Lavt stoffskifte: 7 enkle trinn for å øke det

Stoffskifte er et begrep for alle kjemiske reaksjoner i kroppen din.

Disse kjemiske reaksjonene holder kroppen levende og fungerende.

Men ordet stoffskifte brukes ofte i utveksling med forbrenning.

Jo høyere det er, jo mer kalorier brenner du og jo lettere er det å gå ned i vekt og holde det nede.

Å ha et høyt stoffskifte kan også gi deg energi og få deg til å føle deg bedre (kilde).

Hvis du planlegger å gå ned et par kilo og forbedre din generelle helse, er det første du må ta hensyn til, stoffskiftet ditt. Hvis det er dårlig, vil det være vanskelig å oppnå det ønskede resultatet.

Vi har derfor satt sammen 7 enkle trinn som vil hjelpe deg å øke et lavt stoffskifte. Prøv å gjør disse til en vane, og resultatet vil ikke vente på seg.

 

  1. Drikk mer

Hvis du ikke drikker nok vann, vil kroppen brenne færre kalorier, og din lever vil jobbe hardere for å holde på den lille mengden vann den har. For å øke stoffskiftet ditt kan du drikke mer vann og grønn te.

  1. Kutt ut fast-food og bearbeidet mat

All mat som ikke er organisk og naturlig, vil være produsert med antibiotika og veksthormoner. Dette vil bare sakte ned stoffskiftet ditt. Velg dine matvarer og merker med omhu.

  1. Stå opp tidlig

Sollys påvirker ditt stoffskifte og energikonsum. Ved å stå opp tidlig vil du hjelpe kroppen med å regulere den biologiske prosessen som avhenger av om det er dag/natt (kilde).

  1. Spis matvarer som fremmer stoffskiftet

Ditt kosthold burde bestå av mye melke og meieriprodukter. De inneholder mye kalsium som er viktig for fettforbrenningen og muskelproduksjon. Ved å opprettholde gode nivåer av jern vil du få bedre transport av oksygen og salt som støtter skjoldskjertelen.

  1. Tren mer

All form for fysisk aktivitet vil øke stoffskiftet. Dine muskler trenger energi, og du burde derfor melde deg inn på treningsstudio, gå mer i naturen eller danse. Alle fysiske aktiviteter vil øke stoffskiftet ditt.

  1. Ha et sunt kosthold

  • Spis hver 3-4 timer
  • Spis sunne snacks, som frukt og nøtter
  • Reduser karbohydrater, men ikke 100%

Ved å redusere matinntaket vil kroppen gå i forsvarsmodus og lagre den maten den har. Dette virker mot sitt mål. Spis et sunt kosthold, men ikke gå for hardt ut.

  1. Reduser stress

Ved å hele tiden være stresset og aldri avslappet, så vil kroppen få et tregere stoffskifte. Lær deg å motstå stress og finn en sunn avkobling.

 

Konklusjon:

Små livsstilsendringer og bruk av disse tipsene i hverdagen kan øke stoffskiftet ditt.

Et høyere stoffskifte kan hjelpe deg å miste vekt og holde den nede, samtidig som du får mer energi.

2018-07-20T14:46:11+00:00

Legg igjen en kommentar