Symptomer ved lavt D-vitamin nivå i kroppen 2017-11-16T17:25:04+00:00

D Vitamin Mangel: Symptomer, Årsak og Risiko

d-vitamin-mangel-forkjolelse

Du spiser et balansert kosthold, får nok søvn og regelmessig fysisk aktivitet. Du har en sunn livsstil og gjør fornuftige valg. Men dersom du overser disse viktige behovene, så kan du risikere økt sannsynlighet for høyt blodtrykk og diabetes med hele to og en halv ganger. I Norge er det veldig mange som tror at 30 minutter i solen er nok til å dekke hele behovet for vitamin D. Så enkelt er det ikke. Tall viser at hele 1 av 3 personer lider av vitaminmangel D i Norge.

Mange velger å få en blodprøve-undersøkelse for å avdekke om de har et vitaminunderskudd. Leger anbefaler å være nøye og få kartlagt dine behov, slik at du vet hvor mye av hvilke typer vitamin du trenger. Dersom din blodprøve viser at du har mangel av en type vitamin, så vil ofte lege anbefale deg å bruke tilskudd i form av tabletter.

Hva er vitamin D?

Vitamin D er et fettløselig vitamin som lagres i leveren. Det betyr at folk med økt kroppsfett har bedre evne til å absorbere vitamin D. Vitamin D er noe annerledes enn andre vitaminer, fordi kroppen vår klarer å produsere det meste av seg selv, i stedet for å bare være avhengig av matkilder.

Måten kroppen vår lager D-vitamin på, er ved å omdanne solskinn til kjemikalier som brukes av kroppen. Kolesterolet i huden vår omdanner "pre-vitamin D" og gjør det om til brukbart vitamin D3, som noen ganger også kalles provitamin D. 

Det vi kjenner som vitamin D er egentlig en forløper til et steroidhormon. Hormonet påvirker ikke bare skjelettet vårt, men også vårt blodtrykk, immunitet, humør, hjernefunksjon og evne til å beskytte oss mot kreft.

Hvordan kan vi forhindre vitamin D mangel?

Noen steg du kan ta for å opprettholde sunne vitamin D nivåer inkluderer:

  • Være ute i sollys uten solkrem i 15 minutter hver dag
  • Ta et kosttilskudd som inneholder vitamin D
  • Spise mat som naturlig inneholder mye vitamin D
  • Spise mat som er forsterket med vitamin D, som for eksempel frokostblanding og melk

Å ha et sunt kosthold med vitamin-forsterket mat og litt sollys når det er mulig kan hjelpe deg å holde ditt vitamin D nivå på et sunt nivå.

6 tegn på at du lider av D vitamin mangel

  1. Humørsvingninger 

Folk som oppholder seg lite i solen og tilbringer mye tid innendørs har naturlig en mangel av mineral D i kroppen. Denne mangelen på vitaminstoffer fører til hormonsvingninger som direkte påvirker humøret ditt. Det er derfor ikke uvanlig at mennesker som er deprimerte ofte lider av D vitamin mangel.

  1. Svake ledd og muskelsmerter

Vitamin D og C spiller en viktig rolle i å bidra til velfungerende muskler og ledd. Dersom kroppen din ikke produserer nok av disse stoffene, så er det viktig med ekstra tilskudd. Dersom smerter forekommer over flere uker, så oppsøk legehjelp. Personer med lite mineral av type D har også en lengre restitusjonsperiode etter trening og fysisk aktivitet. Dette kan også påvirke hurtigheten for muskelvekst.

  1. Merkbar reduksjon i fysisk styrke 

Vitamin D tilførsel er synonymt med økt muskelkontroll, viser studie. Uavhengig av om du er en eldre voksen eller tenåring, så er tilstrekkelig vitaminnivåer i kroppen viktig for kroppens funksjon. Dersom du har for lave nivåer, så kan det ta opptil 4-8 måneder for kroppen å få tilbake normale nivåer i blodet.

      4. Du blir lett utmattet og svetter mye

Et av de største symptomene på underskudd er at du ikke takler et høyt aktivitetsnivå. Det kan ofte være vanskelig å se dersom en person lider av mangel, men dersom du svetter mer enn andre så kan dette være et symptom. Her kan det være lurt å få en blodprøve-test eller ta tabletter med tilførsel.

  1. Svake bein

En viktig kilde til mineral D er melk. Et av de kjente slagordene til Tine lyder: «drikk melk, ta vare på skjelettet ditt». Dette er sant. Har du D vitamin mangel symptomer, så vil dette vises gjennom at du har lett for å brekke bein og svake tenner. Hvert år brekker 15 000 nordmenn håndleddet.

  1. Magesmerter

Økt sensitivitet til ulike typer næring, diare og oppkast er alle symptomer relaterte til vitaminmangel D. Ved å innta tilstrekkelige mengder av vitamin D, så vil kroppen naturlig produsere stoffer til å ta opp fettsyrer. Dersom du får for lite mineral D vil kroppen ikke evne å ta opp fettsyrer og du vil kunne få magetrøbbel (kilde). 

Hvordan kan du få mer vitamin D?

Leger behandler ofte vitamin D mangel ved å skrive ut resept eller anbefale vitamin D kosttilskudd. Mengden du bør ta avhenger ofte av hvor lavt ditt vitamin D nivå er. For eksempel kan noen folk dekke sine behov ved å ta multivitamin. Disse inneholder som regel mellom 400 og 800 IU med vitamin D per porsjon. Folk kan derimot variere i sitt behov og noen trenger et sterkere tilskudd på omtrent 1,000 IU per dag. Spør din fastlege om hvor mye vitamin D du trenger hver dag.

Matvarer som er naturlig rike på vitamin D inkluderer:

  • fet fisk, som makrell, laks og tunfisk
  • oksekjøtt
  • ost
  • eggeplommer
  • fiskeolje
  • sopp

Matprodusenter har en tendens til å forsterke mat med ekstra vitamin D, dette inkluderer:

  • melk
  • frokostblanding
  • yoghurt
  • appelsinjuice
  • margarin

Produsentene legger også til vitamin D i enkelte matvarer til spedbarn for å redusere risikoen for at barn vil få for lave nivåer.

Det er også mulig å øke vitamin D nivåene ved å tilbringe mer tid utendørs. Omtrent 15 minutter med sol (uten solkrem) er vanligvis nok til å bygge opp vitamin D nivåene. Flere faktorer kan påvirke mengden sol du kan få, inkludert årstid, skydekke og tid på døgnet (solstråler er mer direkte midt på dagen). Enda en ting du bør ha i ettertanke er at ultrafiolette B stråler ikke kan penetrere glass. Denne typen stråling er det som stimulerer vitamin D produksjonen. Så selv om du soler deg gjennom et vindu, vil du ikke kunne utnytte vitamin D produksjonen.

Solkrem er derimot veldig viktig for din helse. Hvis du skal være ute i mer enn 15 minutter, bør du smøre deg inn med solkrem for å beskytte deg.

Fordeler med Vitamin D

1. Redusert risiko for influensa

Barn som blir gitt 1,200 Internasjonale enheter med vitamin D per dag i 4 måneder gjennom vinteren har en redusert risiko for å få influensa infeksjon på over 40 prosent.

2. Vitamin D holder ben og tenner sterke

Så langt tilbake som 1782 har leger visst at torsk-olje kurerte rakitt (en sykdom hos voksende barn der benene bøyer seg på grunn av manglende styrke). Det de ikke visste var at det var vitamin D som var i oljen som gjorde jobben.

Vitamin D bidrar til å holde ben og tenner sterke, og forbedrer ben-tettheten. Det reduserer også forekomsten av fall og uhell hos eldre mennesker, ifølge Wikipedia.

Faktisk, så spiller vitamin D en viktig rolle i absorpsjonen av kalsium og fosfor, og riktig utnyttelse av disse stoffene.

3. Vitamin D bekjemper infeksjoner

D-vitamin hjelper immunsystemet til å bekjempe infeksjoner. Med et mest mulig optimalt nivå av vitamin D i blodet, kan du forvente færre forkjølelser, influensa og andre ubehagelige tilstander.

Ikke bare øker vitamin D ditt immunforsvar, det hemmer også utviklingen av destruktive autoimmune sykdommer som diabetes, revmatoid artritt, lupus og multippel sklerose.

Vitamin D er en viktig hemmer av kreft, og en del av denne effekten kan skyldes den økte styrken til immunsystemet.

4. Vitamin D bekjemper kreft

D-vitamin oppfordrer celledifferensiering (differensierte celler trengs for å utføre spesialiserte funksjoner effektivt) og reduserer også frekvensen der celler multipliserer eller prolifererer.

Begge disse effektene bidrar til vitamin D sin evne til å bekjempe kreft. Kreftceller karakteriseres av mangel på differensiering og ved rask spredning.

5. Vitamin D reduserer betennelse og smerte

Kronisk betennelse har kommet mye i fokus som årsak til mange sykdomsprosesser den siste tiden, dette inkluderer store mordere som hjertesykdom og kreft.

Vitamin D er et kraftig antiinflammatorisk middel, som også kan bidra til å redusere noen typer muskelsmerter.

6. Vitamin D beskytter mot diabetes

Optimale nivåer av vitamin D beskytter mot diabetes (både type 1 og type 2), insulinresistens og hyperglykemi. Diabetes er vanligvis forbundet med svært lave nivåer av vitamin D.

Bukspyttkjertelen trenger også tilstrekkelig vitamin D for å lage og utskille insulin.

Å få nok vitamin D hjelper å kontrollere blodsukkeret. Det kan også bidra til å forhindre alvorlige diabetiske komplikasjoner.

7. Vitamin D hjelper å kontrollere høyt blodtrykk

Å opprettholde et bra nivå av vitamin D hjelper med å redusere risikoen for hypertensjon. Optimale nivåer har faktisk en tendens til å redusere blodtrykket hos hypertensive mennesker.

8. Vitamin D hjelper å bygge sterke muskler

Studier har vist at folk med høyere vitamin D nivåer har sterkere arm og ben muskler.

Eldre mennesker med høye vitamin D nivåer mister muskelmassen saktere enn de som har lavere vitamin D nivåer.

Hos eldre mennesker er høyere vitamin D nivåer assosiert med høyere testosteron nivåer og en bedre reproduktiv helse.

Hvor mye trenger du?

Det har vært en del kontroverser over mengden vitamin D som trengs for å fungere optimalt. Nyere forskning tyder på at du trenger mer vitamin D enn du tror. Normalt blodserumnivå varierer fra 50 til 100 mikrogram per desiliter. Avhengig av blodnivået ditt, kan du trenge mer vitamin D.

Et institutt for mat rapporterte nye anbefalinger basert på internasjonale enheter (IE) per dag. IE er en standard type måling av stoffer og vitaminer. IEs hjelpeeksperter bestemmer anbefalt dose, toksisitet og mangelnivå for hver person.

En IE er ikke det samme for hver type vitamin. En IE blir bestemt av hvor mye en substans produserer en effekt i kroppen din. Rekommandert IE for vitamin D er:

barn og tenåringer: 600 IU

voksne opp til 70: 600 IU

voksne over 70: 800 IU

gravide og ammende kvinner: 600 IU

Vitamin A, K2 og magnesium er også viktig

Det er viktig å tenke over at næringsstoffer vanligvis ikke fungerer når de er isolert.

Mange av dem er avhengig av hverandre, og økt inntak av ett næringsstoff kan øke behovet for et annet.

Noen forskere påstår at fett-løselige vitaminer jobber sammen, og at det er viktig å optimalisere vitamin A og vitamin K2 inntaket samtidig som man supplementerer med vitamin D3.

Dette er spesielt viktig for vitamin K2, et annen fett-løselig vitamin som de fleste mennesker ikke får nok av.

Magnesium inntak kan også være viktig for funksjonen av vitamin D. Magnesium er et viktig mineral som ofte mangler i moderne dietter.

Hva skjer hvis du tar for mye?

Det er faktisk en myte at det er lett å ta overdose på vitamin D.

Vitamin D forgiftning er veldig sjeldent, og skjer kun hvis du tar store mengder over lang tid.

Jeg personlig bor der det er lite sol, og derfor tar jeg 4000-5000 IE med vitamin D3 tilskudd per dag.

Jeg har gjort dette i mange år, og ser på det som en essensiell komponent i min personlige diett. 

Konklusjon

Å tilbringe tid utendørs i solen er den beste måten å få din daglige dose med vitamin D. Men, å få nok sollys er ikke mulig for alle mennesker.

Å få nok fra maten alene kan være vanskelig, men ikke umulig.

Å spise nok vitamin D rike matvarer og å holde seg i solen er en fantastisk måte å være sikker på at du får nok av dette viktige næringsstoffet.

Sjekk også ut:

Legg igjen en kommentar