Er Gojibær Sunt? 9 Helsefordeler, Bivirkninger og Hverdagstips

Er Gojibær sunt_

Det mye omtalte gojibæret går under kategorien supermat, altså mat som er ekstra helsefremmende og rik på vitaminer, antioksidanter og mineraler.

Gojibær er en av de mest populære supermatvarene, nettopp på grunn av dets høye innhold av vitaminer og mineraler.

Ikke bare er bæret kjent for sitt høye næringsinnhold, men det har også en veldig god smak!  

Men er virkelig gojibær så fantastisk som det sies å være? Det skal vi prøve å svare på her:

Først og fremst: Hva er egentlig Gojibær?

Gojibær vokser på en løvfellende busk ved det norske navnet bukketorn (latinsk: Lycium barbarum) og kommer opprinnelig fra Kina. Bærene har blitt brukt innen tradisjonell kinesisk medisin i over 2000 år på grunn av sine helsefremmende egenskaper, og har de siste årene blitt enormt populære i den vestlige verden også. Men hva er det i det lille bæret som gjør det så godt for kroppen?

Gojibær er fullt av vitaminer, mineraler, proteiner, fiber og antioksidanter. Bæret har mye mer C-vitaminer enn en appelsin, tre ganger så mye jern som spinat og seks ganger så mye betakaroten som gulrøtter (1). I tillegg inneholder bæret vitamin A, B1, B2, B3, kalsium, kalium, fosfor, sink, krom, kobber, magnesium, selen, mangan, natrium og karotenoiden zeaxantin.

9 Helsefordeler med Gojibær

I tradisjonell kinesisk medisin har gojibær blitt brukt for å styrke kroppen, behandle alders-relaterte lidelser og for å behandle yin-mangel og stagnering av qi i leveren (2).

I moderne kultur hylles gojibær av helseentusiaster og kjendiser som Madonna, Kourtney Kardashian og supermodellen Miranda Kerr på grunn av de mange helsefordelene det har, som blant annet:

Sunne helsefordeler

1. Vekttap

Det er ikke alltid lett å holde på vekta. Med fristelser hvor enn man snur seg er det lett å ta dårlige valg. Men legger du litt gojibær til kostholdet ditt kan du gjøre det litt lettere for deg selv! Gojibær inneholder nemlig fiber, som er bra for fordøyelsen og reduserer sultfølelsen. Fiber jevner også ut blodsukkeret, så du får mindre søtsug som igjen kan forhindre overspising. Studier har også vist at goji-juice sammen med trening og diett kan virke slankende på midjen, med hele 10% større reduksjon enn trening og diett alene (3).

2. Motvirke diabetes:

I tradisjonell kinesisk medisin har gojibær blitt brukt til å behandle diabetes. Blant annet fordi det kan hjelpe med vektkontroll, men studier viser også at gojibær har evnen til å motvirke hyperglykemi, som oppstår ved høyt blodsukker. Diabetikere kan ha fordel av å spise gojibær for å forhindre høyt blodsukker, men det er også viktig å utvise forsiktighet når man tar medisiner mot hypoglykemi, altså lavt blodsukker. Derfor kan det være lurt å forhøre seg med legen før man kombinerer gojibær med diabetes medisin (4).

3. Bedre syn:

Dårlig syn følger med alderen, men har man muligheten til å forsinke prosessen så griper man den. Nyere studier har vist at gojibær inneholder antioksidanten zeaxantin. Zeaxantin er et fettløselig, gult pigment som går under karotenoidene, og en antioksidant som er kjent for å forbedre syn og forebygge øyelidelser som macula degenerasjon (5). Forskere har også oppdaget aminosyren taurin i gojibær, som er et viktig stoff i okulært vev, altså vevet i øynene. Har man diabetes kan man utvikle en øyelidelse ved navn diabetisk retinopati der cellene i retinaen dør, en lidelse som er hovedårsaken til blindhet hos voksne i USA. Taurin i ren form gjennom gojibær har vist seg å kunne forhindre cellene i retinaen fra å dø (6).

4. Forbedret immunforsvar:

Vi er helt avhengige av et velfungerende immunsystem for å bekjempe bakterier, virus, sopp og infeksjoner. Gojibær er et av de mest næringstette matvarene som vi kjenner til og de høye nivåene av antioksidantene vitamin C og A hjelper kroppen med å holde seg frisk og bekjempe sykdom. Ikke bare kan antioksidantene forebygge vanlige sykdommer som forkjølelse og influensa, men de kan også hjelpe kroppen med å styrke forsvaret mot mer alvorlige sykdommer som kreft og nevrodegenerative sykdommer (7).

5. Frisk hud:

Hvem vil ikke ha vakker og frisk hud? Huden er kroppens ytre overflate og vårt største organ. Det er også kanskje det organet som må motstå mest belastning fra vårt daglige liv, i forhold til vær, vind og forurensning. Derfor er det ekstra viktig å ta vare på og pleie den best mulig.

Betakarotenene i gojibær fremmer sunn hud og kan bidra til å beskytte huden mot farlige UV-stråler fra solen. Antioksidantene holder huden ung og frisk ved å beskytte mot og bekjempe frie radikaler, som kan forårsake ikke bare rynker men også hudkreft og andre hudlidelser (8). Gojibær sies også å ha foryngende effekt på huden på grunn av innholdet av polysakkaridene som øker produksjonen av veksthormoner, som igjen påvirker cellefornyelse i kroppen som begynner å gradvis avta når man blir eldre (9).

6. Energi:

Alle har perioder i livet der man føler seg ekstra trøtt og sliten, og med alderen virker det som at de periodene kommer oftere og oftere. Det å helle i seg en kaffekopp etter en annen kan ofte virke som en enkel løsning på problemet, men får man i seg for mye koffein kan kroppen reagere og man kan oppleve blant annet kvalme, hjertebank og muskelskjelvinger. Da er det bedre å ty til litt sunnere alternativer når kroppen ikke henger helt med. Studier har vist at et daglig inntak av goji-juice kan gi mer energi, bedre søvnkvalitet, bedre konsentrasjon og en generell følelse av ro og velvære (10). Det hadde ikke vært så verst, eller?

7. Lavere blodtrykk:

Studier har vist at gojibær kan senke blodtrykket. Derfor kan bæret være et godt hjelpemiddel om man sliter med høyt blodtrykk. Men da er det også viktig å huske på at man må passe på hvis man tar medisiner for å senke blodtrykket, kombinasjonen kan føre til at blodtrykket igjen blir for lavt (11).

8. Styrke kroppen:

Gojibær inneholder hele 18 aminosyrer, inkludert de 8 essensielle. Aminosyrer er byggesteinene i proteiner, som er viktige for kroppen for å bygge opp og opprettholde muskelmasse. Hele 12% av tørkede gojibær består av protein, og det gjør det derfor til et utmerket bær å spise før, under og etter treningen.

9. Behandle impotens og libido:

I tradisjonell kinesisk medisin har gojibær blitt brukt for å behandle impotens og sexlyst hos menn, fordi det kan gi en økning av hormonet testosteron. Innholdet av sink og vitamin C kan også øke sædkvaliteten og virke positivt på sexlysten. Det har også blitt brukt som et afrodisiakum av både menn og kvinner. Så strø litt gojibær over maten neste gang du inviterer til en romantisk middag!

Hvordan kan du inkludere gojibær i kostholdet ditt?

Gojibær i frokosten

Det er ikke alltid så lett å vite hvordan man skal inkludere matvarer man sjeldent bruker i hverdagsmåltidene, så her får du noen tips til hvordan du kan bruke gojibær til frokost, lunsj, middag og dessert:

Start dagen med en goji-smoothie! Ikke bare får du energi til å komme deg gjennom dagen, men du gir kroppen et ypperlig utgangspunkt til å holde seg frisk og unngå sykdommer. En fantastisk god frokost-smoothie er goji-appelsin smoothie, der du blander litt appelsin, gojibær, bananer, kokosmelk, hampfrø, chiafrø og lime i en blender med litt is, og voila! En perfekt start på dagen!

Lunsj er et av de mest undervurderte måltidene, men det er faktisk det måltidet som skal få deg gjennom resten av arbeidsdagen. Et tips er å forberede lunsjen sin dagen før man drar på jobb. Det er sjeldent man syns det er veldig gøy å stå på kjøkkenet å slave tidlig på morgenen, og da er det også lett å ta usunne valg for å få det unnagjort. Lag deg en grønnkål salat med bønnespirer, solsikkefrø og tørkede gojibær på toppen, en kjempegod, sunn og mektig salat som garantert hjelper deg videre til den neste etappen!

Til middag fungerer gojibær supert i tilbehøret! Et supersunt og godt tilbehør til middagen er søtpotetmos med gojibær. Legg til litt grovhakkede mandler for tekstur og topp det med litt havsalt, så har du et middagstilbehør som er søtt, syrlig og salt, en solid vinner hos både store og små.

En romantisk dessert du kan lage med kjæresten er rå sjokolade trøfler med gojibær! Lag trøflene med mørk råsjokolade, fylt med kokoskrem blandet med agavesirup, og topp de med gojibær, så har du et sunnere alternativ til desserten, som også fungerer som et afrodisiakum!

Er Gojibær farlige?

Farlige bivirkninger

I og med at gojibær har blitt så populært de siste årene har det også blitt gjort en mengde forskning på det sagnomsuste bæret for å avdekke både positive og negative effekter det kan ha. En spansk studie har vist at det kan forekomme spor av gift og rester av ulovlige sprøytemidler i konvensjonelt dyrkede gojibær, som ikke forårsaker akutt forgiftning men som kan ha langsiktige negative effekter på kroppen. Dette gjelder i all hovedsak bær som blir dyrket i Kina, så det er derfor veldig lurt å undersøke hvor bærene har blitt dyrket før man kjøper dem. Men det aller beste er å velge økologisk dyrkede bær! Ikke bare får man trygge, sunne bær som er gode for kroppen, men det er også godt for miljøet, og for samvittigheten (12)!

Gojibær som kosttilskudd

Syns man det er vanskelig å inkludere gojibær i kostholdet sitt kan man ta de som kosttilskudd. Det er en enkel og rask måte å nyte alle de helsefordelene gojibær har å tilby. Men man må huske på at som med alle kosttilskudd skal det ikke erstatte et variert og næringsrikt kosthold. Det er også viktig å spise de med måte, for mye gojibær kan gi problemer med fordøyelsen. Gojibær kan også ha en blodfortynnende effekt, så man skal utvise forsiktighet og forhøre seg med legen sin om man går på blodfortynnende medisiner.

Konklusjon:

Gojibær er virkelig i vinden om dagen, og det er mye snakk om både de negative og positive aspektene ved bæret. Men man kommer ikke utenom at bæret er et av de mest næringsrike matvarene på markedet i dag. Gojibær er uten tvil et fantastisk lite bær med mengder av godsaker for både kropp og sinn! Et bær som forskning viser kan hjelpe deg med å holde på vekta, beskytte huden og forhindre tidlig aldring, gi deg mer energi og bedre søvn, og forbedre immunforsvaret, synet og sexlivet ditt.

Det er ikke rart at det går under kategorien supermat! Ikke bare er bæret proppfullt av vitaminer og mineraler, men det er også supergodt som en snack mellom måltidene, til frokost, middag og dessert. Så lenge man gjør litt forundersøkelser og kjøper bær som er dyrket under trygge forhold (helst økologiske), og spiser de med måte, så er det virkelig et superbær som både ditt indre og ytre kommer til å elske!

KILDER:

https://www.life.no/inspirasjon/nysgjerrig/gojibaer

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92756/

https://www.nutraingredients-usa.com/Article/2011/11/16/Goji-berry-juice-may-help-trim-and-slim-waistlines-Pilot-study

https://medlineplus.gov/druginfo/natural/1025.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21169874

https://www.huffingtonpost.com/2012/06/09/goji-berry-diabetic-retinopathy-diabetes-vision-loss_n_1575005.html

https://tidsskriftet.no/2004/06/tema-ernaering/antioksidanter-og-oksidativt-stress

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20354657

http://www.immunehealthscience.com/goji.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18447631

https://medlineplus.gov/druginfo/natural/1025.html

https://www.dinside.no/okonomi/superfrukten-kan-vaere-giftig/61789848

Siste artikler innen ernæring: