Er grønn te sunt? 12 dokumenterte helsefordeler basert på forskning

bilde av sunn og grønn te

Skrevet av: Sunniva Hamren

Grønn te er en av de sunneste drikkene på planeten.

Den er stappfull av antioksidanter og ulike stoffer som er bra for helsen din.

Mange studier har vist at grønn te øker fettforbrenningen og hjelper deg med å gå ned i vekt.

I denne artikkelen kan du lese om hva som gjør grønn te så spesiell:

Forskjellig fra svart te

Te er den mest populære drikken i verden etter vann, men kun 20 prosent av dette enorme forbruket kommer fra grønn te (kilde: 2). Selv om både svart og grønn te kommer fra den samme planten, Camellia Sinensis, så kan de likevel være veldig forskjellige.

Nøkkelen ligger i produksjonsmåten. Svart te produseres ved å la plantebladene gjære.  Dette gir drikken den karakteristiske, bitre smaken.  Denne produksjonsmåten gjør den også mer egnet til langdistansefrakt, som er en av grunnene til at denne Østlige importen er så populær over hele verden.

Grønn te derimot, er ikke gjæret. Dette gjør at den beholder mange av de naturlige næringsstoffene og egenskapene som gir den ekstra helsemessige fordeler. Blant disse stoffene er store mengder katekin, som er en antioksidant. Et av egenskapene til katekin er at det beskytter cellene i kroppen (kilde: 3). 

Bladene i teen inneholder også mange viktige mineraler, blant dem sink, magnesium, kalium og fosfor (kilde: 4).  Du kan regne med å få i deg 25-30 mg koffein per kopp grønn te, sammenlignet med 150-200 per kopp kaffe.

Sammendrag:

Produksjonsmåten til grønn te gjør at den beholder store mengder antioksidanter og mineraler, samt mindre mengder koffein.


12 Dokumenterte helsefordeler med grønn te

Grønn te blir tilskrevet mange imponerende helseeffekter. Det kan derfor noen ganger være vanskelig å skille fiksjon fra fakta.  Her lager vi dette skillet ved å se på 12 dokumenterte helsefordeler med grønn te, støttet av vitenskap.

1. Øker fettforbrenningen

Mange helseprodukter, spesielt vekttapsprodukter, har grønn te ekstrakt på innholdslisten. Grunnen til dette er at grønn te viser seg å være et effektivt tilskudd i bekjemping av overvektighet (kilde: 5, 6).

Studier har gjentatte ganger påvist at grønn te betydelig øker fettforbrenningen hos mennesker. En studie undersøkte disse effektene hos både stillesittende og aktive forsøkspersoner. Det ble påvist at fettforbrenningen økte betydelig både under de stillesittende og de fysisk aktive periodene (kilde: 7).

En annen studie ga forsøkspersonene koffein og ECGC, to av stoffene funnet i grønn te. Observasjoner over en 24-timers periode viste at de samme testpersonene brant 179 ekstra kalorier i denne perioden sammenlignet med før (kilde: 8).

En av nøklene til disse effektene, sier studien, er katekin, et av de næringsstoffene det er rikeligst med i grønn te.

I tillegg til alt dette inneholder grønn te kun 2 kalorier per kopp (kilde: 9). Dette gjør den til den perfekte forfriskningen for de som vil brenne mer fett og gå ned i vekt.

Sammendrag:

Et av hovedingrediensene i grønn te, katekin, fremmer fettforbrenning.

2. Forebygger alzheimers 

Alzheimers er alvorlig sykdom hvor hjernecellene begynner å bryte ned og hindrer normal hjernefunksjon. Denne prosessen fører ofte til demens og til slutt død (kilde: 10).

Det har blitt gjort en kobling mellom et av hovedingrediensene funnet i grønn te, ECGC, og normal hjernefunksjon. Flere forskere har foreslått at ECGC er en viktig ingrediens i beskyttelsen av hjernecellene samt bevaring av et godt minne (kilde: 11).

Drikking av grønn te kan dermed ha en forebyggende effekt på denne alvorlige sykdommen (kilde: 12).

Det gjenstår likevel en del forskning til for å utelukke andre mulige årsaker til disse observasjonene, men resultatene er så langt lovende. Dersom mer konkrete resultater blir funnet vil dette bli et gjennombrudd for en sykdom som foreløpig ikke har en kur.

Sammendrag:

Alzheimers er fremdeles en mystisk sykdom, men det har blitt foreslått at grønn te kan ha en forebyggende og lindrende virkning. Det kreves likevel mer forskning for å få bekreftet dette.

3. Senker det “farlige” kolesterolet

Mange mennesker lider av for høyt kolesterolnivå. Forskning viser at grønn te kan redusere det “farlige” (LDL) kolesterolet i kroppen (kilde: 13).

Dette er igjen takket være næringsstoffet katekin ifølge studiene. Selv om reduksjonen var relativt liten, så var den merkbar ved gjentatte forsøk.

I en studie viste det seg at grønn te reduserte det dårlige kolesterolet med 2 prosent, samtidig som den ikke hadde noen effekt på det gode (HDL) kolesterolet (kilde: 14).

En annen studie fra 2009 hadde lignende resultater, men senket kolesterolnivået opp til 4.5 prosent på forsøkspersonene (kilde: 15).

Det er kjent at høye mengder dårlig kolesterol i blodet er en viktig årsak til hjerte- og karsykdommer. Leger anbefaler å finne en balanse mellom mengden LDL og HDL i blodet, da dette ser ut til å redusere risikoen betydelig (kilde: 16).

Problemet er at mange har altfor høye mengder LDL, som øker risikoen for forutnevnte sykdommer. Grønn te kan bistå denne risikogruppen i å oppnå en bedre balanse i kolesterolnivået. 

Sammendrag:

Grønn te kan ha positive virkninger på personer med høyt kolesterolnivå ved å senke det “farlige” kolesterolet.

4. Gir lengre liv

En overraskende studie av over 40 000 japanere fant at de som drakk fem kopper grønn te til dagen hadde 26% mindre sjanse for å dø av hjerteinfarkt eller slag. De hadde også 16% mindre sjanse for å dø av generelle helsemessige grunner (kilde: 17).

Betydningen av dette er stor, da hjerteinfarkt og slag er de to ledende dødsårsakene i verden. Til sammen drepte disse 15.6 millioner mennesker i 2016 alene (kilde: 18).

Årsaken til disse overraskende funnene kan komme av de generelle helsefordelene nevnt tidligere. Det er verdt å merke seg at forsøkspersonene i denne studien gjennomsnittlig drakk 5 kopper grønn te til dagen. Kanskje vi kan lære noe av japanerne, som tross alt er en av folkegruppene som lever lengst i verden.

Sammendrag:

Grønn te kan hjelpe med noen av samfunnets største dødsårsaker, deriblant slag og hjerteinfarkt.

5. Like god som vanlig munnskyll

For optimal tannhelse og hvite tenner anbefales det å holde en nøytral, balansert pH-verdi i munnen. Mange sure og søte matvarer truer denne balansen, og kan føre til tannskader (kilde: 19).

Dette er imidlertid ikke gunstig for tannkjøttet heller i lengden. Høy syrlighet kan føre til mer skadelige bakterier som igjen kan føre til periodontitt, altså betennelse i tannfestet (kilde: 20)

En studie viser at grønn te har egenskaper som nøytraliserer denne syrligheten og dermed fremmer god munnhelse (kilde: 21).

Testpersonene i studien som skyllet munnen med grønn te i fem minutter hadde mindre bakterier og syrlighet i munnen etterpå. Det førte også til mindre blødning fra tannkjøttet, som betyr mindre betennelse.

Interessant nok var et av målene med forsøket å sammenligne grønn te med en klassisk munnvask. De konkluderte med at de var like effektive.

Sammendrag:

Grønn te har bakteriekontrollerende og anti-inflammatoriske virkninger som gjør at den kan brukes som munnskyll.

6. Gir bedre hjernefunksjon

En nylig studie fra 2017 viste at grønn te påvirker angst, samt generell hjernefunksjon og minne. Forskerne klarte ikke å tilskrive disse effektene til en spesifikk substans i teen (kilde: 22).

Dette er merkverdig siden det betyr at det potensielt finnes noen ukjente stoffer i teen som kan hjelpe kognitiv ytelse og redusere angst.

Foruten er det kjent at koffein og L-theanin, begge stoffer som finnes i grønn te, har lignende effekter. Det er bevist at kombinasjonen av disse har positiv effekt på oppmerksomhet, minne og avslappelse (kilde: 23).

Sammendrag:

Grønn te inneholder L-theanin og koffein i tillegg til andre, mindre kjente stoffer som øker kognitiv ytelse.

7. Reduserer risikoen for type 2 diabetes 

Hvor noen av de forutnevnte sykdommer, som hjerte- og karsykdommer, avtar i antall påvirkede hvert år, så øker antall diabetikere i mange land (kilde: 24).

Den positive siden er at selv om diagnosen delvis er genetisk, så har vi også en god del kontroll over den.

Type 2 diabetes kan gå ubemerket i lang tid før den blir diagnostisert. Over tid ender det opp med at kroppen ikke lenger klarer å produsere insulin, og pasienten må da innta dette fra en ekstern kilde (kilde: 25).

Det har blitt påvist at grønn te kan bidra til å forbedre denne sensitiviteten til insulin, og dermed forebygge og lindre sykdommen. Samme studien viste også til redusert blodsukker hos testpersonene (kilde: 26, 27).

En annen studie viste at de som jevnlig drakk grønn te hadde en 13% mindre sjanse for å bli diabetikere (kilde: 28).

Sammendrag:

Type 2 diabetes er en sykdom som vi positivt kan påvirke gjennom livsstil. Grønn te er påvist å ha en positiv effekt på insulinsensitivitet og blodsukkernivå.

8. Økt fysisk ytelse

Grønn te ser også ut til å forbedre ytelse ved fysisk aktivitet. Dette kommer hovedsakelig av koffeininnholdet, som bidrar til høyere aktivitet og bedre utnyttelse av energilagrene i kroppen. Den praktiske betydningen av dette er blant annet økt ytelse under fysisk aktivitet (kilde: 29).

Når vi trener blir kroppen også utsatt for en større mengde “oksidativt stress”. Dette er en naturlig prosess i kroppen som blir forsterket ved fysisk anstrengelse. Antioksidanter hjelper med å redusere dette stresset på kroppen, samt forebygge vevskade.

Sammendrag:

Koffeinet og antioksidantene i grønn te gir økt ytelse og forebygger vevskade.

9. Forebygger infeksjon og sykdom

På samme måte som grønn te kan gi en gunstigere bakterieflora i munnen, så kan den også ha en lignende effekt for magen. I tillegg inneholder grønn te “antivirale” stoffer. Dette er stoffer som påvirker hvordan virus sprer seg i kroppen (kilde: 30).

Disse kan være gunstig for å behandle og forebygge for eksempel influensa. Kliniske studier av dette viser at 1-5 kopper grønn te til dagen har en særlig bra effekt på barn når det kommer til forebygging av virussykdommer.

Sammendrag:

Grønn te har “antivirale” stoffer som bekjemper spredningen av virus i kroppen, spesielt hos barn.

10. Sunnere hud og hår

Det er ikke uten grunn at grønn te har blitt kalt en “anti-aldrings” drikke. Den høye konsentrasjonen av antioksidanter i teen motvirker den naturlige oksidasjonsprosessen. Denne prosessen er en av grunnene til at vi ser eldre ut med alder.

Grønn te er også anti-inflammatorisk og rik på næringsstoffer som huden trenger. Denne egenskapen brukes i en rekke skjønnhetsprodukter og kan hjelpe med mange ulike hudproblemer.

De samme egenskapene gjør grønn te godt egnet til å styrke hår. Katekin inneholder i tillegg et stoff som blokkerer produksjon av testosteronet DHT (Dihydrotestosterone) (kilde: 31). DHT er en av hovedgrunnene til hårtap.

Sammendrag:

Antioksidantene i grønn te hjelper å motvirke den naturlige aldringsprosessen og kan styrke hud og hår.

11. Beskytter mot hudkreft

Grensen for hva grønn te kan gjøre for huden vår strekker seg lenger enn bare et sunnere og yngre utseende. Overeksponering til skadelige UV-stråler har vært en av hovedårsakene til hudkreft de siste årene (kilde: 32).

Kliniske tester har vist at grønn te gir har en beskyttende effekt mot disse skadelige strålene (kilde: 33). Dette skyldes blant annet oppbygging av stoffet ECGC i huden når vi drikker teen. Jevnlig drikking av grønn te kan med andre ord bygge opp en naturlig beskyttelse mot skadelig og kreftfremkallende stråling.

Sammendrag:

Jevnlig drikking av grønn te kan bygge opp stoffer i huden som beskytter mot farlig UV-stråling.

12. Stress

En studie sammenlignet 40 000 mennesker, og undersøkte dem for symptomer av stress. Forskerne observerte at forekomsten av symptomer var betydelig lavere blant dem som jevnlig drakk grønn te (kilde: 34).

En mulig forklaring på dette er innholdet av aminosyren L-theanin. L-theanin stimulerer produksjon av hormoner i hjernen som serotonin, dopamin og GABA (kilde: 35).

Dette er også noen av de samme hormonene som angstreduserende medisin sikter til å stimulere. Effekten av dette er en avslappende følelse for hjernen.

Sammendrag:

Grønn te har en avslappende effekt på hjernen, og viser seg å redusere stress.

Potensielle bivirkninger med for mye grønn te

For de fleste overveier de positive effektene av grønn te de potensielle bivirkningene. Noen grupper bør imidlertid passe på mengden de forbruker.

En slik gruppe er de som går på blodfortynnende medisiner. Vitamin K er viktig for at blodet skal koagulere normalt, men ulike medisinske årsaker kan kreve at du kontrollerer tykkelsen på blodet (kilde: 36).

De fleste grønne bladgrønnsaker, som spinat, brokkoli og rosenkål er rike på vitamin K2. Grønn te faller også under denne kategorien. De som går på blodfortynnende bør derfor konsultere seg med legen før de inntar store mengder grønn te.

Selv om koffein kun finnes i mindre mengder i grønn te er det fortsatt visse risikoer med å innta store mengder. Spesielt barn, gravide og de med angst bør redusere koffeininntaket.

Sammendrag:

Konsulter deg med legen før du drikker grønn te hvis du går på blodfortynnende medisin.

Konklusjon

Den høye konsentrasjonen av antioksidanter, spesielt katekiner, i grønn te gjør at den har funnet veien inn i alt fra hverdagsproblemer til alvorlige sykdommer. Teen inneholder også en lang rekke vitaminer og mineraler.

Mye forskning gjenstår fortsatt for å støtte opp alle påstandene om de positive helsevirkningene av grønn te, men fremgangen er lovende.

De som går på blodfortynnende medisin bør konsultere seg med legen før de drikker grønn te, ettersom den er rikt på vitamin K. Også unge, gravide og de med angst bør være oppmerksomme på at grønn te inneholder koffein.

Siste artikler innen kosthold:

2018-08-09T18:36:37+00:00