Er Kokosmelk sunt? 6 interessante helsefordeler 2017-09-13T11:47:01+00:00

Er Kokosmelk sunt? 6 interessante helsefordeler

Det finnes enorme mengder informasjon om kokosmelk og generell helse på nettet – og noe av det er veldig motstridende. Det kan være veldig vanskelig å skille fakta fra påstander. Vi har gått gjennom det og kommet opp med en oppsummering av fordelene og teknikkene for å bruke kokosmelk til vekttap.

Hvorfor drikke kokosmelk?

  1. Det øker din metabolisme

Kokosmelk blir beskrevet som en «termogen» mat type, for eksempel, når du spiser det, øker energiforbruket ditt – og du forbrenner mer fett. Jeg syntes dette var vanskelig å tro helt til jeg leste fakta om det. Effekten er ikke enorm – en studie viste at å drikke 1-2 spiseskjeer kokosmelk om dagen resulterte i 120 ekstra kalorier forbrent per dag.

  1. Det hjelper deg å spise mindre

Som jeg nevnte tidligere, å reduser matinntaket er den mest pålitelige måten å gå ned i vekt (les mer). Dette kan være vanskelig hvis du fort blir sulten når du går på diett. Kokosmelk kan hjelpe med å føle deg mett slik at du spiser mindre måltider og snacks.

Effekten er ganske komplisert og kan være knyttet til ketonlegemer som blir produsert i leveren når du drikker kokosmelk. Ketonet reduserer appetitten din og sultfølelsen. En liten studie fant ut at deltagerne spiste 250 kalorier mindre per dag når de tok kokosmelk tilskudd (kilde)

  1. Kroppen lagrer det ikke som fett

Kokosmelk inneholder mye mellomstore fettsyrer i forhold til de mer komplekse variantene du finner i annen melk. Dette betyr at de blir konvertert til energi mye raskere istedenfor å bli lagret som fett i kroppen.

En studie overmatet rotter med både enkle og komplekse fettsyrer. Rottene som fikk enkle fettsyrer hadde 20% mindre vektøking enn de andre rottene, og 20% mindre økning i fettprosent.

  1. Det reduserer oppbyggingen av farlig fett rundt livet

Fettet rundt livet ditt (magefettet) er en av de farligste tegnene på hjertesykdom. For de som er uheldige og lagrer fettet på dette området, kan kokosmelk være et bra kosttilskudd å ta hver dag.

En studie sammenlignet pasienter som la til kokosmelk i sitt daglige inntak over 12 uker. Resultatet var i kokosmelkens favør – kvinnene i gruppen hadde redusert midjemålet i forhold til de som tok soyamelk som ikke hadde noe reduksjon.

  1. Det holder blodsukkeret under kontroll

Substansen i kroppen din som kontrollerer blodsukkeret er insulin. Når vi prøver å gå ned i vekt, er det en fordel å ha et ganske stabilt blodsukker. Hvis nivåene synker og man får kjappe svingninger, kan det føre til energimangel, sultfølelse og andre ubehagelige symptomer.

Det meste av maten vi spiser øker insulinnivået, men, kokosmelk gjør ikke dette. Det hjelper også å binde cellene dine med eksisterende insulin, noe som fører til en gjennomsnittlig bedre prosess.

 

Hvordan bruke kokosmelk i din hverdag

Selv om kokosmelk er næringsrikt, inneholder det også mye kalorier. Ha dette i tankene når du legger det til kostholdet ditt.

Ideer på hvordan du kan bruke kokosmelk i din diett:

  • Ha ett par spiseskjeer i kokosmelk i kaffen din.
  • Legg til en halv kopp i din smoothie eller protein shake.
  • Hell litt over bær eller skivet papaya.
  • Legg til et par spiseskjeer til havregrøt eller annen frokostblanding.

 

Hvordan bruke kokosmelk for å gå ned i vekt

Avhengig av klima der du bor, kan kokosmelk være i fast form eller som en væske. Hvis det er et fast – må du varme det opp ved å la glasset sitte i litt varmt vann før forbruk. Samlet sett bør du ha som mål å konsumere rundt 1 spiseskje melk per dag – den beste tiden å ta det er 20 minutter før måltider for å dempe din appetitt. Det er mange måter å gjøre dette på.

Min personlige favoritt er «bulletproof coffee». Jeg drikker kaffe hver morgen likevel og elsker smaken på kokosnøtten og kremheten som melken legger til. Fyll opp en del varm kaffe og legg til 1 spiseskje kokosmelk. Legg deretter det i en blender til fargene lyser – noe som betyr at melken har blandet seg med hele kaffen. Du kan legge til stevia eller sukker for ekstra søthet, men det gjør ikke jeg.

Et annet alternativ er å gjøre det samme med varmt vann eller urtete. Hvis du ikke liker varme drikker, kan du blande det med smoothies eller nøtter. Du kan også bytte ut matoljer med kokosmelk, f.eks. i baking (i stedet for smør) eller steking.

 

Forhåndsregler

Ikke glem at på kokosolje er en fettype, dette betyr at det inneholder mye kalorier. Dette er ikke et tilfelle der det hjelper å få i seg så mye som mulig. Faktisk, så vil du øke i vekt hvis du bruker for mye av dette. I tillegg, hvis du teller kalorier, må du også inkludere kaloriene til oljen for å være sikker på at du er innenfor dine mål.

The American Heart Association rekommanderer at du begrenser inntaket av fett til under 13 gram om dagen. Dette er ca en spiseskje med kokosolje. Stort inntak av kokosolje kan ha en negativ effekt på hjertet, så jeg rekommanderer ikke at du gjør dette til en langvarig vane, hvis din diett allerede inneholder mettede fettkilder, må du redusere dette når du begynner å bruke kokosolje. (kilde)

 

Konklusjon:

Kokosmelk er en smakfull, næringsrik og allsidig type mat som er bredt tilgjengelig. Det kan også enkelt lages hjemme.

Å inkludere en moderat mengde kokosmelk i din diett kan virke positivt på din helse på mange måter.