6 Tegn og symptomer på vitamin D mangel

d-vitamin-mangel-forkjolelse

Skrevet av: Sunniva Hamren

Vitamin D er et fettløselig vitamin som trengs i kroppen for å holde deg sunn, blant annet ved å sørge for et sterkt skjelett.

Også kjent som "solskinnsvitaminet", dannes vitamin D når huden vår blir utsatt for sollys. Vitamin D finnes også i mat som fet fisk og tran, men den viktigste kilden er altså solen.

Kroppen vår trenger kun noen få minutter i solen per dag for å få nok vitamin D. 

Om du bor i et land som har lite sollys, slik som Norge, er sannsynligheten derimot større for at du ikke får i deg nok vitamin D.

Tall viser at hele 1 av 3 personer lider av vitamin D mangel i Norge. 

Kontinuerlig mangel på vitamin D kan blant annet føre til et redusert immunforsvar, myke ben og vinterdepresjon.

Her er 6 tegn på at du lider av vitamin D mangel:

1. Humørsvingninger og vinterdepresjon

Studier har vist at personer med lite vitamin D i kroppen kan ha større sannsynlighet for å få depresjon enn andre.

Mangel på vitamin D kan føre til hormonforstyrrelser som direkte påvirker humøret ditt både ved humørsvingninger og nedstemthet. Det er derfor ikke uvanlig at mennesker som er deprimerte lider av vitamin D mangel.

En studie fra 2006 viste også at vitamin D mangel var assosiert med dårligere humør og redusert kognitiv kapasitet hos eldre (kilde).

Det kan naturligvis være andre årsaker til depresjon og humørsvingninger. En blodprøve tatt hos legen kan enkelt avdekke mangel på vitamin D i kroppen din.

2. Du blir lett syk eller forkjølet 

En av de viktigste funksjonene til vitamin D i kroppen er å ivareta immunforsvaret, slik at du kan holde unna virus og bakterier.

Om du ofte blir syk eller forkjølet, kan vitamin D mangel være en av årsakene til dette.

Studier har vist at en av grunnene til at forkjølelse er sesongbasert, er manglende vitamin D fra solen i mørkeperioder.

3. Rygg og bensmerter

Vitamin D er viktig for kroppens opptak av kalsium. Kalsium spiller en viktig rolle i å holde skjelettet vårt sunt og sterkt.

En studie fra 2010 viste at de som hadde mangelfulle nivåer av vitamin D i blodet sitt, hadde dobbelt så høy sannsynlighet for å få smerter i ben enn andre (kilde).

I følge en studie fra 2015 kan ryggsmerter også være et tegn på vitamin D mangel (kilde). En annen studie fra 2013 med 9000 kvinner, viste at de med et mangelfullt inntak av vitamin D hadde en økt forekomst av ryggsmerter (kilde).

4. Du blir lett sliten og mangler energi

Mangel på vitamin D kan gjøre deg mer sliten og trøtt, dette til tross for at du har fått nok søvn.

En studie fra 2012 viste at vitamin D mangel kan føre til økt tretthet på dagtid og mindre energi (kilde).

Et av de mest merkbare symptomene på vitaminmangel er at du ikke takler et høyt aktivitetsnivå. Generelt kan det ofte være vanskelig å merke at du lider av mangel, men dersom du svetter mer enn vanlig ved lite anstrengende aktiviteter kan dette altså være et symptom.

Mangel på vitamin D kan også føre til redusert muskelstyrke.

En studie viste tegn på at styrkeløftere som hadde mangelfulle nivåer av vitamin D ikke var i stand til å løfte like tunge vekter eller hoppe like langt som andre.

5. Du har lett for å brekke et bein

Melk er en viktig kilde til kalsium. Uten vitamin D klarer derimot ikke kroppen å ta opp kalsium. Enkelte typer melk er derfor også tilsatt vitamin D. Et av de kjente slagordene til Tine melk lyder dermed korrekt nok: «drikk melk, ta vare på skjelettet ditt».

Mangel på vitamin D kan vises gjennom at du har lett for å brekke bein og knekke tenner, nettopp fordi kalsium ikke tas opp i kroppen.

Vitamin D mangel har også vist seg å ha sammenheng med beintap hos eldre, i en studie fra 2015 (kilde).

6. Hårtap

Vitamin D er viktig for hårfollikkelene, "hullet som håret vokser ut av". Mangel på vitamin D kan redusere veksten av folliklene og hårbunnen.

En studie fra 2014 viste at flertallet av de som hadde problemer med hårtap også led av vitamin D mangel (kilde).

En annen studie fra 2012 viste at tilskudd av vitamin D førte til forbedring hos deltakere som hadde problemer med hårtap (kilde).

Hårtap kan også være et resultat av mangel på andre næringsstoffer og kan dessuten komme som følge av for mye stress.


Hvordan kan du forhindre vitamin D mangel?

Noen steg du kan ta for å opprettholde et sunt nivå av vitamin D er:

  • Være ute i sollys uten solkrem i 15 minutter hver dag
  • Ta et kosttilskudd som inneholder vitamin D
  • Spise mat som naturlig inneholder mye vitamin D
  • Spise mat som er forsterket med vitamin D, som for eksempel melk

Du kan med andre ord enkelt forhindre mangel på vitamin D ved å spise et sunt kosthold som inneholder naturlig vitamin D og å være ute i sollys når det er mulig. 

Kan vi få for mye vitamin D?

Det er faktisk en myte at det er lett å ta overdose av vitamin D.

Vitamin D forgiftning er veldig sjeldent, og skjer kun hvis du tar store mengder over lang tid.

Det er ikke uvanlig blant nordmenn å spise anbefalte dagsdoser med vitamin D kosttilskudd over lengre tid.

Vitamin D forgiftning kan imidlertid ha alvorlige konsekvenser, og det anbefales derfor ikke å ta mer enn den øvre grensen for anbefalt tilskudd (4000 IU /100 microgram per dag) uten å rådføre deg med en lege eller ernæringsfysiolog.


Konklusjon

Vitamin D spiller en viktig rolle for vår helse og velvære.

Vitamin D mangel kan likevel være vanskelig å avdekke, fordi symptomene ofte er uspesifikke.

Å tilbringe tid utendørs i solen er den beste måten på å få din daglige dose med vitamin D. Å få nok sollys er derimot ikke like enkelt for alle, spesielt om vinteren.

Et sunt kosthold med matvarer som naturlig inneholder mye vitamin D er derfor også anbefalt for å få i seg nok vitamin D.

Skrevet av Sunniva Hamren:

Sunniva Hamren er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og livsstil i en ellers travel hverdag. Hun er redaktør på Frisky.no og skriver forskningsbaserte artikler som er enkle å forstå. Les flere artikler av Sunniva.

Sjekk også ut: