Hva er stress og dens effekt på kroppen? 2019-01-28T19:50:37+00:00

Hva er stress og dens effekter på kroppen?

Stress er et uttrykk for overbelastning og spenning i hele kroppen. Stress er meget utbredt i Norge. Ifølge en studie lider nesten 6 av 10 nordmenn av stress. 

Mest utsatt er voksne i alderen 35- 45 år hvor tallet øker til hele 8 av 10. Nordmenn tar seg alt for lite tid til å hvile og slappe av. Dette er urovekkende når man tar i betraktning at lykkelige og balanserte mennesker er mindre utsatt for sykdom enn de som lider stress og psykisk utmattelse.

 

Hva er stress?

Stress oppfattes vanligvis negativt av oss – vi klager mye på det i hverdagen, både på jobb og på fritiden. Men strengt tatt må man skille mellom «positivt stress» og “negativt stress”, i stressende situasjoner produseres hormoner som adrenalin og kortisol, blodtrykket øker – kroppen blir mer på vakt. For våre forfedre var dette en fordel for å overleve, for å være våken i farlige situasjoner og å kunne kjempe mot trusler. 

 

Stress som en helserisiko

Stress er imidlertid en helserisiko om det skjer i overkant ofte. Høye, mangfoldige og intense perioder med stress oppfattes som “negativt stress». En stresset person vil i pressende situasjoner ofte føle seg overbelastet, oppgitt og vil ikke kunne se klare muligheter. Dette er en trussel mot ens egen helse, sosiale situasjon og ytelse.

Stress er dermed en ubalanse mellom ens interne og eksterne krav og ens måte å reagere på det. Denne ubalansen trenger ikke være fysisk synlig, men den berørte føler det slik.

 

Hva er konsekvensen av stress over tid?

Litt stress innimellom er ikke noe man trenger å bekymre seg for. Pågående, kronisk stress kan derimot forårsake eller fremskynde mange seriøse helse:

  • Psykiske problemer, slik som depresjon, angst, og personlighetsforstyrrelser
  • Kardiovaskulær sykdom, inkludert hjertesykdom, høyt blodtrykk, unormal hjerterytme, hjerteinfarkt, og slag
  • Fedme og andre spiseforstyrrelser
  • Menstruasjonsproblemer
  • Seksuell dysfunksjon, slik som impotens og prematur utløsning hos menn og tap av sexlyst hos både menn og kvinner
  • Problemer med hud og hår, slik som akne, psoriasis, og eksem, og permanent hårtap
  • Gastrointestinale problemer, slik som GERD, gastritt, ulcerøs kolitt, og irritabel tykktarm

 

Stress er overalt

Mange situasjoner kan utløse stress i kroppen, f.eks. Kjedsomhet, arbeidsledighet, ensomhet, støy, over- eller underanstrengelse, søvnunderskudd, svikt, tidspress og konflikter. Et mer moderne fenomen er «treningsspenningen» – på grunn at vår egen helse er såpass sensitiv, føler vi at vi på fritiden må gjøre noe for vårt eget velvære. Vi haster fra jobb til mage-ben-rygg-trening, fra yoga til løping. Og glemmer å slappe av.

På topplisten over stressssituasjoner er ferier og reiser også på toppen. I stedet å slappe av og nyte det, føler vi hast og press, i stedet for å kose oss, plager vi oss selv med konflikter og diskusjoner. Ens egen forventning og behovet for å harmonisere og kose oss skaper faktisk et stort press – noe som kan være alt annet enn balansert.

 

Hvordan gjenkjenne stress

Hvis stresset fortsetter konstant eller kommer tilbake i korte perioder – uten tilstrekkelig hvileperiode i mellom hver gang – kan det igjen føre til psykisk og fysisk sykdom. Følgende symptomer er typiske tegn:

  • Hodepine, søvnløshet
  • Hjerteproblemer
  • Magesmerter, diaré
  • Allergi
  • Spenninger eller kramper
  • Irritasjon, nervøsitet
  • Søvnforstyrrelser
  • Utmattelse og utbrenthet
  • Depresjon

Stress aktiverer organiske systemer som immunforsvar, det kardiovaskulære systemet, muskler eller magesyren. Ved kontinuerlig aktivering kan dette overbelaste immunforsvaret, det vaskulære systemet eller magen og dermed skade disse: Permanent stress svekker immunforsvaret og kan føre til magesår eller hypertensjon. I verste fall kan diabetes eller hjerteinfarkt forekomme. Ved langvarige symptomer, bør lege alltid konsulteres.

Skrevet av Sunniva Hamren:

Sunniva Hamren er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og livsstil i en ellers travel hverdag. Hun er redaktør på Frisky.no og skriver forskningsbaserte artikler som er enkle å forstå. Les flere artikler av Sunniva.


Siste artikler: