Leddgikt: Årsaker, symptomer og 18 behandlingsmetoder 2018-08-09T18:08:19+00:00

Leddgikt: Årsaker, symptomer og 18 behandlingsmetoder

Leddsmerter i fingrene

Skrevet av: Sunniva Hamren

Ca. 1% av befolkningen i Norge lider av leddgikt (kilde). Dette forekommer oftest hos personer mellom 40 og 60 år, men kan også forekomme i andre aldre.

Leddgikt kan føre til smerter og energitap som gjør hverdagen vanskeligere.

Heldigvis finnes det både naturlige og konvensjonelle behandlingsmåter som kan lindre smertene og gjøre hverdagen litt lettere. Vi går her igjennom det du bør vite:

Hva er leddgikt?

Selv om leddgikt er en ganske vanlig sykdom, men den er den ikke ofte godt forstått.

Leddgikt er en kronisk leddsykdom som skader kroppens ledd. Det er også en systemisk sykdom som potensielt kan påvirke indre organer og føre til uførhet. Leddskaden er forårsaket av betennelse i vev. Kroppen reagerer til dette med å sende immunforsvaret til angrep, som er derfor området får en inflammasjon.

Inflammasjonen skaper smerter, stivelser, hevelse og minker bevegelsesevnen til personen med leddgikten. Inflammasjonen påvirker også andre organer og indre systemer i kroppen, slik som lungene, hjertet og nyrene. Det er derfor viktig at inflammasjonen blir stoppet før det har langvarig påvirkning på de utsatte leddene og vevene i kroppen (kilde).

Selv om det er vanlig å utvikle leddgikt når man blir eldre kan det forekomme i individer av alle aldre. Alle mennesker, uansett kjønn, etnisk bakgrunn og alder kan utvikle leddgikt, og det påvirker 300,000 barn og 50 millioner voksne på en hver tid.

Diagnose

Folk begynner å lure på om de har leddgikt først når de begynner å føle smerte i leddene sine.

Dette er selvfølgelig et stort rødt flagg.

Det er mange vanlige leddgikt symptomer man bruke vite om.

Noen av disse inkluderer, men er ikke begrenset til: smerte, hevelse, redusert mobilitet og stivhet i leddene.

Mange av disse symptomene har en tendens til å komme og gå, og de kan variere i smerte fra mild til moderat og meget smertefult.

Mange av symptomene kan forbli de samme i mange år før de begynner å utvikle seg og forverres.

De mest alvorlige formene for leddgikt har en tendens til å resultere i en rekke andre forstyrrende problemer som kronisk smerte, noe som kan hindre din evne til å gjøre selv de enkleste hverdagsoppgaver, som å gå opp trapper eller ned gaten.

Leddgikt kan også føre til permanente forandringer i leddene dine, der mange av forandringene til og med kan bli fysisk synlige.

Det er visse typer leddgikt som kan påvirke mer enn bare leddene dine, men da også andre områder av kroppen din som øynene, hjerte, huden, nyrer og lunger.

Gikt kan bli diagnostisert med et enkelt besøk til legen.

Hos legen vil du gå gjennom en rekke tester, inkludert en fysisk undersøkelse, mulige blodprøver, og røntgenbilder for å finne ut hvilken type leddgikt som påvirker kroppen din.

Hvis du er diagnostisert med leddgikt, blir du ofte henvist til en spesialist eller revmatolog om du trenger litt mer pleie, hvis leddgikten din er betennelsesdrivende, eller hvis diagnosen er uklar eller usikker.

Spesialister kan hjelpe deg på en rekke måter.

For eksempel kan ortopediske kirurger være nødvendig om du trenger en form for leddoperasjon eller erstatning av ledd.

En revmatolog kan være nødvendig hvis du trenger hjelp til å håndtere mer kompliserte tilfeller av leddgikt, slik som inflammatorisk leddgikt.

Stadier av leddgikt

Det finnes tre stadier av leddgikt.

Stadium 1

Skadene er ikke synlige med røntgenbilder, men det kan være tegn på beinfortynnelse.

Stadium 2

Her er beinfortynnelsen synlig på røntgenbilde, og det kan være spor av skade til beinet. Minsket mobilitet i leddet og nærliggende muskler. Det er også vanlig med deformasjoner i bløtvevene rundt leddet.

Stadium 3

Skade på brusk, nærliggende muskler og fortynnelse av bein. Igjen er det vanlig med deformasjoner i bløtvevene rundt området.

Stadium 4

I røntgen er det her tydelig skade på brusk og muskler, og det er ofte en permanent fiksering av leddene. I dette stadiet er det ofte skade på bløtvevet rundt leddene.

De 3 vanligste behandlingene

Om leddgikten din er mild til moderat, så er dette noen av de konvensjonelle behandlingene som du kanskje kan vurdere:

1. Trening

Du bør alltid jobbe tett med helsepersonell for å utvikle en treningsplan som kan bidra til å minke smerter og stivhet av leddgikt uten å skade kroppen din.

Du vil ønske å sikre at du velger en plan som kan hjelpe deg å øke styrken, utholdenheten og stabiliteten til musklene dine som omgir leddene dine, da dette i stor grad kan bidra til å redusere symptomene dine.

Noen gode øvelser som man kan gjøre som ikke påvirker leddene mye, men er effektive, er svømming, Pilates og gåturer.

Du bør trene for å ta vare på leddene dine, så om du opplever smerte under treningen må du slutte treningen og enten hvile eller fortsette med noe annet.

2. Varmepakker og kaldpakker

Om du alternerer mellom varmepakker og kaldpakker så kan dette også lette på smertene.

Varmen lindrer stivheten, mens kulden lindrer eventuelle muskelspasmer.

Hvis du har dårlig sirkulasjon, bør du ikke bruke en kaldpakke, og varmepakken bør være varm, men aldri for varm.

3. Medisiner

Det finnes et bredt spektrum av reseptbelagte og ikke-reseptbelagte medisiner som vanligvis anbefales av helsepersonell for å hjelpe til med smerten.

Noen av disse kan inneholde, men er ikke begrenset til:

Paracetamol: Det hjelper med å lindre smerter, men vil ikke bidra til å redusere betennelse for de med mild til moderat leddgikt.

Ibuprofen: Kan bidra til å redusere smerte og betennelse i berørte områder, og er tilgjengelige i butikk eller med resept (med resept er de vanligvis sterkere og kan ha bivirkninger om de brukes til langsiktig lindring).

Tramadol: Kun tilgjengelig via resept, tramadol er et smertestillende middel som kan gi lindring mot smerte, men ikke lettelse mot betennelse. Det har også vanligvis færre bivirkninger enn andre resepter, og brukes vanligvis kun for akutte symptomer over kort tid.

Smertekremer: Det er et bredt utvalg av geler og kremer som kan kjøpes på butikken som gir deg rask smertelindring. De pleier å fungere best på mindre ledd som fingre og knær.

18 Naturlige behandlingsmetoder

De som lider av smerter forbundet med leddgikt, kan forstå hvor utrolig det er å finne en lindring. Vi har svarene til du trenger som du ikke trenger å få på resept!

Ved å følge disse enkle tipsene kan du hjelpe deg selv med å føle deg bedre, samtidig som du kan forhindre nye utbrudd.

Du vil snart se at du, etter kort tid, vil få muligheten til å oppleve et lykkeligere, fyldigere liv som er fri for smertefulle og hovne ledd.

Her har vi satt sammen 18 naturlige behandlingsmåter som du kan prøve (kilde):

1. Fysisk aktivitet

Når du kjenner smerten komme er det fristende å legge seg ned for å hvile.

Dessverre er det akkurat det motsatte av det kroppen din trenger når for å opprettholde god mobilitet i leddene.

Selv en kort tur rundt huset eller til postkassen kan være nok til å holde leddene i bevegelse.

Pass på at du alltid snakker med helsepersonell, fysioterapeut eller en annen leddgikts-spesialist for å finne ut hvor mye du bør være i aktivitet, og hvilken type aktivitet du burde drive på med.

2. Meditasjon

Meditasjon er påvist å hjelpe de som lider av leddgikt med å takle smertene på et dypere nivå ved å engasjere ulike deler av hjernen som reagerer på smerte.

Det finnes en rekke guidede meditasjoner på ulike nettsteder og mobilapper.

Den enkleste måten å utøve meditasjon på er imidlertid å finne en komfortabel sittestilling, lukke øynene og være oppmerksom på pusten din.

Hvis du føler at tankene dine tar overhånd, la de passere, og fokuser tilbake på pusten din.

Du vil bli forbløffet over de fordelene du høste når du virkelig mestrer meditasjonskunsten.

Og husk på å holde det ved like; Det kan virke som en enkel prosess, men de beste resultatene kan kun oppnås om du praktiserer regelmessig.

4. Omega-3

Det har vært utallige studier som har funnet ut at forbruket av Omega-3 i stor grad kan hjelpe med leddsmerter og stivelser i kroppen.

Fettsyrene som finnes i ren fiskeolje er godt kjent i Norge for de utallige fordelene de har, spesielt for deres beroligende egenskaper for betennelser, som er en stor del av leddgikt.

For å motta fordelene med fiskeolje, kan du enten spise fisk ofte, laks og ørret har for eksempel mye fiskeolje, eller ta tran.

5. Varm og kald terapi

Før du kommer i gang med fysisk aktivitet som du vet kommer til å gi deg ømme ledd (for eksempel hagearbeid eller håndarbeid), planlegg på forhånd og ta nytte av varm og kald terapi.

For å oppleve fordelene, er det enste du trenger å gjøre å holde en kald eller en varm komprimering over alle leddområdene som har en tendens til å være mest påvirket av smerte.

Kaldpakker brukes til å hjelpe kroppen din med å berolige betennelser når det blusser opp, og varmepakker brukes til å lindre leddsmerter og stivhet ved å forbedre blodsirkulasjonen i kroppen din.

6. Gå ned i vekt

Det har vært en enorm mengde forskning som har vist at de som lider av leddgikt og er overvektige har en tendens til å føle betydelig mer smerte enn de som har normal vekt.

Når du er overvektig, legger du ekstra trykk på leddene i kroppen slik som knærne og hoftene dine. Det betyr også at når du går ned i vekt så vil du også minimere smerten.

7. Slapp av

Som nevnt tidligere, er fysisk aktivitet avgjørende for å minimere leddgiktsmerte.

Men det er like viktig å ikke slite deg ut, men å heller passe på at du får nok hvile.

Husk på å variere den daglige rutinen din med å få i deg nok aktivitet, og så ta nok pauser i

ved å gjøre aktivitetene du vil eller trenger å oppnå, og deretter ta deg tid til å hvile i mellom.

8. Probiotika

Probiotika er bra for kroppen din fordi de inneholder de svært gunstige bakterier som finnes naturlig i tarmene.

Utallige eksperter hevder at slike bakterier kan være til god hjelp når kroppen prøver å lege betennelser.

Siden betennelse er årsaken til leddstivhet og smerte, kan probiotiske kosttilskudd hjelpe kroppen din til å hindre betennelsen, noe som kan bidra til å lindre de smertefulle symptomene som er forbundet med leddgikt.

7. Svovel

Svovel inneholder MSM (metylsulfonylmetan) som har vist seg å bidra til å redusere betennelse i leddene samtidig som det hjelper med å reparere og gjenoppbygge vevene i kroppen. MSM er også kjent for å minke funksjonsnedsettelse og smerte.

Noen av matvarer som inneholder høye nivåer av svovel er hvitløk, løk, kål og asparges.

8. Beinbuljong (kraft fra bein)

Kraft av bein er veldig fordelsfylt for kroppen din, det er for eksempel den mest naturlige kilden til kollagen!

Kollagen øker aminosyrene glycin og prolin som hjelper kroppen din med å reparere og gjenoppbygge bindevevet.

Kraft av bein forsyner også kroppen din med glukosamin og kondroitinsulfater, som begge er antioksidanter som kan hjelpe til med å senke betennelser og leddsmerter forbundet med leddgikt.

Å lage beinbuljong er også utrolig enkelt:

Bare plasser noen dyrebein etter eget valg i kokende vann (med så mye vann som du vil ha kjøttkraft) og kast deretter inn noen av favorittgrønnsakene dine.

Noen gode vegetar-alternativer er selleri, gulrøtter, brusselspirer og grønne bønner.

Du kan også kaste i noen sunne alternativer som eddik, gurkemeie, eller til og med ingefær.

Ikke legg til nudler, da de ekstra karbohydratene negerer næringsverdien til suppen.

La beinbuljongen simre så lenge du vil, men husk at jo lenger det simrer, desto mer næringsstoffer slippes ut, noe som vil resultere i en dypt, rikt farget og smakfull buljong.

Det har til og med vært anbefalt å koke kraften i opptil 24 timer, for å nyte alle fordelene.

9. Antioksidanter

Et utmerket tips er å stappe tallerkenen full av fargerike frukter og grønnsaker som er fylt med antioksidanter, vitamin A og C, antiinflammatoriske egenskaper, kalium, fiber, fordøyelsesenzymer og magnesium.

Noen av de beste måten å få i seg antioksidanter er ved å spise bær, meloner, ananas, papaya og avokado.

10. Eplesidereddik

Mange naturopatiske leger sverger ved eplecidereddik som en løsning på en rekke helseproblemer, inkludert leddgikt.

Eplecider eddik inneholder alt det essensielle sure innholdet som kroppen vår trenger for å opprettholde og gjenopprette balansen i fordøyelsessystemet, samtidig som det unngås oppbygging av kalsium.

Det er viktig å legge merke til at alle eplecider eddiker ikke er det samme produktet. Du bør alltid velge ubehandlet, organisk og rå eplecider eddik. Denne typen eplecider eddik er betydelig rikere i syrer og enzymer som gir eplecider eddiken helsefordelene.

Du vil også merke seg at denne typen eplecider eddik har en tendens til å inneholde flytende rester. Disse restene er referert til som "eddikmor", som akkumuleres naturlig og er en viktig del av kroppens evne til å absorbere de fordelaktige næringsstoffene og enzymene.

For å få bort smerten, bør du ta minst en spiseskje eple cidereddik minst tre ganger om dagen.

Hvis du ikke er en stor fan av den sterke smaken, bland i litt honning for å gjøre den søtere.

11. Epsom salt

En effektiv og populær hjemmebehandling for leddgikt er bruk av Epsom salt.

Epsomsalter er full av antiinflammatoriske og antioksidantegenskaper, og med regelmessig bruk kan de hjelpe betydelig med å redusere leddsmerter og stivhet i sammenheng med leddgikt. I tillegg til å bidra med å redusere betennelse, og dermed avverge muskelkramper og smerte.

Det er noen forskjellige måter du kan bruke Epsom salt til å hjelpe deg med å håndtere smertefulle leddgikt symptomer.

Den første er å blande litt kanelpulver med honning og legge i noen Epsom-salter for å lage en beroligende pasta; Deretter gni lime på områdene av kroppen din som er såre. Et annet tips er å legge to kopper Epsom salt til badet ditt og sitte i badet i minst 30 minutter. Om du gjør dette to eller flere ganger i uka kan det bidra til å senke smertene og betennelsen.

12. Massasje

Det er forståelig hvorfor så mange som lider av fysisk smerte, drar en tur til massøren for å hjelpe mot smertene.

En massasje kan hjelpe med å frigjøre energi, smerter og blokkeringer som kan lagres i musklene.

En god massasje kan gjøre underverker når det kommer til å lette smerter!

13. Akupunktur

Akupunktur er også ansett som en effektiv måte å redusere smerte i sammenheng med leddgikt.

Mange kiropraktiske og massasje kontorer tilbyr nå kundene sine en rekke holistiske tjenester for å lindre noe av smerten forbundet med leddgikt; disse kan inkludere urte-behandlinger, ernæringsanbefalinger, og selvfølgelig akupunktur.

14. Olivenolje

Ekstra jomfruolivenolje inneholder en rekke unike kjemiske sammensetninger med god evne til å avverge betennelse.

Forskning sier at de som lider av leddgikt og tar 4 ts ekstra jomfruolivenolje hver dag i 3 måneder, vil oppdage en drastisk reduksjon av smerte og stivhet i leddene.

Ekstra jomfruolje inneholder også essensielle omega-3 fettsyrer som er kjent for å bekjempe hevelser og betennelser.

Det er flere forskjellige måter å dra nytte av de utrolige fordelene som ekstra jomfruolje har å tilby.

En av de enkleste måtene er å begynne å inkorporere det i måltidene dine.

Det er godt på salater og smørbrød; bare vær forsiktig så du ikke varmer oljen for mye, da høye temperaturer kan ødelegge de gode egenskapene til olivenoljen.

Ekstra jomfruolje er også flott til massasje, og kan brukes direkte på huden for å hjelpe med avspenning av ømme muskler og vonde ledd. Du kan også legge til essensielle oljer, for å lage din egen tilpassede massasjeolje!

15. Løvetann

Løvetann er kjent for sine utrolige helsemessige fordeler fordi den har blader med spesielt sterke antiinflammatoriske egenskaper.

Bladene kan forhindre interleukiner (medlemmer av en større gruppe kalt cytokiner som kan forandre oppførselen til celler) med å utløse ytterligere betennelse.

Bladene er også fullpakket med naturlig kalsium som er viktig for beinbygging.

Løvetannen er også full av med A og C vitaminer, som begge kan hjelpe kroppen din med å reparere skadet vev på naturlig vis.

For ikke å nevne det faktum at løvetann også inneholder linolsyre, som er en fettsyre som bidrar til å holde betennelse i sjakk og som også regulerer kroppens immunrespons.

Du kan lage te fra blader av friske løvetann blomster, spise dem rå i salater, eller legge til litt ekstra jomfruolivenolje med enda flere helsemessige fordeler!

For å lage teen, koker bare en kopp vann med ca 3 teskjeer med løvetannblader eller 1 teskje tørket løvetanngrønt, la det trekke i noen minutter, og nyt fordelene!

16. Ta oppvasken for hånd

Selv om dette kan høres litt merkelig ut så er det logisk når du tenker på det. Varmt vann hjelper jo mot leddgiktsmerte!

Du kan duppe hender i varmt vann for å lindre smerten og stivheten i musklene, mens du også slapper av musklene når du tar oppvasken.

17. Lukt på blomster

Søtsmakene dufter som lavendel er kjent for evnen til å forandre smertefølelsen din.

I Japan utforsket forskere hypotesen at lavendel kunne bidra til å redusere nivåer av kortisol (stresshormon), noe som igjen kan hjelpe deg å føle både mindre smerte og mer avslappet energi.

Men lavendel ikke er den eneste duften som kan hjelpe deg, du kan også benytte deg av peppermynt, rosmarin og merian.

En fin måte å nyte disse duftene på er å lage din egen smertelindrende aromaterapibehandling.

Bare legg til en spiseskje av ditt valg av tørkede urter til en desiliter vegetabilsk olje, og lukt så ofte du vil!

18. Einebær-te

Nylig ble det oppdaget at enebær inneholder en komponent kalt "terpinen-4-ol" som gir noen gode fordeler som kan hjelpe deg med å håndtere leddgikt.

Terpinen-4-ol virker ved å undertrykke en type hvit blodcelle kjent som en monocyt som reagerer ved tegn på betennelse i kroppen.

Hvis du drikker teen daglig, kan enebæren bidra til å redusere betennelse i kroppen din, takket være denne komponenten.

Å lage te er veldig enkelt; bare legg en spiseskje tørket enebær i en kopp, og dekk dem med kokende vann.

Tillat teen å trekke i ca 20 minutter, og nyt deretter teen to ganger om dagen!

Denne teen har en tendens til å være ganske bitter, så du må kanskje legge til litt honning.

Hvis du er gravid, bør du kanskje snakke med helsepersonell før du drikker mye enebær, bare for å være på den sikre siden.

Tegn På At Du Lider Av Leddgikt

Det er flere forskjellige tegn som kan hjelpe deg å forstå om du lider av leddgikt.

Når sykdommen er aktiv kan du kjenne deg trett, ha mangel på energi og mangel på appetitt, det kan ofte oppstå en lav feber, og du vil kjenne stivhet og smerter i muskler og ledd med en del hevelse.

Sykdommen kommer og går i perioder, og kan ofte være mest plagsom om morgenen etter lite bevegelse hele natten, eller etter hard fysisk aktivitet.

Tips For Deg Som Lever Med Leddgikt

Tidlig og aggressive behandlinger har en tendens til å gi best resultater (kilde).

Forstå hvordan leddgikten, og effektene og bivirkningene av leddgikten foregår. Gjør deg også kjent med behandlingsmetoder.

  • Samarbeid med din fastlege. Vurder å sette opp en konsultasjonstime med revmatolog.
  • Vit hva du trenger å gjøre neste gang betennelser oppstår.
  • Snakk på forhånd om behandlingsmuligheter med legen din.
  • Gå gjennom alle bekymringer og spørsmål med fastlegen din, om leddgiktens innflytelse på aktivitetene du vanligvis tar del i og om målene du vil møte.

Utfordringer med leddgikt

Siden leddgikt vanligvis er forbundet med eldre mennesker, er det ofte vanskelig for folk å vise medlidenhet til yngre personer med leddgikt. Det er også en usynlig sykdom mesteparten av tiden, som gjør det vanskelig å beskrive sykdommen til andre. Det er derfor også lett å undervurdere tilstanden, som kan gjøre at det tar lengre tid å få diagnose (kilde). 

Som en usynlig sykdom er det også flere andre situasjoner som kan bli vanskelig i hverdagen. Smertene kan komme og gå som ofte gjør at folk tviler på om du har en sykdom. Dette kan også gjøre det vanskelig å parkere på handicap parkering for eksempel, ettersom folk kan komme til å plage deg fordi du ser frisk ut.

Det er viktig at de som er rundt deg er godt kjent med hva leddgikt er og hvordan det kan påvirke deg, og at du ikke trenger å forklare deg hver gang noe skjer.

Konklusjon

Leddgikt påvirker mennesker i alle aldre, og selv i Norge sliter en stor del av befolkningen med plager i sammenheng med leddgikt.

Symptomene på leddgikt er lette å kjenne igjen, men vanskeligere å skrive diagnose på fordi det er en usynlig sykdom.

Allikevel finnes det mange enkle behandlingsmetoder, av både naturlige og konvensjonelle typer, som man kan bruke til å lindre smertene å forebygge nye inflammasjoner og utbrudd.

Skrevet av Sunniva Hamren:

Sunniva Hamren er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og livsstil i en ellers travel hverdag. Hun er redaktør på Frisky.no og skriver forskningsbaserte artikler som er enkle å forstå. Les flere artikler av Sunniva.

Det siste innen livsstil: