7 Tegn og symptomer på vitamin D mangel

d-vitamin-mangel-forkjolelse

Skrevet av: Sunniva Hamren

Vitamin D er et fettløselig vitamin som trengs i kroppen for å være sunn og opprettholde sterke ledd.

Også kjent som "solskinnsvitaminet", dannes vitamin D når huden vår blir utsatt for sollys.

Kroppen vår trenger kun noen få minutter i solen per dag for å få nok vitamin D. Men om du bor i et land som har lite sollys, slik som Norge, så er sannsynligheten større for at du ikke får i deg nok vitamin D.

Tall viser at hele 1 av 3 personer lider av vitamin D mangel i Norge. 

Kontinuerlig mangel på vitamin D kan blant annet føre til et redusert immunforsvar, svake ledd og vinterdepresjon.

Her er 7 tegn på at du lider av vitamin D mangel:

1. Humørsvingninger og vinterdepresjon

En studie har påvist at personer med lite vitamin D i kroppen har opp til 11 ganger (!) større sannsynlighet for å få depresjon enn andre (kilde).

Folk som oppholder seg lite i solen og tilbringer mye tid innendørs har naturlig en mangel av vitamin D i kroppen. Denne mangelen på vitaminer fører til hormonsvingninger som direkte påvirker humøret ditt.

Det er derfor ikke uvanlig at mennesker som er deprimerte ofte lider av vitamin D mangel.

Mangel på vitamin D kan også føre til humørsvingninger og nedstemthet.

En studie blant voksne mennesker viste at vitamin D mangel var assosiert med lavere humør og redusert kognitiv kapasitet (kilde). 

Det kan naturligvis være andre årsaker til depresjon og humørsvingninger. En legetest kan avdekke konkrete mangler av vitamin D i kroppen din. 

2. Du blir lett syk eller forkjølet 

En av de viktigste funksjonene til vitamin D i kroppen er å ivareta immunforsvaret, slik at du kan holde unna virus og bakterier. 

Om du ofte blir syk eller forkjølet, kan vitamin D være en av årsakene til dette. 

En gjennomgang av internasjonale studier viser at forkjølelse er sesongbasert, på grunn av manglende vitamin D fra solen i mørkeperioder (kilde). 

3. Rygg og leddsmerter

Vitamin D er viktig for kroppens opptak av kalsium. Kalsium spiller en viktig rolle i å beskytte skjelettet vårt.

En studie viste at de som har mangelfulle nivåer av vitamin D i blodet sitt, har dobbelt så høy sannsynlighet for å få leddsmerter enn andre (kilde). 

Ryggsmerter kan også være et tegn på vitamin D mangel, ifølge en studie (kilde). En annen studie med 9000 kvinner, viste at de med et mangelfullt inntak av vitamin D hadde en økt forekomst av ryggsmerter (kilde). 

4. Du blir lett sliten og mangler energi

Mangel på vitamin D kan gjøre deg mer sliten, selv i tilfeller du har nok søvn. 

En studie fra 2012 viste at vitamin D mangel kan føre til økt tretthet på dagtid og mindre energi (kilde). 

Et av de største symptomene på underskudd er at du ikke takler et høyt aktivitetsnivå. Det kan ofte være vanskelig å se dersom en person lider av mangel, men dersom du svetter mer enn andre så kan dette være et symptom.

Mangel på vitamin D kan også føre til redusert muskelstyrke.

En studie viste tegn på at styrkeløftere som hadde mangelfulle nivåer ikke var i stand til å løfte like tunge vekter eller hoppe like langt. 

5. Du har lett for å brekke et bein

Melk er en viktig kilde til vitamin D, og et av de kjente slagordene til Tine melk lyder: «drikk melk, ta vare på skjelettet ditt». 

Dette slagordet er korrekt. Har du mangel på vitamin D, så kan dette vises gjennom at du har lett for å brekke bein og knekke tenner.

Hvert år brekker 15 000 nordmenn håndleddet.

Vitamin D mangel har også en sterk sammenheng med beintap hos eldre, ifølge studie (kilde). 

6. Magesmerter

Økt sensitivitet til ulike typer næring, diare og oppblåsthet er alle symptomer som kan relateres til vitaminmangel D. 

Ved å innta tilstrekkelige mengder av vitamin D, så vil kroppen naturlig produsere stoffer som gjør deg bedre i stand til å håndtere fettsyrer.

Dersom du får for lite vitamin D, vil kroppen ikke evne å ta opp fettsyrer og du vil kunne få magetrøbbel (kilde). 

7. Hårtap

Vitamin D er viktig for hårfollikkelene, "hullet som håret vokser ut av". Mangel på vitamin D kan redusere veksten av folliklene og hårbunnen. 

En studie viser at de som har problemer med hårvekst også lider av vitamin D mangel (kilde). 

En annen studie viste også at tilskudd av vitamin D førte til forbedring hos deltakere som hadde problemer med hårtap (kilde). 

Hårtap kan også være et resultat av mangel på andre næringsstoffer. Det kan også komme som et følge av for mye stress


Hvordan kan du forhindre vitamin D mangel?

Noen steg du kan ta for å opprettholde sunne vitamin D nivåer inkluderer:

  • Være ute i sollys uten solkrem i 15 minutter hver dag
  • Ta et kosttilskudd som inneholder vitamin D
  • Spise mat som naturlig inneholder mye vitamin D
  • Spise mat som er forsterket med vitamin D, som for eksempel melk

Å spise et sunt kosthold som inneholder naturlig vitamin D og være litt ute sollys når det er mulig kan hjelpe deg å forhindre vitamin D mangel. 

Kan vi få for mye vitamin D?

Det er faktisk en myte at det er lett å ta overdose på vitamin D.

Vitamin D forgiftning er veldig sjeldent, og skjer kun hvis du tar store mengder over lang tid.

Det er ikke uvanlig blant nordmenn å spise anbefalte dagsdoser med vitamin D kosttilskudd over lengre tid. 


Konklusjon

Vitamin D spiller en viktig rolle for vår kropps helse og velvære.  

Symptomer på mangel kan likevel være vanskelig å avdekke, fordi symptomene er uklare. 

Å tilbringe tid utendørs i solen er den beste måten å få din daglige dose med vitamin D. Å få nok sollys er ikke like enkelt for alle, spesielt om vinteren. 

Et sunt kosthold med matvarer som naturlig inneholder mye vitamin D er en anbefalt måte å få i seg mer vitamin D. 

Skrevet av Sunniva Hamren:

Sunniva Hamren er lidenskapelig opptatt av helse, ernæring og livsstil i en ellers travel hverdag. Hun er redaktør på Frisky.no og skriver forskningsbaserte artikler som er enkle å forstå. Les flere artikler av Sunniva.

Sjekk også ut: