Hva er ketose? Fordeler, symptomer og tips 2018-03-01T15:32:45+00:00

Hva er Ketose? Fordeler, Symptomer og Tips

Hva er ketose_

Ketose er blitt et stadig større emne for oppmerksomhet. Det er gjort mange studier med oppsiktsvekkende resultater. Eksempel på dokumenterte fordeler er vekttap, økt fokus og lavere blodtrykk. Jeg vil i denne artikkelen se nærmere på ketose og fordelene som det gir. 

Du vil lære hva ketose er, hvordan du kan bruke det i din hverdag, og hvordan du kan oppnå ketose raskest mulig.

Raske fakta om ketose

Ketose oppstår når kroppen ikke har tilstrekkelig tilgang på sin primære energikilde, glukose. 

Glukose kommer vanligvis fra karbohydrater i kostholdet:

sukker - som frukt, melk eller yoghurt

matvarer med stivelse - som brød og pasta

Hvis det ikke er nok glukose tilgjengelig for å møte energibehovet, vil kroppen ta i bruk en alternativ strategi for å møte disse behovene. Nærmere bestemt vil kroppen begynne å bryte ned fettlagrene for å gi kroppen energi. 

Ketoner er et biprodukt av denne prosessen og kan være farlig i store mengder. 

Du kan lese mer om dette her: ketoacidose.

Mange folk velger å følge en ketogen (lav-karbo) diett for å prøve å gå ned i vekt ved å tvinge kroppen til å forbrenne fett.  

Sammendrag:

Ketose er en metabolsk tilstand der kroppen ikke får nok tilgang på karbohydrater og må bryte ned fettlagrene for å gi kroppen energi. 


De 3 hovedfordelene med ketose

De helsemessige fordelene med ketose er mangfoldig, dette strekker seg fra lavere blodtrykk, forbedret kardiovaskulær helse, og vellykket behandling av neurodegenerative sykdommer.

Hovedårsaken til at mennesker velger ketogen diett er trolig reduksjonen av fett og et økt mentalt fokus.

1. Ketose øker det mentale fokuset

Ketose gir økt energi til hjernen. Det betyr at hjernen er i stand til å jobbe hardere og lengre. Dette skyldes blant annet at kroppen bruker en mer permanent energikilde enn karbohydrater. 

Tidligere ble den ketose brukt som et middel mot epilepsi. Flere studier har vist at ketose reduserer alvorlighetsgraden til de som lider av epilepsi og fremmer stabilitet i hjernen.

Effekten fra ketose på hjernen og beskyttelsen og beskyttelsen den gir blir også stadig viktigere i behandling av sykdommer som demens.

2. Ketose gjør deg mettere

Ketose reduserer appetitten din, fordi kroppen produserer mindre av "sulthormonet" ghrelin. Sulthormonet slippes ut i mage og tarm etter en lang pause mellom måltidene og sørger for at du blir sulten. Når du spiser deg mett reduseres ghrelinnivåene igjen.

Ghrelin kan imidlertid spille et skittent spill når det kommer til vekttap. Så snart kiloene forsvinner, øker ghrelin-verdien. Som følge av dette blir man mer sulten og spiser på seg de tapte kiloene igjen. 

I en studie ble det oppdaget at ketose er med å reduserer ghrelin-verdiene i kroppen. Ketose førte til lavere ghrelin-produksjon og ga dermed mindre sultfølelse hos deltakerne. 

3. Ketose hjelper deg med vekttap

Når kroppen begynner å bruke fett som sin primære energikilde, så blir det for de fleste enklere å forbrenne kroppsfett. Når ketonlegemer som er laget av kroppsfett blir konsumert, blir det utskilt i urinen.

En "langvarig ketose" kan medføre noen ulemper, som dårlig søvnkvalitet og ånde. 

Noen mennesker klarer seg veldig fint over lengre tid med ketose, mens andre får problemer. Hver person reagerer ulikt. 

Symptomer på at du er i ketose

Før kroppen kan venne seg til å bruke fett som en energikilde, så trenger metabolismen litt tid til å danne enzymer. Dette kan ta flere dager og utløse symptomer som tretthet, svakhet og hodepine.

Disse symptomene blir forsterket når du har fått i deg litt for lite karbohydrater. (Også kjent som "lavkarbo-influensa")

Dette er tegnene på at du er i ketose:

  • check
    ​Sterk sult-følelse (de første tre dagene)
  • check
    Trøtthet
  • check
    Hodepine
  • check
    Dårlig ånde
  • check
    En "metallisk" eller salt smak i munnen
  • Den gode nyheten? Selv om de første dagene kan være svært vanskelig, vil symptomene ofte forsvinne etter 4-5 dager. Metabolismen tilpasser seg og kroppen blir vant til det. 

    Når kroppen har justert seg, forsvinner symptomene. Du har plutselig mer energi og tenker mye klarere. 

           Tips:

           Salt maten litt mer. Dette kan lindre symptomene. 

    Ketolyse - Et effektivt spisemønster for å oppnå ketose

    Ketolysekuren er en norskutviklet slankekur utviklet av Dr Torkil P Andersen som er lege i Arendal og ekspert på slanking.

    Kuren er spesielt egnet for personer med ti kilo overvekt eller mer og spesielt gunstig for de som ikke klarer å slanke seg på vanlige slankekonsepter. 

    Ved det man kan kalle en generell lavkarbo kommer 30-40% av kroppens energi fra fett. Men ved ketolysekuren kommer hele 80% av kroppens energi fra fett. 

    På denne måte økes forbrenningen av fett fra 25-40% til 80% og det vekttap man får på ketolysekuren kommer utelukkende fra fett. 

    Dette er dokumentert i en mastergradsstudie fra Norges idrettsmedisinske høyskole.

    Dennes studien viste også at ketolysekuren medførte effektivt vekttap sammenlignet med vanlig kalorireduksjon. I tillegg var det ikke farlig i forhold til kolesterolverdier, blodtrykk, leverfunksjon eller nyrefunksjon.

    Dette er også bekreftet i større studier (link). 

    Videre lesning: 

    Sjekk ut nettstedet ketolyse.no for å finne flere oppskrifter, produkter og generell info om ketolyse. 

    Hvordan vet du om du er i ketose?

    En mulighet for å finne ut om du er i ketose, er gjennom blodprøver som ligner på en insulin-test. Her kan du måle keton-nivået ditt og få en omtrentlig verdi. 

    Jeg målte selv mine ketonverdier fra tid til annen med et enkelt verktøy fra apoteket. Men vær forsiktig, resultatene kan bli påvirket av andre faktorer, som vitamintilskudd.

    Tips for å komme raskere i ketose

    Det finnes noen enkle triks som gir kroppen en raskere overgang til ketose. Dette gjør at vi raskere kan dra nytte av fordelene med ketose. 

    1.) Periodisk faste

    Studier viser at periodevis fasting gir en raskere overgang til ketose. Periodisk faste er en fastemetode hvor du kun spiser mat i løpet av et begrenset tidsvindu. Perioden med fastemodus gjør at kroppen forbrenner energi fra fettlagrene, noe som øker produksjonen av ketoner. 

    Ketonverdiene øker - i motsetning til en enkel kaloribegrensning.

    2.) Utholdenhetstrening

    Ved hjelp av sport kan du raskere tømme glykogenlagrene (de lagrede karbohydratene) og dermed havner kroppen raskere i en ketogen metabolisme.

    3.) Sunt fett

    sunt fett er lurt på ketose

    Reduser karbohydrater (pasta, godteri, kaker) og erstatt dem med sunne fettstoffer som kokosolje, smør og MCT-Olje.

    Jo mer sunt fett du spiser, jo enklere blir det for kroppen å bruke dette som sin primære energikilde:

    Dette innebærer å fylle fettlagrene med sunt fett som lagres i kroppen - Det er grunnen til at en ketogen diett er så bra for å gå ned i vekt. Imidlertid trenger kroppen din litt tid før den kan tilvennes å bruke fett som sin primære energikilde. 

    Jeg bruker MCT-olje i ulike oppskrifter som kaffe, smoothies og iskrem.

    Hvor lavt kan du gå?

    Hvilke verdier er optimalt for vekttap, sultreduksjon og mentalt fokus? En studie fant ut at når man har ketonnivåer på 0,5 mm i blodet var dette nok til å redusere appetitten betydelig.

    Med ketose-triks som periodisk faste, sunne oljer og trening, bør du enkelt kunne nå verdier på over 0,5 mm. Selv foretrekker jeg den minimale effektive dosen. 

    Til sammenligning har en normal person en ketonverdi på ca. 0,1 mm om morgenen etter å ha sovet. 

    Har ketose noen negative helseeffekter?

    Det finnes noen mulige bivirkninger som kan oppleves med ketose og ketogene dietter.


    
Disse inkluderer hodepine, tretthet, forstoppelse, høyt kolesterol og dårlig ånde (kilde).


    
De fleste av disse symptomene er midlertidige og vil forsvinne i løpet av noen få dager eller uker.


    
Det finnes også et par tilfeller der ammende kvinner utviklet ketoacidose, men dette er veldig sjeldent og ble trolig utløst av en ketoylse diett (kilde).


    
Personer som tar antihypertensive legemidler bør konsultere en lege før man starter på en ketogen diett, dette er fordi kostholdet kan redusere behovet for medisinering.


    
Noen ganger er ketogen dietter lav på fiber. Derfor er det en god ide å spise rikelig med grønnsaker som inneholder mye fiber og lite karbohydrater.


    
Likevel vil det ikke passe alle. Noen mennesker kan føle seg bra og fulle av energi av ketose, mens andre kan føle seg elendige.



           Sammendrag:

            Ketose er trygt for de fleste. Men enkelte mennesker kan oppleve bivirkninger, inkludert            dårlig ånde, hodepine og forstoppelse.


    Hvordan kommer du i gang?

    Ketose blir noen ganger omtalt som "supermenneskelig metabolisme". Økningen i fysisk og mental ytelse er overraskende for mange. ​​​​

    Er du nysgjerrig på å prøve? 

    Spis kun grønnsaker, egg, fisk og litt kjøtt av høy kvalitet de neste dagene. Ikke spis brød, nudler, ris eller noe som inneholder sukker eller karbohydrater.

    Tips: MCT-Olje inneholder fettstrukturer som gjøre overgangen raskere. 

    Mange ketosentusiaster bruker den smaks-nøytrale MCT-oljen som en karbohydratfri energikilde i salater, dressinger, smoothies og shakes.

    Et eksempel på en dag med ketose

    Til frokost, nyt en kaffe med MCT-olje som gir kroppen din nok energi i form av fett. Det vil holde deg mett til lunsj. MCT-oljen metaboliseres umiddelbart.

    Til lunsj bør du spise så mye proteiner og fett som mulig, med mye grønnsaker. Du kan gjøre dette med en god fisk, biff eller med riktig suppe. Du kan også spise grønnsaker og/eller salat med olivenolje. Egg er også en super protein og fettkilde.

    Om kvelden kan du fylle glykogenlagrene med de riktige karbohydratene. Selv om ketonlegemer er en super energikilde, er glukose viktig for mange metabolske prosesser. En god karbohydratkilde er rotgrønnsaker, søtpoteter og en liten frukt.

    For at ketose-tilstanden skal være mest mulig effektiv, bør du ikke få i deg mer enn 50g karbohydrater om dagen. Denne mengden varierer fra person til person (bortsett fra dager du fyller glykogenlagrene)

    Tips:

    På dager hvor du har spist veldig lite karbohydrater, kan du ta en teskje rå                   honning om kvelden. Dette hjelper med søvnkvaliteten. Prøv deg frem på egen hånd!

    Konklusjon

    Ketose er en naturlig metabolsk tilstand som kan oppnås ved å følge en ketogen diett.


    
Det har en rekke helsemessige fordeler, Inkludert vekttap, lavere blodsukkernivå og reduserer anfall hos epileptiske barn.


    
Det kan imidlertid være svært vanskelig å følge en streng diett for å komme inn i ketose. I tillegg er det noen som opplever negative bivirkninger eller rett og slett ikke føler seg bra.


    
Ketose er ikke for alle, men det kan ha en stor fordel for enkelte mennesker som ønsker å forbedre helsen og gå ned i vekt .

    Hvis ketogene dietter virker for alvorlig, anbefaler jeg en lav-karbo diett, som nesten har samme fordeler på vekttap og generell velvære.

    Flere artikler innen vekttap:

    Legg igjen en kommentar