Tran: Fordeler, Research og Fakta

flytende tran med fisk

Tran er en type fiskeolje-tilskudd. Som vanlig fiskeolje, har tran et høyt innhold av omega 3-rike fettsyrer. Disse kan kobles til en rekke helse helsefordeler, som redusert  blodtrykk og betennelsesdempende virkninger. Tran inneholder også vitamin A og D. Med begge følger også en rekke helsefordeler.

Personer som bor i Nord-Europa har i århundrer brukt tran for å forbedre immunforsvaret, og for å beskytte seg mot lange og kalde vinte. De har også brukt tran som et naturlig legemiddel mot revmatisme, vonde ledd og stive muskler.

Hovedkilden til tran var tidligere fersk torskelever. Selv om det ikke høres så appetittlig ut, synes tradisjonsbefolkningen det var verdt det, tatt i betraktning av de mange helsefordelene tranen ga.

7 helsefordeler med å drikke tran hver dag

1) Kroppen din liker tran

hvor mye tran trenger du?

Fett er essensielt for hver eneste celle i kroppen. Å spise rett type fett (som for eksempel de omega 3-rike fettsyrene i tran), vil gi økt glød i huden, øke kroppens absorbering av vitaminer og mineraler, og styrke immunforsvaret ditt. Fett hjelper også på metthetsfølelsen. Når du spiser fett, vil det sendes signaler til hjernen om å redusere appetitten. Å spise sunt fett bidrar videre også til sen nedbryting av karbohydrater til sukker. Dette bidrar til å holde blodsukkernivået stabilt. Hjernen din må ernæres for fungere optimalt.

2) Gikt

En tysk studie hvor 43 pasienter med revmatisme tok 1g tran hver dag i 3 måneder, viste at pasientene opplevde mindre smerter og mindre stive ledd.

En separat studie konkluderte med at tran også kan hjelpe de som lider av artrose. Forskere fant ut at tran kan redusere smerte og bruskskade forårsaket av artrose, i tillegg til å redusere behovet for leddimplantat. I studien fant de også ut at tran reduserte antall enzymer knyttet til smerte- og bruskskade forårsaket av artrose.

3) Aldersrelatert makuladegenerasjon

Flere studier har påstått at omega 3 hjelper på øyehelsen og forhindrer makuladegenerasjon. Det skal imidlertid sies at funnene ikke er like ved alle studier. Andre næringsstoffer, som karotenoider, sies også å redusere sjansen for å utvikle AMD. Tran har også et høyt innhold av karotenoider. Vitamin A ble først oppdaget i melkefett og tran i 1935.

4) Hjertesykdom

Daglig inntak av tran kan forhindre hjertesykdom. Forskning publisert i magasinet “Lipids”, konkluderte med at et inntak på 1.5g av n-3-fettsyrer per dag resulterte i “nedsatt utvikling/økt begrensning av tilstedeværende koronararteriesykdom».

5) Sårheling

En studie vurderte effekten av trans innvirkning på sår ved hårløse mus. Forskerene konkluderte med at en behandling, eller en påførelse av 25%-transalve resulterte i «betydelig forbedret helbredelse sammenlignet med saltvann».

6) Bedre hjernefunksjon

Tran inneholder store mengder av vitamin D. En sammenheng mellom vitamin D og kognitiv ytelse ble påvist i en studie publisert i journalen «Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry». Forfatterne konkluderte med at vitamin D kunne hatt en rolle i opprettholdelsen av god hjernefunksjon hos eldre.

7) Tuberkolose

En gjennomgang av en historisk studie fra 1848, avdekket at tran kunne være effektivt under behandlingen av tuberkulose. Sykdommen ble stabilisert hos 18% av deltagerne som mottok tran, i forhold til bare 6% i gruppen uten. 

Konklusjon:

Tran er en særs næringsrik type fiskeoljesupplement. Oljen har mange positive egenskaper, og inneholder en god kombinasjon av omega 3-rike fettsyrer, vitamin A, og vitamin D. Tran kan gi deg en rekke helsefordeler, som blant annet sterkere bein, betennelsesdemping og mindre smerter ved leddgikt. Om du ønske prøve supplementet, er den vanlige doseringen 1-2 teskjeer tran per dag. Du kan også ta den i kapselform. Om du ikke liker fiskesmaken, kan du prøve å ta den på tom mage, eller med et glass vann.