Hvorfor har du leddsmerter? Årsaker, symptomer og behandling 2018-08-09T18:00:34+00:00

Hvorfor har du leddsmerter? Årsaker, symptomer og behandling

behandling mot leddsmerter

Skrevet av: Sunniva Hamren

Mange nordmenn plages av leddsmerter som ikke ser ut til å la seg behandle av vanlige medisiner.

Heldigvis finnes det flere, helt naturlige tiltak som du selv kan benytte deg av i hverdagen din.

Faktisk kan visse endringer i kostholdet ditt både forebygge, behandle og lindre leddsmerter. Viktige stikkord er middelhavsmat, eteriske oljer og næringstilskudd.

Hva er leddsmerter? 

Leddsmerter (artralgi) er en fellesbetegnelse på en rekke ulike sykdommer og plager som kommer fra skade eller slitasje på leddene.

Både bursitt, leddgikt og slitasjegikt fører til plagsomme leddsmerter.

Leddsmerter kan oppstå i hele kroppen, og tar gjerne form som ankelsmerter, vonde knær, såre hofter og stive skuldre (kilde: 1).

Leddsmerter kan være milde eller sterke, vedvarende eller kortvarige. Felles for mange som rammes av leddsmerter er at de opplever redusert livskvalitet.

Dette fordi det blir vondt å bevege seg. Da blir det også mer krevende å leve et aktivt og sosialt liv.

Eldre er mer utsatte for leddsmerter, men også overvekt, treningsskader, overbelastninger og genetiske betingelser kan øke risikoen (kilde: 2).

Flere kvinner enn menn får leddsmerter 

Selv om de aller fleste tidvis kan oppleve smertefulle og såre ledd, får flere kvinner enn menn leddsmerter.

I følge estimater er 60 % av de rammende kvinner (kilde: 3). Det finnes flere mulige forklaringer på dette.

Blant annet at kroppens hormonsystem spiller en sentral rolle når leddsmerter eller leddsykdommer oppstår (kilde: 4).

Men fordi mange menn også rammes, kan ikke dette være den eneste forklaringen.

Årsaker

Det finnes flere mulige årsaker til leddsmerter, for eksempel de nevnte leddsykdommene eller livsstilsproblemer som overvekt og fedme.

Leddsmerter kan også være et symptom på alvorlige sykdommer, som sklerodermi, slimposebetennelse, Crohns sykdom, urinsyregikt, fibromyalgi og kreft (kilde: 5).

Samtidig har mange opplevd leddsmerter i forbindelse med influensa og infeksjoner.

Altså kan leddsmerter skyldes mange tilstander!

Leddsmerter er kroppens respons på skade

Leddsmerter i fingrene

Leddsmerter skyldes ofte inflammasjon, eller betennelse, i kroppsledd (artritt) (kilde: 6).

Det er også vanlig å oppleve leddsmerter når strukturene som omringer leddene blir påvirket av sykdom i kroppen. Eksempler på slike strukturer er sener, muskler og leddbånd.

Når et ledd skades, enten av sykdom eller slitasje, øker kroppen produksjonen av noe som kalles cytokiner (kilde: 7).

Cytokinene forteller deretter de hvite blodlegemene at leddet er skadet. Disse går deretter til angrep på skaden (kilde: 7).

Men fordi de hvite blodlegemene også angriper kroppens egne celler, oppstår det betennelse. Resultatet er leddsmerter.

Symptomer på at du lider av leddsmerter

Leddsmerter kjennetegnes ofte av vonde ledd, gjerne kombinert med hevelser, rødhet eller en opplevelse av økt stivhet i leddene (kilde: 8).

Andre symptomer er morgenstivhet, feber og vedvarende ømme og vonde ledd (kilde: 9).

På latin betyr inflammasjon 'å sette fyr på' (kilde: 10). Og det er slik det gjerne kjennes ut - varmt, sviende og vondt.

Behandling av leddsmerter 

Helsevesenet tilbyr personer med leddsmerter mange ulike konvensjonelle medisiner og behandlinger, for eksempel antibiotika, smertestillende og betennelsesdempende midler.

Problemet er at dette er sterke, kjemiske preparater som fører til en rekke bivirkninger, inkludert kvalme, diare og tretthet. I tillegg frarådes gravide og ammende ofte å bruke disse preparatene.

Heldigvis finnes det andre alternativer!

Støtteforeninger for revmatismesyke anbefaler gjerne at man legger om kostholdet (kilde: 11).

Mange finner nemlig smertelindring i å følge visse kostholdsråd.

Noen sverger også til visse matvarer, urter, oljer og næringstilskudd, i troen på at disse kan forebygge og behandle leddsmerter.

La oss ta en nærmere titt på disse alternative og naturlige rådene mot leddsmerter.

Mat fra Middelhavsområdet

Hvis du sliter med leddsmerter, burde du absolutt forsøke å spise deg vekk fra plagene.

Kanskje kan det også være smart å legge neste ferie til et av landene ved Middelhavet?

Mange forskere knytter nemlig lindring av leddsmerter til det tradisjonelle kostholdet i landene langs Middelhavet.

  • Olivenolje

Sørg for å bruke olivenolje i matlagingen din, gjerne på daglig basis.

Olivenolje har nemlig en positiv innvirkning på leddsmerter (kilde: 12).

Flere studier forklarer dette med at olivenolje inneholder store mengder enumettet fett, som angivelig har en sterk, lindrende effekt på leddsmerter (kilde: 13).

Eksempler på andre matvarer med mye enumettet fett er avocado, peanøttsmør og rapsolje samt en rekke nøtter og frø. Mange av disse brukes mye i Middelshavskost!

Som kjent reduserer enumettet fett høyt kolesterol og minsker risikoen for slag og hjertesykdom.

Men mye tyder altså på at det også kan hjelpe deg med leddsmertene dine.

  • Chilipepper

Chilipepper er mye brukt i Middelhavsretter, for eksempel supper, stuinger og gryteretter.

Mange synes nok at for mye chili raskt blir for sterkt.

Det er virkestoffet capsaicin som forårsaker den brennende fornemmelsen. Men faktisk kan capsaicin ha en smertelindrende effekt på leddsmerter!

Forskere har nemlig funnet ut at capsaicin bedøver den delen av nervesystemet som gjør at vi opplever smerte (kilde: 14).

Dette fordi nervecellene, etter å ha blitt eksponert for capsaicin over lengre tid, bygger resistens (kilde: 15).

Dette er også grunnen til at capsaicin brukes i smertestillende kremer, og til at chilipepper kan ha en lindrende effekt på leddsmerter.

  • Honning

I landene ved Middelhavet blir honning gjerne brukt som pålegg eller i desserter og kaker.

Men det finnes faktisk andre fordeler ved honning enn smaken!

Honning inneholder mange viktige vitaminer, aminosyrer og mineraler som er viktige for en sunn og frisk kropp (kilde: 16).

I tillegg er honning vanndrivende. Derfor fjerner det overflødig vann fra kroppsvev og ledd, noe som kan være smertelindrende for deg som plages med betente ledd (kilde: 17).

Du kan med andre ord spise honning med god samvittighet.

  • Fisk

Fisk er en selvsagt del av kostholdet ved Middelhavet.

Nyere forskning viser at å spise fisk faktisk kan forebygge og lindre leddsmerter (kilde: 18).

Hovedårsaken til dette er at fisk inneholder Omega-3 fettsyrer som motvirker og reduserer betennelse i kroppen (kilde: 19).

Studier har faktisk vist at personer som jevnlig spiser fisk har mindre sannsynlighet for å utvikle leddsmerter (kilde: 20).

Rød fisk inneholder mest Omega 3, for eksempel tunfisk, laks og sardiner. Men også hvit fisk inneholder Omega 3. Du kan med andre ord fint variere.

Du trenger ikke nødvendigvis å spise fisk hver dag, men minimum to ganger i uken - og gjerne flere (kilde: 21).

Urter og oljer 

Leddsmerter fører som nevnt til høye nivåer av inflammasjon (betennelse) i kroppen. Det vil si at det blir mer betennelse i kroppen, og at leddene dine kan bli vonde.

Da kan urter og eteriske oljer være til hjelp!

Visse urter har nemlig betennelsesdempende egenskaper. Blant disse finner vi aloe vera, katteklo, djevleklo og boswellia (salaitre) (kilde: 22).

Også mer vanlige urter og eteriske oljer, som du kanskje har i kjøkkenskapet ditt, har de samme egenskapene. La oss se nærmere på noen av disse.

  • Eukalyptus

Eukalyptus er kjent for å kunne lindre leddsmerter.

Eukalyptusblader inneholder nemlig garvestoffer, som både kan ha en smertestillende effekt og dempe hevelsene som følger av leddsmerter (kilde: 23).

 Hvorfor ikke eksperimentere med litt eukalyptus i matlagingen?

  • Eteriske oljer

Mange bruker eterisk olje med eukalyptus, fremfor friske urter, da dette gir en mer konsentrert blanding.

Videre bruker mange solbærolje for smertelindring. Ikke bare inneholder solbær mange næringsstoffer, som vitamin C og antioksidanter. Solbær har også mellom 15 og 20 % sunne fettsyrer, såkalte linolensyrer (kilde: 24).

Disse er kjent for å være betennelsesdempende (kilde: 24).

Merk at hvis du tar for mye solbærolje, kan det forverre betennelsene dine. Vær derfor påpasselig med mengden.

Agurkurtolje er en annen, helt naturlig olje som angivelig skal ha gode effekter på leddsmerter.

Agurkurtolje inneholder solide mengder linolensyre, Omega 3 og Omega 6-fettsyrer (kilde: 25).

De eteriske oljene brukes utvortes. Bland de gjerne med en annen olje og masser forsiktig på leddene. 

  • Rosmarin

Rosmarin er en super kilde til antioksidanter, som blant annet kan virke betennelsesdempende. I tillegg inneholder rosmarin rosmarinsyre  (kilde: 26).

Forskningen har til en viss grad konsentrert seg om å forske på rosmarinsyre, da de mistenker at den kan bidra til å behandle leddsmerter og leddgikt  (kilde: 26).

Dette fordi rosmarinsyre både hindrer og lindrer smerte.

Du kan for eksempel blande 6 til 8 dråper rosmarinolje med en annen, betennelsesdempende olje, for eksempel olivenolje, og massere blandingen forsiktig inn i huden (kilde: 27).

  • Gurkemeie (kurkumin)

Gurkemeie er en sterkt betennelsesdempende urt. Derfor er den også en effektiv smertestillende!

Gurkemeie inneholder 2 virkestoffer som har anti-flammatoriske egenskaper, nemlig kurkumin og kurkuminoider  (kilde: 28).

Kurkuminoider kommer fra gurkemeieroten, og er en type sterke antioksidanter. Kurkumin er et ekstrakt fra gurkemeie (kilde: 28).

For størst effekt, ta et kosttilskudd med kurkumin. 

  • Ingefær

Som flere av de ovennevnte plantene har også ingefær både betennelsesdempende og antioksiderende egenskaper.

Foreløpige studier har indikert at ingefær kan redusere hevelser i leddene (kilde: 29).

Faktisk virker de betennelsesdempende komponentene i ingefær på samme måte som komponentene i kunstig fremstilte smertestillende medisiner (kilde: 30)!

Da er det kanskje ikke så rart at ingefær kan hjelpe deg med å håndtere leddsmertene dine.

Kosttilskudd mot leddsmerter

Du kan også prøve å få bukt med leddsmertene dine ved å inkludere visse tilskudd i kostholdet ditt.

Leddsmerter kan nemlig være et symptom på at du mangler næringsstoffer!

La oss gå litt i dybden på tre av de vanligste tilskuddene som kan hjelpe deg, nemlig kollagen, kalsium og magnesium.

  • Kollagen

Kollagen er et av de viktigste og mest forekommende proteinene i menneskekroppen.

På gresk betyr faktisk kollagen 'lim'. Det er ikke uten grunn! Kollagen sørger nemlig for å holde ledd, muskler, bein og hudceller samlet (kilde: 31).

I tillegg inneholder kollagen store mengder aminosyrer.

Særlig en studie, fra 2016, har gitt veldig lovende resultater. Studien fant nemlig at over halvparten av pasienter som hadde fått kollagen i 6 måneder opplevde færre leddsmerter (kilde: 32).

Fordi leddgikt og leddsmerter kan gå hardt utover brusken i kroppen, antas det at kollagentilskudd kan redusere skadeomfanget (kilde: 33).

Dette fordi kollagen blant annet bidrar til å holde brusken i god stand.

  • Kalsium

Hvis du nettopp har begynt å merke leddsmerter, oppsøk gjerne lege og be om en utredning av vitaminer og mineraler i kroppen.

Dette fordi leddsmerter kan skyldes underskudd av kalsium i kroppen (kilde: 34).

Hvis du har vondt i leddene, og særlig i knærne, kan dette skyldes kalsiummangel (kilde: 35)!

Samtidig kan også overdrevent mye kalsium i blodet medføre vonde ledd. I såfall vil smerten skyldes kalsiumkrystaller deponert i leddene (kilde: 36).

Kalsiummangel kan med andre ord være årsaken til leddsmertene dine. Imidlertid bør du gjennomføre en helsesjekk før du begynner med tilskudd.

  • Magnesium

Hvis du har leddsmerter kan det også skyldes mangel på magnesium.

Hvis balansen mellom kalsium og magnesium i kroppen er skjev, begynner kroppen å fjerne kalsium fra skjelett og ben. Dette fordi kroppen trenger magnesium for å mineralisere bein og skjelett (kilde: 37).

Mangeltilstand skyldes først og fremst et kosthold som ikke tilfører nok magnesium. Et kosttilskudd er derfor en mulig løsning (kilde: 38).

Unngå rødt kjøtt

Mange har nok hørt at de ikke bør spise kjøtt hvis de plages med leddsmerter. Men hvorfor er det egentlig sånn?

Rødt kjøtt inneholder mer sukker og salt enn mye annen mat. Begge deler kan bidra til forekomst eller forsterking av leddsmerter (kilde: 39).

I tillegg inneholder kjøtt såkalte puriner, bestanddeler i cellene våre som kan forverre leddsmerter (kilde: 39).

Dette fordi purin frigjør urinsyre, som på sin side kan medføre en betydelig forverring av smertetilstanden din.

Rødt kjøtt inneholder også relativt store mengder av Omega-6 fettsyrer. Disse kan øke betennelse i kroppen, og slik føre til større smerter (kilde: 40).

Altså kan du både forebygge og minske leddsmertene dine ved å unngå rødt kjøtt.

Kutt ut ferdigmat

Det kan også hjelpe å spise naturlig og økologisk.

Hvis du spiser mye mat som har blitt behandlet, for eksempel posesuppe, grillpølser, frossenpizza og bakevarer, kan du oppleve økte smertetilstander.

Dette er mat som ikke bare inneholder mye salt og sukker, men som også øker inflammasjon i kroppen (kilde: 41).

Unngå derfor ferdigmat så godt du kan, og legg gradvis over til et mer økologisk kosthold.

Konklusjon:

Leddsmerter kan skyldes et bredt spekter av ulike årsaker.

Samtidig finnes det en rekke naturlige midler mot leddsmerter, enten du ønsker å forebygge, lindre eller behandle dem.

Du kan med fordel legge om til et kosthold inspirert av matkulturen ved Middelhavet. Både chilipepper, olivenolje, honning og hvit fisk har nemlig forebyggende og lindrende virkning på leddsmerter.

Prøv også å bruke betennelsesdempende urter, enten i matlagingen din, eller i form av eteriske oljer.

Leddsmerter kan også skyldes mangeltilstander i kroppen. Sørg derfor for å passe på at du har nok kollagen, kalsium og magnesium.

Skrevet av Sunniva Hamren:

Sunniva Hamren er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og livsstil i en ellers travel hverdag. Hun er redaktør på Frisky.no og skriver forskningsbaserte artikler som er enkle å forstå. Les flere artikler av Sunniva.

Det siste innen ernæring:

Legg igjen en kommentar