12 fantastiske helsefordeler med jordbær 2018-08-06T18:06:24+00:00

12 fantastiske helsefordeler med jordbær

jordbær

Skrevet av: Sunniva Hamren

Jordbær er en av de mest populære fruktene i Norden. Det finnes mer enn ti forskjellige sorter jordbær i forskjellige størrelser, smaker og teksturer, men alle har den samme hjertefasongen og det røde fruktkjøttet. 

I tillegg til den deilige smaken og det pene utseendet, så er også jordbærene kjent for å ha en rekke helsefordeler. Dette kommer av at jordbær er rik på helsebringende vitaminer og mineraler.

Les videre for å finne ut mer om alle helsefordelene med jordbær, dens næringsinnhold og bruksområder.

Hva er egentlig jordbær?

Et jordbær (Fragaria) er en søtt, rødt, hjerteformet frukt, elsket for sin eventyrlige smak. Frukten finnes naturlig mange plasser i verden, tilhører rosefamilien, og har en veldig gjenkjennelig vibrant aroma.

Selv om navnet kunne tyde på det så er faktisk ikke jordbæret et bær etter botaniske standarder. Det er en samfrukt og hjelpefrukt, noe som betyr at den kjøttfulle delen ikke kommer fra planteeggstokkene. I stedet kommer hver av de synlige frøene som dekker utsiden av bæret fra blomstereggstokkene.

Jordbærene kan spises rå, kokt, eller til og med bli brukt til å lage te. Frukten vokser i lave busker som også kan hjelpe med helsen.


Næringsinnhold

Jordbær er full av vitaminer og mineraler som C-vitamin og K2-vitamin, B-vitamin, potassium, magnesium og mangan. De er lave på kalorier, men er fiberrike frukter proppet med antioksidanter og polyfenoler (kilde: 1). 2,4 dl med jordbær inneholder bare 49 kalorier, men gir deg hele 3g med fiber, og 12g med karbohydrater (kilde: 2).


Bruksområder

Jordbær er ofte spist rå eller lagt til i fruktsalater, tilbehørssalater og andre matretter. De er også ofte brukt i behandlede matprodukter, inkludert iskremer, syltetøy, geléer, siruper, godteri, bakervarer og i sjokolader.

På grunn av den usedvanlig rike smaken, lukten og fargen er frukten også brukt i tabletter, proteinbarer, energidrikker, og supplementer. Den smakfulle frukten er rik på antioksidanter og er derfor et populært smaksmiddel i leppestifter, kremer, ansiktsmasker, tannkremer, kroppsoljer og sjampoer!

12 dokumenterte helsefordeler

La oss ta en titt på noen av de mest populære helsefordelene med jordbær:

1. Forbedrer hjertefunksjon

Jordbær har en god mengde hjertevennlige antioksidanter som alginsyrer og flavonoider som antocyan, kateksien, quercetin og kempfere (kilde: 3). Disse fenolforbindelsene reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer ved å hemme dannelsen av total og LDH (dårlig) kolesterol. De hjelper også med å avslappe blodårene, som gjør at blodet flyter lettere og reduserer hjerte- og karproblemer.

I tillegg til dette hjelper det høye fiberinnholdet, i form av C-vitamin og B-vitamin, kroppen med å redusere kolesterolet i blodårene.

2. Hudpleie

Jordbær inneholder salisylsyrer, alfahyroksyrer (AHA) og alginsyrer som reduserer hyper-pigmentering, forhindrer akne, og fjerner døde hudceller. For å lage en ansiktsmaske for å oppnå en glødende hud, knus 4-5 jordbær og bland jordbærene med en spiseskje honning. Påfør blandingen på ansiktet, vent til blandingen har tørket, og ta deretter å vask ansiktet med vann.

3. Reduser aldring

C-vitamininnholdet i jordbær øker kollagenproduksjonen, toner huden, og har en foryngede effekt. En studie viste også at jordbærekstrakt har en høy konsentrasjon med antocyaner som beskytter mot ultrafiolett stråling (kilde: 4).

4. Øyepleie

Jordbærspising kan forhindre enkelte øyeproblemer som tørre øyne, degenerasjon av optiske nerver, makuladegenerasjon, synsfeil og økt risiko for infeksjoner. Antioksidantene som finnes i jordbær, slik som flavinoider, fenoliske fytokjemikalier og alginsyrer kan bidra til å unngå nesten alle øyeproblemer fordi de beskytter mot frie radikalspaltningsaktivitet.

Et annet problem som jordbær kan hjelpe med er å fikse forstyrrelser i okulært trykk, som er trykket i øynene. Dette er fordi jordbær inneholder kalium som bidrar til å opprettholde rett trykk i øynene.

5. Reduserer høyt blodtrykk

Jordbær er rik på magnesium og kalium, men har lite natrium. Magnesium og kalium fungerer som vasodilatorer, noe som betyr at de bidrar til å redusere hypertensjon og stivhet i arterier og blodårer. Dette gjør det lettere for blodstrømmen til å komme til de forskjellige delene av kroppen.

6. Sterkere immunforsvar

C-vitaminer som finnes i jordbær styrker immunforsvaret og hjelper med å forebygge hoste og influensa (kilde: 5). En enkel porsjon inneholder cirka 150% av ditt daglige inntak av C-vitamin.

7. Forebygger artritt og leddgikt

Jordbær er rik på antioksidanter som bidrar til å redusere leddgikt og artrittsmerte. Frukten hjelper også med å forebygge symptomer som degenerasjon av muskler og vev, uttørking av leddvæske, og opphopning av giftige stoffer og syrer (som urinsyre) i kroppen.

8. Tar vare på hjernen

Jordbær er rike på jod, C-vitamin og fytokjemikalier som bidrar til å opprettholde god hjernefunksjon (kilde: 6).

Kalium i jordbær er også påvist å forbedre kognitiv funksjon ved å øke innstrømmingen av blod til hjernen. I tillegg viste en undersøkelse av eldre kvinner at et større inntak av blåbær og jordbær, rik på antocyaner og andre flavonoider er assosiert med en langsommere progresjon av kognitiv nedgang (kilde: 7).

9. Vekttap

Jordbær øker produksjonen av adiponektin og leptin, som begge er hormoner som hjelper med fettforbrenning. De bidrar til å redusere appetitt, redusere glukose, og redusere kroppsvekt og fett, som kan hjelpe deg å gå ned i vekt.

10. Forhindrer fødselsdefekter

Folinsyren som finnes i jordbær er et nødvendig næringsstoff, spesielt for gravide kvinner, ettersom syren hjelper med å forebygge fødselsskader. Frukten er derfor en viktig ingrediens for gravide kvinner som kan hjelpe med å sikre en optimal helsetilstand for det ufødte barnet.

11. Reduserer betennelse

Jordbær reduserer høye blodnivåer med det C-reaktive proteinet CRP. CRP er et protein i leveren som øker betennelser i kroppen. En studie fra Harvard viste at kvinner som spiser mer enn 16 jordbær per uke reduserer kjangsen for forhøyde nivåer av det C-reaktive proteinet med hele 14% (kilde: 8).

12. Forstoppelse

Det høye fiberinnholdet i jordbær bidrar med å hjelpe fordøyelse og forhindre forstoppelse. Frukten forhindrer også betennelse i fordøyelseskanalen, som kan forårsake feber og kvalme.

Hvor finner du de beste jordbærene?

Å sette tennene i et lyst og rødt jordbær kan enten være en opplevelse du aldri kommer til å glemme, eller en stor skuffelse. Noen ganger ender du opp med en søt, moden, saftig frukt og tenker: Ja, dette er jordbær. Andre ganger får du en vassen, smakløs, bløt frukt som knapt ligner på frukten du hadde forestilt deg.

Så hvordan kan du forsikre deg om at du alltid ender opp med de beste jordbærene?

Det er ganske enkelt. Selvfølgelig er det alltid litt variasjon i kvaliteten på jordbærene selv innad i hver kurv, men her har du en rekke generelle kjøpstips:

Kjøp lokalt

Om frukten kommer langveisfra betyr dette gjerne at de ble plukket før de var moden, noe som betyr at de ofte har mindre smak. Se derfor etter om du kan få tak på gode norske jordbær først.

Kjøp når det er sesong

Jordbær du kjøper om vinteren er enten importert langveis fra, eller tuklet med slik at de ikke lengre smaker godt.

Se etter lyserøde jordbær 

Om frukten er hvit rundt stammen, eller i midten av jordbæret så betyr dette at frukten ble plukket før den var moden.

Ikke bry deg om fasongen

Ingenting er perfekt i naturen. Om alle jordbærene i kurven er samme fasong og størrelse så betyr dette vanligvis at fruktene ble avlet slik, en avling som kan ha ødelagt noe av smaken på frukten.

Ikke bry deg om størrelsen 

Mindre frukter er ofte mer saftig og smaksrik enn store frukter, men det er ikke nødvendigvis alltid slik. Farge er viktigere enn størrelsen.

Kjøp organiske jordbær 

Jordbær inneholder ofte en rekke plantevernmidler, selv etter vask. Organiske frukter smaker ikke nødvendigvis bedre enn konvensjonelle, men du slipper i hvert fall å få i deg så mange plantevernmidler.

Kjøp jordbær på gårdsmarked

De beste jordbærene finner du som oftest om du kjøper frukten direkte fra bonden. Så om du har noen som selger jordbær fra gården sin lokalt, så er det der du bør kjøpe frukten.

Oppbevaring av jordbær

Når det kommer til jordbær kan du både kjøleskap og fryser.

Trikset er å holde frukten kald og tørr for å oppbevare dem lengst mulig. Om du vil oppbevare dem et par dager kan du plassere dem i kjøleskapet. Du gjør det ved å putte frukten på et kakebrett dekket med en kopphåndduk på bunnen og plastikkfolie over brettet. Før du så skal bruke frukten må du rense de i kaldt vann og ta bort bladene.

Om du vil oppbevare friske sommerjordbær til vinteren for å lage juicer, kaker, eller for å ha i frokostblandingen kan du putte de i fryseren. For å gjøre dette må du skylle, tørke og ta av det grønne på frukten før du plasser de med kutt siden ned på et kakebrett med papir i seks timer. Etter seks timer kan du overføre frukten til en frysepose. Jordbær kan oppbevares i en fryser i opptil tre måneder.

Hvordan plante jordbær på egen hånd
plante jordbær i hagen

Om du lurer på når du bør begynne å plante jordbær, så bør du plante dem så snart bakken er klar om våren, rundt mars eller april. Dette gir frukten tid til å etablere seg før det blir varmere i luften.

Det finnes forskjellige måter å plante jordbær på. Den første måten er et mettet rekkesystem. I dette systemet bør plantene plasseres 50cm - 70cm fra hverandre og rekkene bør ligge cirka 3 meter fra hverandre. Dette gjør slik at datterplanten blir å spre seg i hele området. Dette type system er best for planter som bærer frukt på sommeren.

Om du vil plante evigbærende jordbær bør du lage et opphøyd bedd system. Med dette systemet vil det ikke dannes datterplanter, men planter som fortsetter å reprodusere og som produserer større jordbær.

Her er noen nyttige tips for å sørge for at plantene dine vokser seg store og gode:

1. Mye sol

Det viktigste tipset når det kommer til å dyrke jordbær er at de trenger mye sol. Derfor bør du forsikre deg om at stedet du planter jordbærene har mye sol. Mange jordbær produserer blomstene sine tidlig på våren. Det er da ekstra viktig at de er plassert på et solfylt sted som kan holde sen frost unna som kan drepe blomstene. Dessuten er solen viktig for veksten av planten, og desto flere jordbærplanter som blir til, desto større og bedre jordbær vil de produsere.

2. Kompost

Kompost er også en viktig del av jordbærplantingen. Sørg for at jorden til planten er rikelig fylt på med kompost, og kompostert gjødsel for å sørge for at fruktene blir saftige og smakfulle.

3. Drenering

Et annet godt tips for å dyrke jordbær er å sørge for at du har god drenering der du planter dem. Om du ikke har en jord med naturlig god drenering kan du bygge et hevet bedd som gjør jobben for deg.

4. God plass

Gi jordbærene mye rom det første året, fordi de liker å spre seg ut. Om du gir jordbærene nok rom i løpet av det første året vil de lett fylle inn resten av bedet.

5. Klemming

Selv om det er trist, så bør du klamme sammen blomstene og jordbærene det første året. Dette vil sikre at jordbærene dine utvikler et godt rotsystem og vil være i bedre stand til å dyrke saftige jordbær i de følgende årene.

Når jordbærene er røde så vet du at de er modne. Da bør du plukke dem umiddelbart før sneglene tar dem. Sjekk så igjen to dager senere da nye jordbær har modnet.

Alle kan plante jordbær så lenge de har et solfylt sted, eller et drivhus, å plante dem i. Prøv selv for å nyte av alle helsefordelene.

Potensielle bivirkninger med for mye jordbær

Pass på å ikke spise for mange jordbær. Om du spiser for mange på en gang så kan det føre til:

  • Diaré
  • Leversykdom
  • Gul hud (gulsott)
  • check
    Smerte og hevelse (betennelse) av luftveiene
  • check
    Leddgikt
  • check
    Spenning i kroppen
  • check
    Vannretensjon (ødem)
  • check
    Nyresykdom, nyrestein
  • check
    Allergiske reaksjoner
  • check
    Sløvhet

Konklusjon:

Jordbær er fantastisk smakfulle og saftige frukter som har en rekke helsefordeler å nyte fra. Jordbær er en frukt, til tross for at navnet hinter mot noe annet. Frukten har blitt brukt i lang tid som smakstilsetting i flere produkter som syltetøy og gelé. Den har også en rekke positive helsefordeler som gjør frukten optimal som helsekosttilsetning.

Det er lett å få tak i jordbær på butikken, men om du virkelig vil nyte av alle helsefordelene bør du velge kortreiste jordbær fra Norge, eller kanskje til og med fra din egen hage.

Skrevet av Sunniva Hamren:

Sunniva Hamren er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og livsstil i en ellers travel hverdag. Hun er redaktør på Frisky.no og skriver forskningsbaserte artikler som er enkle å forstå. Les flere artikler av Sunniva.

Siste artikler innen ernæring: