Sunn matpakke: Enkle tips til barn og voksne 2017-09-10T12:08:34+00:00

Sunn matpakke: Enkle tips til barn og voksne

Bilde av matpakke

Du kan ikke være en del av alle måltidene til barnet ditt. Men du kan forberede deg godt ved å fylle matboksen med sunn mat.

Barn er fortsatt i fysisk utvikling og trenger ca 1800 til 2200 kalorier om dagen – selvfølgelig avhengig av kjønn og kroppsstørrelse. Ved hjelp av en matboks og en sunn lunsj så er denne jobben godt på vei.

 

Hva slags mat hører til i en sunn matboks?

Niste til skolen kan godt inneholde mer enn bare salat og rå grønnsaker! Grovt brød er et bedre valg enn brød laget av hvitt mel. Som pålegg foretrekker vi ost og kjøttpålegg – fremfor majones, nugatti eller syltetøy. Hvis du ønsker å bruke kjøtt på brødskiven, burde du velge magert kjøtt som kylling eller kalkun. Brødet kan også være fylt med salat.

En sunn matpakke burde også inkludere frukt og grønnsaker. I matpakken kan du legge ved frukt og grønnsaker som dessert og gi barnet ditt en egen boks med dette. Eksempler på sunn snacks er kålrabi, agurk, cherrytomater, paprika, pære, eple eller banan.

 

Hva bør barn spise etter skolen?

Sunn mat og snacks (etter) middag gir bedre konsentrasjonen av kommende lekser og forbedrer ytelsen til andre aktiviteter etter skoletid . Barn skal ikke ha mat i rå form. Dette inkluderer kål, belgfrukter eller kjøtt og fisk. En varmt måltid er viktig for opptak av næringsstoffer, og dette må ikke alltid tas ved middag.

Hvis barnet kommer hjem alene kan det være greit å allerede ha forberedt en matbit. Skjær for eksempel opp litt frukt eller grønnsaker og legg dem i kjøleskapet, lett tilgjengelig. Serveres med hjemmelaget dipp av cottage cheese eller guacamole eller humus ved siden. Små biter av ost eller et kokt egg kan være godt. Kanskje en ferdigblandet smoothie i kjøleskapet? Du kan også lage en grønnsakssuppe eller gazpacho, som barna bare putter i mikrobølgeovn eller spiser kald. Som en kald lunsj kan wraps og pasta salater være fantastisk, med masse grønnsaker.

 

Sunn matpakke på jobb? Det har bare èn av fem

frukt og grøntEn undersøkelse av Deliveroo har avdekket at færre kontorarbeidere tar lunsjpause, dersom de tilbringer mesteparten av dagen ved arbeidspulten. Lunsjpause er viktig for at kroppen og sinnet skal få en pause fra arbeidet. Bakgrunnen for at nordmenn hopper over lunsjpause, er ofte en mangel på kantiner hos selskaper.

  • 19 prosent av ansatte har med matpakke på jobb maksimalt to ganger i uken.
  • 7 prosent har ikke tid til lunsjpauser. Blant 55 til 65 åringer er det bare 55 prosent som har med matpakke hver dag.
  • De yngre tenker annerledes: Nesten to tredjedeler (65 prosent) av 25 til 35 åringer har med matpakke hver dag.

 

Sunn matpakke på kontoret

Nesten en tredjedel (32 prosent) av kontorarbeidere har med matpakke på jobben. Spesielt ansatte uten lederfunksjon (16 prosent) har ikke tid til å forlate sitt skrivebord for å spise lunsj. Årsakene til dette er ren bekvemmelighet, tidspress og mangel på kantine-tjenester. En av tre kontorarbeidere kjøper ferdig mat i butikken til å spise på kontoret. Ca. 80% av de prøver å velge sunne alternativ.

(Kilde: Deliveroo)

 

Sunn lunsj gir bedre energi og konsentrasjon

Studier har vist at kostholdet på arbeidsplassen er viktig for effektiviteten i jobben. Kun når kroppen får jevnlig påfyll av næringsstoffer som komplekse karbohydrater, vitaminer og mineraler, holdes energien oppe.

  • Et balansert kosthold på arbeidsplassen og en sunn matpakke er viktig, men ikke vanlig nok. For om lag 70 prosent av kontorarbeidere består lunsjpausen av en tur til bakeriet eller butikken for å kjøpe snack.
  • Dette fører ofte til mer fett og kalorier, samt lite vitaminer og mineraler. Ikke rart at mange kontorarbeidere går opp i vekt på jobben.

Sunn matpakke er ikke rakettforskning!