14 grunner til å drikke kombucha hver dag (Guide & tips) 2018-04-29T12:24:44+00:00

14 grunner til å drikke kombucha hver dag (Guide & tips)

14 grunner til å drikke kombucha hver dag

Kombucha blir stadig mer populært, både som leskedrikk og te.

Denne tidligere ukjente, probiotiske superdrikken er i dag noe av det mest trendy blant kjendiser, treningsentusiaster og miljøbevisste folk.

Men du trenger ikke være del av det alternative helsekostmiljøet for å begynne å drikke kombucha.

I denne artikkelen gir vi deg 14 gode grunner til å drikke kombucha, gjerne hver eneste dag.

Kombucha er en annerledes type te

Du lurer sikkert på hva kombucha egentlig er. En matrett, en plante, eller kanskje et kjemisk stoff? Svaret er faktisk ingen av delene.

Kombucha er en 2000 år gammel fermentert te. Det vil si at kombucha lages via en gjæringsprosess.

Eksempler på andre fermenterte matvarer er surkål, surdeig og yoghurt.

Fermentert mat og drikke inneholder probiotiske bakterier. Disse er kjent for å være godt for både tarmfloraen og fordøyelsen.

Men kombucha er godt for mye annet også.

Opprinnelig var fermentering en måte for å øke holdbarheten til forskjellige matvarer. I dag er fermentert mat først og fremst populært på grunn av de mange helsefordelene.

Hvordan lages kombucha?

Kombucha er en asiatisk, grønn eller svart te som har blitt tilsatt sukker og en såkalt scoby, det vil si levende gjær- og soppbakterier og sukker (kilde: 1).

Scoby er en symbiotisk (levende) bakterie- og gjærkultur, og ser ut som en stor og våt sopp (kilde: 2).

I løpet av gjæringsprosessen produseres blant annet en rekke ulike organiske syrer.

Det tar fra èn til fire uker å lage kombucha (kilde: 3).

Senere i denne artikkelen gir vi deg en enkel oppskrift på hjemmelaget kombucha.

14 helsefordeler med Kombucha

Kombucha gir en rekke enestående helsefordeler.

Fermenterte matvarer og drikkevarer har en velkjent og positiv innvirkning på mage- og tarmsystemet ditt.

Men forskning har også vist at kombucha kan forebygge og lindre en rekke andre og mindre åpenbare sykdomsforløp og plager, som diabetes, høyt blodtrykk og uren hud.

Vi forklarer deg hvorfor.

1. En super kilde til antioksidanter

Kombucha inneholder gode antioksidanter. Som de probiotiske bakteriene, blir også disse dannet underveis i fermenteringsprosessen.

Blant annet inneholder kombucha solide mengder av en type antioksidanter som gir deg raskere forbrenning (kilde: 17).

Fordi kombucha som nevnt øker kroppens opptak av næringsstoffer, betyr dette at også antioksidantene i større grad blir absorbert (kilde: 18).

Og det er en god ting!

Antioksidantene i kombucha har en positiv effekt på kroppens indre organer, særlig bukspyttkjertelen, nyrene og leveren (kilde: 19).

Antioksidanter er jo også kjent for å forebygge forkjølelse og influensa samt øke energinivået.

2. En naturlig detox

Kombucha inneholder som nevnt solide mengder glukuronsyre. Dette hjelper kroppen med å rense seg selv!

Kombucha styrker kroppens naturlige avgiftning og gjør det enklere for kroppen å kvitte seg med gift- og avfallsstoffer.

Dette fordi de fermenterte bakteriene i kombucha hindrer giftstoffer fra å bli absorbert i tarmen (kilde: 7).

Når kroppen får for store mengder gift- og avfallsstoffer, kan det påføre deg skade og gjøre deg mer utsatt for sykdom og plager (kilde: 8).

Derfor er det viktig å jevnlig tilføre kroppen det den trenger for å avgifte seg selv.

3. Eddiksyre 

Kombucha kan ha en i overkant sterk og syrlig smak.

Dette skyldes i stor grad at det i løpet av fermenteringsprosessen blir produsert opptil 2 % eddiksyre (kilde: 4).

Og eddiksyre er ikke bare et gunstig konserveringsmiddel. Den har også flere helsebringende effekter.

For eksempel fant en studie at eddiksyre kan bidra til å kontrollere blodtrykket og hindre vektøkning (kilde: 5).

Andre studier har funnet indikasjoner på at eddiksyre kan ha en forebyggende effekt på hjertesykdommer og blodpropp samt øreverk, lus, neglesopp og underlivssopp (kilde: 5).

De færreste bruker eddiksyre i matlagingen. Da kan det være smart å drikke kombucha i stedet.

4. Andre fordelaktige syrer

Det er ikke bare eddiksyre som er godt for helsa.

Kombucha inneholder også andre syrer, som melkesyrebakterier, glukorunsyre, kaprylsyre, sitronsyre, laktatsyre og smørsyre (kilde: 6).

Disse har blitt knyttet til en rekke helsefordeler! Særlig med tanke på avgiftning, fordøyelse og tarmsystemet.

5. En problemfri fordøyelse

Kombucha er kanskje mest kjent for å være godt for fordøyelsen din.

Du kan med fordel drikke kombucha hvis du sliter med forstoppelse eller treg mage, eller om du bare ønsker å forebygge fordøyelsesplager.

Dette fordi kombucha inneholder konkrete probiotiske bakterier, enzymer, og som nevnt - forskjellige typer gunstige syrer.

Disse bidrar alle til å opprettholde velfungerende tarmer (kilde: 9)!

Når kombucha havner i fordøyelsessystemet ditt, fyller den magen din med enzymer som bryter ned både mat som ikke har blitt fordøyd og avfalls- og giftstoffer (kilde: 10).

Slik fungerer kombucha som et naturlig middel for å opprettholde en god fordøyelse.

6. Gir deg et sterkt immunsystem

De probiotiske bakteriene i kombucha kan også styrke immunsystemet ditt.

En av grunnene til dette er at fordøyelsen og tarmene faktisk utgjør hele 80 % av immunsystemet (kilde: 11)!

Hvis det naturlige forsvaret ditt er svekket, har du økt sannsynlighet for å rammes av en rekke sykdommer, for eksempel diabetes og kreft (kilde: 12).

Da er det ikke rart at magen må være i god stand.

7. Bedre humør med kombucha?

Hvis tarmfloraen og magen din er fornøyd, vil du både få bedre humør og styrket konsentrasjon.

Jo sterkere kroppen er, dess bedre psykiske helsefordeler (kilde: 13).

Det er jo også magehelsen som bestemmer hvor mye oxytoksin kroppen skal frigjøre.

Oxytoksin er kroppens kjærlighetshormon, og har stor innvirkning på følelser som tillit og frykt (14).

Det er også i magen at serotonin, kanskje bedre kjent som lykkehormonet, blir produsert.

I tillegg inneholder kombucha en rekke viktige B-vitaminer som blant annet har en positiv innvirkning på depresjon, humørsvingninger og dårlig konsentrasjon (kilde: 15).

Grunnet den positive påvirkningen på kroppens hormonbalanse kan du faktisk få bedre humør av å drikke kombucha.

8. Økt opptak av næringsstoffer

Kombucha styrker kroppens opptak av næringsstoffer.

Dette skyldes at kombucha, som annen fermentert mat og drikke, bryter ned næringsstoffer og gjør de enklere å fordøye.

Dette gir en større absorpsjon av næringsstoffer i kroppen, blant annet mineraler som kalsium, jern, magnesium, kobber, fosfor og sink (kilde: 16).

Resultat er et mer effektivt næringsopptak.

9. Kviser og uren hud

Mange plages med vedvarende kviser og hudormer.

Uren hud er gjerne et symptom på en mage i ubalanse.

Faktisk skyldes mye vanlig magetrøbbel stress, dårlig søvn og et usunt kosthold. Da kan du lett få problemer med huden (kilde: 20).

Fortvil ikke! Kombucha kan nemlig være til stor hjelp i en stressende hverdag.

Dette skyldes særlig at kombucha som nevnt gir deg en god tarmflora og styrker kroppens egen avgiftning. Det vil gi deg renere hud (kilde: 21).

Forskere har også funnet at å drikke kombucha kan være skjønnhetsbringende på andre måter, blant annet ved å redusere og forebygge rynker (kilde: 22).

Forståelig at noen kaller kombucha 'skjønnhetseliksir'!

10. Stress

Kombucha har også en stresslindrende effekt.

Stress har ofte fysiske utslag, for eksempel i form av høyt blodtrykk, irritabel mage-syndrom eller magesår.

Kombucha inneholder vitamin C, som hindrer kroppen fra å frigjøre for mye kortisol (kilde: 23).

Og kortisol er som kjent kroppens stresshormon!

I tillegg inneholder kombucha små mengder alkohol, men ikke av typen du kanskje kjenner best til, fra alkoholholdige drikkevarer.

Dette er naturlig forekommende alkohol, som faktisk fremmer velbehag og reduserer stress (kilde: 24).

Du kan altså drikke kombucha med god samvittighet!

11. Drikk deg vekk fra høyt blodtrykk

Høyt blodtrykk gir ofte hodepine og svimmelhet. Men kombucha skal faktisk kunne lindre dette (kilde: 25).

Tarmbakteriene som kombucha inneholder bidrar blant annet til å redusere insulinresistanse, og slik senke blodtrykket (kilde: 26).

Forskere forklarer denne effekten med henvisning til de probiotiske bakteriene i kombucha.

Studier har funnet sterke indikasjoner på at probiotiske bakterier kan hjelpe mot høyt blodtrykk.

Forskere ser for seg at fremtidig behandling og forebygging kan ha et større fokus på probiotisk mat (kilde: 27).

I fremtiden vil kanskje kombucha bli en selvsagt del i behandlingen av hjerteinfarkt?

12. Diabetes og blodsukker-kontroll

Hvis du sliter med diabetes eller høyt blodsukker, kan du med fordel drikke en relativt sur kombucha-te.

Foreløpige studier indikerer nemlig at kombucha-te kan ha en positiv effekt på dette (kilde: 28).

Da vil du ikke bare oppleve at du får bedre kontroll over blodsukkeret ditt.

Du vil også merke en bedre allmenntilstand, med lavere blodtrykk og bedre kolesterol (kilde: 29).

Med andre ord kan du drikke kombucha for å holde sukkersyken din i sjakk.

13. Beskytter lungene

En av de mindre kjente egenskapene ved kombucha er at teen faktisk kan beskytte lungene dine.

For eksempel fant en studie fra 2013 at å inhalere kombucha kunne fjerne såkalt silika, eller kiselsyre, fra lungene (kilde: 30).

Silika er støvpartikler som kan gi betennelse og arr i lungene.

Selv om forskningen fremdeles er i sin spede begynnelse, ser det lovende ut.

14. Tar vare på hjertet

Hjerteinfarkt er et folkehelseproblem. Hva om det kan forebygges med naturlige midler?

En studie fra 2015 så på hvordan en daglig dose med kombucha beskyttet forsøksrotter mot hjerteinfarkt (kilde: 31).

Og resultat var positivt. Faktisk så positivt at forskerne anbefalte personer i risikosonen å innta en daglig dose med kombucha!

La det heller ikke bli glemt at kombucha inneholder polyfenoler, antioksidanter som beskytter cellene dine fra oksidativt stress (kilde: 32).

Med andre ord kan kombucha bidra til å holde hjertet ditt friskt.

Hvor mye kombucha kan du drikke?

De samme forhåndsreglene gjelder for kombucha, som for andre nye produkter du tilfører kroppen.

Prøv deg gradvis frem, og ikke overdriv!

Når det er sagt kan du helt fint drikke litt kombucha hver dag (kilde: 33).

Hvis du opplever bivirkninger eller reaksjoner, ta en pause og prøv på nytt etter noen dager. Det kan hende kroppen din trenger en liten tilvenningsperiode.

Det anbefales gjerne at man ikke drikker mer enn cirka 1 vinglass konsentrert kombucha per dag (kilde: 33).

Særlig hvis du nettopp har begynt å prøve det ut.

Hvis ikke kan det hende at du merker detoxen sterkt på kroppen. Det er ikke farlig, men kan gi ubehag. Da er det bedre å prøve seg frem, litt om gangen!

Drikk også mye vann når du drikker kombucha. Det vil hjelpe kroppen din med å skylde ut giftstoffene som detoxen fjerner.

Gravide anbefales gjerne å ikke drikke kombucha.

Dette fordi kombucha som nevnt inneholder små mengder alkohol (kilde: 34).

Hvor får du kjøpt kombucha?

Du kan enten brygge kombucha selv, eller kjøpe ferdiglaget kombucha-te. Dette fås først og fremst kjøpt i helsekostbutikker.

Kalde leskedrikker med kombucha har blitt en stor hype, og fås kjøpt på enkelte kafeer og faktisk, på Vinmonopolet.

Kombucha i hverdagen

Det er veldig lettvint å inkludere kombucha i kostholdet ditt.

Enten du drikker brus eller te, sørg for å drikke en liten mengde hver dag.

Leger anbefaler gjerne å drikke kombucha enten før måltider, eller tidlig på morgenen.

Hvis du ønsker å forbedre fordøyelsen eller kontrollere vekta di, kan det være lurt å drikke litt kombucha før hvert måltid (kilde: 35).

Det kan også fungere som en energidrikk på trøtte morgener.

Lag din egen kombucha-te

Eventuelt kan du kjøpe kombuchakultur (scoby) og lage kombuchaen din selv (kilde: 36).

Det er ikke vanskelig! Alt du trenger er grønn eller svart økologisk te og økologisk rørsukker. Følg denne oppskriften:

  • Kok 2 liter vann og hell over 2 poser te og 5 spiseskjeer sukker.
  • Hell væsken fra kombucha-kulturen over, og brett scobyen slik at den flyter på toppen av blandingen.
  • Dekk til bollen godt og sett til fermentering på et romtemperert og mørkt sted. La stå i alt fra 1 til 4 uker. Jo lenger du venter, dess mer syrlig blir teen.
  • Når du er ferdig, sil teen og hell over på flasker. Det vil danne seg kullsyre i løpet av et par dager.
  • Tilsett gjerne egen smak, for eksempel med frosne bær, sitron eller ingefær.

Det er ikke noe galt i å kjøpe ferdiglaget kombuchabrus eller te. Men hvis du vil spare penger, kan det være like bra å lage det selv.

Det er heller ikke vanskelig.

Følg bare oppskriften over, eller andre oppskrifter, og prøv deg frem. Hva er din favorittsmak?

Konklusjon 

Kombucha er uten tvil den nye trenddrikken, og blir stadig mer populært. Nå kan du kjøpe leskedrikker med kombucha på både kafeer og Vinmonopolet!

Fordi kombucha er fermentert, og derfor inneholder probiotiske bakterier, har drikken en rekke helsefordeler.

Fra å bedre humøret og redusere stress, til å opprettholde tarmhelsa og redusere høyt blodtrykk: De fleste kan med fordel drikke kombucha.

Siste artikler innen ernæring:

Legg igjen en kommentar