Hva er L-serin? Fordeler, bivirkninger og kilder

Skrevet av: Sunniva Hamren

Hva er greia med L-serin? Dette ordet har fått mye synlighet i norsk reklame den siste tiden, som viser til forskning og potensielle helsegevinster.

L-serin produseres naturlig i kroppen vår og et sunt kosthold vil sikre at du får i deg nok av denne aminosyren.

Markedsførere skal ha oss til å tro at L-serin kan kurere hjernesykdom og frembringe god hukommelse, men forskning viser det motsatte. 

Hva er L-serin?

L-serin er en aminosyre som finnes i mange proteiner.

Serin kategoriseres som en ikke-essensiell aminosyre, fordi kroppen kan produsere det naturlig uten å få det via kosthold. Ikke-essensiell er en noe misvisende beskrivelse, fordi disse aminosyrene har faktisk en essensiell rolle.

I tillegg er den viktig for å bygge fosfolipider (fettstoffer) som trengs for celleproduksjon. Det gjør den også viktig for vårt DNA og immunsystem.

Andre essensielle aminosyrer, slik som tryptofan, kan ikke produseres uten Serin i kroppen. Mangel på tryptofan er assosiert med økt risiko for depresjon, søvnmangel og angst.

Kilder til L-serin:

L-serin finnes naturlig i matvarer. Oversikten nedenfor viser hvilke matvarer som inneholder mest L-serin. De fleste av dem er matvarer med mye protein, slik som meieriprodukter, kjøtt, biff, kylling med flere.

L-serin innhold i matvarer per 100 gram:

  • Eggehviter (6,15)
  • Soya proteinpulver (4,50)
  • Tang og spirulina (2,90)
  • Gelatin (2,60)
  • Torsk - saltet og tørket (2,56)
  • Parmesan ost (2,40)
  • Grønne bønner - soya (2,34)
  • Tofu (2,22)
  • Helmelk (1,95)
  • Hampfrø (1,71)
  • Gresskar (1,67)
  • Biff (1,52)
  • Peanøttsmør (1,4)
  • Kylling (1,43)
  • Pistasjnøtter (1,3)
  • Lammelår (1,31)
  • Kalkun (1,24)
  • Peanøtter (1,24)

Selv om denne aminosyren finnes i mange naturlige matvarer, så er det mange nordmenn som spiser mye hurtigmat og bearbeidede matvarer. Dette gjør at inntak av L-serin kan være vanskeligere enn hva du tror.

Les mer på neurolabs.no

Potensielle bivirkninger:

Personer med gluten, soyaallergi eller andre matvareallergier burde være forsiktig med bruk av kosttilskudd, fordi produsenter kan legge inn klumpemidler eller antiklumpemidler som inkluderer de allergiene.

Bivirkninger ved L-serin kosttilskudd er sjeldent, men følgende kan være relevant:

  • Diare
  • Forstoppelse
  • Kvalme
  • Hodepine
  • Vannlating

Overdose på L-serin kan være alvorlig og føre til død. Følg alltid brukerveiledning som anvist på pakken.

Tegn på mangelfulle nivåer av L-serin:

Tegn på mangel av L-serin er forsinket eller redusert kognitive eller fysiske evner. Slike mangler kommer oftest fra lavt stoffskifte eller at kroppen har en manglende evne til å produsere L-serin på egen hånd. Slike problemer blir oftest identifisert i ung barnealder.

De aller fleste har gode nivåer at L-serin og klarer å produsere dem på egen hånd. Men i tilfeller med sykdom og stress, så kan produksjonen gå ned. Da kan det være nødvendig med kosttilskudd. I og med at L-serin ikke er en essensiell aminosyre, finnes det ingen anbefalt døgndose.

Vitenskapskomiteen for mat og miljø i Norge har ikke funnet noen negative helseeffekter fra L-serin i mennesker.

Hvordan føles inntak av L-serin?

Ettersom at L-serin allerede finnes i kroppen, så vil du ikke føle noe merkverdig ved inntak. L-serin har ingen smak og kan i pulverform blandes inn med kaffe eller annen drikke.

Noen opplever økt hodepine ved inntak av L-serin. Hodepinen forsvinner igjen når de kutter ut inntak av L-serin.

Anbefalt inntak:

Ettersom at L-serin produseres naturlig i kroppen er det ikke noen spesiell dose for anbefalt inntak. Om du ikke har en diagnose, og spiser et sunt kosthold trenger du ikke tilskudd med L-serin.

Den norske vitenskapskomiteen for mat og miljø fant ingen negative helseeffekter knyttet til daglige doseringer på 50-1750 mg per dag. Hverken for barn (10-14), ungdom (14-18) eller voksne (over 18).

L-serin produseres naturlig i kroppen.

Konklusjon:

L-serin er en ikke-essensiell aminosyre som har flere viktige roller i menneskekroppen.

Mange på L-serin er veldig sjeldent, fordi kroppen vår produserer det selv. Om du spiser et sunt kosthold med proteiner, så er ikke kosttilskudd nødvendig.

Vær forsiktig med kosttilskudd om du bruker medisiner eller har en diagnose.

Siste artikler innen ernæring: