Er multer sunt? 8 dokumenterte helsefordeler & mer 2018-08-09T17:27:24+00:00

Er multer sunt? 8 dokumenterte helsefordeler & mer

Er multer sunt

Skrevet av: Sunniva Hamren

Multer har en rekke helsebringende egenskaper som kan hjelpe deg i hverdagen.

Du finner det i myrer, søkkdrag og i bestemors gamle bakeoppskrifter. Bæret er ofte funnet i tradisjonelle juleoppskrifter som multekrem og krumkake, men kan også nytes like godt direkte på brødskiven.

I denne artikkelen ser vi på 8 av de beste egenskapene til multer, samt hvordan du kan inkludere det i hverdagen.

Hva er multer?

Multer er et bær som finnes i arktiske områder i Norge, Sverige, Finland, Russland, Grønland, Canada og USA. De har en vibrant oransje farge og blir ofte omtalt som «skogens gull» i Norge (kilde: 1).

Multer har lenge blitt sett på som helsebringende, der gamle kilder fra 1600- og 1700-tallet indikerer at norske leger på den tiden pleide skjørbukspasienter med multebær (kilde: 2). De beregnet med flere dokumenterte positive resultater at store doser med multer og andre naturlige planter var nok til å rettestille leverfunksjonen som de mente var svekket i pasienter med skjørbuk.

Næringsinnhold i multer

Noe av det beste med multer er nettopp det rike næringsinnholdet. Multer har et ekstremt høy C-vitamin innhold. I tillegg er de også rik på A-vitamin, omega 3 og 6, fiber, kalsium, jern og magnesium (kilde: 3). 

Annet innhold i multebæret inkluderer B1, B2, B3, E-vitamin, og en rekke andre vitaminer og mineraler.

multeplante

8 Helsefordeler med multer

Multer har en rekke helsefordeler som gjør det lekre bæret uimotståelig for både smaksentusiaster og helseentusiaster. Nedenfor vil du finne 8 helsefordeler med multer som kanskje blir å overbevise deg om å ta en tur til multemyren!

1. Sterkt immunforsvar

C-Vitamin

Multer er en av de matvarene som inneholder mest C-vitaminer, som er et viktig grunnlag for kroppens immunforsvar. Dette kommer av at C-vitaminer har mange egenskaper som har forskjellige funksjoner i immunforsvaret.

C-vitaminer er full av antioksidanter som styrker kroppens naturlige forsvar. Antioksidanter er molekyler som øker immunforsvaret. De gjør dette ved å beskytte cellene fra farlige molekyler som kommer inn i kroppen (kilde: 4).

Studier viser at om kroppen din tar imot nok C-vitaminer så kan dette øke antioksidantene i kroppen med nærmere 30%. Dette vil hjelpe kroppen din med å bekjempe inflammasjoner og farlige molekyler (kilde: 5).

C-vitaminer hjelper også i produksjonen av hvite blodceller som hjelper kroppen med å forsvare seg mot infeksjoner (kilde: 6). 

I tillegg til dette brukes C-vitaminer som en forsvarsmekanisme i hudceller. Kroppen vår transporterer C-vitaminene til huden der antioksidantene forsterker barrierelaget i huden (kilde: 7). Dette betyr også at høyere C-vitamininntak gjør det lettere for kroppen å helbrede overfladiske sår.

C-vitaminer hjelper til i kroppens immunforsvar, og er viktige for et sunt liv. Multebær er heldigvis en av de matvarene som inneholder mest C-vitamin, og er derfor en helsebringende godbit!

A-vitamin

A-vitamin er også en viktig ingrediens for immunsystemet. Et godt immunforsvar kan holde smittsomme bakterier unna samtidig som det opprettholder alle de nødvendige funksjonene sine.

Når man spiser A-vitaminer så øker responsene som bekjemper sykdomsfremkallende antigener. Dette gjør de ved å passe på at slimhinnene i kroppen er fuktige. Fuktigheten fremmer aktiviteten til hvite blodlegemer som er en viktig del av forsvaret i kroppen (kilde: 8)

A-vitaminer, C-vitaminer og andre vitaminer som finnes i multebæret er alle med på å forsikre at kroppen jobber hardt for å opprettholde et godt og sterkt immunforsvar. Multer kan derfor være et godt tilskudd for kroppen som kan hjelpe deg å leve et sunt liv!

2. Bedre sirkulasjon

Multer inneholder mye jern og andre mineraler som er med på å forbedre sirkulasjonen i kroppen.

Jerninnholdet er spesielt viktig. Jern er en av hovedkomponentene i produksjonen av røde blodceller som hjelper med transporten av oksygen i blodet og generell sirkulasjon i blodet i kroppet (kilde: 9). 

B3-, B2- og B1-vitaminer er viktige vitaminer for god blodsirkulasjon. Da aller mest B3-vitamin som tynner blodet slik at det strømmer lett gjennom blodårene (kilde: 10) .

Magnesiumet i multer hjelper også til med å forebygge spasmer i blodårene som kan minke sirkulasjon i blodet (kilde: 11). 

Å spise mye multer kan derfor være en nyttig for å forsikre seg at kroppen opprettholde god blodsirkulasjon.

3. Hjertehelse

Når det kommer til det ville, vakre, arktiske bæret så inneholder multer mye omega-3 og omega-6 fettsyrer som nordmenn er godt kjent med (kilde: 12)!

Et jevnlig inntak av omega-3 og omega-6 reduserer høyt blodtrykk, og har en positiv innvirkning på blodårene i kroppen. Det er en viktig kilde for å forsørge at hjertet ditt er i toppform (kilde: 13)!

Multer kan dermed være en enkel måte å legge til litt ekstra omega-3 og omega-6 om du ikke spiser nok fisk, eller om du har et barn i huset som ikke er glad i tran.

4. Rensende effekt

Multer har lenge blitt brukt som en vanndriver for å stimulere urinering. Det er viktig at kroppen har god væskegjennomstrømming for å eliminere unødvendig vann, salt og til og med fett (kilde: 14).

En god gjennomstrømming i kroppen hjelper kroppen din er viktig, og det er derfor smart å inkludere matvarer som multer i hverdagen for å passe på at kroppen din får en god jevnlig renselse.

5. Godt for fordøyelsessystemet

Fiberinnholdet i multer gjør den til en viktig kilde som kan optimalisere fordøyelsessystemet.                                                                     

Fiber hjelper med å stimulere bevegelse i fordøyelsen, noe som kan redusere forstoppelse, oppblåsthet, kramper og andre alvorlige tilstander som magesår.

Kostfiber bidrar også med å regulere insulinreseptorer i kroppen. Dette sikrer at det forekommer en et regelmessig utslipp av sukker i blodet, noe som forhindrer eller behandler diabetes (kilde: 14).

6. Sterkere skjelett

Det har i de siste årene blitt påvist at magnesium, som multebæret er rikt på, også er viktig for å opprettholde sterke og sunne bein i kroppen.

Tidligere forskning har påvist at magnesium støtter beinvekst, men det var ikke før nylig at forskning også har knyttet mineralet med mindre risiko for beinbrudd. Det viser nemlig at magnesiuminnholdet i kroppen er direkte knyttet til risikoen for beinbrudd (kilde: 15).

Magnesium er med på å hjelpe beinbygning av celler jobber med å holde balansere kalsiuminnholdet i kroppen, og minke risikoen for beinbrudd (kilde: 16).

Det er derfor flott å spise multer som er høye i magnesiuminnhold, ettersom dette kan styrke beina og beinbygningen!

7. Bra for nervesystemet og for hjernen

I multebæret finnes flere typer B-vitaminer, som alle er med i gruppen vi kaller for B-gruppen. B-gruppen er veldig viktig for nervesystemet.

B-gruppen utfører en rekke funksjoner i nervesystemet, det inkluderer for eksempel å hjelpe med produksjonen av energi, i dannelsen av røde blodlegemer og hjelper også med flere operasjoner i hjernenervene (kilde: 17).

Det er derfor ekstremt viktig at vi mottar en god mengde av alle B-vitaminene slik at nervesystemet fungerer slik som det skal. Multer er et godt eksempel på et av de matproduktene du kan spise for å mette din daglige B-vitamindose.

8. Også bra for huden

I tillegg til mange helsefordeler til kroppen, så kan multebæret også hjelpe deg med å opprettholde en frisk og sunn hud.

Den første grunnen til dette er den ekstremt store mengden med C-vitamin i multer. Hudprodukter med multeolje kan hjelpe huden med å lyse opp og friske opp huden (kilde: 19)!

Den andre grunnen kommer av omega-3 og omega-6 innholdet, som forsterker barrierelaget i huden (kilde: 7).

Den siste grunnen er at multer inneholder mye E-vitamin og antioksidanter som kan hjelpe huden med å beskytte seg fra UV stråler, og til og med redusere synligheten av rynker i huden (kilde: 20).

Det kan derfor være verdt det å være på utkikk etter hudpleieprodukter som er laget med multer slik at du også kan ha en beskyttet og sprudlende hud!

Kreves mer forskning på området

Forskere har fortsatt mye å forske på når det kommer til de helsefrembringende fordelene til multer. Det er allikevel et par forslag til hva fremtidig forskning kanskje vil vise til.

En av de neste forskningsprosjektene går ut på å vurdere de helsefrembringende effektene av frø-olje, utvunnet fra multebær. Frøoljen inneholder rikelig med oljesyre, linolsyre og alfa-linonsyre, samt E-vitamin og planterestoler (plante kolesterol). I tillegg til dette inneholder multeoljen også forskjellige antioksidanter som muligens kan bidra til å øke beskyttelse mot UV-stråler og styrke cellemembraner i kroppen (kilde: 18).

Disse fordelene har ikke blitt konfirmert enda, men fremtidig forskning på bæret peker på at det fortsatt finnes flere fordeler vi enda ikke har identifisert.

Hvordan kan du inkludere multer i hverdagen?

Som du sikkert har forstått inneholder de tradisjonelle multeoppskriftene ofte mye sukker, noe som er godt til fest, men kanskje ikke alltid til hverdags!

Når det kommer til multer er det enkleste ofte det beste. Prøv å ha multene direkte på brødskiven. Eller om du er veldig glad i syltetøy, prøv å erstatt sukkeret i det tradisjonelle multesyltetøyet med litt sunnere alternativer som rå honning, stevia eller sukker fra kokosnøtt.

Multer uten tilsetninger gjør seg også godt som saus på vilt kjøtt som reinsdyr, eller som tilbehør med makrell og rømme.

Om du ikke er glad i de søte tradisjonelle multematoppskriftene er det også mer moderne, og sunnere alternativer til hvordan du kan nyte multebær i hverdagen.

Hvor finner du multer?

Om du vil plukke multer er det godt å ta med støvler, ettersom at bæret vokser på våtere terreng.

I Norge kan du finne multer over hele landet, men det finnes mer bær i Nord-Norge. Bæret vokser lavt på bakken i mose, på våte torvmarker og større tundraområder.

Når det kommer til når på året du kan plukke bæret så blomstrer den hvite multeblomsten allerede tidlig på sommeren. Multekarten er ofte synlig i juli, og modnes forløpende mellom juli og september.

Multen har flere gjenkjennelige stadier. Først vokser det store tykke blader på bakkenivå, etter hvert kommer det også en hvit blomst. Denne blomster trekker seg sammen for å danne kjernen til et lite rødt bær som tilslutt modnes og skifter farge til oransje.

Ettersom det kun er lovlig å plukke modne multebær, ikke multekart, er det også viktig å vite at en multe kun regnes som moden når bæret ikke lenger er rødt, men har en gylden oransje farge (kilde: 21).

Tradisjonelle multeoppskrifter

I Norge og Norden generelt, har vi mange klassiske matretter med multer. Det starter gjerne med å koke opp bæret og lage multesyltetøy.

Multekrem er også en tradisjonell multerett. Det er laget av en miks av kremfløte, sukker og multer. Multekrem nytes alene, med krumkake, kransekake, eller annen småbakst.

Den tredje tradisjonelle måten å nyte multer på er å ha multesyltetøy i en kremkake/bløtkake, med friske multer som pynt.

De fleste tradisjonelle norske multeoppskriftene er gode til fest og kos, og kan være en hyggelig måte å inkludere bæret på tradisjonelt vis!

Kan du plante multer hjemme?

Multer er ekstremt vanskelig å kultivere. Planten er veldig kresen til vær og temperatur, og det tar cirka sju år før en multeplante etablerer seg fra frø til plante med bær.

Den enkleste måten å gro multeplanter på er å ta potte en plante med røtter plukket i skogen, men selv da kan det være vanskelig. Multene krever også at det både er en hann- og hunnplante i potten for å etablere seg.

Konklusjon

Multer er bær som kun finnes i arktiske strøk som Norden og Nord-Amerika.

Planten vokser i våte marker og har lenge blitt ansett som en god næringskilde, og har også blitt brukt i medisinsk sammenheng i lang tid. Dette kommer av at bæret inneholder en rik mengde med C-vitamin, samt flere andre viktige vitaminer og mineraler.

Næringsinnholdet til multene gir den en rekke helsebringende egenskaper slik som å forbedre immunsystemet. Det er også en rekke spekulative fordeler med multebæret og multeolje som fortsatt er i forskningsstadiet.

I Norge er vi heldige som kan gå ut å plukke bæret i myren, og nyte alle helsefordelene når vi så nyter det gylne oransje bæret på brødskiven en sensommerdag!

Siste artikler innen ernæring:

Skrevet av Sunniva Hamren:

Sunniva Hamren er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og livsstil i en ellers travel hverdag. Hun er redaktør på Frisky.no og skriver forskningsbaserte artikler som er enkle å forstå. Les flere artikler av Sunniva.