Hva er Gurkemeie? 12 Helsefordeler som er Dokumentert 2018-03-08T18:39:36+00:00

Hva er Gurkemeie? 12 Helsefordeler som er Dokumentert

gurkemeie i store mengder

Mange lurer kanskje på hva gurkemeie er. Gurkemeie er et krydder fra Sør-India og Indonesia som inneholder stoffet curcumin som er et sterkt antioksidant og anti-inflammatorisk stoff. Dette krydderet har i mange år vært brukt til mange forskjellige bruksområder, som blant annet farging av tekstiler (det har en veldig karakteristisk gulfarge), smakstilsetning og medisin. Denne curryen er veldig vanlig å bruke i indisk mat, og er garantert noe de fleste har smakt. Det folk ikke vet derimot er hvor sunt gurkemeie egentlig er. Konsentrasjonen av antioksidanter i dette stoffet kan sammenlignes med vitamin C og E.

Antioksidanter er kjent for å beskytte kroppen mot frie radikaler som dannes naturlig i kroppen gjennom prosessen som kalles oksidasjon. Frie radikaler kan være svært skadelig for cellene, som igjen kan føre til det som heter oksidativt stress. Dette kan videre føre til alvorlige kroniske betennelser i kroppen og alvorlige sykdommer. Gjennom å tilføre kroppen kosttilskudd som Gurkemeie K2 vil kroppen være bedre beskyttet mot slike typer betennelser, nettopp på grunn av den høye konsentrasjonen av antioksidanter som finnes i dette stoffet. I motsetning til mange smertestillende tabletter som kun blokkerer noen av enzymene ved betennelser, vil gurkemeie virke på alle enzymene som forårsaker ubehagelighetene. Dette er godt dokumentert av flere forskere.

12 helsefordeler med Gurkemeie

1. Forbedret immunsystem

Immunsystemet spiller en viktig rolle i å hjelpe kroppen vår med å bekjempe bakterier, virus, og infeksjoner. Dessuten vil vi bli raskere friske fra sykdom dess bedre immunsystem vi har. Takket være lipopolysakkarider, et hjelpestoff i gurkemeie, kan denne urten bidra til å forbedre immunsystemet. Gurkemeie anses for å være en immunitetsforsterker. Personer som bruker gurkemeie i kostholdet sitt er mindre utsatte for influensa, hoste og forkjølelse enn de som ikke bruker det. Hvis du er forkjølet, har influensa eller hoste, kan du bli raskere frisk ved å tilsette en teskje gurkemeiepulver i et glass med varm melk, og drikke det før leggetid hver dag.

2. Gå ned i vekt

Fedme er ikke bare et medisinsk problem, men også et sosialt helseproblem som påvirker folk over hele verden. Når en person blir diagnostisert med fedme, betyr det at han eller hun har for mye fett i kroppen. Mange tror feilaktig at fedme er overvekt. Faktisk er det en forskjell mellom de to. En overvektig person veier for mye. Han eller hun kan ha ekstra muskler eller væskeansamling i kroppen. Men både overvekt og fedme vil medføre en rekke medisinske problemer som gallestein, slitasjegikt, hjertesykdom, leverproblemer, høye triglyserider, høyt blodtrykk, diabetes, høyt kolesterol og søvnapne, og så videre. Fedme eller overvekt er et resultat av for høyt matinntak, overdrevent alkoholinntak, lavt stoffskifte, overgangsalder og mangel på mosjon. For å holde fedme og overvekt unna er det derfor viktig å ha et sunt kosthold og en aktiv livsstil. Hvis du opplever overvekt burde du endre kostholdet ditt og lage en plan for å gå ned i vekt. Videre har noen vitenskapelige studier funnet en sterk sammenheng mellom inntak av gurkemeie og vekttap. Mange som har inntatt gurkemeie i et par uker kan se en betydelig vektnedgang. Effekten er reell. Forskere har funnet en mulig forklaring på hvorfor gurkemeie er et effektivt hjelpemiddel for de som vil gå ned i vekt. Fettforbrenning er en viktig mekanisme for vekttap. Leveren spiller også en viktig rolle i fettforbrenning. Hvis leveren er skadet vil det påvirke avgiftningsprosessen og gjøre fettforbrenningen langsommere. Gurkemeie er flott for å avgifte leveren og holde cellene i kroppen din unna forurensende miljøstoffer og frie radikaler. Høyt kolesterol fører også til vektoppgang. Fordi det har lipidsenkende effekter kan gurkemeie-ekstrakt kontrollere kroppens kolesterolnivå. Så snart det høye kolesterolnivået begynner å synke, vil du begynne å gå ned i vekt. Etter at sentralnervesystemet har forbrent fett vil termogenese-prosessen sette i gang for å opprettholde en passende kroppstemperatur. Jo bedre termogenese-prosessen virker, dess mer fett vil du forbrenne. Kurkumin, det aktive virkestoffet i gurkemeie, øker termogenese-nivåer.

Før du inntar gurkemeie i form av tilskudd, ekstrakter, eller kapsler for vekttap, burde du rådføre deg med legen din for å unngå uønskede bivirkninger. Du bør ikke innta gurkemeie før og etter operasjon. Det er anbefalt å innta organisk gurkemeiepulver fremfor tilskudd.

3. Redusere rynker

Rynker, fine linjer og aldersflekker er tegn på aldring. Personer med tørr hud vil få rynker, fine linjer og aldersflekker på huden sin tidligere enn andre med oljete eller kombinert hud. Det er vanskelig å fjerne eksisterende rynker så vel som andre alderstegn i huden. Samtidig kan mange naturlige midler bidra til å forebygge tidlige rynker og cellulitter. Et tips for å holde rynker og appelsinhud unna, er å bruke en ansiktsmaske med gurkemeie to eller tre ganger i uken.

4. Forebygger hjertesykdom

De antioksiderende egenskapene til gurkemeie er kjent for å tilby hjertebeskyttelse, særlig i tilfeller med diabetes. Kurkumin i gurkemeie bidrar også til å redusere det totale nivået av kolesterol, og har derfor en innvirkning på hjertehelse (kilde).

Forskning viser at gurkemeie ble brukt for å behandle brystsmerter i eldgammel indisk og kinesisk medisin. I andre tilfeller av fedme har urten redusert kolesterolkonsentrasjonen - og viktigere, gurkemeie har økt nivået av bra kolesterol. Kurkumin har også vist seg å forebygge en rekke hjertesykdommer, hvorav den mest fremtredende er hjerteinfarkt (hindring av blodforsyning til hjertet) (kilde).

5. Forebygger kreft

Mange studier og forskningsprosjekter har vist en sammenheng mellom inntak av gurkemeie i det daglige kostholdet og forebygging av kreft. Særlig vil det å jevnlig innta gurkemeie redusere risikoen for å utvikle prostatakreft. Grunnet sine aktive virkestoffer hindrer denne urten veksten av strålingsfremkalte svulster, og kan til og med ødelegge kreftceller. Videre hjelper gurkemeie kroppen vår med å bekjempe svulstceller som tykktarmkarsinomer, T-celle leukemi, og brystkarsinomer.

Videre vil det å inkorporere gurkemeie i kostholdet ditt ha en beskyttende virkning mot visse typer kreft. Dette fordi det kan endre kreftcellenes DNA-instruksjoner, samt drepe disse cellene. Som andre celler i kroppen har kreftceller DNA. DNA vil kontrollere utviklingen og veksten av celler. Ved å endre DNA-instruksjonen deres kan vi stoppe veksten og utviklingen av kreftceller. Dog betyr hva jeg sier ikke at du kan erstatte medisinsk behandling av kreft med et gurkemeieholdig kosthold. Gurkemeie bidrar bare til å forebygge, øke helbredelsesprosessen, og hindre veksten av kreftceller, Hvis du lider av prostatakreft eller visse andre typer av dødelig kreft, er det viktig at du kombinerer ulike metoder og løsninger på kreftbehandling, som medisinsk behandling, medisinering, kosthold, og kjerringråd.

6. Lindre magetrøbbel

Magetrøbbel gjør ofte pasienter ukomfortable og medfører ubehag. De ønsker seg en effektiv behandling som kan kurere magetrøbbel. En av helsefordelene ved gurkemeie er lindring av magetrøbbel. Gurkemeie har betennelsesdempende egenskaper; derfor har det en flott mulighet til å kontrollere magesyren og lindre magetrøbbel. De som lider av magetrøbbel kan finne betydelig lindring ved å innta gurkemeie. Pasienter kan drikke gurkemeiemelk eller ta gurkemeie-tilskudd. Hvis du liker yoghurt, er det en flott ide å kombinere gurkemeie og yoghurt for å redusere symptomene på magetrøbbel. Du trenger bare å tilsette 10 mg gurkemeie i en kopp med vanlig yoghurt og innta det daglig inntil symptomene på magetrøbbel er helt borte.

Derimot er det viktig for meg å bemerke at for mye gurkemeie kan føre til urolig mage. For å behandle urolig mage burde du innta den riktige mengden gurkemeie, og ikke overdrive. Sørg for å undersøke toleransenivået ditt, slik at du finner den riktige doseringen for deg.

7. Gurkemeie er bra for øynene

I flere lovende studier med rotter har forskere funnet at gurkemeie kan bidra til å forebygge eller bekjempe grå stær. Kurkumin gjør dette ved å undertrykke de frie radikalene som finnes i øyet, og som er ansvarlige for dannelsen av grå stær i dyr og mennesker (kilde). Forskere håper at de samme resultatene kan bli replisert i studier på mennesker som gjennomgår behandling for grå stær.

8. Gurkemeie reduserer leddsmerter

Et klinisk eksperiment fant at kurkumin kan bidra til å håndtere slitasjegikt (kilde). Forskerne fant at mobilitet i pasienter med slitasjegikt økte etter at et kurkumin-tilskudd ble tilført kostholdet deres. Pasientene kunne gå lenger på tredemøllen og betennelse i leddene som skaper leddsmerter ble i eksperimentperioden redusert.  

9. Kurkumin er et effektivt antidepressiva

Millioner av mennesker, inkludert tenåringer, lider av ulike typer depresjon. Mange av disse bruker reseptbelagte medisiner for å bekjempe depresjonen. Disse medisinene har imidlertid alvorlige bivirkninger. Heldigvis kan kurkumin, som finnes i naturen, behandle depresjon og stress uten de samme bivirkningene som følger av farmasøytiske medisiner. Kurkumin har i århundrer blitt brukt i tradisjonell kinesisk medisin for å håndtere stress og redusere depresjon og relaterte sykdommer hos pasienter (kilde).

10. Kurkumin beskytter helsen til leveren din

På grunn av sine antioksiderende egenskaper kan kurkumin beskytte leveren din fra kroniske alkoholrelaterte skader og åreforkalkning. Overdrevne alkoholnivåer i blodet holdes ansvarlig for økt risiko for å utvikle fettlever, skrumplever, og leverskade (kilde). Kurkumin bidrar til å øke nivået av glutation, noe som beskytter leveren mot de skadelige virkningene av etanol.

11. Gurkemeie kan forlenge livet ditt

Som du allerede vet er oksidativt stress og betennelser nøkkelfaktorer i utviklingen av mange aldersrelaterte sykdommer.

Fordi kurkumin kan bekjempe begge, kan det også bekjempe aldersrelaterte sykdommer (kilde).

Mange av disse aldersrelaterte sykdommene (som kreft eller Alzheimers) er dødelige.

Hvis gurkemeie kan forebygge eller behandle dem, kan det være livsforlengende med mange år.

Forskere tror også at effekten kurkumin har på aldring kan være mer generell av natur.

Aldring er antatt å i stor grad være resultatet av "en oppsamling av molekylære skader hovedsakelig grunnet reaktive oksygenarter (ROA) produsert av mitokondria så vel som tilfeldige feil i DNA replikasjon". Det er antatt at kurkumin kan bekjempe disse skadene (kilde).

Hvis det er tilfelle, kan det bety at kurkumin både kan forlenge levetiden din og samtidig øke livskvaliteten på levetiden.

12. Bedre tannhelse

Det er enkelt å overse fordeler knyttet til tannhelse mens man undersøker andre medisinske fordeler, fordi odontologi ofte behandles separat fra andre medisinske felt.

Men å opprettholde sunne tenner og tannkjøtt er essensielt for å opprettholde generell helse og velvære.

Kurkumin er antimikrobiell og sammentrekkende, noe som gjør det nyttig i forhold til tannhelse (kilde).

Videre kan gurkemeie-ekstrakt hvis lagt på sprekker og groper i tennene forebygge eller redusere karries. Gurkemeie-ekstrakt kan også brukes til å lage et fargemiddel mot plakk.

Dette fargemiddelet gjør det enklere å oppdage plakk.

Hvorfor kan jeg ikke bare spise mat som inneholder gurkemeie?

Du lurer kanskje på hvorfor det i det hele tatt er nødvendig med gurkemeie-kurkumin tilskudd.

Gurkemeie er jo et vanlig krydder, kan du ikke heller spise mat som inneholder krydderet, fremfor å gå ut og kjøpe et tilskudd?

Du kan dra noe nytte av gurkemeie-krydret mat, men det kommer ikke til å være særlig utpreget.

Grunnen er at kurkumin bare er èn komponent i gurkemeie, og dets naturlige konsentrasjon ikke er særlig høy: bare 3% (kilde).

Vi bruker ikke store mengder krydder i matlaging. Hvis vi gjorde det, ville ganene våre ha blitt overveldet.

Det betyr at du får en ganske liten dose kurkumin når du spiser indisk mat eller andre gurkemeie-krydrede retter.

I tillegg er det ikke bare en enkel sak for kroppene våre å ta opp gurkemeie.

Det betyr at mye av det rett og slett kan gå rett gjennom systemet ditt.

Hvis du tar gurkemeie-kurkumin som et tilskudd vil du få sterkt konsentrert kurkumin-ekstrakt i en mer inntaksvennlig form.

Ved å bruke kurkumin som tilskudd kan du få et gram eller mer per dag - de samme nivåene som i følge vitenskapelige forskningsprosjekter gir positive virkninger.

Det vil si at du kan dra nytte av mer betydelige fordeler.

Merk at det er smart å ta kurkumin-tilskuddet ditt med et fettholdig måltid. Hvorfor? Fordi kurkumin er fettløselig, og vil derfor hjelpe kroppen med å ta opp mer.

Gurkemeie kosttilskudd for bedre helse

Kosttilskuddet Gurkemeie K2 består ikke bare av Gurkemeie, men inneholder også det helsebringende vitaminet K2. Dette vitaminet blir produsert av bakterier og man finner det i blant annet visse meieriprodukter, noen typer gjæret mat og fermentert mat, altså mat som har gått gjennom prosessen som kalles melkesyregjæring. Vitamin K2 er mest kjent for å styrke beinvevet og beindannelsen. Dette gjelder særlig ved betennelser i beinvevet, og kan derfor være et viktig hjelpemiddel mot dannelsen av beinskjørhet. Dette er det bred enighet om i forskningsmiljøer verden over. Det er viktig å ta vare på kroppens skjelett og dette kan enkelt gjøres gjennom kosttilskudd som Gurkemeie K2. Dette kosttilskuddet er derfor spesielt bra for eldre mennesker som er mer utsatt for benskjørhet og betennelser på beinvevet.

Gurkemeie K2 er derfor et kosttilskudd som virkelig kan hjelpe deg med å opprettholde en aktiv og sunn livsstil. Kroppens indre system blir styrket på flere ulike måter, som forklart over, slik at du kan leve det livet du ønsker å leve i form av aktivitetsnivå. Ikke la alderdommen sette begrensninger for hva du ønsker å gjøre i din hverdag. Gurkemeie K2 styrker beinvevet og motvirker betennelser som dannes her, samtidig som det motvirker et potensielt bentap. Ved å tilføre kroppen dette kosttilskuddet vil kroppen takke deg for at tar vare på den og du vil føle deg mye bedre. 

Sammensetningen av curcumin og vitamin K2 gir kroppen mange helsemessige fordeler du helst ikke vil gå glipp av. Mange av disse fordelene er godt dokumentert og anerkjent som viktige byggeklosser for å kunne leve et sunt og aktivt liv, da spesielt blant eldre mennesker. Når man blir eldre vil kroppen naturlig oppleve slitasje noe som fører til at det blir vanskeligere å utføre visse oppgaver man før utførte med enkelhet. Ved hjelp av vitamin K2 vil ikke disse gjøremålene lenger være noe problem, og man kan fortsette å leve den aktive livsstilen man før gjorde.

Hele livet er det viktig å også ta vare på kroppen gjennom fysisk aktivitet fordi dette styrker kroppen og gjør hverdagens gjøremål mye enklere. Når man blir eldre blir dette enda mer viktig enn noen gang. Det trenger ikke å være harde treningsøkter på treningsstudioer, men det kan være aktiviteter som dans, gå turer eller sykling. Ved hjelp av trening og Gurkemeie K2 vil man gjøre kroppen rustet for alderdommen og de utfordringer som kommer med den. Å ha en sunn livsstil er helt essensielt for å kunne leve et godt og frisky liv på sine eldre dager, samtidig som det kan føre til at man lever lenger og holder sykdommer borte.

Som forklart, er det altså mange helsemessige fordeler ved å innta kosttilskuddet Gurkemeie K2. Man gjør kroppen bedre rustet mot potensielle kroniske sykdommer med hjelp fra curcumin som finnes naturlig i gurkemeie, samtidig som man styrker beinvev ved hjelp fra vitamin K2. Dersom du ønsker å styrke kroppen og fortsette med en aktiv livsstil er altså dette kosttilskuddet et viktig hjelpemiddel på veien.

Konklusjon:

Nå kan du forstå hva alt oppstyret rundt gurkemeie handler om.

Dette er virkelig et fantastisk kosttilskudd, med en stadig voksende mengde forskning som støtter dets mektige egenskaper.

Hvis du tar det jevnlig, vil det ikke bare dempe betennelse som blusser opp i kroppen din, det kan også ha en beskyttende effekt for din fremtidige helse, da det hindrer hjertesykdom, kreft, diabetes, og mange andre sykdommer.

Ved å spise gurkemeie kan du muligens øke levetiden din og samtidig forbedre livskvaliteten din.

Siste artikler innen ernæring: 

Legg igjen en kommentar