Er kanel sunt? 6 Helsefordeler du bør vite om 2018-04-14T09:21:28+00:00

Er kanel sunt? 6 Helsefordeler du bør vite om

6 Fantastiske fordeler med kanel

De aller fleste har kanel i kjøkkenskapet sitt og bruker det sporadisk i matlaging.

Moderne vitenskap bekrefter at kanel har mange positive fordeler for helsen vår. 

Dessverre er mange skeptiske til krydderet fordi det inneholder kumerin, et virkestoff som kan gi leverskader ved høyt bruk.

Likevel kan du trygt ha et jevnlig inntak av kanel uten å risikere leverskader, enten du bruker det i matlagingen, inntar det som tabletter, eller i form av esterisk kanelolje.

Så lenge du ikke overdriver inntaket er kanel et sunt og styrkende krydder som byr på en rekke helsebringende fordeler.

Hva er kanel?

Kanel er faktisk det andre mest populære krydderet i Europa og USA (kilde: 1). Men hva er det egentlig?

Kanel er en samlebetegnelse på krydder utvunnet fra barken til ulike kaneltrær. Kanel slik vi kjenner det i Norge lages ved at man skraper og tørker barken på kaneltreet.

De aller fleste trærne man utvinner kanel fra stammer fra cinnamomum-slekten, som består av flere hundre ulike trearter (kilde: 2).

Kanel vokser naturlig og dyrkes både i sør-asiatiske land som Sri Lanka og India, i Egypt og på Madagaskar, for å nevne noen (kilde: 3).

Ulike typer kanel

Det finnes to hovedtyper kanel, hvorav ceylonkanel er den sunneste og mest eksklusive typen.

Ceylonkanel kjennetegnes ved at man kan ane et lite hint av sitrus når man knuser den, og forekommer i Brasil, Egypt og på de indonesiske øyene Borneo, Java og Sumatra (kilde: 4).  

Kassiakanel er den mest alminnelige og prisvennlige typen. Den har opprinnelig sitt opphav i Kina, og det er for det meste kassiakanel du kjøper i Norge, med mindre annet er oppgitt.

Ceylonkanel anses som sunnere an kassiakanel fordi den har en lavere konsentrasjon av kumerin.

Det er kaneloljen som gir krydderet sin velkjente smak og lukt.

Opprinnelse

Noen kilder indikerer at kanel så tidlig som for 4000 år siden ble brukt i tradisjonell, egyptisk medisin (kilde: 5). Egypterne brukte blant annet kanel til balsamering.

Med tiden ble kanel introdusert til Europa, både som krydderplante og medisin.

Kanel har historisk sett blitt brukt å behandle fordøyelsesbesvær, oppblåsthet og kvalme, samt muskelsmerter, diare og livmorblødning (kilde: 6).

I middelalderen ble kanel brukt til å kurere både hoste, leddgikt og sår hals, og i dag inngår det i selvkurering av blant annet forkjølelse og influensa (kilde: 7).

6 Helsefordeler med kanel

Selv om det foreligger få større studier på sammenhengen mellom kanel og god helse, lover foreløpige studier av mindre skala så langt godt.

La oss introdusere deg til en rekke positive egenskaper ved inntak av kanel som vil gi deg bedre helse.  Kanel kan nemlig lindre helseplager som diabetes og høyt blodsukker, og gi deg et sterkere immunsystem.

Kanel er altså ikke bare bra på grunn av smaken. Les videre for å finne ut de ulike helsefordelene med kanel!

1. Full av gode antioksidanter

Det råder ingen tvil om at kanel har en sterk, antioksiderende effekt.

Faktisk er kanel rangert som den sjuende største kilden til antioksidanter i verden (9). Antioksidantene i kanel er, som vist i en studie fra 2014, viktige for en sunn og frisk kropp (8).

I samme studie ble det også slått fast at kanel faktisk inneholder større mengder fordelaktige antioksidanter sammenlignet med en rekke andre krydder.

Blant disse er såkalte polyfenoler, en gruppe antioksidanter som hindrer skader i kroppen (kilde: 10). Polyfenoler er viktige ikke for et sunt kosthold per se, men for å forebygge sykdom og styrke helsa (kilde: 11).

Polyfenoler bekjemper blant annet uønskede frie radikaler i kroppen. Hvis kroppen ikke hadde noen antioksidanter ville faktisk frie radikaler ha påført oss alvorlige skader.

Samtidig trenger kroppen din en viss mengde frie radikaler for å opprettholde immunsystemet og drepe uønskede bakterier (kilde: 13).

Ved å innta kanel vil du altså hjelpe kroppen din til å opprettholde den mest optimale balansen mellom frie radikaler og polyfenoler (kilde: 14).

Med andre ord sørger kanel for at du til enhver tid har tilstrekkelige mengder gode antioksidanter i kroppen din, som sørger for å forsvare deg fra uønskede sykdommer.

2. Hjelper mot diabetes og høyt blodsukker

Kanel kan med fordel inntas av personer som sliter med diabetes eller høyt blodsukker.

Grunnen til dette er at kanel kan bidra til å senke blodsukkeret (kilde: 15).

Og selv om de vitenskapelige årsakssammenhengende fremdeles ikke er fullstendig avdekket, lover foreløpige studier godt for fremtiden.

For eksempel konkluderte en studie fra 2009 med at et jevnlig inntak av 500 milligram kanelekstrakt reduserte forekomsten av oksidativt stress hos voksne i risikosonen for diabetes med hele 14 % (kilde: 16).

Kroppen trenger nemlig et sterkt forsvar av antioksidanter for å hindre oksidativt stress (kilde: 17).

En annen studie fant at inntak av kanel økte følsomheten for insulin i opptil 12 timer i strekk (kilde: 18).

I tillegg kan kanel bidra til å hindre at blodsukkeret hopper ut av kontroll rett etter måltider (kilde: 19). Det foreligger minst èn studie som forklarer dette med henvisning til at kanel gir en jevnere fordøyelse (kilde: 20).

En nylig publisert studie fra 2018 fant at kanel kan ha stor positiv effekt på pasienter som lider av diabetes type 2, særlig hvis pasientene er overvektige (kilde: 21).

Altså finnes det mange spennende resultater fra klinisk forskning som indikerer at kanel kan være til stor hjelp for personer med diabetes.

3. Forebygger og behandler soppinfeksjoner

Kanel kan også være til hjelp for deg som sliter med diverse soppinfeksjoner.

Hovedkomponenten i kanel er nemlig kanelalkehyd, et virkestoff som kan forebygge både sopp- og luftveisinfeksjoner (kilde: 22).

En studie fra 2012 fant at kanel hadde en drastisk positiv effekt hos kvinner som plagdes med soppinfeksjon i skjeden (kilde: 23).

Kanel kan også være svært effektivt i å behandle soppinfeksjoner i munnen. Fordi det finnes et begrenset antall medisiner mot sopp som kan brukes i munnen, kan kanel være et særlig godt alternativ (kilde: 24).

Hvis du plages med soppinfeksjoner er det med andre ord mye som tyder på at du bruke kanel til å spise deg frisk.

4. Behandler symptomer på alzheimers sykdom

Det finnes ingen kur mot Alzheimer's sykdom. Imidlertid indikerer nyere forskning at kanelekstrakt kan bidra til å dempe symptomene på sykdommen.

I 2011 fikk nemlig en israelsk studie av kanels mulige positive innvirkning på pasienter med Alzheimer's sykdom bred oppmerksomhet over hele verden.

Grunnen? Forskerne fant at kanel inneholdt et virkestoff som potensielt kunne forhindre at pasienter med Alzheimer's utviklet symptomer på sykdommen (kilde: 25).

Når forskerne injiserte et destillert kanelekstrakt i forsøksmusene fant de at musene viste både færre tegn på sykdommen samt større kognitive evner (kilde: 26).

Forskerne fant også at kanelekstraktet forhindret at amyloid, et giftig protein som går hånd i hånd med Alzheimer's sykdom, forekom i hjernen.

Selv om det i studien ble understreket at Alzheimer's er en fremadskridende hjernesykdom foreløpig uten kur, lover det godt at kanel ser ut til å kunne redusere symptomene på sykdommen.

5. Bidrar til vekttap

En halv teskje kanel daglig kan faktisk hjelpe deg med å gå ned i vekt (kilde: 27).

Kanel gjør at maten bruker lengre tid til tarmene, noe som gjør at du føler deg mett lenger.

Videre konkluderte en studie fra 2017 med at kanel kan øke kroppens fettforbrenning (kilde: 28).

Grunnen til dette er at kanel har en positiv effekt på kroppens termogonese, det vil si hvor stor del av matinntaket som blir omdannet til varme i kroppen.

Også positivt er det at kanel har aller størst effekt på forbrenning av magefett, et område som de fleste opplever å være problematisk (kilde: 29).

Selv om kanel alene ikke kommer til å gjøre at du går ned i vekt, kan det ha gode effekter i kombinasjon med regelmessig mosjon og et kosthold uten overdrevne mengder fett og sukker.

6. Effektiv behandling av forkjølelse og influensa

Mange har erfaring med at kanel kan være effektivt i møte med forkjølelse, influensa og sår hals. Kanel kan både forebygge og behandle symptomer, i tillegg til å gjøre deg raskere frisk. Men hvorfor er det egentlig sånn?

En av årsakene er den nevnte konsentrasjonen av antikoksidanter som forekommer i kanel.

Under det globale utbruddet av såkalt H1N1, også kjent som svineinfluensa, fant en gruppe forskere at antikoksidanter av typen som finnes i kanel kan forebygge at influensaviruset sprer seg i kroppen (kilde: 30).

Det var altså ikke uten grunn at forskerne omtalte antioksidantene som 'influensaens akilleshæl'!

I tillegg har kanel en velkjent betennelsesdempende effekt, noe som bidrar til å bekjempe ulike infeksjoner som har rammet kroppen din (kilde: 31).

Det vil si at kanel styrker immunsystemet ditt. Og som kjent er vi alle avhengige av et sterkt immunforsvar når influensaen først rammer.

Sørg derfor for å drikke kanelte når du ligger inne med influensa, og du vil raskere komme deg på beina igjen!

Kanel som kosttilskudd

Du kan med fordel innta kanel som kosttilskudd, fremfor å kun bruke det i matlagingen.

Kanelekstrakt kommer i form av både kapsler, pulver og tabletter, og fås kjøpt på apotek og helsekostbutikker.

Fordelen med å innta kanel i ekstraktform er at du får en mer konsentrert dose, og slik også større helsebringende effekt.

Det finnes også kanelekstrakter som inneholder mindre kumarin enn den kanelen vi vanligvis bruker i matlagingen.

Følg alltid henvisningene på pakningen, og ikke overgå anbefalt daglig dose.

Kanelbarkolje

Kanelbarkolje er en eterisk olje, fremstilt fra barken til kaneltreet, som gjerne kan brukes som et kosttilskudd.

Sørg for å bruke en økologisk og 100 % naturlig olje, da det tilbys et hav av ulike produkter på markedet som påberoper seg å være gode. Husk at økologisk alltid er best.

Drypp for eksempel et par dråper kanelbarkolje i et glass vann eller i en smoothie, eller hell eventuelt noen dråper av oljen i en matrett (kilde: 32).

Vær obs på at du ikke varmer opp oljen til veldig høy temperatur, da dette vil fjerne virkestoffene du er ute etter.

Kanelbarkolje smaker som en noe mer konsentrert versjon av kanel. Du kan derfor bruke det i stedet for kanel i oppskrifter, grøt og te.

Vær imidlertid varsom. Husk at kanelbarkolje er sterkt konsentrert kanel og at den derfor, som andre eteriske oljer, vil svi ved øyekontakt eller hvis du påfører den direkte på huden din.

Sørg derfor alltid for å blande oljen enten i andre oljer, for eksempel kokosolje, eller med andre ingredienser, før du bruker den.

Kanel som hudpleie

Hvis du sliter med akne eller uren hud, alternativt hvis du bare ønsker å friske opp huden din, kan du med fordel lage din egen, skreddersydde ansiktsmaske med kanelbarkolje (kilde: 33).

Bland en teskje kanelbarkolje og en spiseskje honning og rør godt. Smør blandingen godt utover ansiktet, og la sitte i femten minutter. Skyll godt. 

Alternativt kan du inkludere flere ingredienser i ansiktsmasken din, som for eksempel yoghurt, havre og sitron. Bare fantasien kan sette grenser!

Bivirkninger

Kanel i seg selv har ingen kjente, alvorlige bivirkninger, så lenge du ikke overdriver inntaket.

Fordi kanel inneholder kumarin, som blant annet gir den velkjente kanelsmaken, kan et overdrevet inntak føre til leverskader (kilde: 34).

For voksne er det generelle rådet at man holder seg innenfor en halv teskje cassiakanel hver dag (kilde: 35). Den mindre vanlige kaneltypen, ceylonkanel, inneholder som nevnt tidligere mindre kumarin.

Særlig barn og voksne som ofte drikker te eller spiser havregrøt skal være varsomme.

Det samme gjelder voksne som tar kosttilskudd med kanel, såkalte kaneltabletter.

Samtidig vil kroppen selv sørge for å reparere eventuelle leverskader, så fremt inntaket av kumarin har blitt redusert (kilde: 36).

Det anbefales heller ikke å svelge store mengder rå kanel, da dette kan irritere lungene og føre til hosteanfall og i verste fall, pusteproblemer (kilde: 37).

For øvrig vil ikke bakverk eller matretter som inneholder kanel vekke noen grunn til bekymring.  

Konklusjon:

Kanel egner seg til mye mer enn baking og matlaging. Det er også en av verdens beste kilder til antioksidanter!

Derfor egner kanel seg til alt fra å styrke den generelle helsen din til å bekjempe influensa når den tid kommer.

I tillegg indikerer foreløpig forskning at kanel kan ha en positiv effekt på sykdommer som diabetes og Alzheimer's. Sørg derfor for å jevnlig innta kanel, enten via kostholdet ditt, eller som et kosttilskudd.

Siste artikler innen ernæring:

Legg igjen en kommentar