7 lavkarbo middagsoppskrifter på under 10 minutter 2018-08-29T19:54:46+00:00

7 lavkarbo middagsoppskrifter på under 10 minutter

Det er alltid greit å ha et par lette og kjappe lavkarbo middagsoppskrifter på lur når du står på butikken og ikke vet helt hva du vil ha til middag. Denne artikkelen går gjennom noen enkle oppskrifter til å begynne med. 

Det er ikke alltid nødvendig å være veldig kreativ for å lage en god rett, av og til er det greit å bruke færre ingredienser. Disse oppskriftene har få ingredienser, men smaker fortsatt fantastisk.

Alle oppskriftene er lave på karbohydrater og er gode alternative retter om du prøver å gå ned i vekt.

1. Tortilla pizza

lavkarbo tortilla pizza

Hvem elsker vel ikke pizza? Men hva om du prøver å unngå karbohydrater? Da er tortilla pizza et godt alternativ!

Ingredienser: Tortilla, pizzasaus, grønsaker, kjøtt, ost og krydder.

Instruksjoner:

  1. Forvarm ovnen til 200°C.
  2. Plasser lefsene på et bakepapir.
  3. Tilsett pizzasaus, grønsaker og kjøtt etter smak.
  4. Topp med revet ost og krydder.
  5. Stek i ovnen i 10 minutter eller til osten har smeltet.

2. Stekt kylling m/ krydder og salat

Kyllingbryst er kanskje ikke den mest interessante middagen i seg selv, men om du har godt med krydder på så smaker det kjempegodt.

Ingredienser: Margarin, kyllingbryst, salt, pepper, karripulver, hvitløkspulver og grønsaker.

Instruksjoner:

  1. Skjær kyllingen i små terninger.
  2. Ha margarin i pannen, og skru opp varmen på platen.
  3. Legg til kyllingen i pannen.
  4. Krydre så rikelig med salt, pepper, karripulver og hvitløkspulver.
  5. La kyllingen steke til den er gjennomstekt og er god og sprø på utsiden.
  6. Server med salat.

3. Burger i salatwrap

Dette er en rett som er vanskelig å gå lei av. Burgere uten brød, med ost og servert på salatblader.

Ingredienser: Margarin, burgerkjøtt, ost, salsa, krydder, salatblader.

Instruksjoner:

  1. Ha smør i en panne og skru på varmen.
  2. Legg til burgerskjøttet og krydre godt.
  3. Snu burgerne når de nesten er gjennomstekt.
  4. Legg til et par skiver ost på toppen.
  5. Skru ned varmen og legg på et lokk på pannen til osten smelter.
  6. Server på to store salatblader, for ekstra smak kan du drysse litt av kraften i pannen på toppen av salaten.
  7. Om du vil ha en ekstra smaksrik opplevelse, legg til litt salsa, eller dypp burgeren i salsa.

4. Stekt kjøttdeig med løk og grønnsaker

Dette er en rett som er lett å lage om du har kjøttdeig liggende i kjøleskapet.

For å gjøre retten enda sunnere, sil ut fettet underveis i stekingen for å bli kvitt kalorier.

Ingredienser: Kokosnøttolje, løk, kjøttdeig, salat, krydder og paprika.

Instruksjoner:

  1. Finhakk løk.
  2. Ha kokosnøttolje i en panne, og skru på varmen.
  3. Legg til løk, og stek i et par minutter.
  4. Legg til kjøttdeig.
  5. Krydre godt (du kan være kreativ her, bruke en krydderblanding, men det går også bra om du bare bruker salt og pepper).
  6. Legg til salat.
  7. Stek til du synes det ser godt og gjennomstekt ut, og server med paprikastrimler.

5. Kyllingvinger med grønnsaker

Det er alltid gøy å spise kjøtt rett fra beinet. Derfor er kyllingvinger en storfavoritt blant de fleste.

Ingredienser: Kyllingvinger, krydder, grønsaker, salsa.

Instruksjoner:

  1. Krydre kyllingvingene og sett de til side mens du forvarmer ovnen til 180-200°C.
  2. Når ovnen har gått opp, legg kyllingvingene på et brett i ovnen i cirka 40 minutter. 
  3. Ta ut kyllingvingene når de er brun og krisp.
  4. Server med salat og salsa.

6. Stekt laks i ovn

Norsk laks er alltid i sesong, og lettvint å putte i ovnen en dag du ikke har tid til å lage en vanskelig middag.  

Ingredienser: Laksestykker, margarin, sitronsaft, hvitløk og grønsaker.  

Instruksjoner:

  • Forvarm ovnen til 225°C.
  • Bland sammen margarin, sitronsaft og hvitløk i en bolle.
  • Pakk fisken i folie og hell blandingen over fisken.
  • Stek i ovnen i 15-20 minutter eller til fisken er gjennomstekt.
  • Server med grønsaker.

7. Fisketaco-salat

Taco er en norsk favoritt, men har du prøvd fisketacosalat? Denne retten er kommer til å bli en garantert vinner i din familie, og en enkel måte å introdusere fisk til middag. 

Ingredienser: Salat, løk, tomat, avokado, olivenolje, hvit fisk, salt, pepper og taco kryddermix (lime og fersk koriander til servering om du vil). 

Instruksjoner:

  • Salt fisken på begge sider, og la den sitte å godgjøre seg.
  • Skjær alle grønsakene (utenom avokado) i terninger og miks sammen i en bolle.
  • Ha litt salt, pepper og olivenolje på salaten.
  • Tørk av fisken med et tørkepapir, og krydre så godt med tacokryddermiks.
  • Ha fisken i en panne på middels varme og stek i cirka 3-4 minutter på hver side, eller til fisken er gjennomstekt. Senk varmen mot slutten av steketiden.
  • Del fisken i små biter med to gafler og server med den ferdigblandede salaten.

Siste artikler innen kosthold: