Kalorifattig mat: 16 matvarer som er lave på kalorier

Skrevet av: Sunniva Hamren

Vet du hva du skal spise for å gå ned i vekt? 

De beste matvarene for vekttap er de som er lave på kalorier og fett, rike på næringsstoffer og enkle å tilberede. 

Alle matvarene i denne artikkelen er lett tilgjengelig i de aller fleste butikker og de er heller ikke kostbare. 

Det skal ikke være dyrt å leve sunt og gå ned i vekt. 

Her er matvarene som er lave på kalorier:

1. Grønnsaker

Hvis det er en matgruppe som du kan spise uten å nøle, så er det grønnsaker.

Alle varianter har svært få kalorier, mye vitaminer og mineraler.

De inneholder mye fiber og gjør deg mettere lengre. Grønnsaker er derfor en matvare du kan spise mye av.

Bytt gjerne ut karbohydrater, slik som ris og pasta, med en ekstra porsjon grønnsaker. 

2. Frukt

Vil du ha et mellommåltid om ettermiddagen, eller på vei til jobb? Alle fruktsorter - også bananer som ofte er kritisert - har en energitetthet på mindre enn 1 kcal/g og er dermed godt egnet for vekttap. 

Bær, aprikoser og epler er spesielt lave i kalorier.

Du bør være mer forsiktig med avokadoer. De er de eneste fruktene, sammen med oliven som inneholder fett og dermed flere kalorier.

Du bør også spise være forsiktig med tørket frukt, om du er opptatt av kaloriinntaket. De inneholder mye sukker og kalorier. 

3. Magert kjøtt

Kylling eller kalkun er et godt valg hvis du liker å spise kjøtt, men vær oppmerksom på kaloriene.

For å redusere kaloriene kan du fjerne skinnet og steke det i litt olje.

Grilling er også et godt alternativ! Dette kan også gjøres på vinteren med en liten elektrisk grill.  

Kjøtt er en viktig kilde til proteiner, som hjelper deg å føle deg mett lengre og redusere apetitten. 

For eksempel inneholder 100 gram kylling kun 111 kalorier. 

4. Mager fisk

De fleste fiskearter kan du spise med god samvittighet om du ønsker å gå ned i vekt. De har få kalorier og inneholder viktig omega-3

For eksempel inneholder 100 gram torsk kun 75 kalorier. 

En studie viste at proteiner fra fisk bidro til en større metthetsfølelse enn vanlig kjøtt (kilde). 

Noen fisketyper inneholder mer fett og kalorier enn andre. Dette inkluderer laks, makrell og sardiner. 

5. Gresk yoghurt

Gresk yoghurt er en fantastisk matvare med lite kalorier og som inneholder mye kalsium og protein. 

En studie gjennomført på kvinner viste at som spise gresk yoghurt opplevde høyere metthetsfølelse og mindre apetitt sammenlignet med de som spiste lav-protein snacks. 

Med bare 74 kalorier per 100 gram er dette god slankemat som metter bra. 

Du kan spise det rett fra boksen eller sammen med frukt.  

6. Bær

Bær er rike på antioksidanter, fiber, vitaminer og mineraler. De er også naturlig lave på kalorier. 

De inneholder ca. 30 kalorier per 100 gram (avhengig av type). Til sammenligning inneholder sjokolade hele 535 kalorier per 100 gram. 

Du kan spise bær som en dessert er tilsette de i andre måltider. For eksempel havregryn

7. Poteter

Poteter (kokte) har veldig mange gode egenskaper.

De er den matvaren som scorer høyest på metthetsskalaen (kilde). Det betyr at kokte poteter holder deg mettere lengre enn noen andre matvarer. 

Poteter er rike på kalium, som veldig mange får for lite av. Kalium spiller en viktig rolle i reguleringen av blodtrykket vårt. 

100 gram kokt potet inneholder kun 84 kalorier. 

Tidligere, var det ikke uvanlig blant nordmenn å måtte overleve i lange perioder på kun poteter. Poteten var også den matvaren som gjorde befolkningsveksten på 1800-tallet mulig. 

8. Supper

Matvarer som ikke er veldig kaloritette, fører til at folk inntar færre kalorier når de spiser dem. 

De matvarene som er minst kaloritette er det som har mye tilsatt vann, slik som vannmelon og andre frukttyper. 

En studie gjennomført på to helt like matvarer, hvor den ene var tilsatt vann i suppeform, viste at suppeversjonen førte til høyere metthetsfølelse og færre kalorier spist.

9. Havregryn

havre grov

Havregryn er en ypperlig kilde til komplekse karbohydrater, protein og fiber. I tillegg er den lav på kalorier med 350 kalorier per 100 gram. 

Havregryn er veldig mettende og passer godt som en frokost. Den holder deg mett utover dagen.

Havregryn kan også være godt for kolesterolet ditt. En studie på voksne mennesker som spiste 40 gram havregryn per dag, viste at havregryn førte til at det "farlige" kolesterolet i kroppen LDL ble redusert med 10% i gjennomsnitt. 

10. Bønner

Bønner er utmerket for vekttap. De inneholder mye protein og fiber, som gjør at du føler deg mettere. 

De er også veldig billige og du kan spise dem ofte. 

Bønner er veldig lett å mikse inn i måltider, og de passer sammen med nærmest alt. Perfekt i salater og middagsmåltider. 

11. Cottage cheese

hjemmelaget cottage cheese

Meieriprodukter er som oftest rike på proteiner. 

En av de beste meieriproduktene for vekttap er cottage cheese. Den inneholder lite fett og lite karbohydrater. 

Cottage cheese inneholder 96 kalorier per 100 gram, og hele 13 gram protein. 

Cottage cheese er en fin kilde til ekstra proteiner. Den er også veldig mettende. 

Vanlig typer ost er ikke det beste for vekttap grunnet sitt høye fettinnhold og høye kalorinivåer (når du spiser mye av dem), men cottage cheese er et unntak fra dette. 

12. Fullkornsbrød

Fullkornsbrød og grovbrød har fått et noe ufortjent rykte de siste årene. Mange mener at brød er negativt for de som ønsker å gå ned i vekt, og at man skal holde seg til andre lavkarbo-brød alternativer. 

Sannheten er at fullkornsbrød er rikt på fiber og inneholder gode mengder med protein. 

Unngå lyse kornprodukter når skal gå ned i vekt. Velg alltid fullkorn, fordi de inneholder mye fiber og viktige næringsstoffer. 

Andre fullkorn-alternativer med lite kalorier er fullkornsris, havregryn og quinoa

13. Popkorn

Popkorn er maiskorn som "popper" når de blir oppvarmet. 

De fungerer utmerket som et mellommåltid eller snacks når du ønsker å gå ned i vekt. 

Vær forsiktig med smør og andre tilsetningsstoffer som drastisk øker kalorinivået. 

Popkorn inneholder mye fiber og noe protein. De er også fylt med mye luft, slik at du kan spise mye av det uten at kaloriinntaket blir høyt. 

14. Chili og sterk mat

Å spise chili og annen sterk mat kan være et effektivt middel for å gå ned i vekt. 

En stor studie viste at chili pepper frembringer vekttap hos mennesker. 

Chili inneholder en substans som heter Capsaicin. Capsaicin bidrar til lavere sultfølelse og økt fettforbrenning i noen studier. 

Det er likevel et behov for studier som ser på langtidseffekten av chili på vekttap. Noen studier viser at en toleranse kan bygges opp. 

Chili blir også populært tilsatt i kommersielle slankepiller. 

15. Blomkålsris

Blomkålris tilberedes ved å rise blomkål på et rivjern. 

Det er et flott alternativ til karbohydrater i mange måltider. 

Blomkålris er veldig lav på kalorier med kun 25 kalorier per 100 gram (!).

Den er også rik på fiber, slik at du holder deg mett og fordøyelsen i gang. 

Blomkål er også rikt på viktige næringsstoffer, og spesielt vitamin C som er viktig for immunforsvaret. 

(16. Alternativt: chiafrø)

Chiafrø er blitt veldig populært de siste årene og blir betegnet av eksperter som "supermat". 

Mange eksperter mener også at de kan bidra til vekttap. 

Chiafrø inneholder mye fiber som er viktig for fordøyelsen og metthetsfølelsen. Chiafrø kan dermed hjelpe deg med å spise mindre. 

Chiafrø har dog mye kalorier per 100 gram, hele 440 kalorier (!).

Men husk at chiafrø er ikke noe du spiser mye av. Det er noe du kan tilsette i måltider, som fører til at du spiser mindre av andre matvarer. 

Konklusjon:

Det finnes ingen enkeltstående matvarer som vil få deg ned i vekt og løse dine problemer. 

Et sunt vekttapsprogram består av et variert utvalg matvarer med mye næringsstoffer. Det er viktig at det smaker godt og er enkelt å tilberede. 

Relevante artikler: