8 grunner til å spise mer gulrøtter

ulike typer gulrot

De aller fleste vet at gulrøtter er sunt, og de blir ofte omtalt som den perfekte «supermat».

De er rike på antioksidanter, betakaroten, fiber, vitamin A og K. I tillegg er de lave på kalorier, slik at de passer utmerket til vekttap.

Gulrøtter er også enkle å tilberede og kan spises både rå, stekte og kokte.

Fakta om gulrot:

  • Gulrøtter har blitt dyrket i Norge helt siden 1600-tallet, men ble først dyrket i det området vi kjenner som Afghanistan.
  • Gulrøtter finnes i flere farger: lilla, rød, oransje, svart og hvit.
  • Gulrøtter ble i romalderen brukt til medisinske formål
  • Gulrøtter består av 87% vann.
  • Overspising på gulrøtter kan gjøre huden din gulere. Dette er dog ikke farlig.
  • Gulrøtter burde spises sammen med fett for å sikre et bedre næringsopptak.
  • 4. april er den internasjonale gulrot-dagen.

8 helsefordeler med gulrøtter:

1. Bedre syn og øyehelse

Gulrøtter er kanskje best kjent for sine egenskaper til å forbedre øyesynet.

Gulrøtter er veldig rike på vitamin A, som ved underskudd kan føre til dårlig mørkesyn.

En studie viser at matvarer som inneholder mye vitamin A, slik som gulrøtter, kan forhindre dårlig mørkesyn (kilde 1).

Karotenoider fra gulrøtter kan også bidra til å redusere aldersrelatert synstap (kilde 2)

2. Mykere hud

Å inneha høye nivåer vitamin A og andre antioksidanter er assosiert med en sunnere hud.

Om du har en tørr hud, så kan det hende at du har mangelfulle nivåer av vitamin A.

En studie fra 2011 viste at de som spiser mye tomater og gulrøtter har en litt sunnere og mykere hud enn andre (kilde 3).

Gulrøtter kan også bidra til at åpne sår gror raskere (kilde 4​). 

3. Gulere hudfarge

En studie har vist at de som spiser mye gulrøtter og tomater kan få en gulere og brunere hudfarge (kilde 5)

Dette er på grunn av betakaroten og andre karotenoider som finnes i matvarene.

Gulrøtter og tomater er likevel ikke nok til å frembringe en solbrun hudfarge alene. Det er også viktig med vitamin D og solskinn.

4. Sterkere immunforsvar

Et sterkt immunforsvar er viktig for å en god helse og å unngå sykdom.

Det gjør at du i større grad kan bekjempe influensa, virus og andre trusler.

Studier viser at spesielt vitamin A og vitamin D er viktig for at immunforsvaret skal bekjempe inflammasjon (kilde 6).

En annen studie viser at vitamin A spiller en viktig rolle for immunforsvaret i magen (kilde 7).

5. Vekttap

Gulrøtter kan være bra å spise når du skal gå ned i vekt, fordi de er lave på kalorier og har en høy metthetsgrad.

En gulrot veier ca. 60 gram og inneholder 24 kalorier.

En studie viser at gulrøtter i kombinasjon med et måltid kan gjøre deg ekstra mett og redusere inntaket av kalorier (kilde 8).

6. Godt for hjernen 

Gulrøtter spiller også en aktiv rolle i å beskytte hjernens funksjoner.

Studier viser at de kan bidra til redusert risiko for alzheimers og hjerneslag (kilde 9

7. Bedre humør

Forskning viser at gulrøtter kan gjøre deg mer optimistisk og lykkeligere. En studie viste de med høye nivåer karotenoider i blodet sitt hadde 13% høyere sannsyliget for å føle seg optimistisk (kilde 10

Denne påstanden er likevel ambisiøs. Mennesker som spiser mye frukt og grønnsaker, slik som gulrøtter, vil trolig også være mer aktiv i hverdagen enn andre. Fysisk aktivitet påvirker også hvor optimistisk du føler deg.

8. Kan bidra til redusert kolesterol

Et kosthold med mye frukt og grønnsaker er viktig for å vedlike et sunt kosthold og god hjertehelse.

Men gulrøtter kan spille en spesielt viktig rolle i å forebygge hjertekrampe og hjerteinfarkt.

En studie med over 20,000 deltakere over 10 år viste at et høyt inntak av oransje frukter, spesielt gulrot, kan beskytte mot hjertekrampe og infarkt (kilde 11). 

Regelmessig inntak av gulrøtter ble også assosiert med lavere risiko for hjerteinfarkt hos kvinner i en annen studie (kilde 12). 

Gulrøtter er også rike på kostfiber. Kostfiber har i flere studier vist å ha en reduserende effekt på det farlige kolesterolet "LDL" (kilde 13).  

Babygulrøtter:

Babygulrøtter er små gulrøtter som er kuttet ned fra større gulrøtter. Babygulrøtter er populære i butikker og er ofte ferdigvasket. Det gjør at de passer fint til folk som er på farten.

Risiko:

Gulrøtter har få potensielle bivirkninger, men det finnes likevel noen:

1. Allergi

Gulrot-allergi er sjeldent, men kan være alvorlig. De som er allergisk mot andre matvarer kan ha større sannsynlighet for å være allergisk mot gulrøtter. For eksempel pollen-allergi.

Symptomer som kan oppstå etter inntak:

  • kløe på tunge, munn eller hals
  • hevelse i munn
  • hoste
  • rennende nese
  • oppsvulmet hud
  • pusteproblemer
  • Når du introduserer en ny type matvare til babyer, så er det viktig å holde utkikk etter slike symptomer.

2. Gravide burde være forsiktig 

Gravide burde være ekstra oppmerksomme på gulrøtter. Forskning har enda ikke avdekket hvilke matvarer og egenskaper som føres videre til fosteret (kilde 14).  

3. Uønskede stoffer og tungmetaller

Gulrøtter, poteter og løk har en ekstra høy risiko for å bli dyrket med uønskede stoffer og være tilsatt tungmetaller (kilde 15). Det er derfor anbefalt å alltid vaske gulrøtter før du spiser de.

Denne problemstillingen er for øyeblikket til behandling hos Den europeiske myndighet for næringsmiddeltrygghet (EFSA).

4. Overdose

Overdose på vitamin A kan være farlig for kroppen.

Slike overdoser kommer sjelden fra matvarer, og oftest fra kosttilskudd.

Hvordan få mest mulig næring fra gulrøtter:

Vask gulrøttene og skrubb de før du spiser de. Det er sjeldent nødvendig å skrelle dem. Om gulrøttene er fremstilt med kjemiske midler, så kan det være lurt å skrelle dem. På denne måten blir du kvitt uønskede stoffer og tungmetaller.

Gulrøtter kan spises rå og kokte. Varmebehandling kan redusere næringsinnholdet noe, selv om gulrøtter er veldig stabile. Vær forsiktig med overkoking av gulrøtter, fordi det kan fjerne både smak og næringsstoffer.

Næringsinnhold:

100 gram gulrot inneholder:
  • Energi (kcal) 41
  • Fett 0,2 g
    • Mettet fett 0 g
    • Flerumettede fettsyrer 0,1 g
    • Enumettede fettsyrer 0 g
    • Transfett 0 g
  • Kolesterol 0 mg
  • Natrium 69 mg
  • Kalium 320 mg
  • Karbohydrater 10 g
  • Fiber 2,8 g
  • Sukker 4,7 g
  • Protein 0,9 g
  • Vitamin A, 706 IU
  • Vitamin C, 9 mg
  • Kalsium 33 mg
  • Jern 0,3 mg
  • Vitamin B, 1 mg
  • Vitamin K, 13 µg
  • Magnesium 12 mg
60 gram gulrot inneholder nok vitamin A til å fylle en voksen person sitt anbefalte dagsbehov.

Gulrøtter inneholder mer sukker enn mange andre snacks-grønnsaker.

Om du spiser et lavkarbo-kosthold og ønsker å gå ned i vekt ved å redusere karbohydrater, så kan det være lurt å styre unna gulrøtter. 

Konklusjon:

Gulrøtter er en perfekt matbit som er full av næring og smak. De er lave på kalorier og enkle å tilberede.

De har flere helsefordeler, blant annet bedre øyehelse, sterkere immunforsvar og sunnere hud.

Relevante artikler: