Skrevet av: Sunniva Hamren

Kaffe: 9 Overraskende Fordeler på Helsen

 

Kaffe

Kaffe er faktisk veldig sunt.

Det er proppfullt av antioksidanter og gunstige næringsstoffer som kan forbedre helsen din.

Studiene viser at kaffedrikkere har en mye lavere risiko for flere alvorlige sykdommer.

Her er de 9 beste helsemessige fordelene av kaffe, som har blitt bekreftet i vitenskapelige menneskelige studier.

 

1. Kaffe kan forbedre energinivåene og gjøre deg smartere

Kaffe kan hjelpe folk til å føle seg mindre slitne og øke energinivået.

Dette skyldes at det inneholder en stimulant som kalles koffein, som faktisk er den vanligste konsumerte psykoaktive substansen i verden.

Etter at du drikker kaffe, blir koffein absorbert i blodet. Derfra reiser den inn i hjernen.

I hjernen blokkerer koffein en hemmende neurotransmitter kalt adenosin.

Når det skjer, øker mengden av andre nevrotransmittere som norepinefrin og dopamin, noe som fører til økt utslipp av nevroner.

Mange kontrollerte studier hos mennesker viser at kaffe forbedrer ulike aspekter av hjernefunksjonen. Dette inkluderer minne, sinnsstemning, årvåkenhet, energinivå, reaksjonstid og generell kognitiv funksjon.

 

2. Kaffe kan hjelpe til med fettforbrenningen

Visste du at koffein er funnet i nesten alle kommersielle kosttilskudd for fettforbrenning?

Dette er det en god grunn til – koffein er nemlig en av de få naturlige stoffene som faktisk har vist seg å hjelpe til med fettforbrenningen.

Flere studier viser at koffein kan øke stoffskiftet med 3-11%.

Andre studier viser at koffein kan øke fettforbrenningen, med så mye som 10% hos overvektige personer og 29% hos slanke folk.

Det foreligger imidlertid en mulighet for at disse effektene vil redusere for langsiktige kaffedrikkere.

 

3. Koffein kan forbedre fysisk ytelse

Koffein stimulerer nervesystemet, som fører til at det sender signaler til fettcellene for å bryte ned kroppsfett.

Men koffein øker også epinefrin (adrenalin) i blodet.

Dette er «fight or flight» hormonet, som er designet for å gjøre kroppen vår klar for intens fysisk anstrengelse.

Koffein gjør at fettcellene bryter ned kroppsfett, frigjør dem i blodet som frie fettsyrer og gjør dem tilgjengelige som drivstoff.

Gitt disse effektene, er det ikke overraskende å se at koffein kan forbedre fysisk ytelse med 11-12%, i gjennomsnitt.

På grunn av dette kan det være en god idé å innta en sterk kopp kaffe en halv time før du går på trening.

 

4. Kaffe inneholder essensielle næringsstoffer

Kaffe er veldig mye mer enn bare svart vann. Mange av næringsstoffene man finner i kaffebønner blir også med videre i den ferdige drikken.

En enkelt kopp kaffe inneholder:

  • Riboflavin (vitamin B2): 11% av RDA.
  • Pantotensyre (Vitamin B5): 6% av RDA.
  • Mangan og kalium: 3% av RDA.
  • Magnesium og Niacin (B3): 2% av RDA.

Selv om dette ikke virker som særlig mye, drikker de fleste mennesker mer enn en kopp per dag. Hvis du drikker 3-4 kopper med kaffe om dagen, blir det fort en del mer.

 

5. Kaffe kan bekjempe depresjon og gjøre deg lykkeligere

Depresjon er en alvorlig psykisk lidelse som gir en betydelig redusert livskvalitet.

Det er utrolig vanlig, og ca. 4,1% av befolkningen i USA oppfyller for øyeblikket kriteriene for klinisk depresjon.

I en Harvard-studie publisert i 2011 hadde kvinner som drakk 4 eller flere kopper per dag en 20% lavere risiko for å bli deprimert.

Samtidig fant en annen studie, med 208.424 individer, ut at de som drakk 4 eller flere kopper per dag, var 53% mindre tilbøyelige til å begå selvmord.

 

6. Kaffe kan minske risikoen for å utvikle diabetes type 2

Diabetes type 2 er et gigantisk helseproblem, som for øyeblikket rammer rundt 300 millioner mennesker verden over.

Den er preget av forhøyede blodsukkernivåer i sammenheng med insulinresistens eller manglende evne til å utskille insulin.

Av en eller annen grunn har kaffedrikkere en betydelig redusert risiko for å utvikle type 2 diabetes.

Studier viser at de som drikker mest kaffe har en 23-50% lavere risiko for å utvikle denne sykdommen, hvorav en studie som viser en reduksjon på så høy som 67%.

Ifølge en massiv gjennomgang som så på data fra 18 studier med totalt 457 922 individer, var hver daglige kopp kaffe forbundet med en 7% redusert risiko for å utvikle type 2 diabetes.

 

7. Kaffedrikkere har lavere risiko for å utvikle visse typer kreft

Kreft er en av verdens ledende dødsårsaker og er preget av ukontrollert vekst av celler i kroppen.

Kaffe ser ut til å være beskyttende mot to typer kreft – nemlig leverkreft og kolorektal kreft, altså kreft i tykk- og endetarm.

Leverkreft er den tredje ledende årsaken til kreftdød i verden, mens kolorektal kreft ligger som nummer fire.

Studier viser at kaffedrikker har opptil 40% lavere risiko for leverkreft.

En studie av 489.706 individer fant ut at de som drakk 4-5 kopper kaffe per dag, hadde en 15% lavere risiko for å utvikle kolorektal kreft.

 

8. Kaffe kan gi deg et lengre liv

Gitt at kaffedrikkere har mindre risiko for å utvikle mange mange ulike sykdommer, er det fornuftig at kaffe også kan hjelpe deg med å leve lenger.

Det er faktisk flere observasjonsstudier som viser at kaffedrikker har lavere risiko for død.

I to svært store studier var kaffedrikking forbundet med en 20% lavere dødsrisiko hos menn og en 26% lavere dødsrisiko hos kvinner over en periode på 18-24 år.

Denne effekten ser ut til å være særlig sterk hos type 2 diabetikere. I en studie hadde diabetikere som drakk kaffe, en 30% lavere dødsrisiko i løpet av en 20-års studieperiode.

 

9. Kaffe er for mange den største kilden til antioksidanter

For folk som spiser en vanlig vestlig diett, kan kaffe faktisk være det sunneste aspektet ved dietten.

Det er fordi kaffe inneholder en massiv mengde antioksidanter.

Studier viser faktisk at folk flest får mer antioksidanter fra kaffe enn de får fra både frukt og grønnsaker kombinert.

Det er altså ingen tvil – kaffe er en av de sunneste drikkene på planeten.

Skrevet av Sunniva Hamren:

Sunniva Hamren er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og livsstil i en ellers travel hverdag. Hun er redaktør på Frisky.no og skriver forskningsbaserte artikler som er enkle å forstå. Les flere artikler av Sunniva.

Siste artikler innen kosthold:

2018-08-09T18:58:06+00:00

Legg igjen en kommentar