Er havre og havregryn sunt for deg? 7 helsefordeler 2017-09-14T09:49:25+00:00

Er havre og havregryn sunt for deg? 7 helsefordeler

havregryn med blåbær

Havre er blant de sunneste kornene på jorden.

Det er et glutenfritt fullkorn og en stor kilde til viktige vitaminer, mineraler, fiber og antioksidanter.

Studier viser at havre og havregryn har mange helsemessige fordeler.

Disse inkluderer vekttap, lavere blodsukkernivå og redusert risiko for hjertesykdom.

 

 

7 helsefordeler med havre

1. Høyt næringsinnhold

Havregryn gir riktig type energi – og kun det! I en porsjon på 50 gram tilsettes 30 g karbohydrater, 7,5 g protein, 3,5 g fett og 185 kalorier. De langkjedede karbohydratene stabiliserer blodsukkernivået, og de umettede fettsyrene senker kolesterolnivået. Høyt fiberinnhold på 5 g per porsjon gjør at det metter over tid, og åtte essensielle aminosyrer støtter både celleutvikling og hormonbalansen. Også vitamin- og mineralinnholdet er betydelig og gjør havre til et hemmelig supertilskudd.

2. Gir finere hud

Takket være det høye innholdet av sink, B-vitaminer, kobber og mangan, kan selv frokost være som et besøk til skjønnhetssalongen. 100 g av flakene i full størrelse dekker allerede 50% av det daglige behovet for sink og både styrker hår, gir ren hud og sunne fingernegler.

3. Rik på protein

Havregryn er utmerket for muskelbygging. Kombinasjon av vegetabilsk protein med ytterligere proteinkilder som melk, yoghurt eller ostemasse øker den biologiske verdien: proteinet blir av høyere kvalitet og kan bedre omdannes av organismen til kroppens eget protein. Denne effekten er spesielt gunstig for trening og sparer deg for kostnadene på protein shake.

4. Forbedrer magefølelsen

Selv i dag er kornflakene en velprøvd hjemmemedisin for gastrointestinalt ubehag. De ufordøyelige fibrene danner et lag på magens og tarmenes slimhinner, som beskytter dem mot magesyre og andre skadelige stoffer. En varm havregrøt med vann eller melk kan dermed gi rask førstehjelp ved ubehagelige magesmerter og samtidig gi fart i fordøyelsen.

5. Gir energi

For å oppnå topp ytelse trenger vi ikke bare god trening, men fremfor alt: En optimal energibooster! I stedet for å fôre oss selv høyt behandlede energibomber, bør man heller spise mye havregryn før fysisk trening. Kombinasjonen av komplekse karbohydrater, gode proteiner, B-vitaminer og mineraler styrker kroppen og regulerer blodsukkernivået.

6. God på smak

I tillegg til de mange sunne spisefordelene, imponerer havre med sin gode smak. Til frokost med yoghurt, som sprø kjeks eller som beroligende grøt, er det populært både blant unge og gamle – og har tjent sitt gode rykte.

7. Rik på mineraler

Havre er rik på flavonoider og saponiner og har en høy andel mineraler (kalium, kalsium, magnesium, etc.), hvor flavonoider får immuno-inflammatoriske egenskaper og saponiner. Ekstrakter av havregryn forebygger derfor tørr og atopisk hud (også kalt neurodermatitt). Symptomer inkluderer rødhet, flass, noen ganger kraftige eksemutslett og alvorlig kløe. Behandling er overveiende overfladisk, med antiinflammatoriske midler og produkter for å forhindre tørrhet i huden. Pleieprodukter som kremer, kroppsmelk og badtilsetninger basert på havre har vist seg å være effektive, selv allergikere kan tolerere dem veldig godt. Til slutt kan havre-urt ekstrakter vanligvis brukes til å pleie sensitiv hud, samt å behandle sår, psoriasis eller rosacea.

 

Havre hjelper deg å miste vekt

På listen over den beste slankekosten er havremel på toppen. Kombinasjonen av langkjedede karbohydrater og fibre er dette det ultimate slankemiddelet! De komplekse karbohydratkjedene deles kun sakte slik at energien når blodet gradvis og er tilgjengelig over en lengre periode.

Fibrene svulmer opp i fordøyelseskanalen, gir en lang metningfølelse og god fordøyelse.

Vi blir mindre sultne generelt, og slipper å bli småsultne. Det beste med slanking med havregryn: om du får i deg rikelig med havregryn behøves ingen slankekur, og det smaker deilig.

 

Lett å lage

Enten det er som grøt, yoghurt eller som en sterk siderett, så er havre en allsidig godbit for kroppen vår – og en klassiker på kjøkkenet. Havreplanters klokkeaktige korn strekker seg spesielt i juli som et gult teppe over åkerfeltene våre. Det modne kornet blir bearbeidet til havregryn og solgt i matvarebutikker – til det man kan nesten kan si er – «innkjøpspris». På grunn av at de billige kornene er allsidige næringsbunter, bør de ikke sløyfes i kostholdsplanen.

 

Ulike typer

De tre havregrynssortene har en felles funksjon: de er alle laget av hele kornet! Alle komponenter i havrekjernen, som melken, kantlagene og kimen behandles og alle har samme næringsprofil med kostfiber, vitaminer og mineraler. Den lille, hårfine forskjellen mellom varianter skapes i et produksjonssteg i behandlingen. For den sortbladede varienten rulles hele havrekjernen inn i flak. For de delikate småbladede variantene blir kjernene først kuttet i små stykker, til de såkalte grynene, og deretter rullet inn i flak. Den tredje sorten, de løselige havregrynene, produseres av havremel ved hjelp av en spesiell prosess. Avhengig av smak er det derfor mulig å velge mellom tyggeresistente eller mykere havreflak uten å måtte ofre noen av de verdifulle ingrediensene.