Slik velger du riktig melkesyretabletter for deg

melkesyretabletter

Med et økende antall melkesyretabletter på markedet i dag, er det mange som lurer på hvordan man velger de beste alternativene. 

Jeg pleier oftest å si at den beste måten å støtte fordøyelsessystemet på, er først og fremst å inkludere mer mat med melkesyrebakterier i kostholdet ditt, som yoghurt og kefir. Likevel så finnes det noen alternativer innen kosttilskudd som vil gi deg en raskere effekt. 

I denne artikkelen fant jeg ut at det er noen grunnleggende kriterier man må vurdere for å finne ut hvilke tabletter som passer best for en.

Det viktigste kriteriet ved valg av melkesyretabletter

Min tolkning av forskningen til dags dato har overbevist meg om at det ikke er det totale antallet bakterier i produktet som er det viktigste; det er antallet ulike stammer av bakterier det inneholder.

Fordi de ulike stammene av melkesyrebakterier har noe ulike funksjoner og er konsentrert på forskjellige steder langs tarmkanalene, kan melkesyretabletter som inneholder flere forskjellige stammer vise seg å være mer effektive i det store og det hele, enn produkter som inneholder ekstremt høye konsentrasjoner av bare én eller to stammer. Dette er fordi mange stammer jobber synergistisk for å påvirke helsen vår.

Selv om det kan virke som at et samlet angrep kan være den beste måten å gjøre det på, viser forskning at melkesyrebakterier jobber best som et lag. Etter min mening er de beste melkesyretablettene de med minst 3 viktige stammer.

Hvordan virker melkesyretabletter?

Under normale forhold bør de gode bakteriene utgjøre rundt 90 prosent av populasjonen av bakterier som lever i tarmene våre.

Men faktorer som kosthold, stress, sykdom og medisiner kan påvirke forholdet mellom bra-til-dårlig og føre til plager som mage-tarm problemer, betennelser, eksem, svekket immunforsvar, diaré eller forstoppelse.

Melkesyretabletter hjelper med å gjenopprette den naturlige balansen av bakterier i tarmene våre når de har blitt utsatt for disse faktorene (kilde).

Noen melkesyretabletter inneholder én enkelt stamme av bakterier eller gjær, mens andre inneholder flere stammer. Ulike stammer av den samme arten kan resultere i ulike effekter på helsen.

For eksempel, enkelte stammer av melkesyrebakterier støtter immunsystemet, mens andre retter seg mot fordøyelsen og til og med vektregulering.

Reisediaré forebygget med melkesyretabletter

Et vanlig problem mange kan oppleve når man reiser er det som kalles reisediaré. Faktisk opplever opp til 50% av mennesker dette plagsomme, og til tider hemmende, problemet når de forlater hjemmet sitt for å dra på ferie eller på jobbreise.

Reisediaré er et resultat av mat eller vann kontaminert med bakterier. Maten eller vannet vil kanskje ikke gjøre personen som bor på stedet sykt, men en som besøker kan bli syk av den samme maten bare fordi han/hun ikke er vant til de normale bakteriene i det ukjente miljøet. Symptomer kan ta 2-3 dager på å utvikle seg og er som regel bare løs avføring (vanligvis ikke oppkast eller feber). Kramper i magen og kvalme kan også forekomme.

Når man kommer hjem igjen kan disse symptomene vare opp til 10 dager til!

Hvordan man skal bruke melkesyretabletter før, under og etter reise

Melkesyretabletter av høy kvalitet er en av de beste forsvarene man har mot uønskede magebakterier - både før og etter du reiser! Begynn minst en måned før du tenker å reise, med melkesyretabletter med en formel som inneholder minst 10 milliarder koloniformerende enheter. Ved å øke de "gode bakteriene" inne i tarmkanalene, vil kroppen din bli forberedt på å bekjempe ukjente tarm-inntrengere som du kan treffe på reisene dine. Når du er på ferie, husk å ta med deg melkesyretablettene dine. Dette vil hjelpe deg om du ender opp med en litt urolig mage fra reisen, og det vil holde forsvaret ditt sterkt i løpet av ferien din.

Ferie er høydepunktet i året for mange, og ingen ønsker å bli satt ut av spill på grunn av mageproblemer i løpet av den! Beskytt tarmene dine ved å utføre god hygiene og hold melkesyretablettene i nærheten for å ha best sjanser for å nyte ferien - uten urolig mage!

Gjør undersøkelser før du reiser

Det første steget for å beskytte tarmene dine når du er på ferie er å vite om potensielle triggere som du kan støte på. Ulike steder har ulik effekt på tarmene dine, og en reise til et ukjent område kan være en av de største triggerne for en urolig mage.

Bakteriene og parasittene som finnes på en fremmed feriedestinasjon har større sjanse for å påvirke deg når du allerede er stresset, på grunn av lite søvn og tidsforskjeller. Bruk tiden før du drar på å gjøre undersøkelser om vanlige helsebekymringer, varsler og vannrestriksjoner for reisedestinasjonen din for å unngå overraskelser!

Hva er fordelene ved å bruke det?

Ulike enzymer er ansvarlige for å bryte ned ulike matmolekyler. Når du ikke har tilstrekkelig med dem, reagerer kroppen din og forskjellige symptomer begynner å oppstå. Tilskudd med fordøyelsesenzymer vil lindre disse symptomene.

  • Reduser fordøyelsesubehag - Når du mangler nødvendige enzymer til å bryte ned mat, ligger det i tarmkanalene. Mat som ligger i magen eller tarmkanalene for lenge har tid til å forråtne eller skape gass. Ingen av disse opplevelsene er særlig behagelige.

    Tilskudd med enzymer vil definitivt reversere disse ukomfortable symptomene. Å ta et pepsin tilskudd, for eksempel, vil gjøre magen i stand til å bryte ned proteiner til mindre proteiner, kalt peptider. De mindre proteinene vil klare å flytte seg fra magen din til dine små tarmer.

    På samme måte vil det å ta et tilskudd med den riktige mengden amylase og lipase, hjelpe kroppen din med å bryte ned mat til næringsstoffer. Dette gjør kroppen din i stand til å absorbere de, før gassdannende bakterier har muligheten til å skape problemer.
  • Forbedrer energinivået - Kort sagt, fordøyelse er prosessen av omgjøring av mat til energi for kroppen din. Men merkelig nok behøver fordøyelsen mye energi. Når den mangler enzymer, vil kroppen jobbe hardere for å bryte ned og absorbere næringsstoffer. Dette resulterer ofte i fysisk og psykisk utmattelse.

    Tilskudd med enzymer vil lette på noe av stresset for tarmkanalene. Med mindre energi rettet mot fordøyelse, kan kroppen din bruke mer tid på andre systemer. Som et resultat vil du få mer energi å bruke på daglige ærend. Og på samme tid vil du forbedre konsentrasjonen din.
  • Reduserer allergi - Kroppene våre har mengder med forsvarsmetoder for å holde ukjente inntrengere ute. Tro det eller ei, så setter kroppen vår mat i den kategorien.

    Heldigvis bryter fordøyelses enzymer maten vår ned til kjemikalier kroppen vår gjenkjenner. Men dessverre fungerer ikke dette veldig bra om vi har enzym-mangel. Om store proteinmolekyler fra mat får muligheten til å trekke inn i blodstrømmen vår vil det oppstå allergiske reaksjoner.

    Opphovning, kløe og andre allergi-relaterte symptomer vil bli forbedret ved bruk av enzymtilskudd. De vil bryte ned maten til molekyler som er små nok for kroppene våre til å bruke. Disse molekylene vil være små nok til å kunne trekke inn i blodstrømmen uten å sette i gang alarmen til immunsystemet.

Vær forsiktig med vann på reise

Vann er en av de største årsakene til fordøyelsesproblemer når man reiser på ferie. Dette er spesielt et problem når du reiser til et område med forenklede vannsystemer grunnet utilstrekkelighet til å behandle avløpsvann. Om du planlegger å reise til et område kjent for dårlige vannforhold - beskytt deg selv! Pakk med deg vann på flaske eller kok vannet i minst et minutt før du bruker det - og husk å bruke det til alt fra drikke og matlaging til tannpussen!

Vær forsiktig med mat på reise

Det er ikke noe tvil om at noen av høydepunktene ved enhver reise er å prøve ut den lokale maten der. Fra eksklusive restauranter til lokale markeder og gatekjøkken, det er som regel en stor mengde ulike spennende matretter å prøve når man er på ferie!

Men selv om maten kanskje er noe du ser fram til, kan det hende magen din ikke er helt enig! Å spise mat som man ikke er vant til kan ha uønskede bivirkninger på kroppen, fra forstoppelse til diaré. For å sørge for at tarmene er beskyttet, er det alltid lurt å unngå salat bufféer og gatekjøkken når man er på ferie! For å overvinne sulten kan man pakke med seg noen kjente, sunne snacks for å forhindre å bli sulten på dagen.

Utløpsdatoer

Mattilsynet krever alltid at produktene har utløpsdatoer, så denne informasjonen kan avsløre hvordan det er i forhold til produktkvalitet.

En utløpsdato på melkesyretabletter er produsentens løfte om at bakteriene i produktet vil holde seg aktive og potente – på nivåene spesifisert på merkelappen – inntil den datoen. Vanligvis vil utløpsdatoen være basert på formulering og stabilitetstest informasjon, noe som betyr at et selskap bryr seg om de emnene.

Kan vi få nok gode bakterier fra mat?

Mye mat inneholder melkesyrebakterier og bør være første forsvarslinje. Men, det kan være vanskelig å få tilstrekkelig med melkesyrebakterier gjennom mat alene.

Min tilnærming er å alltid prøve med mat først, og noen studier viser til og med at matkilder gir melkesyrebakterier i en mer tilgjengelig form for absorbering og fordøyelse.

Melkesyrebakterier finnes naturlig i yoghurt og fermentert mat som kefir, enkelte supper og kombucha te.

Å velge matkilder med melkesyrebakterier betyr at du får andre næringsstoffer i tillegg, som for eksempel at yoghurt med melkesyrebakterier også gir kroppen din rikelig med kalsium, proteiner og B-vitaminer.

Om du ønsker litt ekstra, ikke tåler fermentert mat, eller nylig har brukt antibiotika eller hatt en runde med diaré, kan melkesyretabletter være godt for kostholdet ditt.

Men, mange mennesker behøver tilskudd med melkesyrebakterier -- og nøkkelen er kvalitet.

Du behøver melkesyretabletter for å sørge for at du får i deg tilstrekkelig med melkesyrebakterier i kostholdet ditt, særlig om du er under behandling av sykdom.

Det siste innen ernæring: