Periodisk Faste: Guide for Nybegynnere 2018-08-09T18:22:49+00:00

Skrevet av: Sunniva Hamren

Periodisk Faste: Guide m/diett

Som du kanskje har forstått ut ifra navnet, så er periodisk faste en diettplan der du faster i enkelte perioder om dagen. Dette er som regel i 16-18 sammenhengende timer. Du kan spise mat i de andre 4-8 timene om dagen.

Mens du faster kan du spise og drikke lav-kalori drikker og lav-kalori mat som for eksempel kaffe, te, vann og grønnsaker.

Jo mer tid du bruker på å faste hver dag, jo bedre blir resultatet. Du kan gjøre dette så ofte som du vil. Igjen, jo oftere du gjør dette jo bedre.

Dietten i praksis

Periodisk faste er veldig simpelt. Alt du trenger å gjøre er å velge et tidspunkt på dagen du ønsker å faste. Dette burde være mellom 16-20 timer. Jo lengre du faster hver dag jo bedre. Ikke bekymre deg for å telle kalorier eller karbohydrater. Kun fokuser på å gjøre dagens gjøremål frem til det er tid for å spise.

Det er best å velge en bestemt tidsperiode å holde fasten. Jeg liker å faste fra 20:00 til 16:00 den påfølgende ettermiddagen. Jeg vil da ha det første måltidet mitt for dagen og litt snacks et par timer senere. Så fort klokken slår 20:00 igjen er det tilbake på fasten.

Min opplevelse med periodisk fasting er at det er best å begynne med en 16 timers periode (for eksempel fra 20:00 til 12:00 dagen derpå) de første 1-2 ukene. Så fort du er komfortabel med denne planen, kan du øke timene du faster om dagen. Gjør dette ved å legge til 30 til hver faste helt til du er oppe i 20 timer om gangen.

Du trenger ikke faste hver dag til å begynne med heller. Det kan hende du føler deg mer komfortabel med å starte forsiktig og ta 2-3 dager den første uken. Legg til ekstra dager med periodisk fasting så fort du begynner å bli komfortabel med denne måten å spise på.

 

Tips for å gjøre fastingen litt enklere

  1. Under fasten bør du drikke mye vann. Ha litt sitronsaft i vannet for å hjelpe deg å bli kvitt sulten hvis du opplever det. Du kan også drikke kaffe, te, eller andre kalori frie drikker. Etter et par uker vil du oppdage at periodisk fasting vil holde sukker sulten borte helt.
  2. Hvis du kan klare det, ha litt koffein om morgen og tidlig ettermiddag. Koffeinen i kaffe og te kan faktisk gjøre periodisk fasting litt enklere siden de bremser ned appetitten. Vær forsiktig så du ikke overdriver inntaket, da kan du føle deg litt svimmel. Jeg rekommanderer også disse naturlige tipsene for å øke energien for å holde deg gående gjennom dagen.
  3. Unngå drikker med kunstig smakstilsetninger. En type kalori frie drikker du bør unngå er lettbrus og andre drikker med kunstig søtningsstoffer som Splenda eller Sweet & Low. Studier har vist at de kan faktisk stimulere appetitten din, akkurat som en drikke som inneholder sukker kan få deg til å overspise.
  4. Ikke hiv innpå på ditt første måltid. Det først måltidet bør være mengden mat du vanligvis spiser. Å overspise vil kun få deg til å føle deg forferdelig og redusere fordelene du får fra fasten.
  5. Minimer mattyper som er rik på bearbeidede karbohydrater og sukker. Selv om periodisk fasting kan gjøre det mulig å spise litt mer løssluppent enn vanlig, bør du fortsatt spise så lite brød, pasta, ris osv. Som mulig.

Fokuser heller på å spise proteiner fra biff, fisk, eller gris, karbohydrater fra grønnsaker, frukt og søtpoteter, og sunt fett fra mat som mandler, avokado, fisk og olivenolje.

 

Hvordan periodisk faste hjelper deg ned i vekt

Å spise på denne måten har mange fordeler når det kommer til vekttap. Det første er at når du faster, vil kroppen tvinges til å bruke energi i form av kroppsfett. Å forbrenne kalorier på denne måten, istedenfor å hente det fra maten du spiser gjennom dagen, vil hjelpe deg med både å gå ned i vekt. Dette betyr at du ikke bare vil bli tynnere, men du vil også se bedre ut og føle deg mye sunnere enn hvis du gikk ned i vekt på den gamle måten.

Periodisk faste hjelper å optimalisere det fettforbrennende hormonet i kroppen din. Dette gjelder spesielt to spesifikke hormoner: HGH (Menneskelig Veksthormon) og insulin.

Menneskelig veksthormon spiller en rolle i å gjøre om kroppen din til en fettforbrennende ovn, dette gjør den ved å hente fettet du har lagret i kroppen og gjøre det om til energi. Studier har vist at fasting kan øke kroppens produksjon av veksthormon med 1,300% hos kvinner og 2,000% hos menn!

Påvirkningen periodisk fasting har på insulin er like imponerende og muligens viktigere. Å holde dine insulin-nivåer lave og jevne er nøkkelen til å bli kvitt overflødig fett og samtidig holde det borte. Dietter som er rik på bearbeidede karbohydrater (brød, pasta, ris) og enkle sukkertyper (godteri, kjeks, og brus) har den motsatte effekten. De får insulin nivået til å øke drastisk og så krasje hver gang du spiser en av disse mattypene. Resultatet av dette fenomenet er at kroppen din lagrer mer av det du spiser som overflødig kroppsfett istedenfor å forbrenne det som energi.

Å kronisk øke insulinnivået på denne måten kan også føre til utviklingen av type 2 diabetes, fedme, og andre kroniske helseproblemer. Periodisk faste kan enkelt løse dette problemet.

Å følge en periodisk faste diett av denne typen i 15 dager har vist på kliniske studier at det kan hjelpe å «balansere» insulinnivået. Dette vil hjelpe kroppen din å holde seg i en kalori og fettforbrenning stadie. Du vil også oppdage at det gir deg mer energi gjennom dagen.

Enda en flott måte å gå ned i vekt på med periodisk faste er at sulten som ofte plager deg gjennom dagen vil reduseres, hvis ikke forsvinne totalt. Dette er mest sannsynlig takket være dens måte å balansere insulinet og blodsukkeret, og dermed korrigere andre hormonelle ubalanser.

Nå som du vet hva periodisk faste er og hvordan du kan begynne med det, er det på tide å svare noen av dine spørsmål. Under er svarene til spørsmålene som ofte blir stilt om periodisk faste. Disse svarene bør hjelpe deg også i tillegg til å gjøre det enklere for deg å begynne.

 

Hvor mye vekt kan du miste?

Vekten du kommer til å miste er avhengig av hvor ofte og hvor lenge du faster, hva du spiser etter fasten og andre faktorer. Å faste i 16 til 20 timer om dagen kan hjelpe deg å gå ned 1-1.5kg fett hver uke.

Selv om å gå ned så mye vekt hver uke er bra, er det hvordan det skjer som er skikkelig kult. Å gå ned i vekt med periodisk fasting betyr at du ikke trenger å telle kalorier eller å planlegge og forberede flere måltider om dagen.

 

Er fasting trygt?

Så lenge du har en god helse, ikke er gravid eller tar medisiner er fasting trygt. Som alle andre dietter bør du diskutere dette med din lege før du begynner med periodiske dietter.

Jeg føler også at det ikke nødvendigvis er smart å følge denne typen dietter hvis du er spesielt stresset, siden denne dietten kan påføre kroppen mye belastning til å begynne med. Det er derfor best å gjøre dette når du opplever mer stress-frie dager.

 

Konklusjon

Nå som du vet hva periodisk fasting er og hvordan det kan hjelpe deg å gå raskt ned i vekt på en trygg og enkel måte. Prøv det ut selv og fortell meg hva du syntes i kommentarfeltet under.

Les mer om andre dietter her.

Skrevet av Sunniva Hamren:

Sunniva Hamren er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og livsstil i en ellers travel hverdag. Hun er redaktør på Frisky.no og skriver forskningsbaserte artikler som er enkle å forstå. Les flere artikler av Sunniva.

Legg igjen en kommentar