Er spinat sunt? 10 dokumenterte helsefordeler 2018-08-09T17:29:59+00:00

Er spinat sunt? 10 dokumenterte helsefordeler

spinat er veldig sunt

Skrevet av: Sunniva Hamren

De fleste av oss har vel hørt snakk om at spinat er veldig sunt. Men vet du hvorfor det har seg slik?

Spinat er en svært næringstett bladgrønnsak. Blant annet inneholder spinat viktige mineraler og vitaminer for en velfungerende kropp.

I tillegg kan spinat gi deg mer energi, forsterke immunsystemet, forebygge kreft og hjertesykdom, senke høyt blodtrykk og stilne sult.

Spinat er med andre ord litt av en mirakelplante.

Hva er spinat?

Spinat er en ettårig grønnsak i kategorien bladgrønnsak. Bladgrønnsaker er blant de sunneste plantene vi mennesker kan spise!

Spinat er blant i slekt med grønnkål, bladsalater, rødbeter, brokkoli og ruccula (kilde: 1).

I Norge kjenner vi spinat som ingrediens i ulike matretter og salater, fra suppe og muffins til børek med spinat.

Fersk spinat kommer i to typer, henholdsvis vanlig spinat og babyspinat (kilde: 2).

Spinat har også en karakteristisk smak som for mange er uvant.

Sammendrag:

Spinat er en bladgrønnsak som vi kjenner godt til i det norske kostholdet. Vi har to typer fersk spinat på markedet; vanlig spinat og babyspinat.

Næringsinnhold i spinat

Spinat er en plantebasert kilde til mange viktige næringsstoffer. Kanskje mest kjent er spinat for sitt innhold av jern og klorofyll.

Klorofyll er blant annet viktig for å bygge blodet.

Videre inneholder spinat høye konsentrasjoner av vitamin K, vitamin A, vitamin C, Vitamin E, Vitamin B6 og folat, magnesium, kobber, kalium, kalsium, protein, antioksidanter og kostfiber, med mer (kilde: 6).

Hvis du spiser cirka 70 gram spinat per dag, eventuelt en stor porsjon spinat hver uke, vil du kunne dra nytte av de mange helsefordelene. Spinat er nemlig den aller sunneste bladgrønnsaken (kilde: 7).

Velg også de grønneste spinatbladene eller spinatplantene. Fargen sier nemlig noe om sunnhet og næringsinnhold - jo grønnere spinat, dess sunnere. Forsøk derfor gjerne å velge mørkegrønn spinat når du kan.

Sammendrag:

Spinat har en overraskende rik næringsprofil, og inneholder store mengder av mange viktige næringsstoffer, for eksempel viktige vitaminer og mineral samt protein og antioksidanter.

10  dokumenterte helsefordeler med spinat

I Norge kjenner mange av oss til spinat gjennom tv-programmet Skippern. Skippern spiser nemlig spinat for å bli sunn og sterk!

Som vi viser i denne saken, er det med god grunn han spiser spinat. Spinat kan nemlig øke energinivåene dine, forebygge hjertresykdom og stilne sult, for å nevne noe.

Forsøk å spise økologisk eller selvdyrket spinat, da dette er betydelig sunnere enn hermetiserte versjoner.

Les videre om 10 dokumenterte helsefordeler med spinat.

1. Spinat er rik på viktige mineraler

Spinat inneholder magnesium, jern, kalsium, kalium, mangan, fosfor og kobber. Samtlige av disse er viktige for grunnleggende kroppsfunksjoner.

Disse mineralene er blant annet viktige for et sterkt og sunt skjelett. Således kan spinat forebygge benskjørhet (kilde: 8).

Fosfor er blant mineralene som er viktige for blant annet et solid benvev, skjelett og sterke tenner. Fosfor må, som mange andre mineraler, tilføres kroppen via mat og drikke (kilde: 9).

Videre er spinat som nevnt en kilde til jern.

Kokt spinat inneholder mer jern enn rå spinat. Kokt spinat inneholder faktisk en betydelig andel av det daglige anbefalte inntaket av jern (kilde: 10).

Sammendrag:

Spinat er en kilde til mange viktige mineraler, fra jern og fosfor til kalium, mangan og kalsium. Dette er mineraler som opprettholder normale kroppsfunksjoner og forebygger sykdommer, for eksempel benskjørhet.

2. Spinat er en vitaminbombe

Spinat inneholder som nevnt mange vitaminer.

En liten porsjon spinat, på 2,5 desiliter, inneholder blant over 50 prosent av anbefalt daglig inntak av vitamin A og 181 prosent av daglig anbefalt inntak av vitamin K.

I tillegg inneholder spinat vitamin K og vitamin C (kilde: 11)!

En vanlig porsjon spinat tilsvarer like mye C-vitamin som hvis du spiser en appelsin.

C-vitamin holder huden frisk og rynkefri, styrker immunforsvaret og øker jernopptaket.

Videre fant en studie at spinat, på grunn av sitt høye innhold av vitamin K, faktisk øker hjernekapasiteten (kilde: 12).

I studien, hvor over 900 eldre deltok i en periode på fem år, oppdaget de at de som spiste spinat og andre bladgrønnsaker hadde betydelig bedre hukommelse og få tilfeller av kognitive svakheter.

Betyr dette at spinat kan holde deg ung? Det er mulig.

Sammendrag:

Spinat er en god kilde til vitaminer, blant annet C-vitamin, A-vitamin og K-vitamin. Studier har indikert at spinat kan øke de kognitive evnene til eldre. Dette skyldes angivelig det høye innholdet av vitamin K i bladgrønnsaken.

3. Spinat styrker og opprettholder immunsystemet

Spinat har en sterk, positiv effekt på immunsystemet. Spinat holder kroppens sener og ledd sterke, og har i tillegg en positiv effekt på tarmfloraen og fordøyelsessystemet.

Det er særlig antioksidantene i spinat som bidrar til å styrke immunforsvaret (kilde: 13).

Antioksidanter forebygger sykdom og gjør at du blir raskere frisk når influensaen først rammer.

Videre beskytter antioksidanter mot såkalte frie radikaler. Frie radikaler kan medføre celleskade. (kilde: 14).

Det betyr at du, ved å spise spinat, kan holde influensa og forkjølelse på avstand. I tillegg gjør det deg bedre rustet til å stå imot alvorlig sykdom.

Altså kan du hjelpe immunforsvaret ditt med å beskytte og ta vare på kroppen din ved å spise spinat. Og det på en helt naturlig måte, simpelt hen ved å inkludere spinat i kostholdet ditt (kilde: 15).

Sammendrag:

Det er ingen tvil om at spinat styrker kroppens immunsystem. Antioksidantene i spinat holder sykdom på avstand. I tillegg styrker spinat fordøyelsessystemet.

4. Spinat kan gi deg et sterkere hjerte og forebygge hjertesykdom

Næringsstoffene i spinat, det vil si antioksidantene, mineralene og vitaminene, beskytter kroppen din mot hjertesykdommer (kilde: 16).

Antioksidantene i spinat hindrer blant annet det dårlige LDL- kolesterolet fra å gjøre blodårene trange (kilde: 17).

I tillegg øker spinat produksjonen av det sunne HDL-kolesterolet! I tillegg til å beskytte hjertet kan dette forebygge overvekt og diabetes (kilde: 18).

Nylig har forskere også funnet at bladene til spinat kan produsere hjertevev. Forskerne har nemlig klart å bruke karsystemet til spinatbladene til å dyrke hjertemuskelceller (kilde: 19)!

Det lover med andre ord godt for fremtiden.

Sammendrag:

Spinat beskytter hjertet og forebygger hjertesykdom. Antioksidantene i spinat hemmer effekten av det dårlige kolesterolet. I tillegg øker spinat produksjonen av sunt kolesterol.

5. Spinat gjør deg sterkere 

Det stemmer, det vi har lært av Skippern: Spinat gjør deg faktisk sterkere.

Frem til relativt nylig antok man at dette skyldtes jernet i spinaten.

Imidlertid har forskere oppdaget at dette ikke stemmer. Det er faktisk de såkalte nitratene i spinat som øker muskelstyrken din (kilde: 20).

Muskelstyrke og muskelfunksjon avhenger av kroppens kalsiumnivå, og nitrater bidrar til å øke dette. Når du spiser mer nitraner, vil altså muskelstyrken øke tilsvarende.

Forskere har også påvist at spinat øker kroppens konvertering av protein til muskelmasse (kilde: 21).

Det stemmer altså at spinat gjør deg sterkere.

Sammendrag:

Nylig forskning har funnet spesifikke sammenhenger mellom spinat og muskelstyrke. Forskerne knytter effekten av spinat på muskelstyrke til såkalte nitrater.

6. Spinat gir deg mer energi

Spinat øker også energinivået ditt.

Magnesium en nødvendig del av kroppens energiprosess. Og spinat inneholder som nevnt høye nivåer av magnesium (kilde: 22).

Også jern øker energinivået i kroppen.

I tillegg forebygger jern anemi, eller alvorlig jernmangel, en tilstand som særlig er kjennetegnet ved utmattelse og mangel på energi (kilde: 23).

Det er særlig fordelaktig at spinat inneholder både jern og vitamin C. Sistnevnte er nemlig viktig for et maksimalt opptak av jern i kroppen (kilde: 24).

Sammendrag:

Spinat inneholder jern og magnesium som begge øker energinivået ditt. Det er altså sant at spinat gir deg mer energi.

7. Spinat kan bidra til å forebygge kreft

Det er gode grunner til å erstatte salaten du spiser med spinat.

Dette er nemlig ett av rådene krefteksperter har til deg som ønsker å forebygge kreft via kostholdet (kilde: 25).

Spinat er nemlig en av de ti grønnsakene forskerne anbefaler deg å spise for å forebygge kreft (kilde: 26)!

En rekke studier har vist at regelmessig inntak av spinat forebygger kreft.

Forskere knytter denne effekten til den mangfoldige næringssammensetningen i spinat. Både vitaminene, fettsyrene og antioksidantene har nemlig en kreftforebyggende effekt (kilde: 27).

Videre kan folaten i spinat hjelpe kroppen med å reparere skadd DNA (kilde: 27).

I tillegg har betakaroten, som finnes i vitamin A, samt vitamin C, kreftforebyggende egenskaper. Disse vitaminene beskytter nemlig kroppen fra å utvikle kreftceller (kilde: 28).

De blokkerer også frie radikaler og karsinogener. Karsinogener er en kreftfremkallende substans (kilde: 28).

Sammendrag:

Spinat har en generell forebyggende effekt mot kreft. Næringsstoffene i spinat har nemlig egenskaper som forhindrer kreftceller fra å utvikle seg.

8. Spinat stilner sultfølelsen

Er du en småspiser, eller sliter du med å følge dietten din på grunn av en vedvarende sultfølelse?

Da burde du i følge studier begynne å spise mer spinat.

En studie fant for eksempel at å drikke et glass med vann og spinat om morgenen gjorde at forsøkspersonene følte seg mindre sultne i løpet av dagen (kilde: 29).

Spinat stilner altså sultfølelsen. Dette skyldes at spinat inneholder thylakoider, et virkestoff som i nyligere år har fått stor oppmerksomhet.

Studier har nemlig vist at thylakoider frigjør CCK-hormonet. CCK-hormonet sender et signal til hjernen din om at du er mett. Altså påvirker CCK-hormonet kroppens regulering av apetitt (kilde: 30).

Sammendrag:

Spinat gjør deg mindre sulten! Dette fordi spinat inneholder såkalte thylakoider, et virkestoff som signaliserer til hjernen at du ikke er sulten.

9. Spinat kan hjelpe mot høyt blodtrykk

En rekke næringsstoffer og virkestoffer i spinat kan hjelpe kroppen din med å regulere blodtrykket.

Kalium, magnesium og folat kan blant annet redusere blodtrykket ditt (kilde: 31). Som nevnt inneholder spinat samtlige av disse!

Høyt blodtrykk kan være et resultat av livsstilsutfordringer. Hvis du skal legge om kostholdet ditt, burde du i alle fall begynne å spise spinat!

Kalium hjelper blant annet kroppen din til å skille ut natrium via urinen, magnesium regulerer blodgjennomstrømmingen, og folat bryter ned skadelige aminosyrer som kan skade blodårene.

Det særegne med spinat er at det inneholder svært mange næringsstoffer som kan senke blodtrykket ditt (kilde: 32).

Hvis du ikke er vant til å spise spinat, kan det være en tilvenningssak. Senere i denne saken gir vi deg tips om hvordan du best kan tilberede spinat.

Sammendrag:

Spinat inneholder en rekke mineraler som kan hjelpe mot høyt blodtrykk. Blant disse er folat, kalium og magnesium.

10. Spinat er bra for hud og hår

Spinat har fantastiske effekter på hud og hår.

Huden din er levende, og den trenger stadig næringsstoffer og fuktighet for å gløde. 

Både vitamin A, C, E og K er viktige for myk og pen hud. Fordi spinat inneholder samtlige av disse, kan du med fordel bruke spinat i din daglige hudpleie (kilde: 33)!

Lag din egen ansiktsmaske ved å blande spinat med litt vann og påfør på ansiktet. Skyll godt etter tyve minutter (kilde: 34).

Fordi spinat inneholder B-vitamin, kan spinat beskytte huden din fra de skadelige uv-strålene. Uv-stråling medfører solskader, hudkreft og tidlig aldring av huden (kilde: 35).

Videre kan antioksidantene i spinat forhindre rynker og aldrende hud!

Spinat er videre supert for sunt hår - av mange av de samme grunnene som de ovennevnte.

Videre kan spinat gjøre at håret ditt vokser raskere. Dette skyldes den unike sammensetningen av næringsstoffer i spinat. Antioksidanter, vitaminer, omega-3 fettsyrer, jern med mer kan hjelpe deg som sliter med hårtap, tørt og slitt hår, eller langsom hårvekst (kilde: 36).

Lag din egen hårmaske for hårvekst med spinat.

Bland 100 gram kokt spinat med 3 spiseskjeer olivenolje eller kokosolje. Påfør hårmasken i hele håret. Skyll godt etter en time (kilde: 37).

Sammendrag:

Spinat er på mange måter en skjønnhetseliksir. Næringsstoffene i spinat er nemlig en fantastisk ingrediens i ansiktsmasker og hårmasker! Ikke bli overrasket hvis håret ditt plutselig vokser meget raskt...

Hvordan inkludere mer spinat i hverdagen

Det er mange ulike måter å tilberede spinat på. Spinat kan for eksempel dampes, forvelles, stekes i panne, eller kokes, for deretter å bli brukt i matlaging eller som tilbehør (kilde: 38).

Du kan også spise rå spinat. Prøv imidlertid å ikke overdrive hvor mye rå spinat du spiser.

Dette skyldes at spinat inneholder en god del oksalsyre. Oksalsyre kan forhindre kroppens opptak av jern og kalsium samt føre til irritasjon i tarmsystem og munn (kilde: 39).

Så lenge du begrenser inntaket av rå spinat til et par ganger i uken, og da som tilbehør, har du ingen grunn til bekymring.

Du kan eventuelt spise rå spinat sammen med et glass melk, da dette kan kompensere for effekten av oksalsyren (kilde: 40).

Sammendrag:

Spinat er en allsidig bladgrønnsak som kan brukes i matlaging, dampes og brukes som tilbehør, stekes og forvelles. Du kan også spise rå spinat, men ikke overdriv inntaket - dette på grunn av oksalsyren og dens effekter.

Hvordan burde jeg oppbevare spinat?

Sørg for å oppbevare spinat slik henvist på pakningen eller etter generelle råd. Da holder spinaten seg lengre!

Fersk spinat kan lett bli dårlig og tørr hvis den ligger varmt. Spinat oppbevares derfor best i kjøleskap (kilde: 41).

Spinat bør videre oppbevares mørkt. Spinat bør heller ikke ligge i trekkfulle områder (kilde: 42).

Sammendrag:

Oppbevar spinat mørkt og kjølig. Så lenge du lagrer spinat riktig, kan den holde seg i rundt en uke.

Er det farlig å spise for mye spinat?

Du kan helt fint spise spinat hver dag, så lenge du ikke overdriver inntaket av rå spinat. Ta også følgende forbehold når det kommer til spinat.

Spinat skal aldri varmes opp mer enn en gang. Dette skyldes at spinat og andre bladgrønnsaker tar opp det som kalles nitrat, et stoff som i seg selv ikke er helseskadelig.

Imidlertid omdanner planter nitrat til stoffet nitritt. Dette dannes deretter til nitrosaminer, som kan være kreftfremkallende. Når du varmer opp spinat for andre gang, blir det en større omdanning til nitritt (kilde: 43).

I Norge overvåker Mattilsynet nitratinnholdet i spinat. Dette for å sikre at det ikke blir helseskadelige nivåer (kilde: 44).

Norske helsemyndigheter står fast ved at de mange helsefordelene med spinat overgår ulempene. Så lenge du lagrer spinat riktig, og unngår oppvarming, har du ingenting å bekymring deg for (kilde: 45).

Sammendrag:

Det er på generell basis helt ufarlig å spise spinat. Merk imidlertid at du burde unngå å varme opp spinat mer enn èn gang. Dette skyldes at spinat omdanner virkestoffet nitrat til nitrosaminer.

Du kan dyrke din egen spinatplante

Spinatplanten er en ettårig plante som kan bli opptil 30 cm høy når dyrket. Det er bladene i spinatplanten som benyttes i matlaging.

Til tross for at spinat krever visse gjødsels- og jordforhold, vokser den raskt. Noen spinatplanter kan vokse seg ferdige på så lite som seks uker (kilde: 3)!

Spinatblader kan vokse ut på planten i løpet av bare en uke.

For øvrig har menneskene dyrket spinat i flere tusen år, først i Persia, og senere, for omtrent tusen år siden, i europeiske land (kilde: 4).

Det er lett å dyrke spinat. Hvis du tenker på å plante dine egne spinatplanter, kan du med fordel så litt for mange frø. Heller det enn for få! Så også gjerne i flere runder.

Dyrk spinat i områder med noe skygge og jord som er fuktig. Frøene skal puttes direkte i utendørs jord. Vann spinatplantene dine ofte - dette for å hindre at blomstringen skjer for tidlig.

Du kan også begynne å plukke blader av planten relativt umiddelbart etter at de har kommet - da vil nye vokse ut (kilde: 5). 

Sammendrag:

Det krever ingen stor innsats fra deg hvis du vil dyrke din egen spinat. Spinat vokser seg ferdig raskt, og spinatblader kan være klare til plukking etter bare en ukes tid. Sørg for å vanne spinatplantene ofte.

Konklusjon

Stemmer det at spinat er sunt? Det korte svaret er ja.

Ikke bare har spinat et svært høyt innhold av mange næringsstoffer. Spinat er også viktig for normale kroppsfunksjoner og et godt immunsystem.

I tillegg kan spinat ha en positiv effekt på hjertesykdom, høyt blodtrykk og forebygge kreft.

Altså burde alle spise spinat ofte.

Skrevet av Sunniva Hamren:

Sunniva Hamren er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og livsstil i en ellers travel hverdag. Hun er redaktør på Frisky.no og skriver forskningsbaserte artikler som er enkle å forstå. Les flere artikler av Sunniva.

Siste artikler innen ernæring: