10 grunner til at smør er sunt for deg 2018-08-06T18:01:25+00:00

10 grunner til at smør er sunt for deg 

smør er sunt for kroppen

Skrevet av: Sunniva Hamren

Mange unngår å spise smør fordi de lever i den tro at smør er usunt og helseskadelig. Det stemmer ikke!

Smør er faktisk en kilde til en rekke helsebringende næringsstoffer, fra antioksidanter og mineraler til viktige vitaminer.

I tillegg har studier vist at smør kan forebygge kreft, styrke immunforsvaret og gi bedre øyehelse.

I denne artikkelen gir vi deg alt du trenger å vite om smør. 

Hva er smør? 

Smør lages ved kjerning av fløte. Smør er, kort fortalt, melk i en svært konsentrert form. Faktisk trengs det tjue liter helmelk for å produsere ett kilo smør (kilde: 1)!

Smør består vanligvis av omtrent 80 prosent fett, 15 prosent vann og fem prosent protein (kilde: 2). Det er kombinasjonen av fett og smør som gjør at smør ikke smelter i romtemperatur.

Du burde likevel oppbevare smør i kjøleskap eller på et kaldt sted. Da vil smøret være holdbart lenge - faktisk kan det holde seg i så mye som ett år.

Smør kan fint oppbevares i romtemperatur i ett par dager. Hvor lenge det holder seg friskt kommer an på hvorvidt og til hvilken grad smøret eksponeres for lys og oksygen.

Faktisk har kuenes kosthold og diett mye å si for fargen på smøret. Jo mer karoten kuen inntar fra for eksempel gress og høy, dess gulere blir smøret (kilde: 3).

Sammendrag:

Smør lages av melk og består av fett, protein og vann. Smør bør helst oppbevares kaldt og kjølig.

Smørets historie

Visste du at smør opprinnelig ble laget av sauemelk, geitemelk og melk fra kameler, reinsdyr og vannbøffaloer?

Først etter et par tusen år begynte menneskene å lage smør av kumelk (kilde: 4).

Altså er bruken av smør slik vi kjenner den i dag relativt ny - i allefall i historisk sammenheng.

I dag har smør som kjent først og fremst et bruksformål i mat. Imidlertid har smør, i løpet av historien, blitt brukt både som kosmetikk, medisin og valuta (kilde: 5).

Også i Norge går bruken av smør langt tilbake i tid. Det eldste smørfunnet i Norge er cirka 1600 år gammelt, og stammer fra eldre jernalder, også kjent som den såkalte folkevandringstiden (kilde: 6).

Sammendrag:

Mennesker har i flere tusen år brukt smør, og ikke bare som del av kostholdet. Det eldste smøret i Norge som man har oppdaget dateres 1600 år tilbake i tid.

Næringsinnhold i smør

Mange er av den oppfatningen at smør er usunt og fetende. Som du vil se i denne saken er dette langt fra sannheten!

Smør er faktisk svært næringstett. Det inneholder både vitaminer, antioksidanter, mineraler som sink og kobber, fettsyrer, omega fettsyrer, proteiner med mer (kilde: 7).

I tillegg inneholder smør som nevnt melkefett. Dette melkefettet består på sin side av ulike typer fett.

70 % av fettforekomsten i smør er mettede fettsyrer, mens enumettede fettsyrer utgjør omtrent en fjerdedel av smørfettet (kilde: 8).

Forekomsten av flerumettet fett i smør er derimot minimal. Smør inneholder kortkjedefett, for eksempel smørsyre og smørsyreformen butyrat.

Smør inneholder i tillegg ruminantransfett. Ruminantransfett anses for sunt å være når det ikke forekommer i bearbeided mat (kilde: 9).

I mange år har myndighetenes offisielle råd vært å bytte ut mettet fett med for eksempel margarin eller planteoljer.

Men nyere forskning viser faktisk det stikk motsatte. Mettet fett fra smør og andre naturlige råvarer er, i vanlige mengder, ikke helseskadelig (kilde: 10). Det er snarere tvert imot.

Sammendrag:

Smør er en kilde til mange viktige næringsstoffer, for eksempel fettsyrer, mineraler og vitaminer. Melkefettet i smør består først og fremst av den sunne typen mettet fett.

Stemmer det at margarin er sunnere enn smør? 

Kort sagt er svaret nei. Det finnes ikke vitenskapelig belegg for å ensidig hevde at margin er sunnere og bedre for kroppen enn smør.

Du kan helt fint bruke smør på brødskiva uten grunn til bekymring (kilde: 11).

Smør er som nevnt en helt naturlig råvare. Margarin, derimot, er en bearbeidet erstatning for smør. 

smør i pakke

Altså er smør og margarin to svært forskjellige matvarer - selv om de kan ligne på hverandre.

Nyere studier har ikke klart å finne en negativ påvirkning av smør på hjerte- og karhelse. Det de derimot har funnet er at såkalt transfett fra bearbeidet mat, slik det som finnes i  margarin, kan være helseskadelig (kilde: 12).

Smør inneholder som tidligere nevnt det sunne, mettede fettet. I tillegg øker smør fettforbrenningen og gjør at du føler deg mett lenger (kilde: 13).

Sammendrag:

Margarin er ikke nødvendigvis sunnere enn smør. Til forskjell fra margarin er smør en naturlig og ikke bearbeidet matvare. Naturlige matvarer er i alle tilfeller bedre enn bearbeidede.

10 dokumenterte helsefordeler ved smør:

Nedenfor gir vi deg 10 gode grunner til å spise smør, og gjerne litt hver eneste dag. Selv om smør, som andre matvarer, er sunnest og best når det er økologisk, kan du likevel dra nytte av de samme helsefordelene hvis du kjøper ikke-økologisk smør.

Smør kan gi deg sterkere immunforsvar, et bedre syn og påfyll av de viktige omega 3-fettsyrene.

1. En kraftig antioksidant

Mange forbinder antioksidanter med nøtter og bær, men faktisk er smør også en god kilde til disse viktige næringsstoffene.

Antioksidanter bidrar til å forhindre og begrense skade på kroppens DNA og celler. Antikoksidanter hindrer også frie radikaler fra å påføre kroppen din skade. I tillegg styrker antioksidanter immunforsvaret ditt (kilde: 14).

En norsk studie av smør fant at smør har en høy verdi av antioksidanter (kilde: 15).

Faktisk er norsk smør et av de i verden med mest antioksidanter. Dette skyldes at smør i Norge blir mindre pasteurisert og bearbeidet enn i andre land. Disse prosessene dreper store mengder av antioksidantene (kilde: 15).

Det finnes mest antioksidanter i smør og andre meieriprodukter som kommer fra kyr foret med gress, noe de fleste kyrne i Norge er (kilde: 16).

Sammendrag:

Smør er en god kilde til antikoksidanter, en samlebetegnelse på kjemiske stoffer som holder kroppen din fri fra skade. Faktisk har det norske smøret et svært høyt innhold av antioksidanter.

​2. Smør er bra for god øyehelse

Smør er en viktig kilde til vitamin A. I tillegg inneholder smør betakaroten. Begge er bra for synet (kilde: 17)!

Generelt anbefales det ikke å ta tilskudd av vitamin A. Dette skyldes at vitamin A er et fettløselig vitamin, noe som betyr at det lagres i kroppen. Når man tar tilskudd av vitamin A,  kan man derfor få for høye lagre av det i kroppen.

Dette er en av grunnene til at det er viktig å tilføre vitamin A til kroppen gjennom kosthold, for eksempel ved å regelmessig bruke smør i matlaging (kilde: 18).

Hvis du har passert førti år, kan det være særlig lurt å regelmessig spise smør. Dette skyldes at synet, med alderen, kan reduseres.

Dette er en normal utvikling, men hvis du spiser smør og andre matvarer som inneholder vitamin A, kan du bremse utviklingen (kilde: 19).

Sammendrag:

Smør inneholder vitamin A og er derfor bra for et godt syn og en god øyehelse. Vitamin A er et fettløselig vitamin, noe som betyr at det sjelden vil være aktuelt å ta tilskudd av vitaminet. 

3. Smør holder skjoldbruskkjertelen frisk

A-vitaminene i smør har flere funksjoner enn å holde øyet friskt. De er også nødvendige for at skjoldbruskkjertelen skal fungere optimalt.

Skjoldbruskkjertelen ligger på fremre del av halsen og er en kjertel som skiller ut stoffskiftehormonene.

En normalt fungerende skjoldbruskkjertel er derfor viktig for en rekke kroppsfunksjoner (kilde: 20).

Problemer med skjoldbruskkjertelen kan også medføre tarmproblemer og forstoppelse. Da er animalske fett til hjelp, og som nevnt finnes det store mengder av dette fettet i smør (kilde: 21).

I tillegg inneholder smør mineralet jod, et annet næringsstoff som opprettholder kroppens normale stoffskiftebalanse (kilde: 22).

Sammendrag:

Smør inneholder jod og vitamin A, to næringsstoffer som skjoldbruskkjertelen trenger for å fungere normalt.

​4. Fettet i smør er bra for binyrene

Binyrene er en annen type kjertler i kroppen som har betydning for helsa.

Binyrene produserer såkalte kortikosteroider, en type hormoner som tjener flere grunnleggende funksjoner i kroppen (kilde: 23).

Blant annet er det binyrene som produserer stresshormonet kortisol. De produserer også adrenalin.

Ved problemer med binyrene opplever mange tretthet og utmattelse, såkalt fatigue. Lavt blodtrykk er et annet og typisk symptom (kilde: 24).

Kostholdsendringer som kan hjelpe mot den ovennevnte binyretrettheten innebærer å spise sunt mettet fett av typen som finnes i smør.

Blant annet inneholder fettet i smør kolesterol. Binyrene trenger kolesterol for å fungere normalt!

Ved problemer med binyrene anbefales det å unngå bearbeidete matvarer og heller innta organisk eller lite behandlet smør (kilde: 25).

Sammendrag:

Hvis du har problemer med binyrene, kan du med fordel legge om kostholdet ditt. Spis smør for å tilføre kroppen din det sunne, mettede fettet, og unngå for all del bearbeidet mat.

​5. Smør er rikt på viktige vitaminer

I tillegg til vitamin A er smør en kilde til de viktige vitaminene K og D. Smør inneholder også små mengder med vitamin E (kilde: 26).

Vitamin K er blant annet viktig for normal blodlevring (koagulasjon) og for et sunt skjelett (kilde: 27).

Som vitamin A er også vitamin D, E og K fettløselige. Det betyr at de trenger fett for å bli absorbert i kroppen. Fordi smør inneholder både fett og vitaminer, får du et effektivt opptak av vitaminene (kilde: 28).

I det norske kostholdet finnes det tradisjonelt få store kilder til vitamin D. Det har derfor vært vanlig å tilsette smør og andre meieriprodukter vitaminet.

Dette fordi det i Norge, av forståelige grunner, kan være vanskelig å få nok vitamin D gjennom hovedkilden, nemlig sola (kilde: 29).

Sammendrag:

Smør inneholder viktige fettløselige vitaminer, blant annet K-vitamin som er viktig for blod og skjelett og D-vitamin som er viktig for kroppens opptak av kalsium med mer.

​6. Smør kan ha en positiv forebyggende effekt mot kreft

Smør inneholder en rekke virkestoffer, næringsstoffer og kjemiske stoffer som har en dokumentert forebyggende effekt mot kreft.

Eksempler på dette er fettsyrer og andre syrer som beskytter cellene fra å utvikle kreft (kilde: 30).

For eksempel fant en svensk studie at kvinner som spiste smør til måltidene flere ganger om dagen hadde en 41 % mindre sjanse til å utvikle tykktarmskreft enn de som spiste smør mindre enn en gang per dag (kilde: 31).

Smør er også den eneste animalske kilden til såkalt 12-karbon laurinsyre, et virkestoff som har en klinisk dokumentert effekt mot kreft (kilde: 32).

Også komponenter i vitaminene som smør inneholder har kreftforebyggende egenskaper.

For eksempel har gammatokotrienol, som finnes i vitamin E, en hemmende effekt på kreftceller. De kan også øke effekten av strålebehandling på kreftcellene (kilde: 33).

Sammendrag:

Smør er en naturlig kilde til kreftforebyggende virkestoffer, for eksempel gammatokotrienol, fettsyrer og 12-karbon laurinsyre.

​8. Smør bidrar til god mage- og tarmhelse

Smørfett inneholder en type fettsyrer som beskytter mot mage-og tarminfeksjoner, særlig hos eldre og barn.

Dette er også grunnen til at barn som drikker skummet melk eller lettmelk har tre til fem ganger så ofte diare som barn som drikker helmelk (kilde: 34).

Også vitamin K2 og butyrat-syre bidrar til å holde magen frisk (kilde: 35).

Butyrat-syre kan fremme tarmfunksjonen og holde den gunstige tarmfloraen vedlike (kilde: 36).

Sammendrag:

Smør inneholder fettsyrer og vitaminer som sørger for en velfungerende mage og et normalt tarmsystem.

​9. Smør inneholder omega-3 fettsyrer

Visste du at smør er en god kilde til omega 3?

I motsetning til vegetabilske oljer, inneholder smør mindre mengder av de betennelsesfremmende omega 6-fettsyrene (kilde: 37).

Dagens moderne kosthold inneholder færre mengder omega 3 og større mengder omega 6, som blant annet finnes i soyaolje, maisolje og solsikkeolje (kilde: 38).

Det fører til en generell økning i diverse helseproblemer.

Forskning har indikert at det ikke er forholdet mellom de to typene fettsyrer som medfører betennelser og inflammasjon i kroppen, men heller, mangel på omega 3 (kilde: 38).

Omega-3 fettsyrer forebygger hjerte- og karsykdommer. I tillegg øker omega 3-fettsyrer prognosene etter hjertesvikt (kilde: 39).

Omega 3-fettsyrer kan også redusere nivåene av usunt kolesterol i kroppen (kilde: 40).

Andre gunstige fettsyrer i smør inkluderer CLA, et virkestoff som blant annet settes i sammenheng med vektnedgang (kilde: 41).

Sammendrag:

Smør er en animalsk kilde til omega 3-fettsyrer. Disse fettsyrene er gunstige for allmennhelsa. I tillegg bidrar de til å forebygge livsstilssykdommer som hjerte- og karsykdommer og høyt kolesterol.

10. Smør styrker immunforsvaret

Regelmessig inntak av smør kan også bidra til å styrke immunforsvaret.

En av grunnene til dette er at smør som nevnt inneholder vitaminer, for eksempel vitamin D (kilde: 42).

Videre inneholder smør fettsyren kaprylsyre. Kaprylsyre er et næringsstoff som motvirker og bekjemper virus (kilde: 43).

De nevnte omega 3-fettsyrene som forekommer i smør er også kjent for å styrke immunforsvaret.

Hvis du ofte blir forkjølet, eller hvis influensasesongen nærmer seg, kan du med fordel ta litt ekstra smør på brødskiva.

Dette fordi smør er kjent for å forebygge både forkjølelse og influensa (kilde: 44)!

Sammendrag:

Det er flere grunner til at smør styrker immunsystemet. Både fettsyrene og vitaminene i smør har postiive effekter på kroppens sykdomsforsvar, for eksempel ved forkjølelse og influensa.

​Blir jeg tjukk av smør?

Som med alt annet gjelder det å ikke overdrive smørinntaket. Men det finnes heller ingen grunn til å ikke spise smør i det hele tatt - snarere tvert imot.

Mange er forståelig nok bekymret for at en fettholdig diett vil gjøre at de legger på seg. Men du blir ikke nødvendigvis tjukk av å inkludere fett i kostholdet ditt.

En ofte undervurdert faktor når det kommer til vektnedgang og vektoppgang er hormoner. Hormoner sørger jo for å regulere alle funksjoner i kroppen, også vekta!

Fettforbrenning forutsetter at du har lave insulinnivåer. Dette fordi insulin forteller fettceller at de skal lagre fett i blod og celler. Da legger du også på deg.

Karbohydrater er ett næringsstoff som øker insulinnivået i kroppen din. Altså reduserer karbohydrater fettforbrenningen (kilde: 45).

Dette er ett av hovedprinsippene i den såkalte lavkarbodietten, som baserer seg på lite eller ingen inntak av visse typer karbohydrater som øker kroppens fettlagring (kilde: 46).

Det er i tillegg viktig å bemerke at kroppen din ikke lagrer smør som fett. Dette skyldes at smør, som tidligere nevnt, inneholder korte og middels lange fettkjeder (kilde: 47).

Med andre ord finnes det mange grunner til at du kan spise smør med god samvittighet, uten å bekymre deg for vekta.

Sammendrag:

Det finnes ingen direkte sammenheng mellom vektoppgang og normalt inntak av smør. Det er først og fremst karbohydrater som reduserer kroppens fettforbrenning. Smør, derimot, blir ikke lagret som fett i kroppen, men som energi.

​Hvor mye smør kan jeg spise per dag?

Vi har flere ganger i denne saken understreket at helsefordelene ved smør forutsetter at smørinntaket ikke er overdrevet. Hva betyr det?

Det finnes ingen fasit på hvor mye smør du kan spise per dag. Det avhenger av livsstil, kroppsvekt og øvrig kosthold.

De generelle anbefalingene per i dag er at smørinntaket ikke skal overgå mer enn ti prosent av det totale daglige energiinntaket.

For øvrig kan du gjerne spise mye mindre enn dette, og likevel nyte godt av helsefordelene (kilde: 48).

Det viktigste er at du regelmessig bruker smør på brødskiva, i baking eller i matlaging. Husk at smør tjener viktige funksjoner i kroppen din.

Sammendrag:

Du trenger ikke å spise veldig mye smør for å dra nytte av de mange helsefordelene. Den generelle anbefalingen på maksimalt ti prosent av daglig energiinntak, kan anses å være noe høy.

​Potensielle bivirkninger av for høyt smørinntak 

Hvis du spiser for mye smør, kan du gå glipp av helsefordelene og i stedet oppleve helseskadelige effekter.

Tommelfingerregelen er å ikke overdrive.

Det er imidlertid viktig å bemerke at helsetilstanden din er et resultat av både livsstil, trening og kosthold (kilde: 49). Litt smør fra eller til vil derfor i seg selv ikke kunne medføre store helseskadelige virkninger.

Hvis du sliter med overvekt, diabetes, hjerte- og karsykdommer eller fedme, kan du med fordel begrense smørinntaket ditt. De ovennevnte helseproblemene kan nemlig forverres av et overdrevent smørinntak (kilde: 50).

Sammendrag:

Over tid kan et overdrevent smørinntak bidra til vedvarende helseproblemer, for eksempel diabetes og overvekt. Generelt medfører imidlertid smør ingen særegne bivirkninger.

​Konklusjon:

I denne saken har vi gitt deg alt du trenger å vite om smør.

Så lenge du ikke overdriver hvor mye smør du spiser, er smør både sunt og helsefremmende. Du blir heller ikke tjukk av smør, så lenge du spiser det med måte.

Det er rett og slett få grunner til å ikke inkludere smør i kostholdet ditt.

Skrevet av Sunniva Hamren:

Sunniva Hamren er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og livsstil i en ellers travel hverdag. Hun er redaktør på Frisky.no og skriver forskningsbaserte artikler som er enkle å forstå. Les flere artikler av Sunniva.

Siste artikler innen ernæring: