celler og systemer i menneskekroppen.
Skjeletthelse er en livsviktig, men ofte forsømt del, av vår generelle velvære. Når vi er unge danner kroppene våre nytt benmateriale raskere enn det bryter ned gammelt ben, og slik øker benmassen stadig. Vår benmasse når toppkapasiteten rundt 30-årsalderen. Etter det brytes benmassen ned raskere enn oppbygging av nytt ben, og slik mister vi alt i alt benmasse hvert år.

Dette betyr at det er livsviktig å tilføre kroppen vår alle vitaminene og mineralene den behøver for å holde skjelettet sunt. Siden mange av disse næringsstoffene finnes naturlig i dadler, er de perfekte til å hjelpe deg med å vedlikeholde skjelettets helse og holde kroppens bygningsmasse i godt behold når du eldes.

 

8. Dadler reduserer sukkerinntaket

Fordi dadler er naturlig søtt, blir de ofte malt til en paste og brukt til å erstatte sukker som søtningsstoff i oppskrifter og bakst. Sukker er en næringsmessig snublestein i det gjennomsnittlige norske kostholdet.  Det forårsaker utallige problemer og kan være avhengighetsskapende, siden det stimulerer lystsenteret i hjernen og øker kroppens ønske, til og med behov for det, i løpet av dager, uker og måneder. Dessuten, som narkotika, kan sukker ha en kumulativ virkning, som gir behov for større og større mengder for å tilfredsstille forbrukerens såkalte søtsug.

I tillegg, skummelt nok, kommer sukker forkledd i mange andre former, som den alltid tilstedeværende «high fructose corn syrup» (HFCS). I USA spiser de gjennomsnittlig 32 teskjeer med sukker hver dag, godt over den anbefalte daglige mengden. Sukkerinntaket blant nordmenn ligger på 7% av energiinntaket, litt over den anbefalte mengden fra Verdens Helseorganisasjon på 5%. Sukker kan bli inntatt på en sunn måte, gjennom frukt og enkle karbohydrater, men mange får i seg sukker fra behandlet mat, søtsaker og tilsatt sukker. Amerikanere dominerer på gjennomsnittlig sukkerinntak i verden, og konsumerer over dobbelt så mye som tyskere, som ligger på en andre plass.
Realistisk sett, kan menneskekroppen trygt og effektivt bearbeide seks teskjeer tilsatt sukker om dagen. Alt over det (som de 26 uforklarte teskjeene med sukker amerikanere spiser daglig!) blir omgjort i kroppen til fett, som kan føre til mange lidelser. Noen langsiktige bivirkninger av sukker er:

  • Skade på leveren (som alkohol kan gjøre)
  • Forstyrrelse av insulinsignaler (som kan særlig være skadelig for diabetikere)
  • Forårsake metabolsk dysfunksjon (som vektøkning, abdominal fedme, dårlige kolesterolnivåer og høyt blodtrykk, blant annet)
  • Økende nivåer av urinsyre i kroppen (som kan føre til urinsyregikt og fruktose intoleranse)

Så, hvis du har søtsug, istedenfor å gå for godteri eller behandlet mat, vurder å drikk et glass med kaldt vann og litt dadler. Dadler er naturlig søte – ingen HFCS eller kunstige søtningsstoffer! – og vil lette på søtsuget uten å utsette deg for risikoen for negative bivirkninger av for

Konklusjon:

De som spiser en moderat mengde dadler, får god helse, og blir heller ikke tykk. Som en av de sunneste tørkede fruktene, er dadler perfekt egnet som et supplement til et sunt kosthold. I tillegg hjelper ørkenfrukten med å redusere kalium- og jernmangel, og kan forhindre mange sykdommer, samt støtte i helbredelsesprosessen. Det er ikke uten grunn at dadler er regnet som en medisinsk plante i den arabiske verden, lik svarte spisskummenfrø og svart spisskummenolje. Spesielt sistnevnte kan for mange mennesker være et godt tillegg til et sunt kosthold!

 

Sjekk også ut:

Legg igjen en kommentar