Hvordan forbrenne magefett med trening 2017-12-13T08:51:54+00:00

Hvordan forbrenne magefett med trening

 

Fett rundt mageområdet kalles visceralt fett, og er veldig skadelig.

Denne typen fett er en risikofaktor for type 2 diabetes og hjertesykdom.

Mange helseorganisasjoner bruker BMI for å avsløre overvekt og risikoen for sykdom, men dette er ofte misvisende.

Mennesker med overflødig magefett har økt risiko for sykdom, selv om de har en lav BMI.

Forbrenning av magefett kan være vanskelig, men vi skal i denne artikkelen vise deg hvordan du kan benytte trening for å miste magefett.

 

Begynn med kardio

Høy intensiv kardiovaskulær trening er en av de mest effektive måtene å forbrenne magefett. Det hjelper deg med å forbrenne flere kalorier, slik at kroppen din begynner å forbrenne fett for energi.

Intenisteten av treningen teller, viste en studie publisert i Medicine and Science in Sports and Exercise i 2008. Forskere studerte hva trening medførte for overvektige kvinner med lavt stoffskifte.

Den ene halvparten av kvinnene utførte fem lavintensitets treningsøkter per uke, og den andre halvparten utførte to lavintensitets økter, og tre høyintensitets økter per uke i 16 uker. Under alle øktene forbrente deltagerne 400 kalorier, men bare kvinnene som trente med høy intensitet mistet betydelig magefett. Man trenger ikke å trene med høy intensitet sammenhengende under hele treningsøkten for å se resultater. Høyintensitets-intervaller, som skifter mellom korte intervaller av høy innsats og korte intervaler med hvile, er også effektivt for å redusere andelen magefett.

HIIT, eller høyintensitets-intervalltrening, medfører at man bruker mindre tid i treningsstudioet med de samme positive effektene på den aerobe kapasiteten (kondisjon). Du kan utføre en HIIT-økt på en hvilken som helst kardiomaskin ved å veksle mellom et par minutter med svært høy intensitet – og noen minutter med mindre intens trening. Gode eksempler er et minutt med høy intensitet calisthenics som hoppetau, burpees, hoppe-knebøy, og på-stedet-marsjing.

 

Løft Tunge Vekter

Forskning støtter også opp under det å anvende styrketrening for å miste magefett. International Journal of Cardiology publiserte en studie i 2013 som bekrefter at høyintensiv motstandstrening fører til en rask reduksjon i såkalt visceralt vekttap (bukfett), sammenlignet med trening med moderat intensitet.

Styrketrening bidrar til å bygge muskler, noe som forbedrer forholdet mellom fett og magert vev på kroppen din. En kropp med større andel av magert vev brenner flere kalorier, både under hvile og under treningsøktene.

Belastes dine store, primære muskelgrupper regelmessig, inkludert bryst, rygg, ben, hofter, mage, armer og skuldre, stimuleres frigjøringen av hormoner som hjelper deg med å forbrenne kroppsfett, spesielt fra magen din.

Hvis styrketrening er nytt for deg, kan resultatene komme raskere i de første ukene. Resultatene dine vil naturligvis avta litt når du kommer nærmere målet ditt.

Hvis du er helt ny innen styrketrening, så kan personlig veiledning med en profesjonell trener være verdifullt.

Vi anbefaler øvelser med 12 kontrollerte repetisjoner. Eksempler på øvelser er knebøy, benkpress, roing, skulder press, curls og triceps kickbacks.

 

Viktigheten av Magetrening

Du vil med de overnevnte metodene kunne forbrenne magefett raskt. Men tradisjonelle mageøvelser fører hverken til forbrenning av betydelig flere kalorier, eller til muskelvekst som øker stoffskifte. Mageøvelser kan likevel brukes for å forbedre styrke og stabilitet i kjernemuskulaturen, slik at rygg og holdning forbedres.

I tillegg, når du mister magefettet, vil din innsats bli mer synlig på grunn av synlige magemuskler. Øvelser som planke,  stabilitetskule og sit-ups bidrar til muskler i kjernemuskulaturen.

 

Riktig Kosthold er Nøkkelen til Suksess

Uansett hvor mye eller hvor godt du trener, kan all din innsats komme til liten nytte hvis du fortsatt spiser feil. Eksempler er fast-food, overflødige karbohydrater og usunt fett. Å spise riktig er nøkkelen til suksess om man vil oppnå vekttap, og det er helt avgjørende når du prøver å kvitte deg med magefett.

Det siste innen vekttap: